משתמש:WikiJunkie/עזרה:ויקיפדיה העברית: ספר ההדרכה החסר/עריכה, יצירה ותחזוקת ערכים/עריכה בוויקיפדיה בפעם הראשונה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה מכיל עצות שנכתבו על ידי עורכים שונים בויקיפדיה. על אף שהכתוב עשוי לייצג נורמות מקובלות שיש לפעול לפיהם, יש מקום לשיקול דעת בנושא והמשתמשים

מתבקשים לנהוג לפי השכל הישר. דף זה איננו דף מדיניות רשמי.

התוכן שמוצג בדף זה אינו סופי. אנא עזרו לשפר, לעדכן או להרחיב את התוכן לפי שיקול דעתכם.
ויקיפדיה העברית: ספר ההדרכה החסר

כמעט כל הערכים בוויקיפדיה חופשיים לעריכה. הנכם רשאים בכל עת להוסיף לוויקיפדיה מהידע שברשותכם בכל נושא שתבחרו, גם אם לא נרשמתם לאתר.

פרק זה מסביר מה אתם רואים כאשר הנכם צופים בערכים במצב עריכה, כיצד תוכלו לצפות בתצוגה מקדימה של התוספות שלכם, וכיצד לשמור את השינויים שביצעתם בערך. כמו כן, בפרק זה תוכלו ללמוד גם מספר מיומנויות עריכה בסיסיות כגון: יצירת קישורים פנימיים מערך אחד למשנהו ועריכת פסקה מסוימת בערך במקום עריכת הערך כולו בבת אחת.

עצה:
כדי להתחיל לערוך, אינכם מחוייבים ליצור חשבון משתמש ייחודי משלכם בויקיפדיה. עם זאת, ישנם מספר יתרונות לשימוש בשם משתמש בעת העריכה בויקיפדיה, ביניהם שמירה על הפרטיות, היכולת ליצור ערכים חדשים וקבלת דף משתמש/ת אישי משלכם. אתם יכולים להמשיך ולקרוא את הפרקים הבאים לפי סדר הופעתם או לעבור ישירות לפרק 3: יצירת חשבון וסביבת העבודה האישית, וללמוד תחילה כיצד להירשם לאתר ורק לאחר מכן לקרוא פרק זה.

האופן המקובל לעריכת תוכן בוויקיפדיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחד העקרונות החשובים ביותר שיש לדעת, הוא כי הוויקיפדיה היא תוצר של שיתוף פעולה. בין אם הנכם משתמשים מתחילים ובין אם הנכם משתמשים מנוסים - המשמעות זהה - אל תפחדו לעשות טעויות או שגיאות, שכן עורכים רבים יכולים לסייע לכם בכל עת.

מומלץ להבין את הנקודות הבאות על מנת לערוך באופן יעיל בוויקיפדיה:

  • אינכם מחויבים לדעת את כל הכללים של ויקיפדיה כדי להתחיל לערוך ערכים. בוויקיפדיה ישנם מאות עמודי מדיניות, הנחיות, ודפי עזרה המפרטים כיצד יש לכתוב ולעצב את הערכים בוויקיפדיה. היו נועזים בעריכת ערכים ואל תחששו לבצע טעויות. התרומות שלכם אינן חייבות להיות מושלמות; הגרסאות הקודמות של הערכים תמיד נשמרות ונגישות; ולכן שגיאות או טעויות שיווצרו לעולם לא יגרמו לנזק בלתי הפיך.
  • אינכם חייבים להיות מומחים בנושאים בהם אתם כותבים. אם התוספת שלכם תורמת לערך, והמידע שבה נכון ברובו, מוטב שתרומתכם תתווסף לוויקיפדיה. אם לא כתבתם דבר מה באופן מדויק, בדרך כלל ויקיפדים אחרים יבחינו בתוספת שלכם במוקדם או במאוחר ויסייעו לתקן או להשלים את הטקסט שלכם.
  • באפשרותכם לתרום גם מבלי לערוך את הערך כלל. אם גיליתם בעיה כלשהי בערך, אבל אינכם יודעים כיצד לתקנה, יש באפשרותכם לכתוב הערה בנושא, בדף השיחה של הערך.

תרגול העריכה בדף הטיוטה המשותף ויקיפדיה:ארגז חול[עריכת קוד מקור | עריכה]

קובץ:Wikipedia- The Missing Manual 0101 Hebrew.png
איור 1-1. דף הטיוטה המשותף ויקיפדיה:ארגז חול. על מנת לערוך דף זה לחצו על לשונית ה"עריכה" המופיעה בחלק העליון של המסך.

גם אם צברתם עד כה ניסיון רב בכתיבה ובעריכה במעבדי תמלילים שונים, כעורכים חדשים בוויקיפדיה רצוי מאוד לתרגל בתחילה כיצד לכתוב ולערוך באמצעות דפי טיוטה (המכונים גם ארגזי חול), בהם העורכים רשאים לתרגל עריכת תוכן לפני שהם מתחילים לערוך את הערכים הנמצאים במרחב הערכים המשותף. פרק זה מציע לכם לבצע תרגול בעריכת תוכן בדף הטיוטה המשותף ויקיפדיה:ארגז חול, לפני שאתם מתחילים לערוך ערכים הנמצאים במרחב הערכים המשותף.

זכרו כי בכל עת בה תתקלו בהמשך הספר בתכונות שאינכם מבינים לחלוטין, תוכלו תמיד לתרגל את התכונות השונות בדף הטיוטה המשותף ויקיפדיה:ארגז חול עד שתחושו כי הנכם מבינים היטב כיצד התכונות השונות פועלות וכי יש לכם מספיק ביטחון כדי להתחיל ולערוך ערכים במרחב המשותף.

ניתן להגיע לדף הטיוטה המשותף ויקיפדיה:ארגז חול מכל דף בוויקיפדיה בדרך הבאה: בתיבת החיפוש בצד ימין של המסך, הקלידו "ויקיפדיה:ארגז חול" ולחצו על הלחצן "חיפוש".

איור 1-1 ממחיש כיצד נראה דף הטיוטה המשותף ויקיפדיה:ארגז חול בטרם התחלתם לערוך אותו.

עריכה, תצוגה מקדימה ושמירת השינויים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קובץ:Wikipedia-The Missing Manual I mediaobject1 d1e1041 Hebrew.png
איור 1-2. דף הטיוטה במצב עריכה. הטקסט שמופיע בתיבה (תיבת העריכה) הוא רק דוגמה, מה שבפועל אתם תראו כאשר תערכו דף זה תלוי במה שהעורכים האחרים לפניכם כתבו בדף זה. סרגל הכלים המופיע בחלק העליון של תיבת העריכה הנו הסרגל הסטנדרטי המופיע במצב עריכה של כל הדפים בויקיפדיה אשר מספק בלחיצה אחת את האפשרויות הנפוצות ביותר לעיצוב התוכן בויקיפדיה.
קובץ:Wikipedia- The Missing Manual 0103 Hebrew.png
איור 1-3. תיבת העריכה לאחר מחיקת כל התוכן שהופיע בה.

עריכת תוכן בוויקיפדיה דומה במידה רבה לכתיבת מכתב באמצעות דואר אלקטרוני מקוון כגון Gmail או Hotmail. עריכת ההתוכן מתבצעת על ידי הקלדת טקסט בתוך תיבת העריכה, אותו ניתן להציג בתצוגה מקדימה, וכן לשמור אותו באמצעות לחצן השמירה.

הוספת טקסט[עריכת קוד מקור | עריכה]

עריכת הערכים בוויקיפדיה מבוצעת בתוך תיבת עריכה גדולה ולבנה הממוקמת במרכז חלון הדפדפן. כדי להגיע אל התיבה, עליכם לעבור למצב עריכה.

עריכות בארגז החול, אינן גורמות בפועל לשינויים בערכי ויקיפדיה:

1. כדי להגיע לארגז החול, הקלידו בתיבת החיפוש המופיעה בפינה הימנית העליונה של המסך, ויקיפדיה:ארגז חול, ולאחר מכן לחצו על הלחצן "חיפוש" על מנת לעבור לארגז החול.

2. בעת שאתם נמצאים בדף ויקיפדיה:ארגז חול, (ראו איור 1-1), לחצו על לשונית ה"עריכה" המופיעה בחלקו העליון של הדף.

כעת כשהנכם במצב עריכה, תוכלו להבחין בתיבת העריכה כפי שהיא מוצגת באיור 1-2.

3. לפני שתתחילו לערוך את התיבה, מחקו את כל התוכן שכבר נמצא בה מלבד התוכן המופיע מתחת לשורה <!-- נא לערוך מתחת לשורה זו בלבד, תודה. -->

התוכן שבתיבת העריכה צריך להיראות כמו זה המופיע באיור 1-3. בתיבה זו הקלידו טקסט רגיל, טקסט מודגש וכותרות לפסקאות.

4. הקלידו את הטקסט המוצג באיור 1-4 לתוך תיבת העריכה.

אין צורך בהקלדת כל הטקסט המופיע באיור 1-4 ואם תרצו, הקלידו טקסט אחר משלכם, כל עוד הוא יכלול את האלמנטים הבאים:
  • כותרות לפסקאות - הקלידו שני סימני שוויון (=) בתחילת הכותרת ושני סימני שוויון בסוף הכותרת. (כאשר הנכם יוצרים לפחות ארבע כותרות לפסקאות שונות בדף, ויקיפדיה יוצרת באופן אוטומטי תיבת תוכן עניינים, כפי שתראו בהמשך.)
  • טקסט מודגש - הקלידו שלושה סימני גרשיים (') לפני ואחרי הטקסט כדי להדגישו.
הערה:
הקפידו תמיד שלא להציב רווח בתחילת השורה, אלא אם כן אתם מעוניינים שהטקסט המופיע באותה השורה יהיה מובלט. כאשר ישנו רווח בתחילת השורה, ויקיפדיה מציגה את שורת הטקסט בתוך תיבה מקווקוות עם רקע כחול בהיר.

תצוגה מקדימה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קובץ:Wikipedia-The Missing Manual 0104 Hebrew.png
איור 1-4. הקלדת הטקסט המופיע לעיל בתוך תיבת העריכה תמחיש עבורכם מהם שלושת סוגי העיצוב הנפוצים ביותר בויקיפדיה. הקלדת שני סימני שוויון (הסימן =) בשני צידי הטקסט הופכים את הטקסט לכותרת של פסקה (לאחר שתשמרו את העריכה). הקלדת שלושה סימני גרשיים (הסימן ') לפני ואחרי הטקסט יהפכו את הטקסט למודגש.

אחד הדברים המומלצים ביותר לאחר ביצוע עריכה, בטרם שמרתם אותה, היא לאמץ את ההרגל להשתמש בתצוגה המקדימה ולהיווכח כיצד התוספת שלכם תראה בפועל, במיוחד אם ביצעתם עריכות בהן ישנו טקסט מעוצב.

עורכים מנוסים נוטים בדרך כלל לדלג על שלב התצוגה המקדימה בעת ביצוע עריכה מינורית. עם זאת למרבה מבוכתם, מופיעות לעתים שגיאות הקלדה ואחרות לאחר שמירת הדף, המחייבות עריכה נוספת. בשל כך, הקפידו להשתמש באופציית התצוגה המקדימה לפני שאתם שומרים את השינויים שלכם.

לפני שאתם לוחצים על הלחצן "תצוגה מקדימה", הקפידו לספק תקציר קצר ומובן המתאר את מהות עריכתכם, כך שהתצוגה המקדימה תציג בפניכם גם את תקציר העריכה שהוספתם. תקציר העריכה מציג בפני שאר העורכים מהי תכלית השינוי שהוספתם לערך. הקפידו לכתוב תקצירי עריכה קצרים ככל הניתן ורק אם הדבר נחוץ, כתבו תקצירי עריכה ארוכים (עד 200 תווים).

1. הקלידו מספר מילים בתיבת ה"תקציר" (איור 1-5), המתארות את התכלית של העריכה שלכם ולאחר מכן בדקו את עריכתכם. (ראו את התיבה הנמצאת מטה, העוסקת בתקצירי עריכה.)


קובץ:Wikipedia-The Missing Manual 0105 Hebrew.png
איור 1-5. (תיבות הסימון "זה שינוי משני" ו-"מעקב אחר דף זה" יהיו זמינות עבורכם רק אם הנכם מחוברים למערכת ויקיפדיה באמצעות חשבון רשום).
לסיכום

מילוי תיבת ה"תקציר", תגזול מזמנכם רק מספר שניות נוספות, אך עשוי לחסוך זמן רב לעורכים האחרים העוקבים אחר השינויים שהתבצעו בויקיפדיה. תקצירי העריכה הללו יופיעו תמיד בדף היסטוריית הגרסאות הקודמות של הערך ובדף המפרט את התרומות של המשתמשים. כדי לצפות בדפים הללו, עליכם ללחוץ על הלשוניות: גרסאות קודמות, או התרומות שלי.

להלן דוגמאות לתקצירי עריכה אפשריים:

  • "הגהה"
  • "הסרה של טקסט שמופיע כבר בחלק אחר בערך"
  • "הוספת מידע חדש בגיבוי מקורות"
  • "הוספת מידע חדש ושינוי הכותרת"

ראו ויקיפדיה:תקציר עריכה על מנת לקרוא דגשים נוספים בנושא זה

2. לחצו על לחצן "תצוגה מקדימה" המופיע מתחת לחלון העריכה (הלחצן מוצג באיור 1-5) על מנת לראות כיצד העמוד ייראה לאחר שתשמרו את העריכות שלכם. זו ההזדמנות שלכם לתקן טעויות לפני שהשינוי יוצג לעיני כל. בצעו את התיקונים בתיבת העריכה ולחצו שנית על הלחצן "תצוגה מקדימה". כאשר הנכם שבעי רצון מהאופן שבו השינויים שביצעתם מוצגים בתצוגה המקדימה, הגיעה העת לשמור אותם.

למסך התצוגה המקדימה בוויקיפדיה ישנם שלושה חלקים. החלק העליון של המסך (כפי שמוצג באיור 1-6) מציג בפניכם אזהרה מודגשת המציינת כי אינכם צופים בגרסה השמורה של הדף וכי שמירתו, תציג בפני כל את השינוי שבצעתם. החלק האמצעי והתחתון של המסך (המוצגים באיור 1-7) מציגים כיצד העמוד ייראה לאחר שמירתו, את תיבת העריכה ואת כלי העריכה.


קובץ:Wikipedia-The Missing Manual 0106 Hebrew.png
איור 1-6. בחלקו העליון של מסך התצוגה המקדימה מופיעה תמיד אזהרה באדום המציינת כי הנכם צופים בתצוגה מקדימה וכי התוספות שלכם טרם נשמרו.
קובץ:Wikipedia-The Missing Manual 0107 Hebrew.png
איור 1-7. האיור ממחיש כיצד יראה המסך לאחר שתשמרו את השינויים שביצעתם באיור 1-4. ויקיפדיה מוסיפה באופן אוטומטי תוכן עניינים בערכים בהם ישנן ארבע פסקאות או יותר.

שמירת השינויים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות לחיצה על לחצן השמירה (ראו את מיקומו באיור 1-5) , ייתכנו מספר מצבים:

  • לרוב תוצג בפניכם הגרסה החדשה של הדף הכוללת את השינויים שלכם.
  • הדפדפן עשוי במקרים נדירים להציג בפניכם את הגרסה הישנה של הדף שנמצאת בזיכרון המטמון. במקרה זה, יש לרענן את הדף בדפדפן האינטרנט, על מנת שישלוף את הגרסה המעודכנת ביותר, הכוללת את השינוי שביצעתם. לאחר ביצוע הרענון לדף ולאחר שתיווכחו כי השינוי אכן נשמר בהצלחה, סיימתם לבצע עריכה זו. (במקרים נדירים בהם רענון הדף אינו מציג גרסה מעודכנת שלו, עליכם לשלוח בקשה לשרתי ויקיפדיה לרענון זיכרון המטמון של השרת). למידע נוסף קראו את הדף העוסק בפעולה Purge באתר מדיה-ויקי).
  • איור 1-8 ראו התנגשות עריכה, ממחיש כיצד ייראה הדף במקרה של התנגשות עריכה, כאשר עורך אחר הספיק לבצע שינוי כלשהו באותו הדף בעת שערכתם אותו.
קובץ:Wikicrash Hebrew.jpg
איור 1-8 התנגשות עריכה. בראש הדף מוצגת תיבת עריכה בה מופיעה הגרסה הנוכחית, באמצע הדף מוצגים ההבדלים בין הגרסה שלכם לבין הגרסה השמורה, ובתחתית הדף מוצגת תיבת עריכה בה מופיעה הגרסה שלכם. כדי לשמור את עריכתכם, יש להטמיע את הטקסט שבתיבה התחתונה בזו העליונה.

התנגשויות עריכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מסוימים הם מאוד פופולריים בקרב העורכים, בעיקר כאשר הערך עוסק באירוע אקטואלי מרכזי או באישיות שזוכה באותה העת לחשיפה תקשורתית משמעותית. הערכים הללו עשויים לעבור עריכות רבות בפרקי זמן קצרים למדי שלעתים מתבצעות בהפרשים של דקות, לכן הסיכוי להיקלע למצב של התנגשות עריכה, הנו גבוה למדיי.

המידע המוצג על המסך בעת התנגשות עריכה מורכב מארבעה חלקים:

  • אזהרה בחלקו העליון של המסך (ראו איור 1-8).
  • תיבת טקסט בה מופיע הטקסט בגרסה הנוכחית של הדף.
  • תיבה המציגה את ההבדלים בין הגרסה שלכם (המופיעה בתצוגה המקדימה) לבין הגרסה שנוצרה על ידי משתמש אחר בעת שעבדתם על הגרסה שלכם.
  • בתחתית הדף מוצגת תיבת טקסט נוספת בה מופיעות העריכות שלכם (כפי שתוכלו לראות באיור 1-9).
קובץ:Wikipedia-The Missing Manual 0109 Hebrew.png
איור 1-9. כאשר ישנה התנגשות עריכה, המסך יכיל תיבת עריכה נוספת בחלק התחתון של המסך, בה מופיע הכיתוב "הטקסט שלך".

להלן שתי גישות נפוצות להתמודדות עם התנגשויות עריכה:

  • אם הוספתם מידע חדש למקור, יש ליצור גיבוי לגרסה שערכתם באמצעות העתקת המידע מתיבת הטקסט התחתונה ושמירתו במיקום אחר (כגון מסמך במעבד תמלילים וכדומה). ברגע שסיימתם להעביר את המידע למקום בטוח, חזרו לדף (במצב קריאה), רעננו את הדף ובדקו אם עדיין יש צורך בתוספת שלכם (במקרים נדירים עורכים אחרים הספיקו להקדים אתכם בהוספת המידע שניסיתם אף אתם להוסיף לאותו ערך). אם ברצונכם להמשיך לערוך, לחצו שנית על לשונית העריכה של הערך או על לשונית של פסקה מסוימת בערך, והמשיכו בעבודתכם. בדקו את השינויים שביצעתם באמצעות התצוגה המקדימה, ולבסוף שימרו את העריכה שלכם.
  • אם ביצעתם הגהה ו/או ויקיזציה לטקסט, חזרו לדף (במצב קריאה), עברו למצב עריכה, ובצעו בשנית את העריכות אם עדייו הן נחוצות.

בעיקרון, לא איבדתם לצמיתות את התוספות המקוריות שלכם (אתם יכולים פשוט להעתיק אותן לגרסה החדשה), אף על פי כן, אם ביצעתם מקצה שיפורים נרחב הכולל תיקון של שגיאות כתיב רבות והגהה, ייתכן שתאלצו לבצע את אותם השינויים שוב, משום שהאלטרנטיבה היא להחליף את התוספות האחרונות שבוצעו על ידי העורך או העורכים האחרים בגרסה הקודמת שלכם (אשר תגרום להסרת התרומות שלהם). בהנחה שהעורכים האחרים שיפרו את הערך בתוספות שלהם, כדאי להימנע ככל שניתן מלגרום למצב בו התוספות שלהם יוסרו מהערך (אפילו אם רק באופן זמני).

ניתן למנוע התנגשויות עריכה כמעט לחלוטין על ידי שימוש בטכניקות הבאות:

  • עריכת פסקאות בודדות בערך, במקום עריכתו כמקשה אחת.
  • בדיקת הגרסאות הקודמות, כדי לוודא אם התבצעו בערך עריכות רבות בעת האחרונה. אם כן, רצוי לבצע מקבץ של עריכות קצרות בטווחי זמן קצרים יחסית במקום לנסות ולבצע שינויים רבים בעריכה בודדת שתדרוש מכם זמן רב להשלמתה.
  • יצירת תוספות ארוכות בתוכנות מחשב חיצוניות לא מקוונות, כגון במעבד תמלילים או בארגז חול אישי משלכם והדבקתן במצב עריכה, לתוך הערך.

(ראו פירוט נוסף בחלק העוסק ביצירת תוכן בארגז החול האישי שלכם).

עצה:
אם אתם עובדים על מקצה שיפורים נרחב בערך, מומלץ ליידע את העורכים האחרים על כך באמצעות הצבת הודעה מתאימה בחלק העליון של דף הערך. בדרך זו, העורכים האחרים ימנעו בדרך כלל מלערוך את הערך במקביל ולהסתכן בהתנגשויות עריכה עמכם. טכניקה זו מפורטת בתיבה הבאה.
פיתוח תוכן במרחב המשותף ללא הפרעות ממשתמשים אחרים

בדוגמה שבאיור 1-3 (בשורה העליונה) תוכלו לראות כיצד ניתן לשלב הודעה מוסתרת בתוך הערכים בה ניתן לצפות רק במצב עריכה. כמו כן, ניתן להציב גם בראש הערך תבנית {{[[תבנית:בעבודה]]}} על מנת לידע את העורכים האחרים כי הערך עובר מקצה שיפורים נרחב. שימוש בהודעות מסוג זה, הוא למעשה בקשה כי העורכים האחרים ימנעו מלערוך באופן זמני את הערך שאתם עורכים, עד להסרתן. מומלץ להשתמש בתבנית זו לפרק זמן מוגבל כדי להימנע ממצב בו התבנית נותרת בטעות בראש הערך במשך ימים רבים).

תחביר ויקי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת פרק זה הוסבר כיצד ניתן להדגיש טקסט (ראו איור 1-4). הקוד שגורם לטקסט להיות מודגש מכונה תחביר ויקי. בהמשך הספר יובא הסבר על הסוגים השונים של תחבירי הויקי שבהם אתם צפויים להיתקל באופן תדיר בעת ביצוע עריכות בוויקיפדיה. כעורכים חדשים כדאי להכיר בתחילה מספר סוגי תחביר נפוצים, להבין כיצד התבניות פועלות וכיצד ניתן באמצעות תחביר הויקי ליצור קישורים פנימיים בין הערכים בוויקיפדיה.

סוגי תחבירי הויקי הנפוצים ביותר בוויקיפדיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • {{תבנית}}. הסוגריים המסולסלים הכפולים מעידים על כך שמדובר בתבנית. דוגמה לשימוש בתבנית ניתן לראות באיור 1-3 (ישנו פרק שלם בהמשך שעוסק ביתר פירוט בנושא התבניות).
  • [[שם הערך]] או [[שם הערך|שם אחר]]. הסוגריים המרובעים הכפולים מייצרים קישורים פנימיים בין הערכים השונים בוויקיפדיה. (הקישורים הפנימיים מתוארים בהרחבה בפסקה הבאה).
  • [http:כתובת אתר אינטרנט] או [http:כתובת אתר אינטרנט שם האתר]. סוגריים מרובעים סביב כתובת האתר (URL) מייצרים קישורים לאתרים חיצוניים. (הקישורים החיצוניים מתוארים בהרחבה בפרק 2).
  • <ref> טקסט מסוג הערת שוליים אותו ניתן להציג בנוסף לקישור לאתר אינטרנט חיצוני </ref>. תחביר ויקי זה משמש להוספת הערות שוליים בערכים. (פרק 2 עוסק בהרחבה בהערות השוליים).
  • <!-- הערה -->. תחביר ויקי זה משמש להוספת הערות בתוך הערכים בהם ניתן לצפות רק במצב עריכה.
  • {| טבלאות |}. תחביר ויקי זה משמש ליצירת טבלאות (פרק 14 עוסק בהרחבה ביצירת טבלאות).
  • שורה אחת או יותר המתחילים בסימנים "*" או "#". הצבתם של התווים הללו בתחילת השורה מייצרים רשימות בתוך הערכים (פרק 14 עוסק ברשימות בהרחבה).
  • [[קטגוריה:שם הקטגוריה]]. תחביר ויקי זה משמש לקטגור הערכים (פרק 19 עוסק בקטגוריות בהרחבה).

על מנת לראות רשימה מפורטת של סוגי תחבירי הוויקי בהם תוכלו להשתמש ראו עזרה:תחביר ויקי#פירוט תחביר הוויקי.

כיצד ניתן ליצור קישורים פנימיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקישורים הפנימיים לערכים אחרים, אמורים להוסיף מידע לקוראים וניתן ליצור אותם בקלות בדרך הבאה:

כאשר הערך נמצא במצב עריכה, יש להציב סוגריים מרובעים בשני צידי המילה שאתם מעוניינים שתקשר לערך אחר בוויקיפדיה, למשל: [[דוד בן-גוריון]]. איור 1-10 ממחיש כיצד נראה קישור פנימי.

קובץ:Wikipedia-The Missing Manual 0110 Hebrew.png
איור 1-10. מממחיש כיצד נראים קישורים פנימיים.

ניתן גם ליצור קישור פנימי שיפנה לערך הרצוי גם אם שמו שונה מהשם המוצג. לדוגמה: [[צבא הגנה לישראל|צה"ל]]

לקשר או לא לקשר

ישנו יתרון רב בשימוש בקישורים פנימיים לערכים שונים בוויקיפדיה, שכן הם פוטרים אתכם ממתן הסברים לנושאים שונים המוזכרים בערך שאותו אתם עורכים. כתוצאה מכך הערך אינו עמוס בפרטים, והקוראים יכולים לבחור אם ברצונם לקבל תמונה רחבה יותר של הנושא.

על אף שהשימוש בקישורים פנימיים הינו מועיל, יש להקפיד שלא ליצור קישורים פנימיים מיותרים. להלן דוגמה ליצירת קישורים פנימיים מיותרים:

מהטמה גנדי היה מנהיג פוליטי (קישור פנימי ל"פוליטיקה") ורוחני (קישור פנימי ל"רוחניות").

מספר הנחיות כלליות:

  • אל תיצרו קישור פנימי לאותה מילה או ביטוי פעמים רבות באותו ערך.
  • הימנעו ככל הניתן מלקשר שתי מילים המופיעות בסמיכות זו לזו, משום ששני הקישורים הללו ייראו בפני הקוראים כקישור פנימי אחד (במידת הצורך, ניתן לשנות את מבנה המשפט).
  • הימנעו מליצור קישורים פנימיים בכותרות ובכותרות המשנה.

כיצד התבניות פועלות וכיצד להשתמש בהם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קובץ:Wikipedia-The Missing Manual I mediaobject1 d1e2307 Hebrew.png
איור 1-11. אחד השימושים הנפוצים בתבניות בויקיפדיה הוא השימוש בתיבות המידע. להלן דוגמא: תבנית:חבר כנסת המופיעה בערכי חברי הכנסת בויקיפדיה. בחלק העליון של האיור מוצגת התבנית כפי שהיא מופיעה במצב עריכה, ובחלק התחתון היא מוצגת במצב קריאה בערך דוד בן-גוריון.

כפי שצוין בפסקה העוסקת בביצוע עריכות, טקסט במצב עריכה הנמצא בתוך סוגריים מסולסלים, למשל {{שם הערך}} מעיד כי זוהי למעשהתבנית.

התבניות נפוצות בשל מספר סיבות:

  • עקיבות. המראה הזהה של כל תבניות המידע, מקל על עבודת העריכה.
  • חיסכון בזמן. השימוש בתבניות פוטר את העורכים מעיצוב המידע בערך, (כגון הצגת תמונה פנורמית, הצגת שני טורים, וכדומה). כל שעליכם לעשות הוא לברר את שם התבנית הרלוונטית, לשלבה בערך בתוך סוגריים מסולסלים כפולים, והתוכנה תבצע את כל השאר.
  • עדכונים אוטומטיים. אם קהילת ויקיפדיה החליטה לשנות תבנית מסוימת, השינויים שבוצעו בתבנית יעודכנו באופן אוטומטי בכל הדפים המשתמשים בתבנית. (תבניות המשולבות בכמות גדולה במיוחד של ערכים מוגנות מפני עריכה, כדי למנוע השחתה.)
  • קטגוריזציה. התבניות עשויות גם לכלול טקסט שיגרום להצבה אוטומטית של דפים בקטגוריות מסוימות (למידע נוסף ראו פרק 18).

שני העקרונות המרכזיים של התבניות:

  • באמצעות התבניות ניתן להוסיף טקסט ועיצובים אשר מאוחסנים בדפים אחרים. על מנת להוסיף תבנית לערך, מקלידים את שם התבנית בתוך סוגריים מסולסלים כפולים.
  • כאשר התבנית מכילה פרמטרים, ניתן לערוך את הטקסט שנוסף לאותם פרמטרים באותו האופן שבו אתם עורכים טקסט בערך, מבלי שתצטרכו להבין את המורכבות של התבניות.

עריכת פסקאות בערך[עריכת קוד מקור | עריכה]

עורכים שאינם מנוסים, נוטים לעתים רבות לעבוד על ערך שלם במצב עריכה על אף שהם מבצעים שינויים רק בפסקה אחת בערך. מומלץ להקפיד לערוך תמיד פסקאות בודדות בכל פעם מאשר את העמוד כולו, על מנת להימנע מהתנגשויות עריכה.

עריכת פסקה בודדת[עריכת קוד מקור | עריכה]

כבר ממבט ראשון בערך ניתן לדעת כי הוא מכיל פסקאות רבות, הודות לטבלת תוכן העניינים המופיעה בראש הערך. גם כאשר היא אינה מופיעה, תוכלו להבחין בכותרות המופיעות בערך, ובפסקאות הניתנות לעריכה. איור 1-12 מציג ערך אשר אינו כולל את טבלת תוכן העניינים, אך כולל את הפסקאות אותן יכולים העורכים לערוך בנפרד.

קובץ:Wikipedia-The Missing Manual 0112 Hebrew.png
איור 1-12. ערך המכיל שלוש פסקאות נפרדות, אותן ניתן לערוך בנפרד. כדי לערוך פסקה מסויימת, לחצו על הקישור "עריכה" המופיע בצדו השמאלי של הדף.

אם תלחצו על אחד משלושת קישורי ה"עריכה" המופיעים באיור 1-12, תופנו לתיבת עריכה אשר תציג רק את הטקסט המופיע בפסקה אותה אתם עורכים. יתרון זה מאפשר לערוך ביתר קלות את התוכן בוויקיפדיה, לבצע תצוגה מקדימה שאינה עמוסה בטקסט ולהקטין את הסיכוי להתנגשויות עריכה.

עצה:
לעיתים נדרש לערוך את הערך כולו כמקשה אחת, לדוגמה כאשר הנכם משנים את מיקומן של פסקאות מסוימות בערך, או כאשר הנכם מעבירים טקסט מתוך פסקה אחת לפסקה אחרת בערך.

עריכת הפתיח[עריכת קוד מקור | עריכה]

למרות היתרונות שהוזכרו בעריכת פסקאות בודדות, לא ניתן לערוך בדרך רגילה את הפתיח בלבד בערכי וויקיפדיה. משום כך, נדמה כי הדרך היחידה שתאפשר לערוך את חלק הפתיח בלבד, כרוכה בלחיצה על לשונית העריכה המופיעה בחלק הימני העליון של הדף, שתפקידה לפתוח את תיבת העריכה של הדף כולו.

בפועל, ניתן לערוך את פסקת הפתיח של ערך מבלי לפתוח את תיבת העריכה של הדף כולו

הדרך הקלה ביותר לביצוע, היא באמצעות לחיצה על הקישור "ההעדפות שלי" המופיע בחלק השמאלי העליון של הדף (אשר יהיה זמין בפניכם רק כאשר תתחברו לוויקיפדיה באמצעות חשבון רשום), בדף שנפתח, לחצו על הלשונית "גאדג'טים",בחרו באפשרות "לשונית בתפריט העליון לעריכת פסקת הפתיח של דף", ולאחר מכן לחצו על לחצן "שמירת ההעדפות". לאחר בחירתכם תופיע לשונית עם הספרה 0 בסרגל העריכה שתאפשר לכם לערוך את פסקת הפתיחה בלבד.

עריכת התוכן[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני שאתם מתחילים לערוך, כדאי להתוודע למספר כללים חשובים

שכתוב התוכן הקיים והוספת תוכן חדש[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפועל ישנם למעשה שלושה סוגים של עריכות בוויקיפדיה (מלבד הסרת השחתה, ספאמינג וטקסטים בעייתיים אחרים):

  • ניתן לשכתב את הניסוחים של המשפטים ו/או לעצב את התוכן של הערכים, בתנאי שברוב המקרים תותירו את מהות המידע שבערך ללא שינוי.
  • ניתן להוסיף מידע חדש לערכים.
  • ניתן ליצור ערך חדש.

לפני שתתחילו להוסיף מידע חדש לערכים, מומלץ לקרוא את פרק 2 העוסק בהצגת המקורות לביסוס המידע עליו אתם מסתמכים. אם הנכם מעוניינים להתחיל לשכתב את הערכים באופן מיידי, המשיכו לקרוא את הפסקה הבאה.

מספר מילים על התוכן[עריכת קוד מקור | עריכה]

קובץ:Verifiability and Neutral point of view (Common Craft)-600px-en.ogv
סרטון המסביר את 2 העקרונות המרכזיים לכל תוכן המופיע באתר. (באנגלית)

שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

בחירת דף אקראי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוכנים לערוך? אם כן, ייתכן שתרצו להתחיל דווקא במציאת ערכים אותם יש לשפר. אחת הדרכים, היא ללחוץ על הקישור "ערך אקראי" המופיע בצדו הימני של המסך (ראו איור 1-13).

קובץ:Wikipedia-The Missing Manual 0113 Hebrew.png
איור 1-13. הקישור ל"מאמר אקראי". לחצו על קישור זה על מנת להגיע לאחד מ-351,875 (מספר הערכים הנוכחי) בוויקיפדיה.

בעת לחיצה על קישור זה, תתקלו מדי פעם בערכים קצרים למדי, (המכונים בוויקיפדיה "קצרמרים"), או בעמודים בהם רשומים " X עשוי להתייחס ל..." המובילים לרשימה של נושאים (המכונים בוויקיפדיה "דפי פירושונים"). כאשר מופיע ערך שאין ברצונכם לערוך, יש ללחוץ בשנית על הקישור "ערך אקראי". (לאחר שתעברו על קרוב לעשרים ערכים אקראיים בוויקיפדיה, תוכלו להתרשם היטב מהמגוון הרב של הערכים הקיימים בוויקיפדיה העברית.)

שיפור ערכים אותם עורכים אחרים בוויקיפדיה זיהו כבעייתיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחת האפשרויות לשימוש בקישור "ערך אקראי", היא פנייה לערכים אותם זיהו עורכים אחרים בוויקיפדיה כבעייתיים. אל הערכים הללו ניתן לפנות דרך הקטגוריה: