משתמש:Yonathan33/בית הכנסת מקווה ישראל-עמנואל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
החזית המערבית של בית הכנסת

בית הכנסת מקווה ישראל-עמנואל הוא בית הכנסת הממוקם בוילמסטאד, קוראסאו. הבית כנסת הוא בית הכנסת העתיק ביותר שעדיין בשימוש ביבשת אמריקה. בית הכנסת מהווה אטרקציה תירותית מרכזית בקוראסאו ובין מבקריו אפשר למנות את ביאטריקס, מלכת הולנד.

היהודי הראשון שהגיע לקוראסאו הגיע בשנת 1634. בשנת 1651 הגיעו לקוראסאו בין 10 ל-12 משפחות יהודיות שביחד הקימו את הקהילה ובית הכנסת. קבוצה שנייה של יהודים הגיעה בשנת 1659 והביאה איתה מתנה מבית הכנסת הגדול של אמסטרדם, ספר תורה שעדיין בשימוש. רוב המקימים של הקהילה היהודית בקוראסאו היו יהודים מספרד ופורטוגל שעברו להולנד במהלך גירוש ספרד ומהולנד עברו לקוראסאו.
במאה ה-18 יהודים היוו חצי מהאוכלוסייה הלבנה בקוראסאו.

הבניין המקורי של בית הכנסת נבנה בשנת 1674. מכיוון שהקהילה היהודית גדלה במהירות ובית הכנסת המקורי לא יכל להכיל את כל הקהילה, הקהילה החליטה לבנות בית כנסת חדש בשנת 1703 והוא עדיין משמש את הקהילה היום.
בשנת 1659 נבנה בית הקברות של הקהילה, בית חיים.

כאשר נכנסים לבית הכנסת דרך החצר אפשר להבחין בחלונות הויטראז' התכולים. כדי להיכנס לבית הכנסת צריך לעבור בשביל מכוסה בחול שמגיע עד לארון הקודש שעשוי ממהגוני. החול מסמן את האבות הקדמונים של הקהילה שהגיעו מחצי האי האיברי שכיסו את בתי התפילה המאולתרים שלהם בחול כדי שצעדיהם יעממו וישכחו את החשדנות של מלשינים פוטנציאלים[1].

במאה ה-19 התפצלו מספר חברים מהקהילה והקימו קהילה רפורמית נפרדת. בשנת 1964 הגיעו שתי הקהילות להבנות והקימו קהילה רקונסטרוקטיבית.

כיום, הקהילה מונה כ-350 איש. לקהילה 18 ספרי תורה, חלקם בני למעלה מ-300 שנה. הקהילה מנהלת מוזיאון שמספר את סיפורה של הקהילה והיהודים בקוראסאו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Curacao: A Journey to Jewish Curacao באתר Jewish Virtual Library