משתמש:Zilberberg/קונצ'רטו לכינור של סיבליוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הקונצ'רטו לכינור ברה מינור אופוס 47, נכתב על ידי יאן סיבליוס ב-1904.

היצירה נאמנה לצורת הקונצ'רטו הסטנדרטית, שלושה פרקים במתכונת של מהיר-איטי-מהיר:

  1. אלגרו
  2. אדאגי'ו
  3. אלגרו (ma non tanto - לא מהיר מידי)

הפרק השלישי ידוע בין כנרים בדרישות הטכניות הקשות שלו והוא נחשב לאחד מהפרקים הטובים ביותר שנכתבו לכינור. הדרישות הטכניות מן הסולן הינן קשות ביותר, במהלך נגינת הפרק ישנו שימוש נדיב בצלילים כפולים, אקורדים שבורים, מעברי סולמות מהירים וגיוון ריתמי.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיבליוס הקדיש במקור את הקונצ'רטו לכנר ווילי בורמסטר אשר הבטיח לנגן את הקונצ'רטו בברלין. מסיבות כלכליות, החליט סיבליוס להציגו לראשונה בהלנסקי, ומכיוון שבורמסטר לא יכול היה להגיע לפינלנד, ביקש סיבליוס מויקטור נובצ'ק (מורה בקונסרסרטיום בהלנסקי) כי ינגן את הקונצ'רטו. הגרסה הראשונית של הקונצ'רטו בוצעה לראשונה בניצחו של סיבליוס ב-8 לפבואר 1904. נובצ'ק ניגן את הקונצ'רטו בצורה גרועה והפרמירה נכשלה. ואולם יש לציין כי סיבליוס סיים את הקונצ'רטו בסמוך לפרמירה, כך שלא היה לנובצ'ק ולתזמורת מספיק זמן להתאמן על ניגונו.

כתוצאה מכך עיכב סיבליוס את ההוצאה לאור וערך שינויים נרחבים ביצירה, המהלך כלל, בין היתר, מחיקת חומר רב שסיבליוס הרגיש הוא לא עובד. הגרסה החדשה בוצעה לראשונה בניצוחו של ב-19 לאוקטובר 1905 בניצוחו של ריכארד שטראוס על ההתזמורת הממלכתית של ברלין, סיבליוס לא נכח בקונצרט זה. בורמסטר התבקש בשנית להיות הסולן אך גם בפעם זאת הוא לא היה זמין. למרות זאת הוחלט לנגן את היצירה בלעדיו, כאשר את תפקיד הסולן מבצע קרל הריל, הכנר הראשי של התזמורת הממלכתית של ברלין. בורמסטר נפגע ממעשה זה והוא סירב לנגן את הקונצ'רטו כל ימיו. עקב כך סיבליוס הקדיש את הקונצ'רטו לילד הפלא פרנץ וססי אשר היה בגיל 12 באותו הזמן. וססי ביצע לראשונה את הקונצ'רטו בגיל 13, הגם שהוא לא יכול היה להתמודד עם הדרישות הטכניות הקשות של היצירה. הגרסה הראשונית דרשה בולטת בכך שהיא דורשת כישורים גבוהים מהמוצע של הסולן. הקונצ'רטו לא היה ידוע עד אשר יורשו של סיבליוס הרשה ביצוע אחד בפני קהל והקלטה אחת של היצירה ב-1991. לאונידס קבקוס תחת ניצוחו של אוסמו ונסקה ניגן את היצירה בשתי הפעמים. גם הגרסה המחודשת דרשה יכולת טכניות ברמה גבוהה מהסולן. היצירה המקורית ארוכה במשהו מהמחודשת, כוללת נושאים שלא מופיעים בגירסה המחודשת. חלקים מסוימים, ההתחלה של הפרק הראשון, חלקים מהפרק השני ורוב הפרק השלישי, לא השתנו כלל. אחד מהשינויים הבולטים הינו בתזמור היצירה כולה ובעיקר בפרק הראשון, כאשר חלקים מסוימים מנוגנים באיטיות כפולה.

זהו הקונצ'רטו היחיד שסיבליוס כתב, הגם שהוא כתב כמה יצירות בקנה מידה דומה לכלי סולו ולתזמורת (כדוגמת שש ההומורסקות לכינור ותזמורת).


אינסטרומנטציה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרכב הכלים ליצירה כולל:

כלי נשיפה מעץ: פיקולו, 2 חלילים, 2 אבובים, 2 קלרניתות ו2 בסונים.

כלי נשיפה ממתכת: 4 קרנות יער, 2 חצוצרות ו3 טרומבונים.

כלי הקשה: תוף דוד, מצילתיים, תוף בס ומשולש.

כלי קשת: כינור ראשון, כינור שני, ויולות, צ'לים וקונטרבסים.

הקלטות[עריכת קוד מקור | עריכה]

יאשה חפץ הקליט ראשון את הקונצ'רטו, חפץ החזיק מהקונצרטו כאחד מהקונצרטים הגדולים של התקופה הרומנטית בהרפרטואר לכינור. הפירוש המאומת ליצירה הינו של אידה הנדל. כאשר סיבליוס שמע את ביצועה ברדיו של פינלנד, הוא כתב לה כי אחר כך כי: "נגנת אותו במומחיות מכל בחינה. אני מברך את עצמי שהקונצ'רטו שלי מצא פרשנית ברמתך."

דוגמת וידאו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]