מתג איש מת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דוושה שמתפקדת כמתג איש מת בבימה מתרוממת ניידת

מתג איש מתאנגלית: Dead man's switch) הוא מתג שנועד להיות מופעל או מושבת אם המפעיל האנושי הופך למחוסר יכולת, למשל בעקבות מוות, אובדן הכרה או כל סיבה אחרת. במקור נעשה בו שימוש בכלי רכב או במכונות, אך מאז הוא משמש גם לתיאור שימושים בלתי מוחשיים, כגון בתוכנת מחשב.

מתגים אלה משמשים בדרך כלל כצורה של מנגנון אל כשל כאשר הם עוצרים מכונה ללא מפעיל מפעולה שעלולה להיות מסוכנת או מבטלים את פעולתו של מכשיר כתוצאה מתאונה, תקלה או שימוש לרעה. הם נפוצים בקטרים, תדלוק מטוסים, מעליות משא, מכסחות דשא, טרקטורים, כלי שיט אישיים, מנועים חיצוניים, מסורי שרשרת, מפוחי שלג, הליכונים, אופנועי שלג, מתקנים בפארקי שעשועים ומכשירי הדמיה רפואיים. במכונות מסוימות, מתגים אלו רק מחזירים את המכונות למצב בטוח, כגון הפחתת המצערת למצב סרק או הפעלת בלמים תוך השארת המכונות פועלות ומוכנות לחידוש פעולה רגילה לאחר חזרת השליטה עליהן.

מתגי איש המת לא תמיד משמשים לעצירת מכונות. מתגים אלה יכולים לשמש גם כגורם להשלמת תהליך ולא רק למניעתו. הדבר מאפשר להשתמש במתג איש מת, כמנגנון כשל קטלני, כדי להפעיל מתקן מזיק, כגון פצצה או מטען חבלה. המתג המחמש את המתקן נשמר במצב "כבוי" רק על ידי המשך לחיצה עליו על ידי המשתמש. המתקן יופעל עם שחרור המתג, כך שאם המשתמש מאבד יכולת או נהרג תוך כדי החזקת המתג, הפצצה תתפוצץ. גרסה קיצונית יותר היא תוכנית Dead Hand של רוסיה, המאפשרת שיגור אוטומטי של טילים גרעיניים אם יתקיימו מספר תנאים, גם אם כל ההנהגה הרוסית נהרגת.

מושג דומה הוא מכתבי המוצא האחרון בכתב יד מראש ממשלת בריטניה למפקדי 4 צוללות הטילים הבליסטיים הבריטיים. הם מכילים פקודות איזו פעולה לנקוט אם ממשלת בריטניה תושמד בהתקפה גרעינית. לאחר שראש ממשלה עוזב את תפקידו, המכתבים מושמדים ללא פתיחה.

מושג זה מיושם גם עם נתוני מחשב, כאשר מידע רגיש הוצפן ואז שוחרר לציבור, ובמקביל ה"מתג" הוא מפתח ההצפנה אשר משוחרר במועד אחר.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

העניין במתגי איש מת גבר עם כניסתן של חשמליות (קרונות רחוב בצפון אמריקה) ובעיקר רכבות תחתית מחושמלות. מתג איש המת היה נדיר למדי בחשמליות בארצות הברית עד לחשמלית PCC המצליחה, שהיה לה מתג איש מת המופעל בעזרת רגל שמאל, בשילוב עם דוושות הבלם והכוח המופעלות ברגל ימין. צורת הפעלה זו המשיכה לשמש בכמה חשמליות מודרניות ברחבי העולם. ברכבות קיטור קונבנציונליות, תמיד היה אדם שני עם נהג הקטר, שיכול היה כמעט תמיד לעצור את הרכבת במידת הצורך.[1] במשך עשורים שובצו שני אנשים גם לקטרי חשמל ודיזל, אף על פי שאדם בודד יכול תאורטית להפעיל אותם.

ברשת הרכבת העירונית והפרברית המודרנית, הנהג נמצא בדרך כלל לבדו. מכשירים אוטומטיים כבר החלו להיפרס על מתקנים חדשים יותר של מערכת הרכבת התחתית של העיר ניו יורק בתחילת המאה ה-20. ההריסה של רחוב Malbone במערכת התחבורה המהירה של ברוקלין בשנת 1918, על אף שלא נגרמה על ידי חוסר יכולת של הנהג, דחפה את הצורך בפריסה אוניברסלית של מכשירים כאלה כדי לעצור רכבות במקרה של נכות של המפעיל. לפי היסטוריון רובע במנהטן, היו לפחות שלושה מקרים שבהם נעשה שימוש מוצלח במתג המתג - ב-1927, 1940 ו-2010. [2]

סוגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ידית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתגי איש מת רבים מותקנים בידית השליטה של כלי רכב או מכונה ונכנסים לפעולה אם המפעיל אי פעם מאבד את אחיזתו.

כלי רכב[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתגי ידית עדיין בשימוש בחשמליות וברכבות מודרניות. אם הידית לא מוחזקת, בלמי החירום של הרכבת מופעלים. בדרך כלל, הידית היא מוט אופקי, המסובב כדי להפעיל את הכוח הנדרש עבור הרכבת. הידית קופצת אם עוזבים את הידית, הדבר מנתק את המגע עם מתג פנימי וגורם לניתוק מידי של הכוח והפעלת הבלמים.

ברכבת התחתית של ניו יורק למשל, מתג איש מת משולב בבקרת המהירות של הרכבת. מפעיל הרכבת חייב להחזיק את ידית המהירות במקומה כדי שהרכבת תנוע.

דוגמה לרכב נוסעים המשתמש במתג איש מת היא ברכבים חשמליים של טסלה. כאשר הנהג מפעיל את מערכת הנהיגה האוטונומית למחצה "טייס אוטומטי", עליו להחזיק את הידיים על ההגה. אם הנהג מוריד את ידיו מההגה למשך יותר מ-30 שניות, תישמע אזעקה חזקה בתוך המכונית כדי להתריע בפני הנהג, אם הנהג לא יניח את ידיו למשך יותר מדקה, אזי המכונית תפעיל את איתותי האזהרה שלה והמכונית תעצור. מערכת זו משתמשת בחיישן מומנט על ההגה של הרכב: כאשר הנהג אוחז בהגה, הוא עדיין מפעיל כמות קטנה של מומנט על גלגל ההגה ובכך משדר למכונית שהוא ערני לנסיעה. אם הנהג מסובב את ההגה ביתר כוח, כל השליטה ברכב תחזור מיד לנהג. [3] [4] [5]

מכונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתגי איש מת המורכבים בידית משמשים גם בכלים ידניים, בדרך כלל בכלים שמסתובבים או בעלי להבים כגון מסורים, מקדחות ומכסחות דשא. במסורים למשל, הם מחייבים לחיצה על הידית. אם המשתמש מאבד אחיזה במסור, הקפיצים בהדק המצערת ידחפו אותו בחזרה החוצה למצב כבוי או סרק, ויעצרו את הלהב מלהסתובב.

חיישן מגע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחלק מכלי הרכב, כולל קטרי הרכבת הדיזל-חשמליים בקנדה, בקר המהירות מצויד בחיישן מגע כדי לזהות את ידו של הנהג. אם היד מוסרת למשך יותר מפרק הזמן שהוגדר הבלמים מופעלים.

דוושה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניתן להשתמש בדוושה במקום בידית אך לשיטה זו יש כמה חסרונות. באסון רכבת ווטרפול, שהתרחש בשנת 2003 בפרבר של ניו סאות' ויילס, דרומית לסידני אוסטרליה, נראה היה כי הנהג צנח על מושבו, אך המשיך ללחוץ על הדוושה כאשר מת באופן פתאומי מהתקף לב.

ישנם כמה פתרונות לבעיה זו המשמשים כיום במערכות דוושות מודרניות. לדוושה יכולה להיות פונקציית ערנות מובנית, שבה הנהגים חייבים לשחרר וללחוץ מחדש על הדוושה לסירוגין בתגובה לאות קולי.

סוגים מסוימים של קטר מצוידים בדוושה בעלת שלושה מצבים, שבדרך כלל יש לשמור אותה במצב האמצעי. הוספת פונקציית ערנות לסוג זה של דוושה מביאה למערכת בטוחה מאוד.

מתגי מושבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתג איש מת יכול להיות ממוקם מתחת למושב של כלי רכב או מכונה ונכנס לפעולה אם המפעיל אינו במושב ומחזיק את המתג כלפי מטה. בטרקטורים מודרניים, המתג ינתק את המנוע בזמן שתיבת ההילוכים מופעלת. במכסחות דשא ברכיבה, המתג הוא לרוב קיצוני יותר כאשר המתג מנתק את המנוע גם אם המכסחת חונה והלהבים אינם מסתובבים. ניתן להשתמש במתגי מושבים גם כדי למנוע מילדים קטנים אפילו להתניע את הרכב מכיוון שהם לא שוקלים מספיק.

מתגי מפתח[עריכת קוד מקור | עריכה]

בכלים כגון סירות, אופנועי ים ואופנועי שלג, ובלוח הבקרה של מתקני שעשועים רבים, יש למשתמש או למפעיל חוט או שרוך המחובר לפרק כף היד או לחגורת ההצלה, המחוברים למפתח המותקן על מתג איש מת. אם הרוכב ייפול מהכלי או שהמפעיל יתרחק מהפקדים, הכבל יישלף מהמתג, יכבה את המנוע או יכוון את מצב המצערת ל"סרק".

גם הליכונים לפעילות גופנית כוללים תכונה זו. במקרה של הליכונים, מתג איש מת מורכב לרוב ממגנט חיצוני המחובר לכבל הנצמד למשתמש. אם המשתמש נופל או מתרחק מבלי לכבות את ההליכון, המתג מנתק את החשמל.

מתגי מד גובה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיקוד האוויר האסטרטגי פיתח מתג איש מת עבור המפציצים הגרעיניים שלו, הידוע כמערכת חירום להפרדת נשק מיוחד (SWESS), אשר מבטיח שהמטען הגרעיני יתפוצץ במקרה של חוסר יכולת של הצוות לתפקד במקרה של פעולת האויב. המטרה של מכשיר זה, בניגוד לדוגמאות אחרות שהוזכרו לעיל, המנגנון המיושם כאן הוא כשל קטלני ולא אל כשל. לאחר שהפצצה חמושה, המערכת תפוצץ את הנשק הגרעיני על סיפון המטוס אם המטוס יירד מתחת לגובה שנקבע מראש, לרוב הדבר מתרחש בעקבות הפלת המטוס.

בקרת ערנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כשל הבטיחות העיקרי במערכת מתג איש מת הבסיסית הוא האפשרות שהמתג יוחזק באופן קבוע במקומו, בכוונה או בטעות (למשל על ידי הנחת משקולת על דוושה). בקרת ערנות פותחה כדי לזהות מצב זה על ידי דרישה שהמתג ישוחרר לרגע ויופעל מחדש במרווחי זמן קצובים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מתג איש מת בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "HAND OF CORPSE AT THROTTLE. Engineer Killed at His Post, but the Train Ran On". Indianapolis Journal. Vol. 53, no. 12. Indianapolis. 1903-01-12. p. 1 col. 6. נבדק ב-2020-06-06. Passengers on an Incoming Knoxville & Ohio River Railroad train rode several miles this afternoon with the hand of a corpse at the throttle of the engine. The train left Buckeye, Tenn., on time and ran through to Careyville, the next station. When Engineer A. C. Young ran through the latter town Fireman Matlock knew something was wrong and stepped to the engineer's side of the engine. He found Young dead and immediately stopped the train. There is a wound on the left side of the engineer's head, and the supposition is that a piece of rock fell from the side of a high cut through the mountains and killed him instantly. The train ran perhaps eight miles after Young was killed.
  2. ^ Newman, Andy (7 במאי 2010). "Not the First Time the 'Dead-Man' Switch Did Its Job". The New York Times. אורכב מ-המקור ב-18 במאי 2020. נבדק ב-7 במאי 2010. {{cite news}}: (עזרה)
  3. ^ "Autopilot and Full Self-Driving Capability". www.tesla.com. 13 בפברואר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "Tesla: Technology Helps to Keep Drivers Alert After Autopilot Crash | Fortune".
  5. ^ O'Kane, Sean (14 במאי 2018). "Tesla rejected more advanced driver monitoring features on its cars". The Verge. {{cite web}}: (עזרה)