מתיו ויינר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מתיו ויינר
Matthew Weiner
לידה 29 ביוני 1965 (בן 58)
בולטימור
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1996 עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק תסריטאי, במאי קולנוע, מפיק
מקום לימודים
יצירות בולטות תסריטאי הסדרות "הסופרנוס" ו"מד מן"
צאצאים Marten Holden Weiner עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מתיו הופמן וַיְינֶראנגלית: Matthew Hoffman Weiner; נולד ב-29 ביוני 1965) הוא תסריטאי, במאי ומפיק יהודי אמריקאי. היוצר, המפיק והתסריטאי של סדרת הטלוויזיה "מד מן". בנוסף, היה התסריטאי והמפיק בעונות הרביעית והחמישית של הסדרה "הסופרנוס" (HBO). במהלך הקריירה שלו זכה ויינר בשמונה פרסי אמי על עבודתו ב"מד מן" וב"הסופרנוס", ושלושה פרסי גלובוס הזהב על מד מן, שזכתה בפרס אמי ארבע שנים ברציפות החל משנת 2008 בקטגוריית 'סדרת הדרמה הטובה ביותר'. הסופרנוס זכתה באותה קטגוריה פעמיים, ב-2004 וב-2007.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויינר נולד ב-1965 בבולטימור למשפחה יהודית אמריקאית, וגדל בלוס אנג'לס. למד באוניברסיטת וסליין ספרות, פילוסופיה והיסטוריה, ובהמשך למד גם באוניברסיטת דרום קליפורניה. הוא החל לעבוד כתסריטאי לראשונה עבור התוכנית 'נערת מסיבות' שלא זכתה להצלחה. היה התסריטאי והמפיק של הסדרות "האמת העירומה" ו"אנדי ריכטר שולט בעולם". יוצר "הסופרנוס", דייוויד צ'ייס, הציע לו עבודה בתור תסריטאי משנה בסדרה לאחר שהתרשם מהטיוטה שלו לפיילוט של "מד מן", אותו כתב בשנת 2000, בזמן שעבד בסדרה "בקר". ויינר נענה בחיוב להצעה והיה תסריטאי הסדרה בעונות הרביעית והחמישית שלה, וקיבל עליה שני פרסי אמי, אחד בשנת 2004 ואחד בשנת 2007.

ב-2017 ראה אור רומן הביכורים של ויינר, "הֶתֶ'ר, הטוטאליות" (Heather The Totality; הספר התפרסם בעברית בתרגומה של שרון פרמינגר בהוצאת "כתר").

מד מן[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שהסופרנוס הגיעה לסיומה, חיפש ויינר רשת להפיק בה את מד מן. הוא הציג את הסדרה לרשתות HBO ושואוטיים שלא רצו לעבוד איתו עליה. בסופו של דבר חתם ויינר על חוזה עם רשת AMC שתפיק את הסדרה, רשת שלא הפיקה סדרת דרמה לפני. הוא שימש כמפרסם ראשי, מפיק ראשי ותסריטאי ראשי של הסדרה בעונות הראשונה והשנייה. כתב שבעה פרקים בעונה הראשונה, עשרה פרקים בשנייה, שנים עשר פרקים בשלישית, עשרה פרקים ברביעית, תשעה פרקים בחמישית, עשרה בשישית וחמישה במחצית הראשונה של העונה השביעית. מד מן זכתה להצלחה כבירה וסיפחה ארבעה פרסי גלובוס הזהב ושלושה עשר פרסי אמי. בשנת 2008 זכה ויינר עצמו באמי בקטגוריית 'התסריט הטוב ביותר של פיילוט בסדרת טלוויזיה', בה זכה גם ב-2009 ו-2010.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויינר נשוי. מרטן, אחד מארבעת בניו, גילם את גלן בישופ ב"מד מן". נכון להיום מתגורר ויינר בלוס אנג'לס.

אקטיביזם[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוקטובר 2023, ויינר, יחד עם עוד מאות שחקנים, קומיקאים ומנהלי בידור מהוליווד חתמו על מכתב פתוח לנשיא ביידן. הם קראו לשחרור בני ערובה המוחזקים על ידי ארגון הטרור חמאס בעקבות מתקפת הפתע על ישראל. הקמפיין שהושק לצד המכתב נקרא #NoHostageLeftBehind. המכתב מדגיש את הרצון לחופש הן לישראלים והן לפלסטינים לחיות בשלום ומגנה את האלימות של חמאס.[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מתיו ויינר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Matt Donnelly, Hollywood Stars and Executives Thank President Biden for Leadership, Call for Release of All Hamas Hostages, Variety, ‏2023-10-23 (באנגלית אמריקאית)