מסילות פיקטיני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף מתפסי פיקטיני)
רובה סער קרבין M4A1 פלאט-טופ עם מסילות פיקטיני על המתפסים הקדמיים (מימין) ומעל בית הבליעה (עליו מותקנת כוונת אופטית).
רובה צלפים רמינגטון M24 עם מסילות פיקטיני לכוונת טלסקופית ובחלק התחתון של המתפסים (מומלץ להגדיל). המסילות הללו לא היו במקור ב-M24 והותקנו על הרובים על ידי צה"ל.

מסילות פיקטיני או מתאמי פיקטיניאנגלית: Picatinny rail, או בשמן הרשמי MIL-STD-1913) הן מערכת מסילות המולבשת על גבי נשק קל (לרוב רובי סער, רובי צלפים ומקלעים) ומאפשרות התקנה מהירה של מגוון רחב של עזרים טקטיים בהם כוונות, כוונות טלסקופיות לצלפים, אמצעי ראיית לילה, דורגל או חצובה, ידית הסתערות, ציין לייזר, פנס ועוד.

הרעיון שמאחורי הפיתוח הוא יצירת סטנדרט אחיד לחיבור מגוון רב של אמצעים טקטיים לכלי הנשק, במקום המצב שכל אמצעי דורש אמצעי הברגה ייחודיים משלו. האחדת התקן לחיבור עזרים טקטיים למגוון כלי נשק שיפר באופן ניכר את המבצעיות, האחזקה וההתאמה של כלי הנשק ליורה ולמשימה. כיום רוב כלי הירייה המערביים המודרניים מצוידים במסילות פיקטיני על המעצה (מתפסים), לעיתים מ-4 כיוונים (למעלה, למטה ובצדדים). המתאמים נקראים "מסילות פיקטיני" על שם בסיס החימוש פיקטיני בארצות הברית בו פותחו לראשונה המסילות. למעשה, אפשר לחשוב על מסילות פיקטיני כמעין "מתאם אוניברסלי" בין עזרי הלחימה לכלי הירייה. הוא אומץ בכוחות המזוינים של ארצות הברית וכוחות נאט"ו, ולאחר מכן במדינות רבות בעולם. גם מדינות לא-מערביות פיתחו התקנים דומים לכלי הנשק שלהם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מסילות פיקטיני בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא אמצעי לחימה ובנושא הנדסה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.