מתתיהו זלצר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרופ' מתתיהו (מתי) זלצר

מתתיהו (מתי) זלצר (192231 בדצמבר 2002) היה רופא ילדים, מומחה ברפואת היילוד (נאונאטולוגיה) ואחד מהאבות המייסדים של התחום, מנהל אחת מהמחלקות הראשונות בישראל ברפואת היילוד במרכז הרפואי רמב"ם, אחד מראשוני המורים בפקולטה לרפואה בטכניון, פרופסור חבר ברפואת ילדים, דיקן הסטודנטים ומנהלו הראשון של האגף הפדיאטרי בביה"ח.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זלצר נולד בקישינב (בירת מולדובה) בשנת 1922 להוריו מלכה ואליעזר זלצר, בן זקונים למשפחה ציונית אמידה בת שבעה אחים ואחיות. סיים את לימודיו בבית הספר התיכון ב-1940. בשנת 1941 החל ללמוד רפואה באוניברסיטת חרקוב (שנה אחת בלבד) וב-1945 המשיך בלימודי הרפואה בצ'רנוביץ. לאחר פלישת הגרמנים לרוסיה נמלט לעבר הרפובליקות בדרום מזרח אסיה ושהה חלק מהזמן בקירגיזסטן ובאוזבקיסטן כפליט חסר כול והתפרנס מעבודות מזדמנות. על אף זאת הצליח לשמור על קשר עם חלק מאחיו.

ב-1946 הגיע ארצה באניית המעפילים "הגנה". בתחילת דרכו בארץ, עבד כחובש בקופת חולים כללית במרפאת כפר חסידים. התנדב לארגון ה"הגנה" וב-1948 התגייס לצה"ל. שירת במלחמת העצמאות כקצין חובשים חטיבתי והשתתף בקרבות חטיבת כרמלי בדרגת רב-סרן (ללא קורס קצינים). בשנים 1949–1951 השלים את חוק לימודיו במחזור הראשון של הפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית. בשנים 1951–1954 התמחה ברפואת ילדים אצל פרופ' וולטר פאלק וד"ר יוסף בר-חי בבית החולים הממשלתי בחיפה (לימים בי"ח רמב"ם). בין השנים 1952–1956, הקים את שני חדרי התינוקות והפגים הראשונים ברמב"ם. ב-1954 היה בין הראשונים שביצעו בישראל החלפת דם בילודים הסובלים מצהבת היילוד עקב חוסר התאמה בין ה-Rh (גורם רזוס) של התינוק לזה של האם.

בשנים 1956–1976 היה מנהל המחלקה לכירורגית ילדים ובפועל ניהל את מחלקת התינוקות והפגים. בנוסף לעיסוקו הרפואי הצטרף ב-1956 להנהלת בית החולים והשתלב בתפקידי ניהול וארגון בעתות שלום ובמלחמה. ב-1961 נשלח זלצר על ידי משרד הבריאות וארגון הבריאות העולמי לכמה השתלמויות באנגליה, שוודיה, פינלנד ובהמשך גם בצרפת, ארצות הברית ומקסיקו והתמחה בתחום טיפול נמרץ בילודים. עם שובו הקים ב-1961 את יחידת הפגים בת 7 עריסות.

ב-1975 הוכפל שטח המחלקה, נרכש ציוד חדיש להנשמה וניטור והיא הפכה למחלקה לטיפול נמרץ ילודים ופגים. החל משנת 1964 ועד צאתו לגמלאות ב-1987, ניהל את המחלקה לטיפול נמרץ בילודים ופגים שהייתה המחלקה היחידה בצפון ישראל.

פרופ' מתי זלצר (שמאל) וגב' ג'יהן סאדאת (ימין)

ב-1979 ארחו מתי זלצר וצוות המחלקה את הגב' ג'יהאן סאדאת, רעייתו של נשיא מצרים שהגיעה לביקור בלוויית הגב' עליזה בגין, רעייתו של ראש ממשלת ישראל.

ב-1982 התמנה ליו"ר האגף הפדיאטרי בביה"ח והשקיע את רוב מרצו בתכנון והקמת בית החולים הראשון לילדים על שם מנשה מאיר שנחנך ב-1984. ב-1985 נבחר כעובד מצטיין ארצי במערכת הבריאות הממשלתית. בשנת 1987 פרש לגמלאות לאחר 36 שנות שרות בביה"ח ולאחר שטיפל במאות אלפי תינוקות. בצאתו לגמלאות התמנה למנהל הרפואי של מכבי שירותי בריאות בחיפה ובאזור הצפון, והקים את כל המערך הרפואי החדש של הקופה. היה נשוי למירה (לבית ברסלרמן) ואב לאלישבע זלצר Elishevanotes.com, עיתונאית וסופרת, ולמלי ליפמן העוסקת בשיווק תיירות ובגינון. בשנת 1991 נבחר מתי זלצר על ידי מועצת העיר חיפה כ"יקיר חיפה" על מפעל חייו.

פעילות אקדמית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפרופ' זלצר הייתה פעילות אקדמית ענפה שהתמקדה בהוראה על מחלות ילדים, התפתחות וגדילה והיגיינה אישית. הוא לימד בבתי הספר לסיעוד של בי"ח רמב"ם ובי"ח רוטשילד (לימים, המרכז הרפואי בני ציון), בחוג לחינוך מיוחד במכללת גורדון, בבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת חיפה. לימד גם בפקולטה לרפואה של הטכניון והיה לדיקן הסטודנטים בין השנים 1970–1975. ב-1979 התמנה לפרופסור חבר בפקולטה.

בשנים 1970–1977 היה אחראי ללימודי המשך של המכון להשתלמות רופאים של ביה"ח הדסה וקופת חולים כללית. הקים דורות של מומחים בנאונטולוגיה שתפסו עמדות ניהול במחלקות שונות בישראל.

פעילות ציבורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

היה פעיל בסניף חיפה של ההסתדרות הרפואית בישראל, חבר הוועד הארצי של מועצת רופאי הילדים, חבר במועצת המנהלים של בי"ח רוטשילד, יו"ר המועצה הארצית של קופ"ח מכבי ופעיל בחבר הנאמנים של בית הספר הריאלי בחיפה. היה ממקימי מעון היום לקשיש של קופת חולים מכבי בחיפה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]