נגישות לקשישים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף נגישות קשישים)

נגישות קשישים היא האפשרות של זקנים לבצע פעולות ולקבל מידע בצורה המותאמת ליכולתם ולהבנתם. שיפור הנגישות לקשישים, כהכללה, נותן מענה על מוגבלויות שונות מגוונות, כשם שתהליך ההזדקנות שונה מאדם לאדם.

נגישות פיזית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקשישים רבים יש מוגבלויות פיזיות בחיי היום יום שלהם, כגון:

  • ירידה במצב הבריאות השוטף, ירידה דינמית בכושר גופני, רגישות גבוהה יותר למחלות זיהומיות וירידה בחוסן הגוף.
  • יכולת התנועה הולכת ופוחתת בהדרגה הן בשל היחלשות השרירים והן בשל הצטברות פגמים קבועים במערכת התנועה.
  • דימוי הגוף של קשישים נעשה נמוך יותר בשל השינויים הפיזיים, וכך נגרמות גם תופעות של דיכאון, מחשבות על מוות, חולשה ועוד, משום שהם מתקשים לבצע דברים שבעבר ביצעו בקלות.
  • קושי בזיכרון ובריכוז.

בשל בעיות אלו ואחרות, נדרשים קשישים לפתרונות שישפרו את חייהם. מרבית הפתרונות הנוגעים לנגישות של קשישים הם פיזיים, למשל היכולת שלהם להגיע למקומות, להצליח לתפעל מחשב ועוד.

נגישות למידע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפעילות למען נגישותם של הקשישים למידע לוקה בחסר. כמו כן, קשישים לעיתים מתקשים להבחין בין אדם אמין לרמאי בגלל המידע הרב שמבלבל אותם. בעלי מקצוע לעיתים מנסים לנצל כספית קשישים בשל ההנחה כי לקשישים חסר מידע באשר לאופייה של המלאכה הנדרשת, או שהם אינם ששים להתעמת.

בשל הקשיים בתפיסה ובזיכרון נרתעים קשישים מטכנולוגיה חדישה, ומתקשים להתמודד עם כמות מידע גדולה.

נגישות ברשות הפרט ומודעות הפרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל אדם יודע שהוא מזדקן ושבעתיד, כושרו הגופני והמנטלי, ירד. על כן, על האדם לתכנן את סביבתו בהתאם לכך. דוגמאות:

  • הרבה זוגות מבוגרים עוברים לדירה קטנה יותר, לאחר שכל ילדיהם עזבו את הבית והתחתנו. לזוגות מבוגרים מומלץ לקנות דירה נגישה לאנשים עם לקויות תנועה, גם אם הם עצמם בכושר תנועה טוב. גם אם בגיל שישים וחמש, הם מצליחים לטפס במדרגות אל הקומה השנייה, עליהם לתכנן את חייהם מספר עשורים קדימה ולקנות דירה בבית משותף עם מעלית, לקנות את מקום החנייה הקרוב ביותר לשער הבניין, להתקין ידיות אחיזה בחדר האמבטיה וכיוצא בזה.
  • אדם בגיל שבעים וחמש, שנעזר במשקפיים כדי לראות היטב, צריך להבין, שבעוד עשרים שנה, המשקפים המיטביים לו, יסייעו לו פחות. אם, למשל, הוא שוקל לקנות שעון קיר לדירתו, כדאי שייקנה שעון עם מחוגים עבים וספרות גדולות, שימשיך לשרת אותו גם כאשר הוא יהפוך ללקויי ראייה.
  • לאדם שקל לו להסתגל לשינויים, למרות זקנתו, מומלץ רבים מהמכשירים שהוא משתמש בהם למכשירים חדישים. מומלץ לו, למשל, לשדרג את מערכת ההפעלה של המחשב שלו למערכת החדישה ביותר בשוק. זאת משום, שבעתיד, הוא עשוי, שלא להסתגל למכשירים חדשים בקלות והמכשירים הישנים שהוא משתמש בהם עשויים להיות בלתי ניתנים לתיקון.
  • לאדם זקן, שנוהג היטב ברכב עם הילוכים, מומלץ לשקול מעבר לרכב אוטומטי. ייתכן שבעוד שנים אחדות הוא כבר לא יצליח לנהוג ברכב עם הילוכים וגם לא יצליח להתרגל לרכב חדש.

חקיקת חוק נגישות לקשישים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בניגוד למוגבלויות או לקויות או מחלות, הזקנה נתפסת כתהליך טבעי ולא כמכת גורל. החקיקה בתחום נגישות לקשישים מפגרת בהרבה אחרי חקיקה דומה, עבור אנשים צעירים עם מוגבלויות. זאת למרות שהמגבלות המאפיינות קשישים, די ברורות. בשל עצם היותו של אדם, לדוגמה, בן שמונים, הוא אינו יכול, למשל, לחנות בחניית נכים או לדרוש שמסמכים ששולחות אליו הרשויות יודפסו באותיות דפוס גדולות. אדם בן שמונים נדרש להוכיח את מוגבלותו, בלא קשר לגילו, כדי לזכות בזכויות אלו.

ארגוני סיוע ומכוני מחקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיום ישנם ארגונים שונים שדואגים לרווחת הקשישים ומוסדות עירוניים המנסים לסייע. אחד המוסדות הבולטים בישראל הוא "יד שרה", שמשאיל ציוד טכנולוגיה מסייעת לפעולות שונות בחיי היום יום של אנשים מוגבלים.

מחקר בתחום הנגישות לקשישים נעשה בעיקר במכונים לחקר נגישות, שנמצאים במקומות שבהם הזדקנות האוכלוסייה היא משמעותית ביותר. מדינה אחת שבה המחקר הזה בולט היא פלורידה - מדינה שמהגרת אליה אוכלוסייה זקנה רבה מרחבי החוף המזרחי של ארצות הברית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]