נוזהת אל-פואד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף נוזהת אל פואד)
נוזהת אל-פואד
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי יהודה ג'אד נאמן עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ג'אד נאמן, אלכסנדרה סלנצ'ר, חנניה בר
תסריט ג'אד נאמן, שירלי רם-עמית, דניאל אביצור
עריכה יואב הראל, ענת לוברסקי
שחקנים ראשיים מוחמד בכרי, יעל הדר, אפרת גוש
מוזיקה שלמה גרוניך
צילום חנניה בר
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 2006 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 110 דק'
שפת הסרט עברית, ערבית מדוברת, ערבית ספרותית
תקציב 250 אלף דולר
פרסים ציון לשבח על חידושים בעלילה,
פסטיבל סירקוז, ארצות הברית, 2008
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נוזהת אל-פואדערבית: שוטטות הלב) הוא סרטו של יהודה ג'אד נאמן משנת 2006, בכיכובם של מוחמד בכרי, יעל הדר ואפרת גוש. נאמן כתב את התסריט במיוחד בשביל מוחמד בכרי[1].

הסרט הוא סרט פילוסופי, מפורק מבחינת מבנהו הנראטיבי ואינו ליניארי. הסיפור מתרחש ביפו ובתל אביב של היום ויש לו נסיגות לסיפור "אבו אל-חסן או הישן שנתעורר" מתוך "סיפורי אלף לילה ולילה", שמתרחש בבגדאד של המאה השמינית בימי החליף הארון א-רשיד[2]. הסרט נקרא על שם אחת הדמויות בסיפור, נוזהאת אל-פואד, אשתו של אבו אל-חסן, אשר בגלל תרגיל שעשו להארון א-רשיד שניהם מעמידים פני מתים.

בכרי משחק בסרט כמה תפקידים: הוא גם סופר יהודי בשם עזרא שם טוב, גם מספר סיפורים פלסטיני בשם קהירי, וכמו משתתפים אחרים גם משחק דמויות בתוך הסיפור שהוא מספר מתוך "סיפורי אלף לילה ולילה". יעל הדר מגלמת את אודליה, בתו. אפרת גוש (שגם שרה כמה שירים בסרט) מגלמת את תמרה, שחקנית שמשתתפת בטלנובלה שאודליה היא התסריטאית שלה. מירב גרובר מגלמת את אמה של תמרה. עודד לאופולד ועמוס תמם משחקים את בני הזוג של אודליה ותמרה. בסרט משתתפים גם שלמה גרוניך שכתב את המוזיקה המקורית בסרט, הזמרת לובנה סלאמה, המלחין ונגן העוד עימאד דלאל וכל להקתם. הציורים שבסרט הם מאת הצייר מארק ינאי.

נאמן צילם את הסרט ב-18 ימים. אייל סיון כתב על הסרט כי "נראה כי יירשם בהיסטוריה של הקולנוע הישראלי כסרט הדו-לאומי הראשון"[3]. הסרט הופק במימון קרן הקולנוע הישראלי בסך 250 אלף דולר.

סרט של משוטטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרט של משוטטים
בימוי דוד דרזי
מעין רוגל
הופק בידי יהודה ג'אד נאמן, חנניה בר
תסריט מעין רוגל
עריכה דוד דרזי
שחקנים ראשיים מוחמד בכרי עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה שלמה גרוניך
צילום דוד דרזי
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 2006
משך הקרנה 58 דקות
שפת הסרט עברית ותרגום לאנגלית
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ב-2006 יצא לאקרנים הסרט התיעודי "סרט של משוטטים", בבימוים של דוד דרזי ומעין רוגל, המתעד את הפקת הסרט "נוזהת אל-פואד", שצילומיו נערכו במהלך שנת 2005. באמצעות תיעוד תהליך החזרות והצילומים וכן ראיונות עם יוצרי הסרט ועם צוות השחקנים, בוחן הסרט התיעודי את האופן הבלתי שיגרתי בו נעשה סרטו של נאמן, ואת השפה הקולנועית האלטרנטיבית שפיתח בניסיון להתיידד עם נושא המוות, ולהכניע אותו, לדבריו. השפה הקולנועית הכאוטית במתכוון של נאמן נוצרה בתוך סביבת עבודה בלתי שגרתית, בה ויתר על ההיררכיות המקובלות בתעשיית הקולנוע ובחר בעשייה מתוך חופש וחוסר ודאות. הסרט התיעודי עוקב אחרי חוויית היצירה הייחודית הזו, על קשייה והישגיה ומראה כיצד ניתן ליצור סרט הנחשב לאיכותי בסביבה דלת תקציב. אין זה סרט "מאחורי הקלעים". זהו סרט המראה כיצד ניתן ליצור סרטי קולנוע ללא תקציבי ענק. את המוזיקה לסרט כתב שלמה גרוניך. הסרט הוקרן בסינמטקים בישראל.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אייל סיון ויעל מונק, "אני עוד זכיתי להיות פלסטיני: ריאיון עם ג'אד נאמן", בתוך: יעל מונק ואייל סיון (עורכים), על מצפון וקולנוע: בעקבות ג'אד נאמן, מחברות קולנוע דרום 01, פרדס הוצאה לאור והמכללה האקדמית ספיר, תשס"ו 2006; עמ' 9–11, 27, 35.
  • שיחה בין מוחמד בכרי לג'אד נאמן, "דרך נפרדת אבל ביחד", שם, עמ' 106,103.
  • Janet Burstein, Yehuda "Judd" Ne'eman, Bomb 25 Anniversary.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ יעל מונק ואייל סיון (עורכים), על מצפון וקולנוע: בעקבות ג'אד נאמן, מחברות קולנוע דרום 01, פרדס הוצאה לאור והמכללה האקדמית ספיר, תשס"ו 2006, עמ' 9
  2. ^ אַבּוּ אלְחַסַן אוֹ הַיָּשֵׁן שֶׁנִּתְעוֹרֵר, הַמְּשׁוֹטֵט בַּחוּצוֹת וְהַטַּבָּח (המשך הסיפור), מתוך כרך י"ד של "סיפורי אלף לילה ולילה" בתרגום של יוסף יואל ריבלין, באתר פרויקט בן יהודה
  3. ^ שם, עמ' 7