נוכל הטינדר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נוכל הטינדר
The Tinder Swindler
בימוי פליסיטי מוריס עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Raw TV, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 2 בפברואר 2022 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 114 דקות
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט תיעודי, פשע אמיתי עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נוכל הטינדראנגלית: The Tinder Swindler) הוא סרט תיעודי בריטי מסוגת פשע אמיתי, שבויים על ידי פליסיטי מוריס, ויצא לשידור בנטפליקס ב-2 בפברואר 2022[1]. הסרט מספר את עלילותיו של סיימון לבייב - ישראלי שהתחזה לבנו של לב לבייב וניהל סגנון חיים ראוותני, אותו מימן על ידי סחיטה רגשית של קורבנותיו. לבייב השתמש באפליקציית הדייטים טינדר כדי לאתר את הנשים, להן אמר שהוא מיליונר ובהמשך טען כי נקלע למשבר פיננסי זמני במטרה לבקש מהן סיוע כלכלי[2].

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסרט התיעודי מסופר כי סיימון (שמעון) לבייב נולד וגדל בבני ברק כשמעון (יהודה) חיות בנו של יוחנן חיות שכיהן כרב ומנהל השירות לנוסע הדתי באל על[3]. בנערותו עזב את הדת.

בשנת 2010, כאשר היה בן 20, גנב מספר שיקים ממשפחה שהעסיקה אותו כגנן, בייביסיטר ואיש משק בית בהרצליה פיתוח, ורכש בהם רכבי יוקרה, קורס טיס אזרחי ועוד; סך הגניבות עמד על מאות אלפי שקלים[4]. כאשר הבין כי הוגשה נגדו תלונה במשטרה, נמלט לקפריסין שם שהה חודש, וכאשר שב ארצה נעצר. מייד עם תחילת משפטו ב-22 ביוני 2011 בבוקר, נמלט באמצעות דרכון ישראלי מזויף שרכש תמורת 10,000 ש"ח דרך מעבר אלנבי, ומשם המריא לאירופה[4].

בפינלנד החל לעקוץ נשים. הוא השתמש ביישום ההיכרויות "טינדר" כדי ליצור קשר עם נשים, באמצעות פרופיל בשם סיימון לבייב, שבו הציג את עצמו כבנו המיליונר של איש העסקים היהודי-בוכרי לב לבייב. הוא פיתה את הנשים שיצא איתן באמצעות לקיחתן למסעדות יוקרה, טיסות במטוס פרטי והענקת מתנות יקרות.

בשלב הבא העמיד פנים שהוא נמצא בסכנה ושה"אויבים" שלו שולחים לו מסרים מאיימים. שלח תמונות של שומר הראש שלו (פיטר) פצוע לאחר ש"הותקף". ביקש מהנשים הלוואות בסכומים המגיעים למאות אלפי דולרים. ההסבר שניתן לבקשת הכסף הוא המעקב על ידי "אויביו" כביכול אחרי פעולות כרטיס אשראי שלו. הוא ביקש מהן לקחת הלוואות מבנקים ולהעביר לו את הכסף בכרטיסי אשראי חדשים על שמן, והבטיח להחזיר להן את הכסף הרב שלווה ברגע שיוכל. לאחר מכן השתמש בכסף שצבר באמצעות ההונאה כדי להמשיך להעמיד פנים שהוא מיליונר ולפתות נשים נוספות, עד שגם מהן נטל הלוואות כדי שיוכל להמשיך את הונאת הפונזי שהוא מבצע.

לעיתים קרובות במעשי ההונאה שלו, שלח מסמכים מזויפים ברמת זיוף גבוהה של העברות בנקאיות מחשבונו או מחשבון הבנק של LLD (לב לבייב יהלומים) לחשבונות שלהן, ולאחר מכן ניתק קשר עם הנשים שרימה.

בשנת 2015 נעצר בפינלנד בגין מעשי ההונאה, נשפט לשנה וחצי בכלא אותן ריצה בכלא הפיני, ואז גורש לישראל. בישראל הוא נעצר, וכאשר שוחרר בתנאים מגבילים, נמלט שוב באמצעות דרכון מזויף לסקנדינביה[4]. ביולי 2019 מדינת ישראל הוציאה נגדו צו מעצר בין-לאומי, והוא נעצר בנמל התעופה הבינלאומי אתונה-אלפתריוס וניזלוס, והוסגר לישראל בתנאי שלא יישפט על התלונות שהגישו כנגדו הנעקצות. הוא נשפט בישראל לחמישה-עשר חודשי מאסר על עבירות זיוף והונאה, אך ישב בכלא חמישה חודשים בלבד, ואז שוחרר בעקבות מגפת הקורונה.

כמו כן הוא עקץ עסקים רבים ברחבי העולם באותה שיטה של התחזות והצגת מסמכים מזויפים[5].

למעשי ההונאה שלו שותפים מספר אנשים: אזרח ישראלי בשם אבישי, שומר הראש בשם פיטר, ובחורה גרמנייה בשם רוזמרין[4][6]. כמו כן נטען כי אביו יוחנן חיות היה שותף פעיל במספר מעשי עוקץ[3].

כאשר שב לישראל התראיין במרץ 2021 לחדשות 13. בריאיון דווח כי רכש עבור בת זוגו הנוכחית, הדוגמנית הישראלית קייט קונלין, דירוג ב-30 נשים המשפיעות בישראל של עיתון לאשה; את הריאיון ערך בבית שכור המושכר דרך אתר Airbnb אותו הציג כביתו[5].

השלכות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלוש מבין הנשים שנוצלו על ידי לבייב פתחו קמפיין מימון המונים לכיסוי חובותיהן בשווי 600 אלף לירה שטרלינג[7].

לאחר צאתו של הסרט, נחסמו לצמיתות חשבון הטינדר וחשבון האינסטגרם של לבייב.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "The Tinder Swindler". Netflix Media Center (באנגלית). נבדק ב-5 בפברואר 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ John DiLillo (5 בפברואר 2022). "Who Is The Tinder Swindler?". Netflix Tudum (באנגלית). {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ 1 2 שמעון איפרגן, ‏האב, הבן ורוח העוקץ, באתר ‏מאקו‏, 7 במרץ 2019
  4. ^ 1 2 3 4 שמעון איפרגן, ‏הוא תמיד היה קיים על חשבונם של אחרים, באתר ‏מאקו‏, 20 בפברואר 2019
  5. ^ 1 2 מירי מיכאלי, "נוכל הטינדר": משפחת לבייב סוגרת חשבון עם המתחזה שחי חיי פאר, באתר חדשות 13, 10 במרץ 2021
  6. ^ מתוך הסרט
  7. ^ Official Help the victims of the Tinder Swindler, organized by Cecilie Fjellhøy, gofundme.com (באנגלית)