נעם סמל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף נועם סמל)
נעם סמל
לידה 21 באוקטובר 1946 (בן 77)
נס ציונה, פלשתינה (א"י) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג נאוה סמל (?–2017) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים אילאיל סמל עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נעם סמל (נולד ב-21 באוקטובר 1946) הוא איש תרבות, מפיק, אמרגן ומנהל ישראלי, כיהן כמנכ"ל תיאטרון הבימה מדצמבר 2019 עד אוגוסט 2023[1]. כיהן בעבר כמנכ"ל התיאטרון הקאמרי ותיאטרון חיפה והיה קונסול התרבות של ישראל בארצות הברית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמל נולד בנס ציונה, בן ליוסף סמל (זמל), שכיהן כראש מועצת נס ציונה משנת 1949. בשנת 1970 קיבל תואר בוגר במשפטים מהאוניברסיטה העברית בירושלים.

בשנים 19691980 היה אמרגן. ב-1969 עבד כמפיק ומנהל הצגות ראשי במשרד ההפקות "התיאטרון העממי" של אברהם דשא (פשנל).

בשנת 1971 הקים וניהל את חברת "בידור לעם בע"מ" (בשיתוף עם חיים טופול, אורי זוהר ופשנל) וב-1973 ניהל את החברה בבעלותו המלאה עד לסגירתה בעקבות מינויו למנכ"ל תיאטרון חיפה ב-1980. החברה ייצגה, בין השאר, את שלמה ארצי, יוסי בנאי, אריק לביא ומתי כספי.

ב-1975 ניהל והפיק הצגה מוזיקלית לתיאטרון "The Frascati Theatre" באמסטרדם.

בשנים 19801988 כיהן כמנכ"ל תיאטרון חיפה. במסגרת פעילותו זאת, הקים את במה 2 של התיאטרון. בנוסף, ייסד את פסטיבל חיפה להצגות ילדים.

בין השנים 1985 ל-1988 שימש כמרצה אורח בקורס "ניהול תרבות" ביחידה ללימודי חוץ באוניברסיטת חיפה.

ב-1990 הפיק את האירוע "מרתון הקולנוע הישראלי בעשור האחרון" במרכז התרבות היהודי 92 ST. Y בניו יורק.

קונסול התרבות של ישראל בארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים 1988–1992 שירת כקונסול התרבות של ישראל בארצות הברית. כחלק מתפקידו פעל בתחומים הבאים:

יזם קריאה פומבית של מחזות ישראלים בתיאטרון אוף ברודוויי: נהג -ציירת (הלל מיטלפונקט); זה מסתובב ומיסטריה אמריקאית (יוסף מונדי); נעים (נולה צ'ילטון על פי א.ב. יהושע), קיץ 1990.

  • הפיק הצדעה לירושלים בניו יורק - קונצרט פומבי חגיגי בקתדרלת סן ג'ון דה-דיוויין, התזמורת הפילהרמונית של ברוקלין, בניצוח לוקס פוס. אורח כבוד ראש עיריית ירושלים טדי קולק. הצבת הפסל "עקדת יצחק" של מנשה קדישמן בחזית הקתדרלה, אביב 1989.
  • ארגן מסע הרצאות בקמפוסים ואוניברסיטאות על התיאטרון הישראלי. (הרווארד- קיימברידג', אוניברסיטת קליפורניה, גרץ קולג' פילדלפיה ואחרים); מסע הרצאות בקהילות היהודיות, על התרבות בישראל והתמודדות היצירה הישראלית עם נושא השואה, מסע הופעות באנגלית של השחקנית לאורה ריבלין בחורף 1990.
  • יזם וארגן משלחת מפיקים בכירים, מנהלי תיאטרון, תסריטאים, מחזאים ושחקנים מניו יורק לישראל באביב 1990. כמו כן משלחת שנייה מברודוויי והוליווד - מחזאים, במאים ושחקנים ביוני 1991.
  • דאג לביקור ראשון בישראל של אישים מעולם התרבות והאמנות האמריקאי: הארווי ליכטנשטיין - נשיא האקדמיה למוזיקה של ברוקלין (BAM); בארני וג'יין סאלינס - מנהלי פסטיבל שיקגו; רוברט באק - מנהל מוזיאון ברוקלין; ברנרד גרסטיין - מנהל התיאטרון של לינקולן סנטר.
  • הפיק מופע אמני ניו יורק בברודוויי, בעת מלחמת המפרץ ששודר בטלוויזיה הישראלית במלחמת המפרץ.
  • הפיק את פסטיבל תרבות ישראל "ישראלים-הדור הבא" באקדמיה למוזיקה של ברוקלין Brooklyn Academy of Music, בהשתתפות: נגני התזמורת הקאמרית הישראלית, בניצוח שלמה מינץ בקונצרט "הצדעה לחופש" עם סולנים עולים מברית המועצות; הצגת תיאטרון הקאמרי ואנסמבל עתי"ם - המלט בבימוי רינה ירושלמי; להקת המחול עמקא עם הזמרת עפרה חזה; הזמרת עולה מאתיופיה מסקי שיברו; הזמרת אחינועם ניני; רוק ישראלי עם שלמה ארצי ואתי אנקרי; מרכז תרבות יהודי-ערבי בית הגפן בהצגה "ראשו של ג'עבר"; תיאטרון "גשר" בהצגה רוזנקרנץ וגילדנשטרן מתים. דיונים וערבי-שיח ליוו את אירועי הפסטיבל.
  • ערך רבעון מידע בשם "TARBUT" בארצות הברית, המופץ בכל רחבי היבשת ומספק מידע על אירועי תיאטרון, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית ישראליים המתקיימים באותה עת.

מנכ"ל התיאטרון הקאמרי של תל אביב[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1992 מונה למנכ"ל התיאטרון הקאמרי, תפקיד בו שימש 25 שנים, כשעם פרישתו החליף אותו בתפקיד שמוליק יפרח. בתקופתו, עבר הקאמרי למשכן לאמנויות הבמה בתל אביב.

סמל הקים ויזם מיזמים ואירועים רבים כמנכ"ל התיאטרון:

  • הקים את אגודת הידידים הבינלאומית של הקאמרי עם נשיאת הכבוד לאה רבין. לאגודה שלוחות בניו יורק, לונדון ובואנוס איירס.
  • הפיק מופע אמנים אמריקאים במועדון הג'אז הניו יורקי בלו נוט למען הקאמרי, 1995. בהשתתפות המוזיקאים ליונל המפטון וג'רי מאליגן וכוכבי הקולנוע טוני רנדל, איליי ואלאך ואן ג'קסון.
  • גיוס תרומות ואירועים מיוחדים בהשתתפות לאה רבין וראשי עיריית ת"א יפו רוני מילוא ורון חולדאי.
  • הקמת קרנות: קרן משפחת אתינגר והווארד גילמן למחזאות מקורית, קרן ע"ש יצחק רבין, למען הקאמרי והקמת קרן להקמת אולם "קאמרי 2" בחדר החזרות. הפקת אירועים שנתיים בניו-יורק ובלונדון למען פרויקטים קהילתיים של הקאמרי. הקמת קרן השלום להבאת נוער פלסטיני להצגות תיאטרון – גיוס משאבים מהאיחוד האירופי ומקרנות ציבוריות והבאת אלפי בני נוער לצפייה בהצגות בתרגום לערבית.
  • קשרי תרבות בעקבות הסכם השלום עם ירדן - מסע הופעות של השחקנים הירדנים נאביל והישאם בישראל, נובמבר 1995. לראשונה בישראל - תיאטרון מארץ ערבית.
  • אנסמבל עיתים של התיאטרון הקאמרי בניהולה של רינה ירושלמי - אנסמבל עיתים הוקם ב-1989 על ידי הבמאית והיוצרת רנה ירושלמי והמעצב משה שטרנפלד במטרה לחקור את מהויות התיאטרון ולחשוף את תפקידו בתוך השינויים החברתיים והתרבותיים של זמננו. האנסמבל פועל כעמותה החל מ-1992 ובשיתוף הדוק עם התיאטרון הקאמרי מאז הוזמן להופיע בחסותו עם ההצגה המלט. כל הפקות האנסמבל זכו להוקרה רבה גם בישראל וגם ברחבי העולם שם הוזמנו לייצג את ישראל בפסטיבלים בינלאומיים חשובים.
  • שבוע המחזאות הישראלית – כנס בינלאומי על יצירתו של חנוך לוין, קיץ 2001 בהשתתפות כ-35 מנהלי פסטיבלים ותיאטרון וסוכנים ודרמטורגים מאירופה, אסיה, אפריקה וארצות הברית. כנס בינלאומי בסימן המחזאות הישראלית בשפה הגרמנית – ספטמבר 2005. הוצאה לאור של מחזאות ישראלית.
  • הקמת קרן לסיוע למחזאות הישראלית באמצעות הפקת תערוכה "בהשראת חנוך לוין" בהשתתפות מיטב ציירי ישראל

ב-1996 יזם והקים את פרס התיאטרון הישראלי יחד עם ציפי פינס ואילן רונן.

ב-1998 ניהל אומנותית את הפקת אירועי חגיגות היובל למדינת ישראל של עיריית תל אביב. בנוסף הקים באותה שנה את "המכון למחזאות ישראלית" על שם חנוך לוין, ואת עמותת "של"ך" לשירות לאומי כללי.

ב-2005 יזם את התכנית לתואר שני בניהול מוסדות תרבות בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב. מאז, הוא משמש כיו"ר הוועדה הציבורית של התוכנית.

בשנת 2008 סייע לראש הממשלה אהוד אולמרט בהכנת תוכנית עבודה לחגיגות שנת ה-60 למדינת ישראל.

בשנת 2018 ניהל את פסטיבל יפו הבינלאומי לאמנויות הבמה.

מנכ"ל התיאטרון הלאומי הבימה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם המשבר הכלכלי אליו שקע תיאטרון הבימה, מונה סמל למנהל הכללי של התיאטרון בדצמבר 2019. התיאטרון נכנס אז לתקופת הקפאה עקב מגפת הקורונה שהתפרצה בישראל בתחילת 2020. סמל פעל להשבת התיאטרון לפעילות[2] ובנוסף לפעילות השוטפת בהעלאת הצגות ומחזות יזם והוביל בשנים 20212023 מופעי מחווה מטעם "הבימה" לגיבורי התרבות הישראלית, היוצרים, הפזמונאים, המלחינים, הזמרים הבולטים בישראל כמו: דובי זלצר[3][4], מרדכי זעירא, יוסי בנאי, אהוד מנור[5], עוזי חיטמן[6] ועוד[7][8].

ב-31 באוגוסט 2023 סיים את תפקידו כמנכ"ל "הבימה"[9].

סמל יזם את פסטיבל "הדור הבא" באקדמיה למוסיקה של ברוקלין, את מרתון הקולנוע הישראלי, ערך את הרבעון "תרבות" והגיש את תוכנית הטלוויזיה השבועית "קו תרבות ישראל" בתחנות הכבלים.

תפקידים ציבוריים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה ורדיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז 1998 הנחה בערוץ הראשון את "קפה תיאטרון", תוכנית שבועית בנושאי ספרות, אמנות ומדעי הרוח.

משנת 2018 משדר מדי יום שישי תוכנית תרבות שבועית "שישי תרבות", המשודרת בכאן תרבות ובערוץ כאן 11.

משנת 2019 משדר עם מאיה כהן את תוכנית הרדיו "סופ"ש תרבות" בערוץ "כאן תרבות".

בשנת 2021 שיחק סמל בתפקיד אורח בסדרת הטלוויזיה "חזרות", בתפקיד מגשר[10].


בשנת 1976 נישא סמל לנאוה סמל, אחותו של שלמה ארצי, סופרת, משוררת ותסריטאית, והיה נשוי לה מעל 40 שנה עד למותה בדצמבר 2017. לשניים שלושה ילדים, וביניהם אילאיל סמל. גיסתו הייתה האוצרת ומבקרת האמנות שרה ברייטברג-סמל.

ספרו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2023 פרסם נעם סמל אוטוביוגרפיה: כניסת אמנים: זיכרונות וסיפורים מן החזית של התרבות הישראלית, הוצאת מטר[11].

פרסים והוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נעם סמל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ קיץ ברבנר, ‏במקום נעם סמל: מנכ"ל חדש ימונה לתיאטרון הבימה, באתר מעריב אונליין, 23 באפריל 2023
  2. ^ מנכ"ל הבימה על מצוקת עולם התרבות: "יש כאן סגר לא מוצהר", באתר מעריב אונליין, 19 בינואר 2022
  3. ^ יעקב בר-און, ‏"לא נפסיק לשיר": אירוע מחווה למלחין דובי זלצר ייערך בחודש הבא, באתר מעריב אונליין, 26 בספטמבר 2021
  4. ^ מופע מחווה לדובי זלצר - לחיי העם הזה, נבדק ב-2023-07-07
  5. ^ מופע מחווה לאהוד מנור בהבימה, באתר עיריית תל-אביב-יפו
  6. ^ המחווה לעוזי חיטמן, נבדק ב-2023-07-07
  7. ^ מחווה ללהקות הצבאיות – הבימה, באתר www.habima.co.il
  8. ^ מופע מחווה לאהוד מנור – הבימה, באתר web.archive.org, ‏2023-07-07
  9. ^ 1 2 מופע הוקרה לנעם סמל – הבימה, באתר www.habima.co.il
  10. ^ בפרק 9
  11. ^ * אתר למנויים בלבד מאיה בקר, סמים בעלייה השנייה וסודות ממרתפי הבוהמה – ספרים חדשים שכדאי לבדוק, באתר הארץ, 13 ביוני 2023
    * אתר למנויים בלבד מורן שריר, ספר הזיכרונות של סמל הוא חתיכת אוצר, באתר הארץ, 26 ביולי 2023