נוער הליכוד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נוער הליכוד
לוגו נוער הליכוד העדכני החל מ2022
פעילות ארגון נוער פוליטי
שפה רשמית עברית
מדינה ישראלישראל ישראל
מטה הארגון מצודת זאב - תל אביב
בעלות מפלגת הליכוד
יושב ראש הראל צרויה
תקופת הפעילות 1979–הווה (כ־45 שנים)
noarhalikud
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נוער הליכוד הוא ארגון הנוער הרשמי של מפלגת הליכוד.

פעילות הארגון[עריכת קוד מקור | עריכה]

נוער הליכוד הוא ארגון הנוער הרשמי של מפלגת הליכוד בישראל.

הוא נוסד לראשונה בשנת 1979 ומטרתו העיקרית היא לקדם את הרעיונות והערכים של הליכוד בקרב הנוער והצעירים ולסייע בהכנסתם לפעילות ציבורית ופוליטית.

פעילות הארגון מתפרסת על פני ארבעה מחוזות ועשרות סניפים פעילים החל מדן ועד אילת.

הארגון מקיים סמינרים פעמיים בשנה, נציגיו משתתפים בכנסים פוליטיים וא-פוליטיים בנוסף מפעילים מעגלי שיח. בני הנוער בתנועה, פעילים חברתית גם בארגונים התנדבותיים א-פוליטיים אחרים.

פעילות הארגון נחלקת לשלושה רבדים: אידאולוגי, פוליטי וחברתי.

הפעילות האידאולוגית כוללת סיורים וביקורים בכנסת ישראל ובאה לידי ביטוי גם בפעילויות בסניפים השונים, בדגש על ערכי הליכוד של זאב ז'בוטינסקי ומנחם בגין. סמינר הנוער מתקיים ברוח ערכי הליכוד יחד עם אנשי ימין משפיעים ומובילי דעת קהל.

הפעילות הפוליטית כוללת פגישות עם שרים, חברי כנסת ואישי ציבור ממפלגת הליכוד והמחנה הלאומי, ואף מציע לבני הנוער בישראל להכיר את המנהיגים ולדון איתם בנושאי העת. חברי הנוער אף לוקחים חלק פעיל בארגון והשתתפות באירועים פוליטיים של המפלגה.

הפעילות החברתית באה לידי ביטוי על ידי התעסקות חברי הנוער בפעילות קהילתית ציבורית, במטרה להעלות את המודעות לעניינים חברתיים.

כל זאת בנוסף להתנדבות בקמפיינים ייעודיים, בשיתופי פעולה עם תנועות נוער נוספות, פגישות עם שורדי השואה ועוד. בשנת 2020 במשך גל הקורונה התארגנה קבוצה מתוך נוער הליכוד אשר יזמה ויצאה מטעם ארגון "עזר מציון" לקנות מזון ותרופות לקשישים ואזרחים בסיכון גבוה.

נוער הליכוד מקדם גם קמפיינים שמטרתם לפעול על מנת להפיץ את הרעיונות והערכים של מפלגת הליכוד ונושאים רלוונטיים בקרב בני הנוער והצעירים.

בנוסף נוער הליכוד פועל ליצירת שיתוף פעולה עם ארגוני נוער נוספים בישראל ובעולם, כדי לחזק את הקשרים הבין-לאומיים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כרזה שפורסמה על ידי נוער הליכוד ב-1981
נוער הליכוד בסיור בכנסת בשנת 2000

שנות השמונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1979 נוסד נוער הליכוד והתקיימה ועידת היסוד של הארגון בה נכחו עשרה חברי כנסת מטעם הליכוד.[1] בשנת 1980 נציגי הארגון אספו לשר האוצר יגאל הורוביץ חתימות של רבבת אנשים התומכים בפעילותו הכלכלית.[2] כן באותה שנה שימשו נציגי נוער הליכוד כמתווכים בסכסוך של שר האוצר עם ארגון המורים.[3] בשנת 1981 נוער הליכוד השתתף בפעילות הבחירות לכנסת.

הסניף הראשון של נוער הליכוד נפתח בחיפה בשנת 1984 על ידי אברהם אורן, אך לא נשמר על ידי הפעילים והתפרק עוד באותה השנה.

שנות התשעים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1991 הוקם נוער הליכוד מחדש על ידי קבוצה של בני נוער אשר פעלו במפלגה.[4] במהלך השנים הנוער הקים מחאות ולימד עשרות בני נוער על האידאולוגיה הליברלית והלאומית של זאב ז'בוטינסקי.

נוער הליכוד של שנות ה-90 היווה חלק מהותי וחשוב במפלגה, בזמנו לחברי הליכוד היה מן כרטיס חבר אשר בעזרתו היו הולכים להצביע בפריימריז וכדומה, וגם נוער הליכוד קיבל כרטיס חבר, הכרטיס האחרון הופק לכל חברי הליכוד בשנת 2004, ומאז אין בו שימוש.

באותם זמנים לא היה המושג "נוער הליכוד", אלא האגף הצעיר, נוער, צעירים וסטודנטים. בשנות התשעים היה רכז מבוגר שהיה אחראי על הצעירים. בבעלות ראש אגף הצעירים הייתה כרטיסייה של תנועת התחייה עם דפים של טלפונים של כל הפעילים, וכך לפני כל פעילות היו מתקשרים להודיע על פעילות לכל בני הנוער מרחבי הארץ.

הפעילות העיקרים בשנות התשעים הייתה בעיקר בסניפים, הסניף הראשון שהוקם ודרכו התחיל הנוער היה סניף ראשון לציון על ידי ניסים ואטורי. הסניפים ארגנו על בסיס שבועי הפגנות בצומת מרכזי בכל עיר, שכללה מאבק ימני על משא ומתן על רמת הגולן.

אחד מהאירועים המשמעותיים ביותר של נוער הליכוד בשנות התשעים היא הפגנת ענק. ימים ספורים לפני הסכמי אוסלו, נוער הליכוד ארגן הפגנת ענק בת 5 ימים[דרוש מקור] בגן צא'רלס, כנגד משא ומתן עם אשף קצת לפני הסכמי אוסלו.

שנות האלפיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנוער בעשור הראשון של שנות ה-2000 עדיין היה כחלק מאגף צעירי הליכוד בו נכללו בני נוער, סטודנטים וצעירים. בשנתיים הראשונות של שנות ה-2000 עמד בראשות הנוער רובי יונה, הנוער אז עסק בעיקר בפרויקטים קהילתיים. הנוער אז קיבל הד תקשורתי בעקבות תמיכה עוצמתית בכוחות הביטחון והממשלה.

החל מאוגוסט 2003 עד ינואר 2007 עמד בתפקיד ראש אגף הצעירים ניר אבודרהם, בתקופתו של ניר האגף מנה כ-20,000 צעירים מתוך 100,000 חברי ליכוד. לאחר עזיבתו של ניר בשנת 2007 התפצל אגף הנוער מהצעירים, הצעירים שמרו על פעילות סדירה, הנוער הפסיק את פעילותו עד ההקמה מחדש.

בשנת 2014 התחדשה פעילות נוער הליכוד, במסגרת צעירי הליכוד, על ידי קבוצה של חברים שבתפקיד היו"ר עמדו במקביל שיר הלל ואיתם גורפיל. בזמנו, הם קידמו את חוק הורדת גיל הבחירה לכנסת לגיל 17, החוק הגיע לתהליכים מתקדמים בנושא ביחד עם מועצת התלמידים והנוער הארצית, אך לא נחקק לבסוף.

בשנת 2022 התקיים שיתוף פעולה של הנוער יחד עם נוער העבודה. במסגרת שיתוף הפעולה התקיים ״המאבק להורדת גיל ההתפקדות״, במסגרת המאבק הוגשה הצעת חוק בנושא מטעם ח״כ אמילי מואטי, שאליה הצטרפו חברי כנסת מהליכוד, שלפיו החוק ישתנה כך שיוצר מדרג כניסה לפוליטיקה, בגיל 16 בני הנוער יורשו להתפקד למפלגות ואף להצביע בבחירות הפנימיות (במידה וחוקת המפלגה מאשרת זאת), בגיל 17 יוכלו להצביע בבחירות המוניציפליות, ובגיל 18 יוכלו להצביע בבחירות הארציות. תהליך החקיקה הופסק בעקבות פיזור הכנסת והבחירות לכנסת העשרים וחמש.[5]

יושבי ראש הארגון[עריכת קוד מקור | עריכה]

מס’ שם שנות כהונה
1 ניסים ואטורי 1991
2 דב סקולר/ דרור חייאק/ אסי אקר 1992
3 ירון דנה 1993
4 רמי גרינברג 1995
5 רובי יונה 2000-2002
6 שיר הלל ואיתם גורפיל[6] 2014-2015
7 עילי הספרי[7] 2015-2017
8 בתאל ואטורי[8] 2017-2019
9 נועה אימבר[9] 2019 - 2022
10 הראל צרויה 2022 - מכהן

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נוער הליכוד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]