נורדקאפ

נורדקאפ
Nordkapp
נתונים גאוגרפיים
מיקום הים הנורווגי עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 71°10′21″N 25°47′04″E / 71.1725°N 25.784444444444°E / 71.1725; 25.784444444444
נתונים מדיניים
מדינה נורווגיהנורווגיה נורווגיה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נורדקאפנורווגית: Nordkapp – "כף הצפון" או Nordkapplatået - "רמת כף הצפון") הוא חצי אי קטן בתחומה של מועצה מקומית באותו שם, בצפונו של האי מגרֵייה (Magerøya) במחוז טרומס ופינמרק שבצפון נורווגיה.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חצי האי התפרסם בשל צוק בגובה של 307 מטר בצפונו המזדקר מעל מימי האוקיינוס הארקטי בקואורדינטות 71°10′21″ צפון ו-25°47′40″ מזרח, ונחשב באופן פופולרי לנקודה הצפונית ביותר באירופה. הלכה למעשה, נורדקאפ אינו הנקודה הצפונית באירופה הן בשל כך שסמוך ממערב לו שוכן כף קניבשלודן (Knivskjellodden) המגיע קילומטר ומחצה נוספים צפונה, ובעיקר בשל כך ששני חצאי האי שוכנים על האי מגרייה ולפיכך אינם חלק מאירופה היבשתית. הנקודה הצפונית באירופה היא על כן כף הינרודן (Kinnarodden) מזרחה משם בנורדקין.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נורדקאפ קיבל את שמו מהאנגלי ריצ'רד צ'נסלור (Richard Chancellor) כאשר עבר במקום בשנת 1553 בחיפושיו אחר המעבר הצפון-מזרחי לסין. בנורדית עתיקה היה שמו של המקום קניסקנס (Knyskanes), וברוסית מורמנסקי נוס (Мурмански носс). כמאה שנים לאחר גילויו, היה נורדקאפ לנקודת משיכה לתיירים, והראשון שהגיע למקום כתייר היה ככל הנראה הכומר האיטלקי בן העיר רוונה פרנצ'סקו נגרי (Francesco Negri), שפקד את נורדקאפ ב-1665. מבקרים מפורסמים אחרים היו לואי פיליפ, מלך צרפת (1795), אוסקר השני, מלך שוודיה (1873) ורמה החמישי, מלך תאילנד (1907).

לוח הזיכרון ל"קרב הכף הצפוני" בנורדקאפ

ב-26 בדצמבר 1943 נערך קרב כף הצפון מול חופי נורדקאפ בין 14 ספינות הצי המלכותי הבריטי לבין 6 ספינות של הקריגסמרינה, ובמהלכו הוטבעה האוניה הגרמנית שרנהורסט (Scharnhorst). הרקע לקרב היה ניסיונן של ספינות הקריגסמרינה לפגוע בשיירה של 19 ספינות אספקה אשר לוו על ידי אוניות הצי המלכותי בדרכן לברית המועצות. שלושה ימים לפני הקרב איתרו מטוסי הלופטוופה את השיירה, ויום לפניו, ב-25 בדצמבר 1943, יצאו הספינות הגרמניות מפיורד אלטה בדרכן צפונה. הגרמנים לא היו מודעים לנוכחותן של ספינות קרב נוספות של הצי המלכותי באזור. ביום הקרב עצמו שרר מזג אוויר סוער ומפקד הכוח הגרמני, אריך ביי (Erich Bey), אשר לא הצליח לאתר את שיירת האספקה, הורה לספינות הליווי שלו לנוע דרומה במטרה להגדיל את שטח החיפושים. בשעה 09:00 לערך ביום הקרב נוצר מגע בין השרנהורסט אשר נותרה בגפה לבין הכוח הבריטי. לאחר חילופי אש, נפגע מכשיר המכ"ם בשרנהורסט, ולאור תנאי מזג האוויר והראות הלקויים, נימלט ביי דרומה. ביי סבר כי הצליח לחמוק מאויביו ופנה שוב לכיוון צפון-מזרח. בשעה 12:00 לערך שוב נוצר מגע בין הצדדים, שהתפתח למרדף והגיע לסיומו בשעה 19:45 כאשר השרנהורסט נפגעה מפצצות טורפדו וטבעה כ-170 ק"מ צפונית-מזרחית לנורדקאפ. הקרב מכונה "קרב הכף הצפוני" (Battle of North Cape) על שמו של נורדקאפ.

עד 1959 התאפשרה הגעה אל נורדקאפ בדרך הים בלבד, והמבקרים נאלצו לטפס לאחר מכן לאורך העלייה התלולה אל הצוק. ב-1959 נסלל כביש בן 34 ק"מ מהעיירה הונינגסוואג (Honningsvåg) שבקצהו הדרומי של האי מגרייה. ב-1978 הוקמה בנורדקאפ אנדרטת הגלובוס שהפכה לסימלו של המקום. במרכז המבקרים שנבנה בתוך הסלע מוצגת תערוכה ומוקרן סרט אודות המקום. במקום בית קפה, מסעדה ובר, וקפלת יוחנן הקדוש שבו מתפארת בתואר הכנסייה הצפונית בעולם.

האטרקציות העיקריות:

  • מלון Barents Cabin & Cruise - מלון שנמצא 42 ק"מ מנורדקאפ בכפר הדייגים Gjesvaer שב-Magerøya. במלון אפשר ללון בבקתות ליד הים ולעשות ספארי צפרות בהר הציפורים הגדול באירופה.
  • שיט שמש חצות - מומלץ לעשות שיט עם סירה מהירה מ-Gjesvaer להר הציפורים Stappan Nature Reserve. השיט נמשך שעתיים בסירה שאורכה 7 מטר בינות איים קטנים ושוניות. מהירות ההפלגה נקבעת על ידי התיירים ולרוב מגיעים לאי לאחר 10–15 דקות הפלגה. האי הוא ביתם של 3 מיליון ציפורים, למשל יסעורים שמשתמשים באי כבית הקיץ שלהם כל שנה החל מ-14 באפריל. במקום נצפים גם עיטמים וקורמורנים וכן חיות ימיות כמו כלבי ים, דולפינים ולווייתנים.
  • חוויית נורדקאפ - פעילויות והרפתקאות כפריות שמלווות באוכל טבעי בכפר הדייגים Skarsvåg.
  • כנסיית Honningsvåg - הכנסייה נבנתה ב-1885 לאחר שב-1882 הוריקן השמיד את הכנסייה הקודמת שנבנתה בשלהי המאה ה-15. הכנסייה נבנתה באי זה הודות לשלושה פרמטרים: המיקום המצוין של האי, הנמל של האי, שהיה הטוב ביותר באזור והעובדה שהשטח ניתן בחינם.
  • צוקי קינון ב- GJESVÆRSTAPPAN - זו קבוצת צוקים בארכיפלג של כמאה איים. זוהי אחת ממושבות היסעורים הגדולות בצפון נורווגיה והמקום משמש ביתם של ציפורים נוספות: סולות, אווזים, קורמורנים, עיטמים ועוד. כ-2 מיליון ציפורים מקננות כאן וספארי צפרות שנערך כל יום בקיץ מאפשר לצפות בהן.
  • HORNVIKA/HORNET - כ-2.5 ק"מ מזרחית לרמת נורדקאפ נמצאים שרידי מבנים ומזח מתקופת מלחמת העולם ה-2. מזח זה שימש כרציף עגינה לספינות תיירים עד פתיחת הכביש למקום ב-1956.[1]
  • שמש חצות
    שמש חצות
  • נורדקאפ משמאל וקניבשלודן ברקע
    נורדקאפ משמאל וקניבשלודן ברקע

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נורדקאפ בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ נורבגיה, באתר נורדקאפ – the North Cape