נורלאגוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןנורלאגוס
איור של נורלאגוסאיור של נורלאגוס

השוואה של נורלאגוס לאדם ולארנבון מצוי

השוואה של נורלאגוס לאדם ולארנבון מצוי
תקופה
סוף מיוקן-פליוקן
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: ארנבאים
משפחה: ארנביים
סוג: נורלאגוס
מין: Nuralagus rex
שם מדעי
Nuralagus rex
‏2011
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נורלאגוס (שם מדעי: Nuralagus) הוא סוג נכחד של יונק ממשפחת הארנביים אשר חי בצפון-מערב האי מנורקה שבאיים הבלאריים, בים התיכון בין סוף המיוקן לפליוקן. המאובנים שלו התגלו בשנת 2011. במהלך האירוע המסיני שלפני 5 מיליון שנה, התפתח ארנב זה באיים מיורקה ומנורקה אליהם הגיע מספרד. לאחר עליית מפלס הים והתבודדות הארנב התפתח לצד היעל הבלארי וכנראה נכחד עם נדידת האיים.

לא ברור מה קרבתו של ארנב זה לקרוביו החיים. ככל הנראה התפתח הנורלאגוס מהסוג Alilepus או מהסוג Trischizolagus, שחיו בספרד לפני 3–6 מיליון שנה. ככל הנראה הזכיר אורח חייו את המין ארנב אממי (Pentalagus furnessi) מהאיים אממי אושימה וטוקונושימה, שבאיי ריוקיו בדרום יפן שהתפתח גם כן בסביבה מבודדת מטורפים.

במראהו היה הנורלאגוס שונה מאוד מרוב הארנביים והיה, ככל הנראה, הארנב הגדול ביותר שהיה מעולם, כתוצאה מענקיות איים. הוא הגיע לגובה חצי מטר ולמשקל 23 קילוגרם, פי שישה מהארנבון המצוי. עם זאת, הייתה לו גולגולת קטנה והיה בעל עיניים ואוזניים קטנות בהרבה מרוב הארנבים. היו לו רגליים ארוכות מאוד אך גם נוקשות כך שהיה מקפץ גרוע שהעדיף לנוע לאיטו. הוא ניזון מעשבים ומשורשים שחפר באדמה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נורלאגוס בוויקישיתוף
  • נורלאגוס, באתר GBIF (באנגלית)