נורמן בושנל וילי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נורמן בושנל וילי
Norman Bushnell Willey
נורמן בושנל וילי
נורמן בושנל וילי
לידה 25 במרץ 1838
גילפורד, מדינת ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 22 באוקטובר 1921 (בגיל 83)
טופיקה, קנזס, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקום קבורה אוברן, קנזס, ארצות הברית
מפלגה המפלגה הרפובליקנית עריכת הנתון בוויקינתונים
מושל איידהו ה־2
18 בדצמבר 18902 בינואר 1893
(שנתיים)
סגן מושל איידהו ג'ון ס. גריי
סגן מושל איידהו ה־1
1 באוקטובר 189018 בדצמבר 1890
(11 שבועות ויומיים)
תחת מושל איידהו ג'ורג' ליירד שופ
ג'ון ס. גריי ←
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נורמן בושנל ויליאנגלית: Norman Bushnell Willey;‏ 25 במרץ 183822 באוקטובר 1921) היה פוליטיקאי אמריקאי מאיידהו, איש המפלגה הרפובליקנית, שכיהן כמושל איידהו השני בשנים 18901893.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

נורמן בושנל וילי נולד בעיירה גילפורד שבמדינת ניו יורק, כבנם של היירם וקרוליין (לבית צ'רץ') וילי. הוא התחנך במכון הספרותי דלאוור שבכפר פרנקלין הסמוך. בגיל 20 הוא עבר לקליפורניה, שם הוא עסק בכריית זהב. ב-1864 הוא עבר לוורן, איידהו, שם הוא המשיך לעסוק בכרייה והיה לפעיל בפוליטיקה המקומית, כולל חברות במועצת המחוז, גזבר המחוז והמפקח הראשי על בתי הספר של המחוז. וילי גם היה מעורב בעסקים נוספים, כולל בעלות על מנסרה והפעלתה. בהמשך הוא למד משפטים, התקבל ללשכת עורכי הדין, ועסק במקצוע במחוז איידהו.

קריירה פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאיש המפלגה הרפובליקנית נבחר וילי למועצה המחוקקת של איידהו ב-1872, שם הוא שירת עד 1873. הוא נבחר לתקופה נוספת ב-1878 וכיהן עד 1889, וב-1879 הוא היה לנשיא המועצה. במהלך הקריירה שלו כמחוקק, הוא היה אחד מחברי המועצה הבודדים שהתנגדו למאמצים לאחד את צפון איידהו עם מדינת וושינגטון. ב-1888 הוא נוצח בניסיונו להיבחר לכהונה נוספת. במשך שתי תקופות הכהונה שלו הוא התיידד עם מילטון קלי, שופט לשעבר בית המשפט העליון של הטריטוריה שהיה לעורך עיתון בולט. ידידות זו הובילה לקריירה בתחום העיתונאות, שם דיווחיו כמפקח על הכרייה ובתחומים נוספים זכו לקהל קוראי רחב.

סגן מושל ומושל איידהו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1890 זכה וילי להזדמנות חדשה בפוליטיקה כאשר איידהו הייתה למדינה בארצות הברית. ג'ורג' ליירד שופ נבחר כמושל איידהו הראשון. עם זאת, הוא הסכים להתמנות לתפקיד רק כשהיה בטוח ששירותו יסתיים בסוף אותה שנה ושהוא ייבחר לסנאט של ארצות הברית. שופ הסדיר עם וילי שהוא ייבחר כסגן המושל, כך שהוא יירש אותו בתפקידו כאשר שופ יתפטר מתפקידו כמושל כדי לכהן בסנאט.

במהלך תקופת כהונתו כמושל, דאג וילי להעברת הממשל של איידהו מזה של טריטוריה לזה של מדינה, החל מהקמת סוכנויות מדינתיות ועד לעיצוב סמל המדינה. הוא גם עסק בניהול סכסוכי עבודה בין כורים לבין בעלי המכרות באזור קור ד'אלן, ובסופו של דבר הכריז על משטר צבאי, ושלח לשם הן את המיליציה המדינתית והן כוחות פדרליים. וילי כיהן כמושל עד 1893, לאחר שב-1892 הוא נוצח בבחירות המקדימות של הרפובליקנים על ידי ויליאם מקונל, שהמשיך וניצח בבחירות הכלליות.

שנותיו האחרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר תום כהונתו קיבל וילי משרה כמפקח על מכרה בבלו קניון, קליפורניה. הוא מעולם לא נישא ולא הוליד ילדים, ולאחר כמה תהפוכות עסקיות הוא עבר לטופיקה, קנזס, שם חי עם קרובי משפחתו.

בשנותיו האחרונות חי וילי במעון לנזקקים במחוז שוואני שבקנזס, ובסופו של דבר הקצתה מדינת איידהו סכום של 1,200 דולר כפנסיה בלתי רשמית כדי לסייע לו בזקנתו. נורמן בושנל וילי נפטר בטופיקה ב-22 באוקטובר 1921. הוא נטמן בבית הקבורת של אוברן, קנזס.[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]