נחל ערוגות

נחל ערוגות
נחל ערוגות
מידע כללי
אורך 31 קילומטרים
יובלים נחל אבישי עריכת הנתון בוויקינתונים
שפך ים המלח עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינות באגן הניקוז ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
"המפל הנסתר" בנחל ערוגות

נַחַל עֲרוּגוֹת הוא נחל איתן המנקז נחלים רבים במרכז מדבר יהודה. אורכו כ-46 ק"מ ויובליו העליונים מתחילים ממזרח לגוש עציון והר חברון ושפכו של הנחל מצפון לעין גדי.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נחל ערוגות הוא נחל גדול בעל אגן ניקוז של יותר מ-230 קמ"ר. ראשיתו של הנחל באזור אפרת, מגדל עוז ובית פג'אר, משם ממשיך הנחל מזרחה כ-8 ק"מ עד שנכנס לרמת המדבר, באזור היישוב תוקוע הפלסטיני, שם פונה הנחל לכיוון דרום-דרום-מזרח וממשיך במגמה זו עוד כ-30 ק"מ, אוסף לאגן הניקוז שלו נחלים רבים עד לשלב בו הוא מגיע לבמת השוליים המזרחיים, שם הנחל פונה ממש מזרחה, לכיוון ים-המלח והבקע הסורי אפריקני. בקטע זה הוא הופך לקניוני עוד יותר ובקילומטרים האחרונים שלו לפני ים המלח הוא נופל אל קניון עצום, שעמקו מעל 500 מטר וזורמים בו מי מעיינות כל השנה.

בערבית יש לנחל ערוגות שמות אחדים לפי הקיטועים הבאים:

חלקו העילי היורד מהר חברון אל רמת המדבר נקרא ואדי ג'חר (وادي جحر) שפירושו- "הנחל הנחבא בחורו"- זהו קטע קניוני עמוק ובו מערות שבהן שרידי פעילות של האדם הקדמון. חלקו התיכון, החוצה את רמת מדבר יהודה, נקרא ואדי אלע'ר (وادي الغر)-שפירושו "נחל שיח אברהם" ע"ש שיחי אברהם הרבים שגדלים בו. חלקו האחרון, העמוק ביותר בנחל נקרא ואדי אלעריג'ה (وادي العريجة) שפירושו "הנחל שסטה מדרכו". שם זה הוא 'שימור שם' ונקבע על ידי ועדת השמות הממשלתית כנחל ערוגות.

הקטע האחרון בנחל מתחיל בנקיק צר ועמוק הנקטע במפל גבוה (מפל ערוגות). בהמשך, לרגלי מפל ערוגות, נובע עין ערוגות ומשם ואילך הנחל הוא נחל איתן שלאורכו צומחת צמחיית מים עשירה- הכוללת עצי ערבה, צפצפת הפרת, קנה מצוי, עבקנה, סלוודורה פרסית, עצי שיזף מצוי ועוד. בחלקו האיתן של הנחל חיים עדרי יעלים, להקות גדולות של שפני סלע.

בקניון האחרון עובר מסלול טיול, שמתחיל מחניון השמורה עד ל"מפל הנסתר" ו"הבריכות העליונות" שבנחל. כמו כן, מתחברים אל הנחל שני מסלולים אתגריים שיורדים מההרים שמעל: מעלה בני המושבים מצפון ומעלה האיסיים מדרום.

יעלים נוביים

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נחל ערוגות בוויקישיתוף
מבט פנורמי על ערוץ נחל ערוגות


ערך זה הוא קצרמר בנושא ישראל. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.