ניוראלינק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ניוראלינק
Neuralink
נתונים כלליים
סוג חברה פרטית
מייסדים אילון מאסק
תקופת הפעילות יולי 2016 – הווה (כ־7 שנים ו־41 שבועות) עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום המטה בניין פיוניר
משרד ראשי סן פרנסיסקו,קליפורניה, ארצות הברית
ענפי תעשייה

ממשק מוח-מחשב

הפלסטיות של מערכת העצבים (נוירופרוסטטיקה)
מנכ"ל ג'ארד בירצ'אל
עובדים 300 (נכון ל־2022) עריכת הנתון בוויקינתונים
 
neuralink.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ניוראלינקאנגלית: Neuralink) היא חברת הזנק אמריקאית העוסקת בתחום הנוירוטכנולוגיה. החברה נוסדה ב-2016 על ידי היזם אילון מאסק ואחרים, ומשרדיה ממוקמים בסן פרנסיסקו שבקליפורניה. מטרת החברה היא פיתוח ממשק ממוחשב המיועד להשתלה במוח האדם.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניוראלינק הוקמה בשנת 2016 על ידי אילון מאסק, מקס הודאק, בן רפופורט, דונגג'ין סאו, פול מרולה, פיליפ סאבס, טים גרדנר, טים הנסון וונסה טולוסה, קבוצת מומחים בתחומים כמו מדעי המוח, ביוכימיה ורובוטיקה. השם "ניוראלינק" נרכש מבעליו הקודמים בינואר 2017.

באפריל 2017 הודיעה ניוראלינק כי היא שואפת לייצר מכשירים לטיפול במחלות מוח קשות בטווח הקצר, עם מטרה בסופו של דבר של שיפור אנושי, המכונה לפעמים טרנס הומניזם. מאסק אמר כי התעניינותו ברעיון נובעת בחלקה מתפיסת המדע הבדיוני "תחרה עצבית" ביקום הבדיוני בסרט "התרבות", סדרה של עשרה רומנים מאת אין מ' בנקס.

מאסק הגדיר את התחרה העצבית כ"שכבה דיגיטלית מעל קליפת המוח "שלא מרמזת בהכרח על הכנסה כירורגית נרחבת אלא באופן אידיאלי שתל דרך וריד או עורק. מאסק הסביר כי המטרה ארוכת הטווח היא להשיג "סימביוזה עם אינטליגנציה מלאכותית", אותה הוא רואה כאיום קיומי על האנושות אם היא לא נבדקת.

נכון לשנת 2020 מטה ניוראלינק נמצא במחוז המיסיון בסן פרנסיסקו, וחולק את בניין פיוניר עם OpenAI, חברה נוספת שהוקמה על ידי מאסק. ג'ארד בירשל, ראש המשרד המשפחתי של מאסק, הוצג כמנכ"ל, סמנכ"ל כספים ונשיא ניוראלינק בשנת 2018. נכון לספטמבר 2018, מאסק היה בעל הרוב של ניוראלינק אך לא מילא תפקיד בכיר.

עד אוגוסט 2020 נותרו בחברה רק שלושה מתוך שמונה המדענים המייסדים, על פי מאמר של סטאט ניוז שדיווח כי "שנים של סכסוך פנימי בו לוחות זמנים ממהרים התנגשו בקצב האיטי והמצטבר של המדע."

באפריל 2021 הדגימה ניוראלינק קוף המשחק במשחק "פונג" באמצעות השתל ניוראלינק. אמנם טכנולוגיה דומה קיימת מאז שנת 2002, כאשר קבוצת מחקר הדגימה לראשונה קוף שמניע סמן מחשב עם אותות עצביים, מדענים הכירו בהתקדמות ההנדסית בהפיכת השתל לאלחוט ובהגדלת מספר האלקטרודות המושתלות.

במאי 2021 הודיע אחד המייסדים מקס הודאק כי הוא כבר לא עובד עם החברה.

ב 2023 הכריזה החברה שקיבלה את אישור ה FDA להתחלת ניסויים בבני אדם והיא מחפשת נסיינים. אולם ה FDA הציג תנאים מקדימים לתחילת הניסויים: טיפול בבעיות בסוללת השבבים, מניעת נדידת חוטי השתל בתוך המוח ויצירת אפשרות לחילוץ בטוח של השבב מבלי לפגוע ברקמת המוח.[1]

במקביל פורסם תחקיר של מגזין WIRED לפיו, מרבית הקופים שהשתתפו בניסויים בהשתלת שתל של ניוראלינק סבלו מסיבוכים רפואיים שהביאו לבסוף למותם[2]

ב-30 בינואר 2024 הכריז איילון מאסק כי שבב מוחי של ניוראלינק, הושתל לראשונה בבן אדם, לפי דבריו השבב יאפשר לשלוט בטלפון, במחשב או בכל מכשיר אחר - באמצעות המחשבה בלבד.[3]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ניוראלינק בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ה-FDA אישר לאילון מאסק לבצע ניסויים בהשתלת שבבים במוחות בני אדם, באתר www.maariv.co.il
  2. ^ Mehrotra, Dhruv. "The Gruesome Story of How Neuralink's Monkeys Actually Died". Wired (באנגלית אמריקאית). ISSN 1059-1028. נבדק ב-2023-09-24.
  3. ^ מערכת ישראל היום, אילון מאסק הכריז: שבב של "נוירלינק" הושתל לראשונה במוח אנושי, באתר ישראל היום, 30 בינואר 2024
ערך זה הוא קצרמר בנושא טכנולוגיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.