ניו סיטי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ניו סיטי (יישוב)
New City
בית המשפט של מחוז רוקלנד בניו סיטי
בית המשפט של מחוז רוקלנד בניו סיטי
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מדינה ניו יורקניו יורק ניו יורק
מחוז רוקלנד
שטח 42.4 קמ"ר קמ"ר
גובה 48 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ ביישוב 34,135 (1 באפריל 2020)
קואורדינטות 41°08′44″N 73°59′42″W / 41.1456°N 73.995°W / 41.1456; -73.995 
אזור זמן UTC -5

ניו סיטיאנגלית: New City) היא יישוב לצורכי מפקדים (CDP) בתחום העיירה קלארקסטאון (אנ'), במחוז רוקלנד (אנ') שבמדינת ניו יורק, ארצות הברית. היא והאזור הסמוך לה נחשבים לחלק מאזור המטרופולין של העיר ניו יורק ולחלק האמיד שבו.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניו סיטי ממוקמת בקו אורך ''41°8′44 צפון וקו רוחב ''73°59′42 מערב, 29 קילומטר מצפון לנקודה הצפונית ביותר של העיר ניו יורק (שכונת ריברדייל (אנ') שברובע הברונקס). בתוך מחוז רוקלנד היא ממוקמת: מצפון לברדוניה (אנ'), מצפון-מזרח לעיירה נאנואט (אנ'), ממזרח לעיירה ניו סקוור וניו המפסטד (אנ'), מדרום לעיירה גארנרוויל (אנ') ולכפר הוורסטרואו (אנ'), וממערב גובלת עם אגם דה-פורסט (אנ') שנמצא בשטחה של העיירה קונגרס (אנ'). כמו כן, היא ממוקמת בצמוד לדרך המהירה פאליסייד פארקווי (אנ') המחברת את העיר ניו יורק מגשר ג'ורג' וושינגטון שבצפונה, עם הפרוורים הצפוניים שממוקמים לאורך הגדה המערבית של נהר הדסון ובהם מחוז רוקלנד והעיירה ניו סיטי.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני מלחמת האזרחים האמריקנית, השטח עליו ממוקמת היום ניו סיטי היה מיושב על ידי שבט אינדיאני בשם "לני לנאפ" (אנ') שאוכלוסייתו השתרעה על כל שטחי העיר ניו יורק דהיום, ניו ג'רזי, מזרח פנסילבניה ועמק ההדסון התחתון. ההולנדים היו הראשונים להתיישב שם, והקימו בשנת 1683 את אחד מתריסר המחוזות של פרובינציית ניו יורק – מחוז אורנג' (אנ') הכולל את השטח של מחוז רוקלנד דהיום[1]. ניו סיטי נוסדה בשנת 1798, כאשר מחוז רוקלנד יוסד ונפרד מהחלק הדרום-מזרחי של מחוז אורנג'. האבות המייסדים ראו בחזונם הקמת עיר חדשה במקום וקראו לה בשמה: New City. מיקומה במרכז מחוז רוקלנד הביא לכך שמושב "ממשלת המחוז" והמוסדות העיקריים שלה ימוקמו שם. בתחילת המאה העשרים, לאחר שמספר בעלי נכסים רכשו קרקעות באזור והקימו שדות גולף ואחוזות, הפכה ניו סיטי למקום אטרקטיבי לידוענים בהם: אדולף צוקור מייסד חברת הסרטים סרטי פרמאונט שהיה הראשון להקים שם, בשנת 1918, שדה גולף ואחוזה למגוריו[2]; קורט וייל; לוטה לניה[3] ואחרים, שבעקבות הגעתם אז, נוצר במקום כפר אמנים. נוכחות ידוענים אלה בעיירה, משכו למקום משפחות אמידות, והעיירה הפכה לפרוור יוקרתי של העיר ניו-יורק. למוקד משיכה זה לתושבי העיר ניו יורק האמידים תרמו שני מיזמי תחבורה גדולים שבוצעו בשנות החמישים של המאה העשרים: סלילת הדרך המהירה פאליסייד פארקווי, והקמת גשר טאפן-זי (אנ') מדרום מזרח לעיירה על נהר ההדסון.

קהילה יהודית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפיכתה של ניו סיטי למוקד משיכה למשפחות אמידות מהעיר ניו-יורק, הביאה לכך שמשפחות יהודיות רבות היו בין המהגרים לעיירה מהעיר הגדולה. בחודש ספטמבר 1958 הוקם המרכז היהודי בעיירה על בסיס מספר משפחות שבקשו לקיים את טקסי התפילה בעיירה ולא מחוצה לה. במרכז פועלים בית כנסת, בית ספר לעברית לילדים נוער ומבוגרים וכן מתקיימים חוגים בתחום החברתי[4].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ניו סיטי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Ed Jeffs, A History of Lake Lucille & Vicinity, Lake Lucille – Property Owners Association
  2. ^ Club History – A Man, a Need and a Vision., Paramount Country Club
  3. ^ Scott, John, Lotte Lenya-Kurt Weil House, New City, NY, New York Heritage – digital collections, 1984
  4. ^ Mission & History, New City Jewish Center