נינגאווי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןנינגאווי
נינגאווי דרומי
נינגאווי דרומי
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
תת־מחלקה: כיסאים
סדרה: טורפי כיס
משפחה: נמיות כיס
תת־משפחה: דונרטים
סוג: נינגאווי
מינים
שם מדעי
Ningaui
ארצ'ר, 1975
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נינגאווי (שם מדעי: Ningaui) הוא סוג של טורף כיס זעיר דמוי חדף ממשפחת נמיות הכיס הכולל שלושה מינים החיים במדבריות של יבשת אוסטרליה. הנינגאווי הוא סוג חדש יחסית אשר המינים שבו התגלו רק בשנות ה-70 של המאה ה-20 או מאוחר יותר. הוא קרוי על שמו של יצור מיתי זעיר מהמיתולוגיה של הילידים האבוריג'ינים באוסטרליה. הנינגאווי וקרובו הפלניגל הם הסוגים הקטנים ביותר בקרב הכיסאים.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנינגאווים הם בין המינים הקטנטנים ביותר בקרב חיות הכיס: אורך גופם 5–8 ס"מ, ומשקלם 5–13 גרם בלבד. יש להם מבנה גוף צר וגמיש המזכיר את החדף, ראש מחודד ומשולש המותאם לחיטוט בחריצים, בחול ובאדמה, שפם ארוך וזנב דקיק שאורכו כאורך הגוף. האוזניים הדקיקות ועגלגלות שלהם גדולות יחסית לממדי גופם, והם מתאפיינים בעיניים גדולות ובולטות ובאף זעיר. הגפיים שלהם זעירות, וכפות הרגליים האחוריות רחבות יחסית. לנינגאווי יש פרווה זיפית צפופה אשר צבעה נע בין אפור לצהבהב, וגחונו, גפיו וסנטרו בהירים יותר. מערכת השיניים שלו דומה לטורפים ולא למכרסמים.

אקולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנינגאווים הם יונקים מדבריים בעיקר, אך נראים גם בסוואנות צחיחות ובשטחי מרעה. הם פעילי לילה המבלים את היום במאורות, בגזעי עצים חלולים או בתוך שיחים קוצניים. בטמפרטורות קרות במיוחד או בתקופות של מחסור במזון, הנינגאווי נכנס למצב של נמנום ומטבוליזם מואט (Torpor) על מנת לחסוך באנרגיה. הנינגאווי הוא טורף קטן אשר ניזון מפרוקי-רגליים, חרקים וחסרי חוליות; שיטת ההריגה שלו היא נשיכות מהירות באזור הראש.

לנקבות הנינגאווי יש 6–7 פטמות וכיס מדומה שהוא למעשה קפל עור גדול. לאחר תקופת הריון של 21 ימים, הנינגאווית ממליטה שגר של 5–6 וולדות אשר נגמלים לאחר 3 שבועות. הם מבלים כחודש וחצי בכיס של האם ולאחר מכן יוצאים ממנו והופכים לעצמאיים. תוחלת החיים של הסוג בטבע קצרה במיוחד ומעטים שורדים יותר משנה אחת. בשבייה, הנינגאווי עשוי לחיות עד כשנתיים וחצי.

מינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נינגאווי בוויקישיתוף