נישואי קטינים בסודאן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.

נתוני הנישואים של קטינים בסודאן בשנת 2017 הם[1]:

  • 34% מהבנות התחתנו לפני גיל 18.
  • 12% מהבנות התחתנו לפני גיל 15.

סודאן נמצאת במקום ה-29 בעולם בשיעור המדינות שבהן יש נישואי קטינים[דרוש מקור]. הסטטיסטיקה בסודאן היא שאחת מתוך כל שלוש בנות מתחנת לפני גיל 18, בנתוני 2017 ניתן לראות שכל 25 מתוך 49[דרושה הבהרה] מתחתנות לפני גיל 15 ו 38% מתחתנות לפני גיל 18.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגיל החוקי להינשא[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגיל החוקי לנישואי קטינים בסודאן הוא החל מגיל עשר, לבעל מותר לאנוס את אשתו על פי חוק. חשוב לציין שבדת המוסלמית אישה רשאית להתחתן רק כאשר היא קיבלה מחזור. בסודאן ניתן לאשר נישואים על ידי אישור בית המשפט או של אפוטרופוס למרות גילם הצעיר של המחותנים .

נישואי קטינים בחוק הבינלאומי -החוק הבינלאומי קובע שלנשים וגברים יש אותה זכות להינשא והן יעשו את זה מתוך רצונם החופשי והודעתם הפומבית בדבר נישואיהם. עם זאת, אם לא קבעה האמנה גיל מינימום לנישואים הוא יקבע לפי המקובל במדינה . אך בשנת 1989 חוקק בחוק הבינלאומי שעד גיל 18 אדם נחשב לילד ולכן בעקבות כך מדינות רבות שינו את גיל מינימום הנישואין במדינה לגיל 18. מתוך אמנה זו נובע שנישואין מתחת לגיל 18 הם אסורים.

הטקס בסודאן[עריכת קוד מקור | עריכה]

טקס החתונה נמשך ימים רבים לחתן וכלה יש תפקידים מוגדרים.

הטקס מתחלק לשלושה חלקים עיקריים: האירוסין, הכנות החתונה והחתונה.

כמובן שמשלב מנהגים מוסלמיים שהועברו במשך מאות שנים ומושפעים מתרבות המערבית.

חלק ראשון: אירוסין – נהוג שהמשפחות נפגשות לפני ובדרך כלל הנישואין מוסדרים בשידוך, משפחת החתן מעבירה עדר בקר תמורת הנישואין בשנים האחרונות נהוג להעביר גם כסף. התשלום והמפגש המקדים הוא תנאי הכרחי לביצוע האירוסין.

חלק שני: הכנות לחתונה – מתבצע בבית הכלה כחודש ימים יש גם טקס חינה מסורתי.

חלק שלישי: החתונה – החתן מגיע לבית הכלה ולפי המסורת חייב לבקש את רשות האם להיכנס, נערך טקס דתי החתן והכלה על פי המסורת מנשקים את ברכי ההורים להצלחה.

המניעים לנישואין מוקדמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחת הסיבות לנישואים מוקדמים בסודאן היא המשפחה, משפחה ממוצא סודני מתמלאת גאווה כאשר ילדה מתחתן מוקדם ומעמדם החברתי משגשג בעקבות הנישואין, משפחות שלא משיאות את הילדים בגיל צעיר לרוב נתונות לביקורת שלילית על ידי הסביבה. סיבה נוספת היא שמירה על ילדיהם בטוחים ומניעת הריון ללא נישואין, כך בעצם ילדיהם נשמרים וגם הכבוד המשפחתי נשמר.

השלכות של נישואין בגיל צעיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנן הרבה השלכות בריאותיות כאשר ילדה שנישאה בגיל מוקדם גם יולדת בגיל צעיר. לילדות מתחת לגיל 18 יש סיכויים גבוהים יותר למות במהלך לידה קשה ואגרסיבית מאשר לנשים בוגרות יותר. נשים שנושאית ילד בגיל צעיר חשופות יותר למחלות ולרוב יהיה להן קשה יותר להיכנס להריון שני.

בנוסף ילדים שנישאים בגיל צעיר לרוב לא מלומדים, מה שמשפיע על המצב הכלכלי וגם על המצב בבית. נישואין בגיל צעיר גוררים גם אלימות, וכאשר ישנם יחסים כוחניים ואלימות במשפחה, לבני המשפחה אין דרך לעשות דבר או להתנגד להם לכן האלימות ממשיכה גם לדורות הבאים.

עמותת "girls not brides"[עריכת קוד מקור | עריכה]

היא עמותה לא ממשלתית שפועלת נגד נישואין מוקדמים בכל רחבי העולם, היא הוקמה על ידי "The Elders" ומטרתה היא להשפיע ולמנוע את נישואי הקטינים ברחבי העולם. היא מונה כמעט 750 ארגונים מ-85 מדינות שונות שהצטרפו אליה ומקדמים את מטרתה. היא מקדמת את המטרה שלה על ידי עידוד המודעות לבעיה, שיתוף מידע ברחבי העולם ודיונים בנושא, בעיקר במדינות בהם אחוז הנישואים בגיל צעיר גבוהים. בנוסף לפעילות המניעה שלה היא חוקרת את ההשלכות של נישואים מוקדמים ומנסה לשלב את מסקנותיה במניעת נישואים אלה ולשכנע ממשלות בעולם להתערב בנושא ולהצטרף למטרתן למניעת נישואין מוקדמים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Girls Not Brides, Child marriage atlas - Girls Not Brides, www.girlsnotbrides.org (באנגלית)