ניתוח רטרוגרדי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
8
7
6 צריח שחור
5 מלך לבן
4
3 מלך שחור מלכה שחורה רגלי שחור רץ שחור
2
1
א ב ג ד ה ו ז ח
תור השחור לשחק. מה היו המסעים הקודמים?

בשחמט, ניתוח רטרוגרדי הוא ניתוח המסעים שקדמו לעמדה נתונה כלשהי. ניתוח רטרוגרדי אינו שימושי במשחקים רגילים (מאחר שהשחקנים יודעים את המסעים הקודמים) אבל משתמשים בו לעיתים כדי למצוא את האפשרויות להגיע לעמדה מסוימת (מט, לדוגמה).

השימוש העיקרי בניתוח רטרוגרדי הוא בבעיות שחמט. קיים סוג של בעיות הנקראות בעיות ניתוח רטרוגרדי (או בעיות רטרוגרדיות) ובהן נתון מצב, ועל הפותר לגלות מה היו המסעים שקדמו לו. קיימים שימושים נוספים לניתוח רטרוגרדי בבעיות שחמט (ראו בהמשך)

העמדה משמאל היא דוגמה לבעיה רטרוגרדית (מאת אריק אנגליני, 1995). יש למצוא את המהלך האחרון של הלבן. במבט ראשון, נראה שאין לבעיה פתרון, כי ללבן מלך בלבד ולכן בתור האחרון הוא היה חייב להזיז אותו, ובכל משבצת שסביבו הוא היה בשח כפול שאי אפשר להגיע אליו בדרך רגילה. אבל בכל זאת קיים מצב שבו אפשר להגיע לשח כפול בלי להזיז אף אחד מהכלים המאיימים: הכאה דרך הילוכו. קיימת משבצת אחת שדרכה היה אפשר לבצע שח כזה: ו5. אם כך, המסעים הקודמים היו 1. ז2-ז4 ו4:ז3++ 2. מה5. אבל מה היה קודם לכן? המלך הלבן היה בשח על ידי הרץ, והרגלי הלבן היה ב-ז2. לא ייתכן שהשחור נתן שח על ידי הזזת הרץ, ומכאן שזה היה שח עקיף. אבל שום כלי שנמצא עכשיו על הלוח לא יכל לתת שח עקיף, ולכן זה חייב להיות כלי שהוכה. האפשרות היחידה היא שמלך הכה אותו כשזז ל-ה5. הכלי היחיד שיכול לנוע מ-ז4 ל-ה5 הוא פרש. לפיכך, הפתרון הוא: 1...פז4-ה5+ 2.ז2-ז4 ו5:ז4++ 3. מ:ה5.

ניתן לשאול: אם הרגלי היה ב-ז2 מתחילת המשחק, איך יכלה המלכה השחורה להגיע ל-ו3, וגם הרץ השחור ל-ח3? האם הבעיה חוקית? תשובה: הבעיה בהחלט חוקית. בבעיית ניתוח רטרוגרדי עמדת המוצא וכל המסעים חייבים להיות חוקיים, אך אין חשיבות לדרך שבה הגיעו לעמדת המוצא.

ניתוח רטרוגרדי חלקי[עריכת קוד מקור | עריכה]

8 מלך שחור צריח שחור
7
6 רץ לבן רגלי לבן
5 צריח לבן מלך לבן רגלי שחור רגלי לבן
4
3
2
1
א ב ג ד ה ו ז ח
מט בשני מסעים

לעיתים משתמשים בניתוח רטרוגרדי כדי לפתור בעיות שחמט רגילות. ניתוח כזה מכונה "ניתוח רטרוגרדי חלקי". בבעיה זו הניתוח אינו קובע חד-משמעית את ההיסטוריה של המשחק אלא מתאים פתרון לכל אפשרות. הבעיה משמאל (מאת ו. לאנגסטאף, 1922) היא דוגמה לבעיה מסוג זה. ניסיון לפתור את הבעיה בלי להתייחס למסעים הקודמים יסתיים בכישלון. אבל אם נסתכל על המסעים הקודמים, נראה שהשחור היה חייב להזיז את המלך, הצריח, או לשחק ז7-ז5 (ז6-ז5 אינו אפשרי, כיוון שזה מחייב שהלבן סיים את מסעו הקודם במצב של שח). אם כך, ניתן להסתכל על המצבים הבאים:

  • אם מסעו של השחור היה במלך או בצריח, הוא אינו יכול לבצע הצרחה. לפיכך, הלבן יכול לשחק 1.מה6 ואז 2.צד#8.
  • אם מסעו של השחור היה ז7-ז5, הלבן משחק: 1.ח:ז6 ד.ה. ומאיים 2.צד#8. על 1...0-0 בא 2.ח#7.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]