נס בדאלונה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נס בדאלונה
אירוע רבע גמר, עונת 1966/67 בגביע אירופה למחזיקות גביע
תאריך 2 במרץ 1967
מיקום היכל יד אליהו, תל אביב, ישראל
שיפוט איטליהאיטליה גיורגיו סטפנטוני
צופים כ-5,000
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
היכל יד אליהו ב-1964

נס בדאלונה הוא כינוי למשחק כדורסל שנערך ב-2 במרץ 1967 בהיכל יד אליהו בתל אביב בין מכבי תל אביב לחובנטוד בדאלונה, במסגרת רבע גמר הגביע האירופי למחזיקות גביע. המשחק היה השני בשלב רבע הגמר, והקבוצות הגיעו אליו לאחר תוצאה של 101:69 לטובת בדאלונה במשחק הראשון בספרד. בסיום המשחק ניצחה מכבי תל אביב בתוצאה 83:51, תוצאה שכפתה משחק שלישי, שבו ניצחה ועלתה לחצי הגמר. באותה עונה נוצחה מכבי בגמר המפעל על ידי איניס וארזה.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

באותה עונה שוחק גביע אירופה למחזיקות גביע במתכונת של משחקי בית-חוץ בכל שלב, על פני סיבוב מוקדמות, סיבוב שני ורבע גמר, חצי גמר וגמר. מכבי תל אביב התחילה בסיבוב השני, בו שיחקה נגד אריס סלוניקי מיוון, ניצחה אותה בבית והפסידה בחוץ בתוצאה מספקת לעלייה. חובנטוד בדאלונה שיחקה גם בסיבוב המוקדמות, בו ניצחה ניצחון כפול את בנפיקה הפורטוגלית. בסיבוב השני שיחקה בדאלונה נגד לוויס הארלם ההולנדית, אותה ניצחה בבית והפסידה לה בחוץ בתוצאה מספקת.

שתי הקבוצות הגיעו למפגש הראשון במסגרת רבע הגמר, שנערך ב-23 בפברואר 1967 בפאבלו דה לה פלאנה בבדאלונה, במומנטום חיובי, אף על פי שסיכוייה של חובנטוד בדאלונה לנצח במשחק זה נראו טובים בהרבה.[1] במשחק עצמו ידם של המקומיים הייתה על העליונה, כשמכבי בראשות המאמן יהושע רוזין מתפרקת, ובדאלונה מנצחת בתוצאה 101:69. המשחק קיבל את התפנית המרכזית שלו כשהחלונות נפתחו במהלכו עקב חום ששרר באולם והרצפה הפכה חלקלקה, דבר שהישראלים לא היו ערוכים אליו.[2]

מהלך המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק השני נערך לאחר שבוע בהיכל יד אליהו הישן, שהיה ללא גג ובעל קיבולת של 5,000 צופים. הציפייה לעלייה לשלב הבא מהצד הישראלי לא הייתה גבוהה, אך הספרדים נמנעו משאננות, ומאמנם, אדוארדו קושרסקי, אמר כי קבוצתו מקווה "רק לא להפסיד באותה התוצאה".[3] המשחק התנהל בצורה רגילה עד למחצית, כאשר בסיומה הובילה מכבי בתוצאה 28:24. בתחילת המחצית השנייה שינתה מכבי את שיטת ההגנה שלה להגנה אישית לוחצת, ובתוך שלוש דקות קלעה 12 נקודות ללא תגובה מהצד הספרדי, בהובלתו של טל ברודי. 8 דקות לאחר מכן התוצאה עמדה על 61:38. הפער המשיך לגדול, וחמש דקות לפני סיום המשחק התוצאה עמדה על 74:44. אחרי סלים של ברודי ותנחום כהן-מינץ עמדה התוצאה על 78:45 לטובת מכבי, תוצאה שהייתה מעלה אותה לחצי הגמר - הפרש של 33 נקודות. לקראת סיום המשחק הורחק ברודי מהמשחק לאחר שביצע חמש עבירות, דבר שהפחית משמעותית את היכולת ההתקפית של מכבי תל אביב. אחרי מספר שינויים במומנטום, כ-2 דקות לפני סיום המשחק, התוצאה הייתה 83:49 לטובת מכבי.

שתי הדקות האחרונות של המשחק התאפיינו בחוסר ריכוז משני הצדדים, כאשר הספרדים מחטיאים 4 קליעות עונשין רצופות והישראלים מחטיאים ומאבדים כדורים בהתקפה. 25 שניות לסיום המשחק, התוצאה כופה משחק שלישי - 83:51, הפרש של 32 נקודות לטובת המפסידים במשחק הראשון. הספרדים קלעו סל שניות לסיום, שהיה מעלה אותם לשלב הבא, אך זה נפסל על ידי השופט בטענה לצעדים. הכדור האחרון במשחק היה של מכבי תל אביב, אך גדעון פרייטג איבד אותו, והתוצאה בסיום נשארה 83:51.


2 במרץ 1967 ישראלישראל מכבי תל אביב 83‏–51 ספרדספרד חובנטוד בדאלונה היכל יד אליהו, תל אביב, ישראל
מובילים לפי קטגוריה: צופים: 5,000
שופטים: איטליהאיטליה גיורגיו סטפנטוני
נקודות: ברודי (36)
כהן-מינץ (24)
שטרקמן (6)
אבידן (6)
הופמן (5)
שפירא (4)
פרייטג (2)
(סיקור) נקודות: מרטינס (25)
בוסקאטו (8)
הוליארט (6)
הוחס (6)
גול (4)
פה (2)

לאחר המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

התוצאה לאחר שני משחקים הייתה שוויון, מה שלפי חוקי פיב"א, הגוף המארגן של המפעל, גרר משחק שלישי ומכריע. המשחק נערך ב-4 במרץ בתל אביב, ובו ניצחה מכבי תל אביב בתוצאה 75:51, כאשר חובנטוד בדאלונה מופיעה למשחק בהרכב חסר - ללא ארבעה משחקניה הבכירים, בראשות שחקן נבחרת ספרד פרנסיסקו בוסקאטו (אנ').[4] עקב כך שהקבוצה הספרדית הגיעה לישראל במשלחת מצומצמת של 10 שחקנים בלבד, ובמשחק השלישי בתל אביב שלושה היו מושבתים עקב מחלה, וכאשר יצאו בחמש עבירות שניים משחקני הקבוצה - נאלץ הקפטן הספרדי, לואיז, לשחק בארבע הדקות האחרונות כשהוא פצוע בקרסולו.[5] מכבי תל אביב ניצלה חולשה זו והגדילה את ההפרש עד ל-24 לטובתה בסיום, למרות שסבלה מערב חלש של כהן-מינץ ומיכולת ממוצעת של מרבית שחקניה. חיים שטרקמן, לעומת זאת, הצטיין במשחק זה וקלע 20 נקודות,[6] כאשר ברודי קולע 28.

שלב חצי הגמר הפגיש את מכבי תל אביב עם קבוצת בוטב מהעיר בורגס שבבולגריה, שניצחה בשלב הקודם את ויסלה קרקוב הפולנית. במשחק הראשון, שנערך ב-23 במרץ בתל אביב, ניצחה מכבי בהפרש של 31 נקודות, בתוצאה 91:60. ניצחון זה, יחד עם ה"נס" נגד בדאלונה, הביאו לקפיצה בהתעניינות ובסיקור של הכדורסל בכלל ושל משחקי מכבי תל אביב בפרט, ולהגברת הדרישה לשיפור ושיפוץ אצטדיון יד אליהו,[7] מה שאכן קרה לבסוף, תקופה קצרה לאחר מכן.

במשחק השני, שנערך לאחר שבוע בעיר ימבול, ניצחה הקבוצה המקומית בתוצאה 68:67, שלא הספיקה לה להעפלה לשלב הבא. הקבוצה הישראלית לא עשתה מאמצים מיוחדים לניצחון במשחק לקראת סופו. שבתאי בן-בסט, כדורסלן מכבי, החטיא במתכוון שתי זריקות עונשין שלוש שניות לפני סיום המשחק, כשקבוצתו מפגרת בנקודה. ההוראה מרוזין, מאמן התל אביבים, לקראת סיום המשחק, הייתה להפסיד את המשחק כדי להימנע מהארכה (שלא ידוע באיזה תוצאה תסתיים).[8] כתוצאה מכך עלתה מכבי תל אביב לגמר הגביע - ההעפלה הראשונה של קבוצת ספורט ישראלית לגמר אירופי.[8]

בשלב הגמר פגשה מכבי תל אביב את קבוצת איניס מהעיר וארזה שבאיטליה, שניצחה בשלב הקודם את ספרטק ברנו. מיקומו של המשחק הראשון, באיטליה, נקבע בהגרלה,[9] והוא נערך ב-7 באפריל. במשחק זה ניצחה הקבוצה המקומית בתוצאה 77:67, שהשאירה תקווה לזכייה בגביע אצל הישראלים. המשחק השני נערך בישראל ב-13 באפריל, ובו אמנם ניצחה מכבי בתוצאה 68:67, אך הפסידה את הגביע.[10]

עשור לאחר המשחק הזה, בשנת 1977, נפגשו שוב הקבוצות בגמר גביע אירופה לאלופות. מכבי זכתה במשחק בתוצאה 77:78, וזכתה בגביע אירופה לראשונה בתולדותיה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ סיכוי מכבי תל אביב לעלות לחצי הגמר תלוי ביכולתה למנוע הפסד כבד ל"חובנטוד", מעריב, 23 בפברואר 1967
  2. ^ היה היה: הקאמבקים הגדולים בהיסטוריית המועדון, באתר הרשמי של מכבי תל אביב בכדורסל
  3. ^ הגיעו כדורסלני "חובנטוד" מבדלונה, דבר, 1 במרץ 1967
  4. ^ יהושע כהנא, מכבי - חובנטוד 75:51, מעריב, 5 במרץ 1967 - המשך הכתבה, מעריב, 5 במרץ 1967
  5. ^ מכבי תל־אביב בחצי גמר גביע אירופה: ניצח במשחק השלישי את חובנטוד 51:75 -; בוטאב בורגאס - יריבתה של מחזיקת הגביע הישראלי, דבר, 5 במרץ 1967
  6. ^ על פי הכתבה בעיתון דבר, שטרקמן קלע 20 נקודות ושפירא 9. על פי מעריב קלע שטרקמן 18 נקודות, ואילו שפירא 11
  7. ^ נ. בן אברהם, ההתלהבות - וההזדמנות, מעריב, 26 במרץ 1967
  8. ^ 1 2 יהושע כהנא, כדורסלני מכבי ת"א חזרו הבוקר לישראל; רוזין: לראשונה בחיי נתתי הוראה להפסיד, מעריב, 2 באפריל 1967
  9. ^ אהרון להב, פיב"א תגריל היום במדריד מקום עריכת משחק הגמר בין מכבי ת"א-איגניס וארזה, דבר, 2 באפריל 1967
  10. ^ אהרן להב, "מכבי" ניצחה (67-68) אבל האיטלקים נטלו גביע־אירופה, דבר, 14 באפריל 1967