נערת הגומי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נערת הגומי
Elastigirl
הופעה ראשונה "משפחת סופר-על" (2004)
הופעה אחרונה "פיקסאר פופקורן" (2021)
יוצרים בראד בירד
דיבוב הולי האנטר (סרטים)
אי. ג'יי. דיילי (משחקי וידאו)
אלי ג'ונסון (לגו משפחת סופר-על)
דיבוב בשפה העברית שרה וינו-אלעד (2004)
דקלה הדר (2018)
מידע
שם אמיתי הלן פאר
סטטוס פעילה
מין נקבה
מקצוע עקרת בית
מומחיות נהיגה במגוון כלי רכב
חוש טקטי
כוחות גמישות על-אנושית
שינוי צורה
שינוי צפיפות ברמה מולקולרית
עמידות על-אנושית
מהירות וזריזות משופרים
אזרחות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים מטרוויל עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
משפחה בוב פאר (בעל)
ויולט, דאש וג'ק-ג'ק (ילדים)
חברים לוציוס בסט / פרוזון
עדנה מוד
אויבים סינדרום
החתרן
משעבד המסך
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הלן פאראנגלית: Helen Parr; למשפחת טרוקס[1][2]), הידועה גם בשמות נערת הגומי (באנגלית: Elastigirl) או גברת סופר-על (באנגלית: Mrs. Incredible), היא גיבורת-על בדיונית המופיעה בסרט ההנפשה "משפחת סופר-על" (2004) ובהמשכו, "משפחת סופר-על 2" (2018). את דמותה של הלן מדבבת השחקנית הולי האנטר, ולה גמישות על-אנושית (אנ'), המעניקה לה את היכולת למתוח כל חלק בגופה לממדים גדולים כרצונה.

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

יצירה וליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

התסריטאי והבמאי בראד בירד הגה את הלן כאמא מודרנית ש"צריכה להימתח במאות דרכים שונות בכל יום מחדש."[3] את דמותה של הלן נבחרה לדבב השחקנית האמריקאית הולי האנטר.[3] על ליהוקה, אמר בירד כי האנטר היא "אחת השחקניות הטובות בעולם", המסוגלת לגלם דמות "רגישה" שיש לה גם "מרכז יציב מאוד".[3][4] האנטר, שמעולם לא דיבבה דמות מונפשת לפני-כן, ראתה בתפקיד הזדמנות מרגשת להרחיב את הרפרטואר שלה; וציינה כי היא נמשכה להפקת הסרט בעקבות "סיפורו הייחודי והלא שגרתי על דינמיקה משפחתית ואנושית".[3]

אפיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי האנטר, להלן יש "חוסר פחד מוחלט" כגיבורת-על, אך גם "אינסטינקט חזק מאוד ומגונן" בכל הנוגע לילדיה, ו"רצון מולד להציל אחרים".[5]

כשנשאל על הבחירה להפוך את הלן לגיבורת "משפחת סופר-על 2", התעקש בירד התעקש שהבחירה העלילתית הזו לא הושפעה מתנועת Me Too, אלא התפתחה באופן טבעי עם האופן שבו התסריטאים רצו להתקדם בסיפור העלילה.[6]

הנפשה[עריכת קוד מקור | עריכה]

"משפחת סופר-על" היה סרטם הראשון של פיקסאר שכל הדמויות שלו היו אנושיות,[7] דבר שהציב אתגרים משמעותיים עבור הצוות העיצוב הטכני.[3] תנועות שריריה של הלן היו קשות במיוחד לעיצוב, שכן דמותה הייתה צריכה להימתח, להתכופף ולהתקפל לצורות שונות.[3] המפקח על הדמויות, ביל וייז, קבע שדמותה של הלן הייתה ככל הנראה המורכבת ביותר שפיקסאר עיצבה; וכי עבור הנפשת דמותה נכתבה במיוחד תוכנה מיוחדת שתאפשר לה להימתח ולהתקפל לפי הצורך.[3] בעת העבודה על "משפחת סופר-על 2", מערכת ההנפשה המקורית התיישנה עד כדי שהאנימטורים נאלצו להנפיש מחדש את כל הדמויות, כולל את דמותה של הלן, באמצעות ארגז כלים חדש. בעקבות תפקידה המורחב בסרט ההמשך, האנימטורים ניצלו הזדמנויות חדשות בהנפשת דמותה של הלן; ובנוסף נעזרו בתנועות המחושים של האנק מהסרט "מוצאים את דורי" כהשראה לפיתוח יכולותיה וגמישותה של הלן מעבר למה שהוצג בסרט הראשון.[8]

כוחות ויכולות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כוח-העל העיקרי של הלן הוא גמישות על-אנושית, המאפשרת לה למתוח חלקים בגופה לגדלים רבים ושונים. יכולת זו גובלת בשינוי-צורה, מכיוון שהיא יכולה להשתמש בגמישותה על מנת לשנות את צורתה וצפיפותה המולקולרית, כמו כשהפכה לסירה ולמצנח. ביכולתה של הלן להשיג רמות כוח על-אנושיות, עמידות וזריזות באמצעות גמישותה; וחולשתה היחידה היא אוויר קר במיוחד.

בנוסף לכוחותיה, הלן מתגלה כנהגת אופנוע יוצאת-דופן, טייסת, חוקרת וטקטיקנית, כמו גם כלוחמת מוכשרת.

בפיתוח כוחות-העל של משפחת פאר, שאב בירד השראה מתפקידיהם של בני משפחה גרעינית טיפוסית.[9] כוחותיה של הלן משקפים את הציפיות של החברה מהאם הטיפוסית, שלדבריו של בירד, תמיד נאלצת ללהטט בין מיליון דברים ולהישאר גמישה נוכח הימתחותה למיליון כיוונים שונים.[10]

הופעותיה בזיכיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב"משפחת סופר-על" (2004), הלן נטלה את זהותה של אלסטיגירל בתקופה שקדמה לחקיקה נגד גיבורי-על ולפיתוח תוכנית רילוקיישן עבורם. במקביל לפיתוח התוכנית, הלן נישאה לבוב פאר (מר סופר-על), לזוג נולד שלושה ילדים: ויולט, דאש וג'ק-ג'ק; והיא הופכת לעקרת בית בזמן שבעלה עובד כשמאי ביטוחים. כאשר בוב מתחיל להתנהג בצורה חשודה, הלן חושדת בו שהוא מנהל רומן ומתעמתת איתו. מאוחר יותר, כשהיא מגלה שבעלה בצרות, היא מטיסה מטוס על מנת לחלץ מהאי נומניסן, בליווי ויולט ודאש. בנומניסן, הלן מגלה על תוכניתו של סינדרום להשתלט על דעת הקהל בזמן שמיראז' משחררת את בוב. הלן מוצאת את בוב ושניהם ממהרים למצוא את ילדיהם כשהם נרדפים על ידי שומריו של סינדרום, ולאחר מכן נמלטים חזרה למטרוויל בעזרתה של מיראז'; שם הלן ומשפחתה מצליחים להביס את האומנידרואיד ואת סינדרום.

ב"משפחת סופר-על 2" (2018), הלן הופכת לפניו של הקמפיין לביטול החקיקה נגד גיבורי-על באמצעות יחסי ציבור טובים המושגים על ידי משימות מוצלחות שאינן גורמות נזק נלווה לעיר. הלן נתקלת בנבל-העל "משעבד המסך", שמקרין תמונות מהפנטות דרך מסכי טלוויזיה. במסיבה שחוגגת את מעצרו של "משעבד המסך", הלן מגלה ששליח הפיצה הופלל על ידי אוולין, שחושפת את טינתה לגיבורי-על מאז שאביה נהרג על ידי פורצים בזמן שניסה לקרוא לגיבורי-על לעזרה במקום להסתתר (בניגוד לווינסטון שהאמין שהמחסור בגיבורי-על גרם לכך), ומותה של אמה בעקבות לב שבור. אוולין מפתה את בוב למלכודת ושולחת קבוצה של גיבורי-על מהופנטים להכניע את ילדי משפחת פאר. ויולט, דאש וג'ק-ג'ק נמלטים באמצעות מכונית-העל שהייתה פעם בבעלות אביהם, ומגיעים ליאכטה של וינסטון. על הסיפון, בוב, הלן ולוציוס המהופנטים מדקלמים מניפסט נקמני שנועד לצייר את גיבורי-העל כאיום, ואז מכניעים את צוות היאכטה, ומכוונים אותה לכיוון העיר. לאחר שג'ק-ג'ק מסיר את משקפי השליטה מהלן; היא בתורה משחררת את בוב ואת לוציוס, ולאחר שמנעו מהיאכטה להתרסק לתוך העיר, הלן תופסת את אוולין בעודה מנסה להימלט; וגיבורי-העל חוזרים למעמדם החוקי ברחבי העולם.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מגזין ה"רולינג סטון" דירג את דמותה של הלן במקום ה-14 ברשימת "25 הדמויות הטובות ביותר של פיקסאר", כשלפניה בדירוג נמצאת עדנה מוד.[11]

עם הפצת הסרט "משפחת סופר-על 2", התעורר שיח על תפיסת דמותה של הלן, וכיצד היא השתנתה מאז הפצת הסרט הראשון. מאות מעריצים ברשתות החברתיות הביעו את הערצתם לממדי גופה של הלן,[12] בעוד שה"ניו יורקר" השווה את הסקס-אפיל של דמותה לשל אנסטסיה סטיל מ"חמישים גוונים".[13] בנוסף, "Syfy Wire" שיבח את הסרט "משפחת סופר-על 2" על כך שהפך את דמותה של הלן ל"אמא קשוחה".[14]

"IndieWire" דירגה את דיבובה של האנטר כהלן כ"הדיבוב השלישי הטוב ביותר בסרטי פיקסאר", והחמיאה ל"טווח המסחרר" שלה ש"נע מגיבורת-על סקסית לאמא מותשת, לאישה שנמחצת בגלל בגידה לכאורה, ובחזרה לגיבורת-על, בין רגע."[15]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נערת הגומי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Lorch, Mark, ed. (2017). Secret Science of Superheroes. United Kingdom: Royal Society of Chemistry. p. 151. ISBN 978-1-78262-487-5.
  2. ^ Friday, Wednesday Lee (June 18, 2016). "15 Female Pixar Characters Who Deserve a Feature Film". Screen Rant. Retrieved August 31, 2022. Young Helen Truax, AKA Elastigirl"
  3. ^ 1 2 3 4 5 6 7 "The Incredibles: Movie Production Information". The Entertainment Magazine. 2005. pp. 3–6. Retrieved August 31, 2022.
  4. ^ Lee, Michael J. (October 17, 2004). "Brad Bird". RadioFree.com. Archived from the original on February 17, 2018. Retrieved August 31, 2022.
  5. ^ Dunn, Gemma (July 18, 2018). "Life as an animated heroine: 'Leave saving the world up to the men? I don't think so'". Irish Examiner. Retrieved August 31, 2022.
  6. ^ Puentes, Patricia (June 23, 2018). "From Elastigirl to Edna, how Incredibles 2 women kick butt". CNET. Retrieved August 31, 2022.
  7. ^ Cormier, Roger (November 5, 2015). "17 Super Facts About The Incredibles". Mental Floss. Retrieved May 4, 2018.
  8. ^ Desowitz, Bill (June 20, 2018). "'Incredibles 2': Pixar Improved its Toolbox to Meet the Superhero Demands of Brad Bird's Sequel". IndieWire. Retrieved August 31, 2022.
  9. ^ Goodman, Carl (January 9, 2005). "A Pinewood Dialogue with Brad Bird". Moving Image Source. Retrieved August 31, 2022.
  10. ^ "'Incredibles' creator eyes superheroes' home lives". The Washington Times. October 22, 2004. Archived from the original on February 17, 2018. Retrieved August 31, 2022.
  11. ^ Adams, Sam; Bramesco, Charles; Grierson, Tim; Murray, Noel; Tobias, Scott; Wilkinson, Alissa (November 18, 2020). "25 Best Pixar Movie Characters". Rolling Stone. Retrieved August 31, 2022.
  12. ^ Mallenbaum, Carly. "'Incredibles 2' star Elastigirl is 'thicc': Why that's a good thing". USA TODAY. Retrieved August 31, 2022.
  13. ^ Bond, Nick. "Veteran film critic mocked for bizarre 'horny' Incredibles 2 review". news.com.au. Retrieved August 31, 2022.
  14. ^ Fleenor, S.E. (June 25, 2018). "Elastigirl finally gets the respect she's due in Incredibles 2". Syfy. Retrieved August 31, 2022.
  15. ^ Lyttelton, Oliver (November 24, 2015). "The 30 Best Voice Performances In Pixar Movies". IndieWire. Retrieved August 31, 2022.