נקוובזאורוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןנקוובזאורוס

איור אפשרי והשוואה לאדם
תקופה
קרטיקון תחתון, 130 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: דמויי-מנירפטורים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי לטאה
תת־סדרה: תרופודה
סוג: נקוובזאורוס
מין: נקוובזאורוס
שם מדעי
Nqwebasaurus thwazi
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נקוובזאורוס (שם מדעי: Nqwebasaurus) הוא סוג של דינוזאור תרופוד שחי בקרטיקון התחתון. משמעות שמו היא מהשפה Xhosa, של שבט הקוסה הדרום אפריקאי ופירושו "לטאת נקוובה". השם "נקוובה" (Nqweba) הוא השם הישן של תצורות קירקווד (Kirkwood Formation) בדרום אפריקה, בהם נמצא הדינוזאור.

דינוזאור זה נמצא ב-1996 ונמצא ממנו מאובן של שלד יחיד אשר מצוי כיום במוזיאון אלבני שבדרום אפריקה. ככל הנראה המאובן שנמצא השתייך לפרט צעיר, אך אין מאובנים נוספים של מין זה להשוואה כדי שיהיה אפשר לבדוק.

דינוזאור זה השתייך לקבוצה דמויי-אורניתומימיים שהיו דומים במראם ליען והותאמו לריצה מהירה ברחבי מרחבים פתוחים. הוא הגיע לאורך 90 ס"מ ולגובה 30 ס"מ, די קטן ביחס לקרוביו. עם זאת ייתכן שפרט בוגר היה גדול יותר. גם חוליות הזנב לא נמצאו כך שאולי הדינוזאור הבוגר היה גדול יותר. הוא היה בעל לסתות דקות ובתוכם שיניים קטנות שהיו חסרים אצל מינים מפותחים יותר כמו האורניתומימוס. היו לו 3 טפרים בידיו שנבדלו בגודלם ורגליים ארוכות שיועדו לריצה.

באופן ייחודי לדינוזאורים תרופודים נמצאו בבטנו אבני גסטרולית שאולי סייעו לו לעכל מזון קשה. דבר זה אולי מרמז שהיה אוכל-כול ולא טורף. כמו כן ייתכן שהיה מכוסה בנוצות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נקוובזאורוס בוויקישיתוף
  • נקוובזאורוס, באתר GBIF (באנגלית)