נרגותרונד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

נרגותרונדאנגלית: Nargothrond; בסינדרין: "המערות שעל-יד גדת הנרוג") הייתה עיר וממלכה בדיונית שהופיעה ב"לגנדריום" של טולקין. נרגותרונד הייתה מבצר ועיר תת-קרקעית שנבנתה על ידי פינרוד פלגונד על גדות הנהר נרוג, והייתה בירת ממלכה עלפית במערב בלריאנד. העיר נהרסה על ידי גלאורונג הדרקון, כפי שמסופר ב"סילמריליון" וב"ילדי הורין".

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדומה למבנים אחרים של ערים תת-קרקעיות רבות שנבנו על ידי הגמדאים, גם נרגותרונד כללה קילומטרים רבים של מערות ומנהרות בצורות וגדלים שונים שנחצבו בסלע. במרכזה נחצבו שלושה אולמות גדולים אליהם התכנסו כל המנהרות והמערות, שם ישב ללא ספק מלך העיר. העמוקות שבמערות היו החדר הפנימי ביותר, שם אגר גלאורונג מאוחר יותר את האוצרות הנותרים של נרגותרונד לאחר משיסתה ורבץ עליהם עד שעזב. הכניסה הראשית לעיר הייתה דרך דלתות פלגונד הפונות לכיוון נהר הנרוג, שנמצא כחמש מאות מטרים מהאולמות הגדולים של פלגונד.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנות השלום[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהשראת מנגרות אשר בדוריאת, והחיפוש אחר מקום נסתר ממנו ניתן יהיה להיות בטוח מפני ידו הארוכה של מורגות', הקים פינרוד את נרגותרונד בשנים הראשונות לאחר חזרת הנולדור לארץ התיכונה, במערות הנרוג מתחת לגבעות המיוערות של טאור-אן-פארות על הגדה המערבית של הנרוג. מיקום זה גילה לו הואלא אולמו. פינרוד נעזר בגמדאי נוגרוד שהכינו עבורו גם את הנאוגלמיר, שרשרת הגמדים.

עם זאת, פינרוד לא היה הראשון להתעמק במערות אלה: תחילה התגוררו בהם ה"גמדאים הקטנים", שקראו למקום בשם: "נולוקיז'דין" לפני שגורשו. במקור, אל הכניסה לעיר הוליך שביל צר לאורך גדות הנהר, אך מאוחר יותר נבנה גשר על פני הנרוג.

פינרוד שלט בנרגותרונד עד שהצטרף לברן במסע החיפוש אחר הסילמריל, ובעוזבו את העיר, שלטונו הוחלף על ידי אחיו אורודרת. עם זאת, בני פאנור, קלגורם וקורופין התגוררו בתקופה זו בנרגותרונד והרעילו את אנשיה במחשבות רעות, וזרעו פחד וחוסר אמון כלפי גורמים חיצוניים. לאחר דיווח על מותו של פינרוד הם הוגלו בבושת פנים.

משיסת נרגותרונד[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז הקמתה על ידי פינרוד, פעלו עלפי נרגותרונד בפעולות חשאיות כנגד מורגות', וארבו וצדו את כוחותיו במקום לצאת למלחמה גלויה. כאשר טורין טורמבר הובל לשם על ידי גווינדור נסיך נורגותרונד, הוא זכה להערכה רבה על ידי אורודרת, מלך נרגותרונד, והפך למצביא מכובד היושב במועצת המלך.

טורין שכנע את העם לנטוש את מדיניותו ארוכת השנים של מארבים, ובמקום זאת להילחם בגלוי נגד מורגות'. הוא שכנע את אורודרת לבנות גשר על נהר הנרוג כדי לאפשר מעבר מהיר של כוחות אל מחוץ לעיר. אורודרת בנה את הגשר מדלתותיו אל מעבר לנרוג, ויצא למלחמה גלויה כנגד מורגות'. במשך מאות שנים של חיפוש, מורגות' לא הצליח למצוא את מבצר נרגותרונד, אולם כעת לא רק שנחשף מיקומה של העיר, אלא שהגשר החדש הסיר את אמצעי הגנתה העיקרי. גלאורונג הדרקון נשלח ממעוזו של מורגות' באנגבנד עם צבא אורקים כדי לכבוש את העיר. בשנת 495 לעידן הראשון, לאחר תבוסת צבא נרגותרונד בשדה טומלהד, הגיעו גלאורונג וצבא האורקים דרומה, חצו את הגשר, הרגו את נציבי העיר ושבו את תושביה. טורין נחפז להגיע לנרגותרונד, אך כשפי הדרקון שיתקו אותו. הניצולים ברחו לחפש מקלט בדוריאת, מה שהוביל לידיעתו של תינגול על נפילת נרגותרונד.

גלאורונג נשאר בנרגותרונד עד לשנת 499 לעידן הראשון, אז יצא צפון-מזרחה לברתיל כדי להתעמת בשנית עם טורין טורמבר, שבסופו של דבר הרג אותו. אף על פי שהממלכה חדלה מלהתקיים, המשיך מים הגמד הקטן להתגורר במערות בטענה שהיא ואוצרותיה הם שלו ככופר תמורת סבל בני עמו, עד שבא הורין תליון, אבי טורין, והרג אותו על בגידתו בבנו. האוצר, כולל הנאוגלמיר, הובא אז לממלכת האלפים של דוריאת ונמסר למלך תינגול. לאחר מכן, נהרסו המערות במהלך מלחמת החרון, יחד עם מרבית בלריאנד.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]