ראש רפובליקת טטרסטן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף נשיא טטרסטן)
ראש רפובליקת טטרסטן
Татарстан Республикасы башлыгы
איוש נוכחי רוסטם מיניחאנוב
תאריך כניסה לתפקיד 25 במרץ 2010
דרכי מינוי בחירה ישירה
תחום שיפוט טטרסטןטטרסטן טטרסטן
כפוף למועצת המדינה הטטרית ונשיא רוסיה
מעון רוסיהרוסיה בורובויה מאטיושינו, טטרסטן
מושב המשרה רוסיהרוסיה ארמון המושל בקרמלין בקאזאן
משך כהונה קצוב 5 שנים
ייסוד המשרה 1991
איוש ראשון מינטימר שאימייב
http://president.tatarstan.ru
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ראש רפובליקת טטרסטן[1]רוסית: Глава Республики Татарстан, בטטרית: Татарстан Республикасы башлыгы; בעבר נשיא טטרסטן, או נשיא רפובליקת טטרסטן; בטטרית: Татарстан Республикасы Президенты; ברוסית: Президент Республики Татарстан) הוא ראש הרפובליקה של טטרסטן והמשרה הבכירה ביותר בגופי הרשות המבצעת של הסובייקט הפדרלי רפובליקת טטרסטן.

רשמית ראש הרפובליקה ממונה לתקופת כהונה בת חמש שנים, אך אין מגבלה על מספר הקדנציות. על פי החוקה הטטרית, על ראש הרפובליקה להיות דובר רוסית וטטרית והוא אינו יכול להיות צעיר מגיל 35 בעת מינויו לתפקיד. מעון ראש הרפובליקה הוא ארמון המושל השוכן במתחם הקרמלין בקאזאן. מעון שני הוא מעון הקיץ שבכפר בורובויה מאטיושינו.

כל אזרח רוסיה יכול להציע את עצמו כמועמד לתפקיד ראש רפובליקת טטרסטן. החל משנת 2012 הוא נבחר בבחירות כלליות. בשנים 20052011 היה מתמנה על ידי נשיא רוסיה בהמלצת מועצת המדינה של טטרסטן.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תפקיד ראש הרפובליקה של טטרסטן הוקם מתוך תפקיד יושב ראש נשיאות הסובייט העליון של טטרסטן ב-12 ביוני 1991, ומינטימר שאימייב נבחר לנשיא הרפובליקה הטטרית ברוב קולות בבחירות ישירות לראשות הרפובליקה. הוא נבחר מחדש גם בשנים 1996 ו-2001. עם זאת, בשנות ה-90 של המאה ה-20 היה חשש ממשי לפירוק רוסיה על רקע השאיפה הצ'צ'נית לעצמאות ובוטלו הבחירות הישירות למושלי המחוזות וראשי הרפובליקות. שאימייב מונה על ידי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במרץ 2005 לתקופת כהונה רביעית לתפקיד.

במרץ 2010 ביקש שאימייב מנשיא רוסיה, דמיטרי מדבדב, שלא למנותו לתקופת כהונה נוספת, ומדבדב מינה במקומו את רוסטם מיניחאנוב, שמינויו אושר גם על ידי הרשות המחוקקת של טטרסטן, מועצת המדינה הטטרית.

שם התפקיד[עריכת קוד מקור | עריכה]

בניגוד לנהוג בשאר הרפובליקות של רוסיה, ראש הרפובליקה הטטרית מכונה באופן רשמי "נשיא". עד שנת 2010 גם ראש הרפובליקה בצ'צ'ניה כונה "נשיא צ'צ'ניה", אך רמזן קדירוב הכריז באותה שנה כי הוא מוותר על הכינוי "נשיא" ונימק זאת בכך שלרוסיה יש רק נשיא אחד והוא "נשיא הפדרציה הרוסית" ולכן ראשי הרפובליקות לא מורשים לקרוא לעצמם נשיאים. בסוף שנת 2010 דמיטרי מדבדב חתם על חוק האוסר על הצמדת הכינוי "נשיא" לראשי הרפובליקות של רוסיה.

בקיץ 2017 דווח כי הנושא בתפקיד ראש הרפובליקה הטטרית ימשיך להיקרא "נשיא" עד לשנת 2020 כשנערכו הבחירות לנשיאות טטרסטן והתפקיד ייקרא "ראש הרפובליקה הטטרית", אך בפועל המשרה המשיכה להתקרא "נשיא".[2]

בסוף ספטמבר 2021 הוגשה לדומה השביעית הצעת חוק לשינויים במשרת ראשי המחוזות ברוסיה. במסגרת החוק מוצע כי ראש רפובליקה ברוסיה ייקרא "ראש הרפובליקה" ולא "נשיא".[3] עם אימוץ הצעת החוק בדצמבר 2021, שמה של משרת נשיא טטרסטן שונה ל"ראש רפובליקת טטרסטן" («Глава Республики Татарстан»), והחוק נכנס לתוקף מ-1 ביוני 2022.[4][5]

ראשי טטרסטן[עריכת קוד מקור | עריכה]

# דיוקן שם מספר קדנציות תקופת כהונה שיוך מפלגתי שם המשרה
1 מינטימר שאימייב 4 12 ביוני 1991 25 במרץ 2010 רוסיה ביתנו
"רוסיה כולה"
רוסיה המאוחדת
נשיא טטרסטן
2 רוסטם מיניחאנוב 2 25 במרץ 2010 עודנו מכהן רוסיה המאוחדת עד יוני 2022: נשיא טטרסטן; מיוני 2022: ראש רפובליקת טטרסטן

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]