סאלי: נס על ההדסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סאלי: נס על ההדסון
Sully
כרזת הסרט בישראל
כרזת הסרט בישראל
מבוסס על Highest Duty מאת צ'סלי סאלנברגר
ג'פרי זסלו
בימוי קלינט איסטווד עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי קלינט איסטווד
פרנק מארשל
טים מור
תסריט טוד קומרניקי
עריכה בלו מארי
שחקנים ראשיים טום הנקס
ארון אקהרט
לורה ליני
אנה גאן
מוזיקה כריסטיאן ג'ייקוב
צילום טום סטרן עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית, הממלכה המאוחדת, אוסטרליה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה האחים וורנר, Warner Bros. Pictures עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה האחים וורנר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 9 בספטמבר 2016
ישראלישראל 8 בספטמבר 2016
משך הקרנה 96 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט דרמה, סרט ביוגרפי, סרט שמבוסס על ספרים עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 60 מיליון דולר
הכנסות באתר מוג'ו sully
פרסים מועצת ביקורת הקולנוע האמריקנית: עשרת הסרטים הטובים ביותר עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סאלי: נס על ההדסוןאנגלית: Sully) הוא סרט קולנוע אמריקאי בבימויו של קלינט איסטווד לפי תסריט מאת טוד קומרניקי (Todd Komarnicki) על טיסה 1549 של יו אס איירווייז ועל הטייס צ'סלי סאלנברגר, שהנחית את המטוס בנהר ההדסון לאחר שמנועיו חדלו לתפקד. בסרט מגלם טום הנקס את הטייס צ'סלי סאלנברגר (המכונה "סאלי"), ולצדו ארון אקהרט בתפקיד טייס המשנה, לורה ליני בתפקיד אשתו של "סאלי", ואנה גאן בתפקיד חברה בצוות החקירה של התאונה. הסרט יצא לאקרנים ב-9 בספטמבר 2016.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אפשרויות הנחיתה שעמדו לרשות הטייסים

ב-15 בינואר 2009 הטיס הטייס הוותיק צ'סלי "סאלי" סאלנברגר (טום הנקס) יחד עם ג'פרי "ג'ף" סקילס (ארון אקהרט) את טיסה 1549 של חברת התעופה האמריקאית "יו אס איירווייז". הטיסה המריאה מנמל התעופה לה גוארדיה בניו יורק. דקות ספורות לאחר ההמראה פגעה להקת אווזים במנועי המטוס איירבוס A320 והשביתה את שניהם. ללא מנועים וללא טווח אפקטיבי להגעה לנמל תעופה, מחליט סאלי להנחית את המטוס במי הנהר הקרים של ההדסון. עם 155 נוסעים ואנשי צוות על הסיפון, הצליח סאלי להנחית את המטוס נחיתה מושלמת על הנהר - הנחתה מוצלחת של מטוס סילון על מים, ללא תקדים - ומציל את חייהם של כל נוסעי המטוס. במהרה הוא הפך לגיבור היום, הן על ידי האנשים ששרדו את הטיסה והן על ידי התקשורת העולמית. במקביל לתשואות מן הציבור, סאלי נאלץ להתמודד עם האשמות חוקרי המועצה הלאומית לבטיחות בתעבורה באשר להחלטתו הרת הגורל להנחית את המטוס על הנהר ולא לחזור לאחד מנמלי התעופה באזור. חקירה זו והתמודדותו של סאלי אתה היא סיפור המסגרת של הסרט, ואירועי הנחתת המטוס וחילוץ נוסעיו מוצגים בתוך מסגרת זו.

לבירור ההיתכנות של חזרה בשלום לשדה תעופה נערכו סימולציות מחשב שהראו שצעד כזה היה אפשרי. סאלי דרש לחזור על הסימולציות עם טייסים בסימולטור טיסה, וגם אלה הראו שאפשר היה להנחית את המטוס בנמל תעופה. בשלב זה הסביר סאלי שהסימולציות היו שגויות, משום שהטייסים שהשתתפו בהן ידעו מראש למה הם הולכים, ולא נזקקו לזמן לשם קבלת החלטה. חזרה על הסימולציה, תוך השהיה של 35 שניות מרגע התקלה ועד תחילת פעולתם של הטייסים, הראתה שנחיתה בשלום בנמל תעופה לא הייתה אפשרית. בנוסף, בדיקת המנוע שנמשה מהנהר העלתה שהוא אכן שותק בעקבות ההתנגשות בעופות, בניגוד לרושם שנוצר מנתוני הבקרה, לפיהם נותר לו כושר פעולה מסוים. ממצאים אלה הובילו את החוקרים למסקנה שסאלי בחר באפשרות הטובה ביותר להצלת נוסעיו.

מטוס הנוסעים דקות לאחר נחיתת החירום בנהר ההדסון

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט מבוסס על האוטוביוגרפיה של קפטן צ'סלי "סאלי" סאלנברגר, והזכויות נרכשו בשנת 2010. סאלנברגר הדגיש כי הוא מצפה שהמוטיב החוזר של הסרט יהיה "האנושיות המשותפת לכולנו". בנוסף ציין כי האירועים קרו זמן קצר לאחר המשבר הכלכלי הגדול ב-2008, והמקרה נתן לאנשים רבים תקווה, בזמן שכולם היו זקוקים לה.

ביוני 2015 הוכרז כי טום הנקס ייכנס לנעליו של "סאלי" בסרט. באוגוסט של אותה שנה פורסם כי לצד הנקס יככבו ארון אקהרט, לורה ליני ואנה גאן.

הצילומים החלו ב-28 בספטמבר 2015 בניו יורק.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט קיבל ביקורות חיוביות בקרב הצופים ומבקרי הקולנוע. באתר "Rotten Tomatoes" דורג הסרט עם כ־82% ביקורות חיוביות ממבקרים. באתר IMDb קיבל הסרט ציון של 7.5 מתוך 10 נקודות. הביקורות היללו את איסטווד וכן את משחקו של הנקס בסרט. שמוליק דובדבני מאתר ynet כתב: "סאלי המגולם בידי טום הנקס המצויד בשיער ושפם לבנים, בהופעה שקרוב לוודאי תביא לו מועמדות לאוסקר...".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סאלי: נס על ההדסון בוויקישיתוף
ביקורות