סבטוסלב וקרצ'וק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סבטוסלב וקרצ'וק
Святослав Іванович Вакарчук
לידה 14 במאי 1975 (בן 48)
מוקצ'בו, אוקראינה עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Святослав Іванович Вакарчук עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות אוקראינה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1994 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים Faculty of Physics of the Lviv University, Institute of Postgraduate Education and Pre-University Training of the University of Lviv עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה רוק, אינדי רוק, רוק אלטרנטיבי, פולק רוק, ארט רוק, ג'אז עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג קול בריטון עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אוקראינית, אנגלית, רוסית, פולנית עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • אמן כבוד של אוקראינה (23 באוגוסט 2005)
  • מסדר החירות של אוקראינה (22 בינואר 2016)
  • אזרחות כבוד של קייב עריכת הנתון בוויקינתונים
okeanelzy.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סבטוסלב איוואנוביץ' וקרצ'וקאוקראינית: Святослав Іванович Вакарчук; נולד ב-14 במאי 1975) הוא זמר ומלחין רוק אוקראיני, סולן להקת אוקיאן אלזי, פעיל חברתי ופוליטיקאי, ראש מפלגת הקול (Голос; כשם אחד משירי הלהקה) שהתמודדה בבחירות הפרלמנטריות ביולי 2019. וקרצ'וק, בעל תואר דוקטור בפיזיקה תאורטית הוא אחד הזמרים המצליחים באוקראינה. הוא פעיל בולט בתנועות להפיכתה של אוקראינה למדינה מערבית, נגד שחיתות שלטונית ונגד קשרי תלות עם רוסיה של ולדימיר פוטין והשתתף במהפכה הכתומה ובאירועי יברומאידאן.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד במוקצ'בו שבמערב אוקראינה. שני הוריו פרופסורים לפיזיקה באוניברסיטת לבוב. אביו, איוואן וקרצ'וק, היה שר החינוך והמדע של אוקראינה בין השנים 20072010.

ב-1994, במהלך לימודי הפיזיקה שלו באוניברסיטת לבוב (במסגרתם התמחה בסופר-סימטריה) ייסד את להקת אוקיאן אלזי. לאחר שסיים את לימודיו לתואר דוקטור, עבר לקייב.

בשנת 2005 זכה בפרס הראשון בסך מיליון הריבניה בגרסה האוקראינית לתוכנית מי רוצה להיות מיליונר? ותרם אותו לבתי יתומים.

בבחירות הפרלמנטריות של שנת 2007 התמודד כמועמד עצמאי ברשימת "בלוק אוקראינה שלנו" (Блок Наша Україна) ונבחר במסגרתה לבית המחוקקים, שם היה חבר ועדת חופש הדיבור. בספטמבר 2008 ויתר על מקומו בבית המחוקקים.

ב-2008 הוציא אלבום סולו בשם "בלילה" (ונוצ'י) וב-2011 הותיא אלבום סולו נוסף, "בריסל". בשנים הבאות יצא עם להקתו למסע הופעות עולמי במסגרתו הופיעו ברוסיה, בלארוס, קנדה, ארצות הברית

בדצמבר 2013 הוביל את להקתו להופעת-חינם בפני אלפי המפגינים ביכר מאידאן נזאלז'נוסטי, כחלק ממאחת יברומאידאן שקראה להפיכת אוקראינה חלק מאירופה המערבית.[1][2]

בשנת 2014 חגגה הלהקה עשרים שנה ויצאה במסע הופעות מיוחד. רוב ההופעות התקיימו באוקראינה, כולל הופעה במרכז הספורט הלאומי אולימפיסקי בקייב מול 75,000 צופים. מסע ההופעות נפתח בהופעה יחידה בתל אביב. בשנים 2013–2016 היה גם מאמן בתוכנית The Voice.

בשנת 2015 יצא וקרצ'וק לשנת לימודים באוניברסיטת ייל כחלק מתוכנית Yale World Fellows היוקרתית לקידום מצוינות ומנהיגות צעירה.[3] ב-2018 הצטרף לבית הספר לממשל של אוניברסיטת סטנפורד.

בסקרים שנערכו לקראת הבחירות לנשיאות אוקראינה 2019 הביעו 64% מהמצביעים רצון לראות את וקרצ'וק בין המתמודדים ו-20% ראו בו (לו היה מתמודד) מועמד מועדף לנשיאות. עם זאת, וקרצ'וק לא התמודד בבחירות אלה ולא הביע תמיכה במי מן המתמודדים.

במאי 2019 הודיע וקרצ'וק על הקמת מפלגה פוליטית יחד עם חברי להקתו שתקרא "הקול" על שם אחד משירי הלהקה. קמפיין הבחירות של המפלגה כלל סיבוב הופעות ברחבי המדינה בהם ניגנה הלהקה את שיריה המוכרים כאשר בין השירים נאם וקרצ'וק והציג לקהל הסברים על תוכניותיהם לעתיד המדינה. חזונו של וקרצ'וק פנה בעיקר לציבור שהביע את מיאוסו מהפוליטיקאים המכהנים, החל מאירועי יברומאידאן ובפרט הציבור שהצביע לוולודימיר זלנסקי בבחירות לנשיאות. בחירתו של זלנסקי, קומיקאי בעברו, הפכה את הרעיון שכוכב רוק יוכל לרוץ לראשות הממשלה לסבירה. וקלצ'וק סומן כשותף המועדף ליצירת קואליציה למקרה ש"משרת העם", מפלגתו של זלנסקי, לא תצליח להשיג רוב מוחלט ותאלץ להרכיב קואליציה. לפי תוצאות האמת של הבחירות זכתה "הקול" ל-5.8% מקולות המצביעים, אך זלנסקי השיג רוב מוחלט ולא נזקק למפלגתו של וקרצ'וק על מנת להקים קואליציה.[4]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סבטוסלב וקרצ'וק בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]