סבסטיאנו סרליו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סבסטיאנו סרליו
Sebastiano Serlio
לידה 6 בספטמבר 1475
בולוניה, האימפריה הרומית הקדושה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1554 (בגיל 78 בערך)
פונטנבלו, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
דוגמת שער מן הספר על שערים ודלתות

סבסטיאנו סרליואיטלקית: Sebastiano Serlio;‏ 6 בספטמבר 14751554 לערך) היה אדריכל איטלקי מן הזרם המנייריסטי. אחד השותפים לצוות התכנון של טירת פונטנבלו. נודע כמי שסייע לתקנן את השימוש בסדר קלאסי באדריכלות באמצעות ספריו רבי ההשפעה Tutte l'opere d'architettura et prospetiva ("כל החיבורים על אדריכלות ופרספקטיבה") שראו אור גם בשם I sette libri dell'architettura ("שבעת ספרי האדריכלות").

תולדות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

יליד בולוניה. בשנת 1514 עבד ברומא באטלייה של בלדסרה פרוצי, תחילה כצייר ולאחר מכן כאדריכל. הוא נותר בעיר עד ביזת רומא בשנת 1527, אז עזב לוונציה, בה שהה עד שנות ה-40 של המאה ה-16.

חזיתות הכנסיות שתכנן היו בעלות אופי קלאסי מוקפד. ספריו, יותר מאשר עבודה מסוימת כלשהי, הובילו את פרנסואה הראשון, מלך צרפת להזמינו לצרפת על מנת להשתתף בצוות התכנון האיטלקי של טירת פונטנבלו, יחד עם ג'אקומו בארוצי דה ויניולה ובנוונוטו צ'ליני ואחרים. בנוסף עסק גם במקביל בפרויקטים פרטיים.

נפטר לא מאוחר מ-1554 בפונטנבלו, לאחר ששהה מספר שנים בליון.

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

חיבורו העיקרי של סרליו הוא ה-Tutte l'opere d'architettura et prospetiva ("כל החיבורים על אדריכלות ופרספקטיבה"), שנקרא כך רק בהוצאות המלאות של הקורפוס לאחר מותו, לא ברור האם ומה השם שהתכוון סרליו לתת לספר כיצירה שלמה. הספר עשיר באיורים וכתוב באיטלקית (וחלקים מסוימים גם בצרפתית במקביל) המיועד לאדריכלים ואנשי מקצועות הבנייה. עם צאתו לאור של הכרך הראשון (שהוא הספר הרביעי בחיבור) ב-1537, כבר עבד סרליו על המיזם למעל מעשור וכבר חילק אותו לשבעה ספרים. רק חמישה כרכים ראו אור בחיי המחבר. הספר השישי נחשב שנים רבות לחיבור אבוד והודפס רק ב-1966.

חמשת הספרים הראשונים ראו אור בחיי המחבר ומכסים את כל החומר על גאומטריה, פרספקטיבה, אדריכלות רומא העתיקה, הסדר הקלאסי ותכנון כנסיות. הספר השישי עוסק בבית הפרטי מבקתות איכרים ועד ארמונות מלכים. הספר כולל מידע רב ערך על הבית בתקופת הרנסאנס ועל ביצורים בסביבה העירונית וכן תכנון שלו, שלא יצא לפועל, של הלובר. הספר השביעי עוסק בבעיות אדריכליות כגון שחזור חזיתות גותיות ודיון בסימטריה ובפרופורציות.

שני ספרים נוספים אינם נחשבים לחלק קאנוני מהחיבור: הספר על שערים ודלתות (il Libro Extraordinario) שראה אור בליון הכולל כמעט אך ורק מתמונות ומכיל 50 פרויקטים של פורטלים מונומנטליים בליווי כיתובים קצרים והקדמה באיטלקית ובצרפתית. כיוון שהספר השישי נחשב לאבוד, מוספר בהוצאות רבות הספר על הדלתות כספר השישי. הספר השמיני "סירוס" (Castramentatio), הוא תיאור של מחנה צבאי רומי, העוקב אחר תיאור בספרו של פוליביוס על הקמת מחנה מונומנטלי עבור הקיסר טריאנוס, שכלל פורום, מרחצאות וארמון קונסולרי. הספר שונה באפיו משאר הספרים בחיבור בכך שאינו נושא אופי מעשי.

סדר פרסום הספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנת הוצאה מספור מקורי מקום ההוצאה שם באיטלקית שם בעברית הערה
1537 4 ונציה
Regole generali di architettura
כללים אדריכליים כלליים הספר הראשון שראה אור
1540 3 ונציה
Terzo libro, nel quale si figurano e si descrivono le antiquità di Roma
הספר השלישי, שבו מתוארות עתיקות רומא הוקדש לפרנסואה הראשון, מלך צרפת
1545 1
2
פריז
Il primo ed il secondo libro d'Architettura
הספר הראשון והשני של אדריכלות דו-לשוני (איטלקית וצרפתית), גאומטריה ופרספקטיבה
1547 5 פריז
Delli Templi
על המקדשים דו-לשוני (איטלקית וצרפתית)
1551 (-) ליון
Il Libro Extraordinario
הספר יוצא הדופן על דלתות ושערים. מוספר בטעות כספר 6
1575 7 פרנקפורט
delle habitationi di tutti li gradi di homini
על מגורי כל דרגות האדם לאחר מות המחבר
1966 6 מילאנו
1994 8? מילאנו
Castramentatio
סירוס לפי פוליביוס

השפעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דגם חזית כנסייה סטנדרטי של סרליו ששימש באדריכלות עד המאה ה-18

השפעת הספר הייתה רבה בצרפת, בארצות השפלה ובאנגליה כסוכן שהעביר את תפיסות הרנסאנס האיטלקי באדריכלות למדינות צפון אירופה ומערבה.

חמש שנים בלבד לאחר צאתו לאור, כבר הביא מדפיס פלמי את ספר IV להדפסה באנטוורפן בתרגום לצרפתית, גרמנית ופלמית. ב-1606 ראו אור באמסטרדם ספרים I-IV בהולנדית וב-1611 ראו אור בלונדון בתרגום לאנגלית, מן התרגום ההולנדי והמשיכו להופיע באותו תרגום במשלך למעלה משלוש-מאות שנה. עבודות של אדריכלים בשטח מצביעות על הפנמה של הרעיונות והעקרונות של סרליו. הספר נמצא בספרייתם של האדריכלים הבריטים כריסטופר רן וג'ון ווד האב. האדריכל איניגו ג'ונס החזיק בעותק מקורי באיטלקית עליו העיר הערות.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סבסטיאנו סרליו בוויקישיתוף