סברמטי (נהר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סברמטי
מידע כללי
אורך 371 קילומטרים
ספיקה ממוצעת 120 מ"ק לשנייה עריכת הנתון בוויקינתונים
אגן ניקוז 4,164 קמ"ר עריכת הנתון בוויקינתונים
יובלים Harnav River עריכת הנתון בוויקינתונים
שפך הים הערבי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינות באגן הניקוז הודו עריכת הנתון בוויקינתונים
נהר סברמטי ליד אחמדאבאד
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
ליטוגרפיה של ההולנדי פיליפ בלדאוס (אנ') המתאר את אחמדאבאד ונהר סברמטי בסביבות 1752

נהר סברמטי הוא אחד הנהרות הגדולים שזורמים מערבה בהודו. מקורו ברכס ארוואלי (אנ') של מחוז אודאיפור בראג'סטאן ולאחר מסלול של 371 ק"מ בכיוון דרום-מערב ברחבי רג'סטאן וגוג'ראט, נשפך למפרץ ח'מבאת (אנ') שבים הערבי.

אגן[עריכת קוד מקור | עריכה]

שטחו של אגן הניקוז הוא 21,674 קמ"ר, מתוכם 4,124 קמ"ר במדינת רג'סטאן ו-18,550 קמ"ר במדינת גוג'ראט.

האגן ממוקם באזור צחיח למחצה עם גשמים שנעים בין 450 ל-800 מ"מ, בחלקים שונים של האגן. הנהר חוצה שלושה אזורים גיאומורפיים: גבעות סלעיות, מישורי סחף בחלקו האמצעי ואזור שפכים בחלק התחתון של הנהר.

סברמאטי הוא נהר עונתי שזרימתו נשלטת על ידי המונסון, עם מעט או ללא זרימות לאחר המונסון. זרימה ממוצעת של 33 מל"ש נמדדה באחמדאבאד בין 1968 ל-1979.[1]

התוכנית הלאומית לאיכות מים בהובלת המועצה המרכזית לבקרת זיהום (CPCB) (אנ') דירגה את נהר הסברמטי כאחד הנהרות המזוהמים ביותר בהודו. [2]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי אחד המיתוסים סביב מקור הנהר, שיווה הביא את האלה גאנגה לגוג'ראט וזה גרם להיווצרותו של הסברמטי. [3]

באחד הערוצים הקדומים של הנהר התגלה בשנת 1954 אתר לותאל שנחפר בין 13 בפברואר 1955 ל-19 במאי 1960 על ידי הסקר הארכאולוגי של הודו (אנ') (בראשי תיבות: ASI), הסוכנות הממשלתית ההודית הרשמית לשימור מונומנטים עתיקים. לטענת ה-ASI, היה בלותאל המזח הקדום ביותר הידוע בעולם, שחיבר את העיר לערוץ הקדום של נהר סברמטי בנתיב הסחר בין ערי ההאראפה בסינד ובחצי האי סאוראשטרה (אנ'), כאשר מדבר קוץ' (אנ') של ימינו היה חלק מהים הערבי.[4]

במהלך מאבק העצמאות של הודו, הקים מהטמה גנדי משכן רוחני (אשראם) כביתו על גדות נהר הסברמטי. [5]

סכרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנם מספר סכרים על סברמטי ויובליו. סכר דהארוי (אנ') ממוקם על הנהר הראשי. סכר הת'מתי, סכר הרנב וסכר גוהאי ממוקמים על היובלים המצטלבים עם הנהר הראשי במעלה הנהר של אחמדאבאד, בעוד שסכר מזאם וסכר ווטרק ממוקמים על יובלים שמצטלבים במורד הזרם.

פרויקט פיתוח חזית נהר סברמטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

במאי 1997 הקים תאגיד הפיתוח העירוני של אחמדאבאד (AMC), רכב ייעודי לבדיקת התכנות פרויקט פיתוח חזית נהר הסברמטי. מטרת הפרויקט הייתה לפתח במסגרת תכנון סביבתי, מקטע באורך 9 ק"מ שעובר בעיר אחמדאבאד. ב-2002 הוכנה תוכנית ראשונית ששילבה את כל ההיבטים של תכנון סביבתי הכולל הפחתת זיהום הנהר והנגשתו לתושבי העיר. המנדט שניתן לתאגיד הפיתוח היה לפקח על כל עבודות התכנון עד שהפרויקט יצא לפועל בפברואר 2004.

אחת המטרות המרכזיות של הפרויקט הייתה לעצור את זרימת הביוב הלא מטופל למי הנהר, ומניעת זיהום עתידי. מטרה זו הושגה באמצעות הקמת שני קווי ביוב ראשיים על שתי גדות הנהר, וניתוב הביוב באמצעות אותם קווים ו-38 תחנות שאיבה של ביוב המצוידות בטכנולוגיה מתקדמת. קווים אלה נושאים ביוב לא מטופל לשני מרכזי טיפול בשפכים הכוללים גם תהליכי טיהור ביולוגי על ידי אגן צמחים ביולוגי לסינון וטיהור המים.

מטרה נוספת של הפרויקט היא להביא להתחדשות עירונית ותושבים חדשים למרכז העיר ולדרבן השקעות עירוניות וממשלתיות בשכונות הנושקות לגדות הנהר.

הפרויקט הוא הראשון מסוגו במדינת גוג'ראט ומהווה ציון דרך בתכנון הנדסי וסביבתי והתחדשות עירונית.[6]

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סברמטי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Sabarmati Basin, Station: Ahmedabad". UNH/GRDC Composite Runoff Fields v 1.0. UNH/GRDC. נבדק ב-13 במאי 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ River pollution plaguing Gujarat
  3. ^ "The sacrificial maiden river". The Times of India. 2 בספטמבר 2002. אורכב מ-המקור ב-6 במרץ 2016. {{cite news}}: (עזרה)
  4. ^ Excavations - Important - Gujarat, Archaeological Survey of India
  5. ^ "Sabarmati Ashram History".
  6. ^ Reconnecting the City With Its River Sabarmati Riverfront Development Project in Ahmedabad, Aparna Joshi