סגן מושל הוואי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סגן מושל הוואי
Lieutenant Governor of Hawaii
דגל סגן מושל הוואי
סילביה לוק
סילביה לוק
איוש נוכחי סילביה לוק
תאריך כניסה לתפקיד 5 בדצמבר 2023
דרכי מינוי בחירות ישירות
תחום שיפוט הוואיהוואי הוואי
כפוף מושל הוואי
משך כהונה קצוב 4 שנים
ייסוד המשרה 21 באוגוסט 1959
איוש ראשון ג'יימס קילוהא
ltgov.hawaii.gov
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סגן מושל הוואיאנגלית: Lieutenant Governor of Hawaii) הוא סגנו של מושל הוואי ומשרה חוקתית במדינת הוואי. כמפורט בפרק חמש, סעיפים 2 עד 6, בחוקת הוואי – סגן המושל הוא יד ימינו של המושל ואחראי על סוכנויות ממשלתיות אחדות[1]. נושא המשרה נבחר בבחירות ישירות בידי תושבי הוואי באותו פתק הצבעה לצד המושל, ומשמש דה יורה כמזכיר המדינה בהוואי.

נושא המשרה הופך למושל דה פקטו של הוואי במקרה שהמושל נבצר מלמלא את תפקידיו. מבחינה היסטורית, מבין 14 סגני מושלי הוואי, רק שניים היו חברי המפלגה הרפובליקנית, בעוד השאר היו חברי המפלגה הדמוקרטית. שלושה מהם המשיכו לתפקיד המושל: ג'ורג' אריושי, בן קאייטנו וג'ון ואיהי השלישי.

סגן המושל של הוואי מוגבל לשתי קדנציות בנות ארבע שנים כל אחת. ההשבעה לתפקיד מתקיימת ביום שני הראשון של דצמבר ביחד עם זו של המושל לאחר בחירתם למשרותיהם. כהונה בודדת מסתיימת בצהריים ארבע שנים לאחר מכן. על סגן המושל להיות בן שלושים לפחות ולהיות תושב הוואי חמש שנים רצופות טרם יום הבחירות. בניגוד למדינות אחרות בארצות הברית, תפקידו של סגן המושל הוא במשרה מלאה ויש איסור על המשך עבודה במקצועות אחרים או בתפקידים בשכר במהלך הכהונה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סגן מושל הוואי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Hawaii Revised Statutes §26-1(a) (2019)". Hawaiʻi State Legislature. Retrieved 12 February 2019.]