סוזן דלבנה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סוזן דלבנה
Suzan DelBene
דיוקנה הרשמי של דלבנה בקונגרס, 2017
דיוקנה הרשמי של דלבנה בקונגרס, 2017
דיוקנה הרשמי של דלבנה בקונגרס, 2017
לידה 17 בפברואר 1962 (בת 62)
סלמה, אלבמה, ארצות הברית
שם מלא סוזן קיי אוליבר דלבנה
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה מכללת ריד, אוניברסיטת וושינגטון
עיסוק פוליטיקאית, אשת עסקים
מפלגה המפלגה הדמוקרטית
דת אוונגליזם אפיסקופלי[1]
delbene.house.gov
חברת בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס הראשון של וושינגטון
3 בינואר 2013 – מכהנת
(11 שנים)

סוזן קיי אוליבר דלבנהאנגלית: Suzan Kay Oliver DelBene; נולדה ב-17 בפברואר 1962) היא פוליטיקאית ולשעבר אשת עסקים אמריקאית, המכהנת כחברת בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס הראשון של מדינת וושינגטון, מאז 2013.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דלבנה נולדה בסלמה (אנ') שבאלבמה, בתם החמישית של בארי ובת' אוליבר. בגיל צעיר עברה משפחתה לעיר ניופורט הילס, ניוקאסל דהיום, השוכנת במחוז קינג שבמדינת וושינגטון. מאוחר יותר הם עברו לאי מרסר. בסרטון אוטוביוגרפי תיארה דלבנה את הקושי של משפחתה לשלם תשלומים וחשבונות, שנבע לאחר שאביה הטייס איבד את עבודתו[2]. לאחר כיתה ד' נדדה משפחתה ברחבי ארצות הברית במטרה למצוא עבודה. אחרי שסיימה את לימודיה בבית הספר התיכון צ'וט רוזמרי הול (Choate Rosemary Hall) שבקונטיקט, נסעה דלבנה לפורטלנד שבאורגון, שם השלימה במכללת ריד לימודי תואר ראשון בביולוגיה. לאחר מכן המשיכה דלבנה את לימודיה הגבוהים באוניברסיטת וושינגטון, שם קיבלה תואר שני במנהל עסקים[3].

בין השנים 1989–1998 עבדה דלבנה במיקרוסופט כמנהלת שיווק ופיתוח עסקי ועסקה בהדרכת שיווקית ומכירות עבור נכסי האינטרנט של מיקרוסופט, ומילאה תפקידי פיתוח עסקי אחרים וניהול מוצרי Windows 95 וגרסאות מוקדמות של אינטרנט אקספלורר. בשנת 1998 היא עזבה את התאגיד כדי לסייע בייסוד אתר האינטרנט "drugstore.com" ולכהן כסגנית הנשיא שלו. ב-2000 הייתה למנכ"לית החברה "Nimble Technology" והובילה אותה עד אשר נרכשה בידי "Actuate Corporation" ב-2003. בשנת 2004 שבה למיקרוסופט כדי להיות סמנכ"לית עסקית בתחום התקשורת הסלולרית, עד שנת 2007. בשנים 2008–2009 הייתה יועצת אסטרטגית של " Global Partnerships", מוסד ללא כוונת רווח שסיפק מיקרו מימון ופתרונות בר-קיימא באמריקה הלטינית. ב-30 בנובמבר 2010 מונתה דלבנה למנהלת מחלקת ההכנסות של מדינת וושינגטון[4].

בבחירות אמצע הכהונה ב-2010 התמודדה דלבנה אל בית הנבחרים של ארצות הברית במחוז הקונגרס השמיני של וושינגטון מול נציג המחוז המכהן, דייב רייקרט (אנ') מהמפלגה הרפובליקנית. היא מיקדתה את מצע הבחירות שלה על כלכלת ארצות הברית (שניזוקה בעקבות המשבר הכלכלי העולמי שהחל ב-2008) וזכתה לתמיכתם של עיתונים בוושינגטון (כדוגמת "סיאטל טיימס") מובילים ואישי ציבור מהמפלגה הדמוקרטית[5]. ב-2 בנובמבר הפסידה לרייקרט בפער בן 4.1%, וגרפה 47.95% מקולות הבוחרים. בבחירות 2012 התמודדה שוב אל בית הנבחרים. היא זכתה בפריימריז הדמוקרטים לייצוג מחוז הקונגרס הראשון, אותו ייצג אז ג'יי אינסלי, שהפך תחרותי יותר בשל חלוקה מחדש של מחוזות בחירה. אינסלי התפטר במרץ על מנת להתמקד במסע הבחירות שלו לתפקיד מושל וושינגטון. דלבנה התמודדה ביום הבחירות בשתי מערכות בחירות נגד ג'ון קוסטר הרפובליקני: בחירות מיוחדות למילוי שארית כהונתו של אינסלי (שהתקיימו במחוז הקונגרס הראשון הישן), ובחירות רגילות לתקופת כהונה מלאה בת שנתיים. היא הביסה את קוסטר בשתי מערכות הבחירות, וזכתה בבחירות המיוחדות עם 60% מהקולות ובבחירות הרגילות עם 54%[6]. ב-13 בנובמבר 2012 הושבעה לתפקידה.

בשנת 2019 הציגה דלבנה חקיקה שתחייב חברות להציג את מדיניות הפרטיות שלהן ב"אנגלית רגילה". החקיקה תיצור גם אפשרות לצרכנים "להסכים מראש" בטרם חברות יוכלו להשתמש במידע הפרטי של הצרכנים. החל מינואר 2021, עם התכנסות הקונגרס ה-117 של ארצות הברית, דלבנה מכהנת כיושבת ראש שדולת הדמוקרטים החדשים וכסגנית יו"ר ועדת הדרכים והאמצעים של בית הנבחרים האמריקאי. השתתפה במשלחת האמריקאית למזרח אסיה, בראשות ננסי פלוסי, יושבת ראש בית הנבחרים, ששהתה שם בחודש אוגוסט 2022. בין 2 באוגוסט ל-3 באוגוסט המשלחת שהתה גם בטאיוואן[7].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סוזן דלבנה בוויקישיתוף
  • אתר האינטרנט הרשמי של סוזן דלבנה בבית הנבחרים האמריקאי (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ההשתייכויות הדתיות של חברי הקונגרס ה-116 של ארצות הברית, מסמך מאת Pew Research Center (באנגלית)
  2. ^ ג'ונתן מרטין, DelBene faces tougher fight than expected in 1st District race, באתר סיאטל טיימס, 17 ביולי 2012 (באנגלית)
  3. ^ גרגורי רוברטס, Democrats target Reichert over his no vote on stimulus, באתר Seattle PI‏, 31 במרץ 2011 (באנגלית)
  4. ^ Gov. Gregoire appoints Suzan DelBene to cabinet, באתר סיאטל טיימס, 30 בנובמבר 2010 (באנגלית)
  5. ^ Ross Hunter endorses Suzan DelBene for Congress, באתר Bellevue Reporter‏, 3 באוגוסט 2009 (באנגלית)
  6. ^ אמילי הפלר, DelBene beats Koster in race for U.S. HouseDems hold state’s most competitive district, באתר סיאטל טיימס, 6 בנובמבר 2012 (באנגלית)
  7. ^ Nancy Pelosi lands in Taiwan amid threats of Chinese retaliation - CNNPolitics, web.archive.org, ‏2022-08-04