סויוז 5

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סויוז 5
Союз 5
נתוני משימה
מטרה מרכזית חיבור עם חללית סויוז 4 ומעבר צוות
כן שיגור קוסמודרום בייקונור
שיגור 15 בינואר 1969 07:04:57 UTC
נחיתה 18 בינואר 1969 07:59:12 UTC
משך המשימה 30 ימים, 54 דקות, 15 שניות
נתוני חללית
מסת החללית 6,585 ק"ג עריכת הנתון בוויקינתונים
משגר סויוז (משגר) עריכת הנתון בוויקינתונים
נתוני מסלול
מספר הקפות 49 הקפות
אפהליון 212 ק"מ (כדור הארץ) עריכת הנתון בוויקינתונים
פריהליון 196 ק"מ (כדור הארץ) עריכת הנתון בוויקינתונים
זמן הקפה 88.6 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
נטיית מסלול 51.66 מעלה עריכת הנתון בוויקינתונים
צוות
אנשי צוות בוריס וולינוב, אלכסיי יליסייב, יבגני חרונוב עריכת הנתון בוויקינתונים
משימות קשורות
משימה קודמת
סויוז 4
משימה הבאה
סויוז 6
מזהים
מספר קטלוג לוויינים 03656 עריכת הנתון בוויקינתונים
מאגר המידע הלאומי 1969-005A עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סויוז 5רוסית: Союз 5, "ברית 5") הייתה משימת חלל מאוישת. המטרה המרכזית היית הלהתחבר לחללית סויוז 4 ולבצע מעבר צוות. המטרה הושגה בהצלחה.

צוות[עריכת קוד מקור | עריכה]

צוות גיבוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

תיאור המשימה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החללית נבנתה על ידי תאגיד הטילים והחלל אנרגיה. זו הייתה חללית סויוז מדגם סויוז 7K-OK. החללית המריאה ב-15 בינואר 1969 מכן שיגור מס' 1 בקוסמודרום בייקונור.

משימת החללית הייתה להתחבר עם החללית המאוישת סויוז 4, שעליה הקוסמונאוט ולדימיר שאטאלוב. לאחר ששתי החלליות עגנו, יצאו שני קוסמונאוטים מחלליתו של וולינוב לריחוף בחלל, ועברו לחללית סויוז 4, ושבו לכדור הארץ. וולינוב נותר לבדו בחללית וחזר עמה לכדור הארץ ב־18 בינואר 1969. הייתה זו הפעם הראשונה בהיסטוריה של הטיסות לחלל ששתי חלליות מאוישות עגנו יחדיו בחלל, ובוצעו חילופי צוותים.

כמעט אסון בחלל[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שהפעיל וולינוב את מנועי הבלימה של חלליתו, תא החזרה לכדור הארץ היה צריך להתנתק מתא השירות של החללית, אך עקב תקלה ניתוק זה לא התבצע. החללית של וולינוב החלה בנפילתה אל כדור הארץ כשחרטום החללית מופנה קדימה במקום מגן החום. הטמפרטורה עלתה באופן ניכר, ותא החללית של וולינוב החל להתמלא בעשן כתוצאה מאטמי הגומי של הפתח, שהחלו נשרפים. דלת התא, העשויה טיטניום, החלה להתעוות מהחום, ושניות שלפני שהחללית החלה להישרף ולהתפרק, נותק תא השירות ותא הפיקוד של החללית החל לייצב עצמו עם מגן החום כלפי מטה.

נחיתה קשה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עקב הסחרור של החללית, משנפרש המצנח שלה, הוא לא התנפח כראוי, והחללית צנחה במהירות רבה הרבה יותר מהמתוכנן. החללית פגעה בקרקע בעוצמה רבה, ולוולינוב נגרמו פציעות מרובות, ובהם שברים בצלעות, בלסת, ורוב שיניו נשברו. כשהוא פצוע קשה, יצא מחלליתו על מנת לגלות כי נחת בהרי אורל, בשלג עמוק, עקב תקלה במערכת הניווט של החללית. הטמפרטורה הייתה 38 מעלות צלזיוס מתחת לאפס, וולינוב הבין כי אם ימתין לחילוץ, סביר שלא ישרוד, לכן יצא למסע מילוט רגלי, ולאחר כעשרה קילומטרים הגיע לבית של אזרח מקומי, שם קיבל מחסה, והוזעקה עזרה.

סיפור הנחיתה הקשה, שכמעט הסתימה באסון לא פורסם עד שנת 1997, אז התראיין וולינוב לראשונה. פרטים מלאים על קורותיו במשימת חלל זו נתן וולינוב בראיון מקיף בשנת 2003, עת ביקר בישראל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סויוז 5 בוויקישיתוף