סומייל אל-ח'ליל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף סומייל (עזה))
סומייל אל-ח'ליל (כפר)
صميل الخليل
שרידי המבצר בסומייל אל ח'ליל
שרידי המבצר בסומייל אל ח'ליל
טריטוריה המנדט הבריטיהמנדט הבריטי המנדט הבריטי
תאריך נטישה 1948 עריכת הנתון בוויקינתונים
אוכלוסייה
 ‑ בכפר 1,000 (1948)
קואורדינטות 31°39′56″N 34°47′43″E / 31.6655°N 34.7953°E / 31.6655; 34.7953 
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סומייל אלח'לילערבית: صميل الخليل ; סומייל מתועתק גם כ"צומייל", "צומיל" או "סומיל") היה כפר ערבי שהתקיים בשפלת יהודה, כ-32 ק"מ מערבית לחברון, באזור שמצויים בו כיום המושבים נחלה וסגולה. הכפר נקרא גם ברכאת אל-ח'ליל (כלומר בְּרַכַת אברהם).

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משערים כי הכפר נוסד על ידי מסדר ההוספטלרים ב־1168 במהלך מסעי הצלב, במטרה להגן על המצודה שנבנתה על ידם בבית ג'וברין [1]. תושבי הכפר האמינו שכפרם נקרא על שם סמואל, אחד הצלבנים שייסדו את הכפר. לא ברור כיצד אמונה זו מתיישבת עם קיומו של כפר נוסף בשם סומייל (סומייל אל-מסעודייה שבתל אביב). השערה נוספת היא כי מקור שמו של הכפר בא מהמילה הערבית "צומיל", שפירושה אדמה יבשה. שמו הנוסף של הכפר, ברכאת אל-ח'ליל (בְּרַכַת אברהם), ניתן לו מפני שהסולטן הממלוכי ברקוּק (מאה ה-14) השתמש בכספי המיסים מהכפר לבניית מסגד אברהם בחברון.

לפי תיאורו של חוקר המקרא האמריקאי הידוע אדוארד רובינסון, שעבר דרך הכפר באמצע המאה ה-19, היה הכפר גדול למדי והיו בו באר ציבורית גדולה וקטע של חומה עתיקה, שככל הנראה הייתה חלק ממבצר. כיום ניתן למצוא את השרידים הללו כ־300 מטר צפונית לגבול הבתים של מושב נחלה.

ערב מלחמת העצמאות חיו בכפר כמעט 1,000 נפש כולם מוסלמים. תושבי הכפר שאבו מים מבאר שכונתה אל-ח'ליל, והתפרנסו בעיקר מחקלאות וגידול כבשים; הגידולים העיקריים היו דגנים, ענבים ותאנים.

הכפר נכבש ביולי 1948 במבצע אנ-פאר על ידי חטיבת גבעתי בקרבות עשרת הימים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סומייל אל-ח'ליל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]