סטואי גריפין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סטואי גריפין
תוכנית טלוויזיה איש משפחה
הופעה ראשונה "צילו של המוות"
יוצרים סת' מקפרלן
גילום הדמות סת' מקפרלן עריכת הנתון בוויקינתונים
דיבוב סת' מקפרלן
מידע
גיל 1 שנה עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך לידה 11 בספטמבר 1998 עריכת הנתון בוויקינתונים
גזע אדם
מין זכר
מקצוע תינוק
נטייה החל מהעונה השנייה נרמז בנטיות הומוסקסואליות אך במצבים אחרים נרמזות גם נטיות הטרוסקסואליות
כוחות טלקינזיס עריכת הנתון בוויקינתונים
אזרחות אמריקאית
מקום מגורים Griffin Home עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
משפחה פיטר גריפין, לויס גריפין, מג גריפין, כריס גריפין
חברים בריאן גריפין
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סטיוארט גיליגן "סטואי" גריפיןאנגלית: Stewart Gilligan "Stewie" Griffin) היא דמות אשר מככבת בסדרת האנימציה "איש משפחה" ומדובבת על ידי סת' מקפרלן.

אישיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטואי הוא תינוק בן שנה, הוא חכם ומתוחכם מאוד אף על פי שלפעמים מתנהג כתינוק, לדוגמה, באמצע קרב עם הכפיל שלו הוא צחק למראה כפות רגליו הקטנות וכך בריאן ידע מי הוא סטואי האמיתי.

דובר אנגלית בריטית רהוטה (למעט מילים המתחילות ב- wh, בהן הוא הופך את סדר האותיות ל- hw, מה שמוציא את בריאן מדעתו מספר פעמים) ושואף להשתלט על העולם, לעיתים באכזריות. סטואי הוא בנם של פיטר ולויס ואחיהם הקטן של מג וכריס. יש לו קשר מיוחד עם כלבו המואנש, בריאן. סטואי מבטא לאורך הסדרה שנאה רבה לאמו, ואף שואף להרוג אותה, אך ישנם מספר קטעים מתוך הסדרה בהם מתבטאת אהבה כלפיה והזדקקות אליה.

נטייתו המינית של סטואי אינה ברורה, וקיים עיסוק מסוים בנושא זה בסדרה למרות היותה של הדמות בגיל שנה בלבד; החל מהעונה השנייה נרמז בפרקי הסדרה לעיתים קרובות כי יש לו נטיות הומוסקסואליות, אך במצבים אחרים נרמזו גם נטיות הטרוסקסואליות, מספר פעמים בסדרה הוא מציג דעות הומופוביות ומספר פעמים דעות הומוסקסואליות. בתחילת שנת 2018 נמסר כי במהלך העונה הקרובה, יוצג פרק מיוחד במהלכו יוצא סטואי מהארון וחושף את עצמו כהומוסקסואל, (הוא יצא מהארון בפני הפסיכולוג שלו לאחר שהודה שהוא מאוהב בגרנט גאסטין).

בפרקים מסוימים מוצג מחסן הנשק הרב של סטואי שבו מופיעים מיני פצצות גרעין וכמות אדירה של כלי תחמושת שונים.

מסעות בזמן[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך הסדרה סטואי וחברו הכלב בריאן נוסעים בזמן עם מכונת הזמן שסטואי בנה. באחד הפרקים סטואי בריאן ומורט נסעו לתקופת מלחמת העולם השנייה בפרוץ המלחמה. הם נסעו למשל לאחד מפרקיה הראשונים של הסדרה ופעמים רבות נוספות שם עברו הרפתקאות קומיות ומבדרות.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמותו של סטואי זכתה לפופולריות ברחבי העולם. היא דורגה במקום ה-95 ברשימת הדמויות הזדוניות הטובות ביותר בכל הזמנים של מגזין ויזארד.

הבנת הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אין קונצנזוס מוחלט סביב השאלה "מי מהדמויות מבינות את סטואי". במהלך ראיון, מקפרלן אמר שכל הדמויות יכולות להבין אותו בעיקרון אבל הן מתעלמות ממנו או רק חושבות לעצמן "איזה חמוד הוא" כשהוא מדבר אליהם. במהלך פאנל שהתרחש בקומיקון (2011) אמר מקפרלן שבריאן כל הזמן שומע את סטואי ולפעמים גם כריס שומע אותו ולרוב כותבי הסדרה מונעים מפיטר, לואיס ומג לשמוע את סטואי כשהוא מדבר. כשסטואי עוזב את הבית השאלה מי שומע את סטואי תלויה מאוד בעלילת הפרק. בנוסף מקפרלן הצהיר שהחוקים הרגילים של הבנת הדמות יכולים להישבר לטובת הקומדיה, ולכן התשובה לשאלה יכולה להשתנות מפרק לפרק. בדקה ה-18 של פרק 4 עונה 15 פיטר מתנצל בפני המשפחה וסטואי עונה לו "זה נחמד מצדך להתנצל" (תרגום חופשי) ופיטר מתייחס אליו ועונה לו "תודה לך, סטואי, מישהו שאני יכול להבין עכשיו" (תרגום חופשי). סצנה זו מתייחסת לשיח המתמשך האם שאר בני המשפחה מעבר לבריאן יכולים להבין את סטואי. למרות זאת, התגובה של פיטר יכולה גם להוות פשוט חלק מנושא הפרק שבו כולם מתנהגים שונה מהדמות הרגילה שלהם. ככל הנראה לואיס לא מבינה את סטואי ורק פיטר, מג, כריס ובריאן מבינים אותו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סטואי גריפין בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא טלוויזיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.