סטומטוסוכוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןסטומטוסוכוס
איור משוער של סטומטוסוכוס
איור משוער של סטומטוסוכוס
תקופה
קרטיקון עליון 100–94 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
על־סדרה: דמויי תנינאים
משפחה: סטומטוסוכיים
סוג: סטומטוסוכוס
מין: Stomatosuchus inermis
שם מדעי
Stomatosuchus inermis
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סטומטוסוכוס (שם מדעי: Stomatosuchus) הוא סוג נכחד של דמוי-תנין, שחי בתור הקרטיקון באזור מצרים של ימינו לפני 100 עד 94 מיליון שנה. התנינאי הענקי הגיע לאורך גדול של מעל 10 מטרים. הסוג תואר למדע ב-1925 וכלל מין יחיד - Stomatosuchus inermis.

התנינאי הנכחד היה בעל לסת ארוכה וגדולה, אך היו בה רק שיניים חרוטיות קטנות וייתכן שהיה לו גם דלדל מתחת ללסת, בדומה למקור שקנאי. מבנה הלסתות דמה לזה של לגנוסוכוס, וכמותו הם היו חצי משוטחים. ייתכן שמבנה זה עזר לתנין לארוב לדגים קטנים מתחת למים ברגע שהם הגיעו לטווח השגה, הוא סגר בעוצמה את הלסתות על מה שעבר לצידו.

התנינאי התגלה לראשונה בידי משלחת גרמנית-מצרית בראשות החוקר ארנסט שטרומר (אנ') וממנה התגלתה רק גולגולת עבה אחת, עליה מבוססים כל המחקרים. עם זאת בעת מלחמת העולם השנייה שרידי התנין היו בתוך מוזיאון מינכן שהופצץ בידי בעלות הברית ב-1944. כיום אין כלל עצמות של תנין גדול זה, אלא רק רמזים על מבנה חייו ושרידי צילומים.

תנין זה כנראה למרות גודלו היה אוכל דגים מתמחה, אולי עם שק מתחת הגרון כמו לשקנאי, אך הוא נכחד לצד פאונה שלמה בצפון אפריקה מאחר לא התאים לחיים באזורים יבשים מדי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סטומטוסוכוס בוויקישיתוף
  • סטומטוסוכוס, באתר GBIF (באנגלית)