Staphylococcus aureus

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף סטפילוקוק זהוב)
קריאת טבלת מיוןStaphylococcus aureus
מושבת חיידקים מסוג סטפילוקוק זהוב, צורתם מעוגלת ובתמונה מקבצים רבים של החיידקים, אשר מקובצים בעשרות קבוצות של כ-עשרה כל אחת
מושבת חיידקים מסוג סטפילוקוק זהוב, צורתם מעוגלת ובתמונה מקבצים רבים של החיידקים, אשר מקובצים בעשרות קבוצות של כ-עשרה כל אחת
מיון מדעי
ממלכה: חיידקים
מערכה: Firmicutes
מחלקה: Bacilli
סדרה: Bacillales
משפחה: Staphylococcaceae
סוג: Staphylococcus
מין: Staphylococcus aureus
שם מדעי
Staphylococcus aureus
רוזנבך, 1884

סטפילוקוק זהוב (שם מדעי: Staphylococcus aureus) הוא חיידק אל-אווירני פקולטטיבי ממשפחת Staphylococcaceae בעל שיעור נשאות גבוה באוכלוסייה.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטפילוקוק זהוב הוא פתוגן אופורטוניסטי, הפוגע בעיקר באנשים שמערכת החיסון שלהם פגיעה (זקנים, חולי HIV, אנשים לאחר ניתוח) וגורר זיהומים בבתי חולים. החיידק מחולל במקומות שונים בגוף זיהום נקרוטי מוגלתי, הגורר הרס מסיבי של הרקמה. במצב של זיהום של סטפילוקוק זהוב, החיידק מתפשט ומתרבה במהירות, ועלול לגרום להידרדרות מהירה במצב החולה.

החיידק גורם למחלות שונות, בהתאם למקום הזיהום: זיהומים שטחיים בעור, אנדוקרדיטיס, דלקת ריאות, ואצל נשים עלול אף לגרום לתסמונת הלם רעלי בזיהום נרתיקי, או דלקת בשד.

החיידק זוהה לראשונה במוגלה של חולים לאחר ניתוח. התרבית המפורסמת של אלכסנדר פלמינג, שבה התגלתה תרכובת הפניצילין, הייתה של סטפילוקוק זהוב. שנים ספורות לאחר התחלת השימוש בפניצילין התפתחו זנים העמידים לתרופה, ובהמשך פיתחו גם עמידות לאנטיביוטיקות יותר פוטנטיות כדוגמת מתיצילין.

זנים אלו (MRSA) הם בעיה בריאותית קשה, וגורמים למותם של אלפי אנשים בשנה, בפרט מזיהומים הנרכשים בבית חולים[1].

החיידק הוא בטא-המוליטי (מפרק תאי דם אדומים), נצבע בסגול בצביעת גראם (חיידק גראם-חיובי), גדל במושבות אופייניות בצורת אשכולות, ובעל עמידות לסביבה מלוחה (6.5% NaCl). הוא מפריש את האנזים קואגולאז, אשר הופך פיברינוגן לפיברין, ויוצר קרישי דם. בנוסף, הוא מפריש את האנזים בטא לקטמאז המפרק תרופות בטא-לקטמיות, וכמויות גדולות של אנזימים נוספים הפוגעים ברקמות החולה. הוא אינו יוצר נבגים, ועמיד לבציטריצין.

את החיידק ניתן לזהות בתנאי מעבדה לפי egg yolk salt agar ולפי manitol agar בשתי השיטות עיקרון זהה של fermentation (תסיסה), רק סוגי ה-staphylococcus ישרדו במדיה הזו משום המליחות הרבה, ואילו האינדקציה של הזיהוי של s.aureus היא אם הצבע הופך מאדום לצהוב.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Staphylococcus aureus בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אלון נבט, שי אשכנזי, זמירה סמרה, גילת לבני, Community-associated methicillin-resistant Staphylococcus aureus infections in Israel., Isr Med Assoc J. 2010 Jul;12(7):428-30.