חטיבת גולני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף סיירת גולני)
המונח "גולני" מפנה לכאן. אם הכוונה למשמעות אחרת, ראו גולני (פירושונים).
חטיבת גולני
תג החטיבה תג החטיבה, דגל החטיבה
תג החטיבה, דגל החטיבה
"גולני שלי"
פרטים
מדינה ישראלישראל ישראל
שיוך צה"ל
סוג חטיבת חי"ר סדירה
בסיס האם מחנה שרגא
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות 22 בפברואר 1948 – הווה (76 שנים)
מלחמות מלחמת העצמאות  מלחמת העצמאות
מלחמת סיני  מלחמת סיני
מלחמת ששת הימים  מלחמת ששת הימים
מלחמת ההתשה  מלחמת ההתשה
מלחמת יום הכיפורים  מלחמת יום הכיפורים
מבצע שלום הגליל  מבצע שלום הגליל
המערכה ברצועת הביטחון  המערכה ברצועת הביטחון
מלחמת לבנון השנייה  מלחמת לבנון השנייה
מבצע עופרת יצוקה
מבצע צוק איתן  מבצע צוק איתן
מבצע שומר החומות
מבצע שובר גלים
מלחמת חרבות ברזל
נתוני היחידה
ציוד עיקרי נשק אישי: תבור X-95 פלאט-טופ, M4A1 פלאט-טופ[1]
נשק קל נוסף: מאג, נגב, M2 בראונינג, M24 SWS, ברק 338. נשק נ"ט: M-72 לאו, מטאדור (רקטה), טילי ספייק,קשת (מרגמה), עוקץ פלדה.
נגמ"ש: נמ"ר.
פיקוד
יחידת אם עוצבת געשעוצבת געש עוצבת געש
יחידות בת
דרגת המפקד אלוף-משנה  אלוף-משנה
מפקד נוכחי יאיר פלאי
מפקדים מפקדי החטיבה
סיכת לוחם בחטיבת גולני

חטיבת גולני (חטיבה 1) היא חטיבת חיל רגלים סדירה בצה"ל שהשתתפה בכל מלחמות ישראל. החטיבה המסונפת לפיקוד הצפון, נמצאת תחת פיקודה של עוצבת געש.

חיילי חטיבת גולני חובשים כומתה חומה עם סמל חיל הרגלים ונועלים נעליים שחורות. הצבע החום מסמל את הלוחמים הראשונים של החטיבה שהיו עובדי אדמה שגויסו. דגל החטיבה הוא בצבעי ירוק וצהוב המסמל את שטחי הלחימה, גם בצפון וגם בדרום. סמלה של החטיבה, הנמצא גם על תג היחידה, הוא עץ זית בעל שורשים עמוקים ביותר, שעוצב על ידי דוד אלף.[2][3] זאת, אף על פי שההשראה לציור העץ הייתה ככל הנראה של עץ אלון.[4][5] בשנת 1979 ניטע עץ זית על יד "קירות הזעקה" במוזיאון גולני.

מחטיבת גולני צמחו הרמטכ"לים מרדכי גור, משה לוי, גבי אשכנזי וגדי איזנקוט שהיו אף מפקדי החטיבה. מאיר עמית ראש המוסד היה מג"ד ומח"ט בחטיבה. מפקדים רבים בחטיבה כמו אברהם יפה, משה פלד, אריאל שרון, רחבעם זאבי, יונה אפרת, אורי שגיא, יקותיאל אדם, משה קפלינסקי, אמיר דרורי, יאיר נוה ועוד הפכו לאלופים בצה"ל.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העץ של גולני (זית) וצבעי החטיבה (צהוב וירוק) במוזיאון גולני

חטיבת גולני הוקמה ב-22 בפברואר 1948[6][7] על ידי ארגון ההגנה, יחד עם חטיבת כרמלי, בעקבות פיצולה של חטיבת לבנוני, אשר הוקמה בשנת 1947 והייתה מופקדת על הגנת צפון הארץ. חטיבת גולני, בפיקודו של משה מן, הופקדה על האזור הצפון–מזרחי, וחטיבת כרמלי הופקדה על האזור הצפון–מערבי. בקיץ 1948 החליף נחום גולן את מן בפיקוד על החטיבה, כאשר למספר שבועות בתווך שימש בתפקיד מישאל שחם.

במבוא לספר "אילן ושלח" כתב נחום גולן:

...צמחנו בנוף הגלילי ובמישורי העמקים, ובמרחבי הנגב הרחבנו אופקים – התבגרנו. ההתישבות בעמקים ובגליל היא שנתנה לחטיבה את צביונה וחותמה המיוחד, וממנה ספנה את ערכיה, כי על-כן, הייתה החטיבה כפרית באופיה ונאמנה לערכים שינקה בגושי התישבות אלו. צינוה תכונותיו של עובד-האדמה ויושב-הכפר: עקשנות, צמידות למשימה, שורשיות והשקט...סביב אנשי-ההתיישבות התלכדו בחורים מן העיר והמושבה (ביניהם שומרי מסורת לא מעטים), ואנשי גח"ל ומח"ל – כולם נתערו ונתמזגו בתוכה...בחורות לא מעטות שירתו ביחידות החטיבה בתפקידים שונים, ומהן רבות אשר פעלו כבחורים לכל דבר – כקשריות או כחובשות קרביות..."

כחטיבת חי"ר סדירה השתתפה חטיבת גולני בכל מלחמות ישראל, ונפלו בחלקה קרבות קשים ביותר.

מלחמת העצמאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

משה מן
ערך מורחב – חטיבת גולני במלחמת העצמאות

גולני השתתפה בקרבות הבלימה בעמק הירדן מול צבאות סוריה, לבנון, ירדן ועיראק. השתתפה במבצע דקל לשחרור הגליל המערבי וכיבוש נצרת. השתתפה במבצע חירם לסילוק "צבא ההצלה" של פאוזי קאוקג'י מצפון הארץ והגליל. השתתפה במבצע אסף לסילוק נקודות אחיזה מצריות בנגב המערבי ובמבצע חורב, שבו נהדפו כוחות צבא מצרים מאדמת ישראל. גדוד גדעון 13, גדוד הפשיטה 19, שתי סוללות תותחי שדה, סוללת תותחי נ"ט ומחלקת הנדסת שדה של החטיבה השתתפו בכיבוש הערבה ומפרץ אילת במבצע עובדה בסיום מלחמת העצמאות.

מבצע חורב[עריכת קוד מקור | עריכה]

בלילה שבין 22–23 דצמבר 1948, במסגרת "מבצע חורב" לשחרור הנגב, נערך אחד הקרבות הידועים של החטיבה על ידי גדוד גדעון – הקרב על גבעה 86. התקיפה של הכוחות המצריים ברצועת עזה הייתה חלק ממבצע הטעיה נרחב. התוכנית כללה תקיפה ברצועה אך למעשה כוחות צה"ל נעו דרך רביבים לניצנה כדי לשחרר את הנגב המערבי. בחצות תקף גדוד גדעון 13 את מוצב 86 המצרי אשר נמצא כשני קילומטר מזרחית למסילת הרכבת בדרך בין ח'אן יונס לעזה. הקרב נערך בגשם עז ובמהלך הלילה הצליחו לוחמי הגדוד לכבוש את המוצב. עקב הגשמים העזים הוצפו הנחלים באזור ומנעו את הגעת שיירת התגבורת והאספקה. בבוקר פתחו המצרים בהתקפת נגד משולבת של חי"ר, שריון וארטילריה. לוחמי גדוד 13, שהיו מצוידים ברובים ובמקלעים מסוג "בזה" בלבד, נלחמו בגבורה עד להוראה של מפקד חזית הדרום יגאל אלון על נסיגה מהגבעה. במהלך הקרב נהרגו 29 לוחמים, 10 נותרו בגדר נעדרים ו-35 לוחמים נפצעו.

פעולות התגמול ומבצע קדש[עריכת קוד מקור | עריכה]

חיילי גולני בעת פגישה עם הרב גורן, 1954
אנדרטת קרב תל מוטילה
  • קרב תל מוטילה: היה רצף של קרבות ואירועי אש, אשר התחוללו מ-2 במאי עד 6 במאי 1951 מצפון לכנרת (באזור בו נמצא בימינו היישוב אלמגור), בין הצבא הסורי ובין צה"ל. השם תל-מוטילה מתייחס לשלוש גבעות ממערב לאזור המפורז, שנודעו בשמות תל אל-מוטילה, מוצב "השפך" ומוצב "הדמות". בסוף אפריל ותחילת מאי 1951, יחידות סוריות חצו את הגבול והשתלטו על שלוש גבעות אלו. בקרב על מוצב "הדמות" נהרגו 30 מלוחמי "גולני", בנוסף לעשרה לוחמים אשר נהרגו בארבעת הימים הקודמים. בקרב נפצעו 72 חיילים. לאחר קרבות תל מוטילה, שהיוו את שיאו של העימות הצבאי במאבק על השליטה באזור המפורז, נסוגו הכוחות הסורים מהאזור והשתררה רגיעה יחסית בגבול עם סוריה למשך כארבע שנים. אף על פי שבסופו של הקרב הושגה המטרה של פינוי הסורים מהאזור המפורז, הוא נחשב אחד מכישלונות צה"ל.[8] החל מסוף שנות השמונים יצאו מאמרים ומחקרים עם ביקורת קשות על תפקודם של המח"ט מאיר עמית ובעיקר על רחבעם זאבי אשר בכל מהלך הלחימה ישב במקום בטוח הרחק משדה הקרב.[9][10] עם זאת, הודגשה במחקרים אלו גבורתם של הלוחמים והמפקדים בשטח ובמיוחד תפקודו של המ"פ זאב סלעי. גבי ברשי כתב כי "על אף העובדה שלכל רמות הפיקוד ממג"ד ומעלה, לא היה מושג בזמן אמת מה קורה שם, הלוחמים ממ"פ ומטה לחמו באומץ, במסירות, ובדבקות מופלאה במטרה, בנחישות ובהקרבה ובסיומו של הקרב המטרה הושגה, היעד נכבש והאויב הובס".[11] אנדרטה לזכר הנופלים בקרבות תל מוטילה נחנכה במושב אלמגור בשנת 1997.[12]
  • מבצע הר געש (פעולת הסבחה): גדוד 12 השתתף בפעולת הסבחה, שבה תקפו מוצבים מצריים באזור ניצנה ב-2 בנובמבר 1955 על ידי כוחות "גולני", צנחנים ונח"ל. על הגדוד פיקד אורי בר-רצון.
  • מבצע קדש (מלחמת סיני): החטיבה נלחמה במסגרת אוגדה 77, בפיקוד אלוף חיים לסקוב, בצפון סיני ובמיוחד בצומת רפיח. לוחמי החטיבה השתתפו בקרב כיבוש מוצבי צומת רפיח שמטרתו הייתה לשחרר את הצומת על מנת שכוחות שריון יוכלו להיכנס לעבר אל עריש. ב-1 בנובמבר הושלמו משימות החטיבה – נכבש מתחם רפיח וחטיבת השריון החלה לנוע לעבר אל עריש.
  • מבצע חרגול (פעולת תאופיק): פשיטה על הכפר הסורי תאופיק אל-תחתא, שנערכה ב-1 בפברואר 1960, כתגמול על התקפות הסורים על קיבוץ תל קציר.
  • מבצע נוקייב (מבצע "סנונית"): פשיטה על המוצבים הסוריים בנוקייב, שנערכה ב-16 במרץ 1962, בעקבות התנכלות של הסורים לדיג בכנרת.
  • מבצע צוק סלע או מבצע שונה: ב-27 במאי 1965 הותקף בסיס מחבלים בח'רבת שונה בעמק הירדן. במבצע פעלו בו-זמנית צוותי קרב חטיבתיים מחטיבות גולני והצנחנים. צוות-קרב משולב דו-גדודי מחטיבת גולני פעל נגד חוות עדנן צדקי ליד ח'ירבת שונה. כוח מגדוד "גדעון" והסיירת בפיקודו של גרובר, מג"ד "גדעון", ביצע את הפשיטה ופוצץ את מבני החווה. כוח בפיקודו של פייקס, מג"ד "הבוקעים הראשון", איבטח את ראש הגשר ליד קיבוץ נווה-אור. שתי כיתות מבית הספר למ"כים פעלו כחסימות. בדרך הנסיגה התפוצץ מטען-צד, ושבעה חיילים נפצעו. צוות-קרב של גדוד צנחנים (בפיקוד סא"ל אפרים חירם) פעל נגד יעדים ליד ג'נין.
  • מבצע מאזניים: ב-27 באוקטובר 1965 נערכה פעולת התראה בכפרים חולא ומיס אל-ג'בל בלבנון, לאחר שמחבלי פת"ח חדרו לישראל דרך כפרים אלה.[13]
  • מבצע קלעת: ב-29 באפריל 1966 הותקף בסיס מחבלים בקלעת שבעמק הירדן.

מלחמת ששת הימים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם פתיחת המלחמה ב-5 ביוני 1967 נכנסו יחידות החטיבה, בפיקודו אל"ם יונה אפרת, לתקופת המתנה מתוחה בצפון, שבה הם התאמנו והתכוננו לפקודת הצטרפות ללחימה. ביום השני ללחימה נקרא גדוד "אריות הגולן" (גדוד 17), יחד עם פלוגת הסגל של בסיס הטירונים בא"ח 1, להילחם תחת פיקוד חטיבת שריון בפריצה לעיר שכם וכיבושה. בשבוע הראשון של הלחימה נכנסה פלוגת הפלחה"ן יחד עם גדוד 12, לג'נין וטובאס. לאחר סיום הקרבות הוחזרה החטיבה לגזרה הסורית.

ביום החמישי למלחמה, 9 ביוני, עם כניסת החזית הסורית למהלך המלחמה, יועדה החטיבה לאחד משני מאמצי ההבקעה העיקריים בצפון רמת הגולן – כיבוש מערך המוצבים הסוריים בין קו הגבול לכפר זעורה. בגלל מצוקת זחל"מים נשאר גדוד "גדעון" כעתודה כללית בידי המח"ט, על-פי התוכנית החטיבתית להבקעת המערך הסורי בצפון הגולן "וניצול הצלחה" להרחבת המאחז מזרחה (למתחם זעורה) וצפונה (למתחם הבניאס).

תוכנית הקרב הייתה: גדוד 12 "ברק" (בפיקודו של מוסא קליין) על גבי זחל"מים ומתוגבר בפלוגת טנקים מחטיבה 37 יכבוש באיגוף ממזרח את תל פאחר ואת בורג' בביל, לאחר מכן יסייע באש לכיוון תל עזזיאת ויהיה מוכן לפעולה בבניאס, עין פית ותל חמרה. גדוד 51 "הבוקעים הראשון" (בפיקודו של בני ענבר) עם מחלקת טנקים יכבוש את מוצב בחריאת, תל עזזיאת וחירבת סודה. גדוד 13 "גדעון" (בפיקודו של פנחס נוי) הוצב בעתודה ומוכנות לכבוש את אזור הבניאס. גדוד 334, גדוד מרגמות מתנייעות 120 מ"מ, היה חלק אורגני של חטיבת גולני במלחמת ששת הימים. המג"ד אלי עשת היה בחפ"ק החטיבתי בעת תקיפת הרמה והגדוד נתן סיוע ארטילרי.

המהלך התפתח לקרב תל פאחר, שבו נכבש המוצב הסורי בתל פאחר לאחר חמש שעות של לחימה. גדוד 12 ספג אבדות כבדות: 34 הרוגים, כולל המג"ד סא"ל משה קליין וקצינים אחרים, ופצועים רבים.

גדוד 51 היה אמור להתחיל בהתקפה על תל עזזיאת רק לאחר כיבוש תל פאחר, אולם בשעה 15:47, עוד במהלך הקרבות בתל פאחר, הורה המח"ט יונה אפרת לגדוד 51 להתחיל בהתקפה. הקרב התנהל כמתוכנן ובשעה 17:06 דיווח הגדוד כי כבש את תל עזזיאת. עוד קודם נכבשו מוצב בחריאת שהתגלה כנטוש, וח'רבת א-סודה. לגדוד 51 היה הרוג אחד וכמה פצועים.

בלילה שבין 9 ו-10 ביוני הוטל על החטיבה לכבוש את אזור הבניאס: גדוד 51 נשלח לתפוס את מחנות הבניאס ומבנה המשטרה וגדוד 13 הופנה לתפיסת הכפר בניאס. עד בוקר שבת השלימה חטיבה 1 את משימתה וכבשה את אזור הבניאס ללא התנגדות. בהמשך היום נעה החטיבה בתנועה מהירה לתוך הרמה כדי להספיק לתפוס כמה שיותר שטח עד כניסת הפסקת האש לתוקף. גדוד אחד של החטיבה נע יחד עם חטיבה 45 לכיוון מסעדה ונערך באזור עד הערב. שאר החטיבה התקדמה לכיוון קוניטרה, ומג"ד 13, פנחס נוי, הניף את דגל ישראל מעל בניין הכוחות הסורים בצפון הרמה.

ב-12 ביוני הונחת כוח מגדוד 13 של חטיבה 1 על שלוחה של החרמון בגובה 2,224 מטרים ותפס אותה ללא קרב.

ימים ספורים לאחר המלחמה, ב-15 ביוני 1967 נהרגו 11 לוחמים מגדוד 13 כאשר נכנסו לבונקר ממולכד בבית המכס העליון ברמת הגולן.

חיילי סיירת גולני בצעדת ארבעת הימים, 1970

בין שתי המלחמות ומלחמת ההתשה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם תום מלחמת ששת הימים החלה מלחמת ההתשה אשר נמשכה למעלה משלוש שנים לאורך החזית המצרית, הירדנית, הסורית והלבנונית. חטיבת גולני על כל יחידותיה השתתפה בלוחמה בכל הגזרות. כוחות החטיבה פעלו במשימות ביטחון שוטף במרחב רמת הגולן בגזרת עמק הירדן שהחלה להיות כר נרחב לפעילות חבלנית ובגזרת הלבנון – הפתחלנד. בחזית תעלת סואץ החזיקו חיילי החטיבה את קו המוצבים לאורך תעלת סואץ. בכל הגזרות, כולל השנים שלאחר הסכם הפסקת האש עם מצרים, ביצעה החטיבה מאות פשיטות ומבצעים, בהם:

מלחמת יום הכיפורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – חטיבת גולני במלחמת יום הכיפורים

ערב מלחמת יום הכיפורים החטיבה התכוננה לטקס 25 שנה להקמתה בפארק הירקון. גדוד גדעון 13 בפיקודו של זאב אורן (אונגר) החזיק את מוצבי צפון רמת הגולן ולא נסוג חרף הוראה ברורה של מפקד הגזרה. עם תחילת המלחמה החלה החטיבה בהתארגנות מהירה ועלתה לסייע בבלימה של הכוחות הסורים וניסיון לכבוש את החרמון לאחר נפילתו, גדוד ברק 12 והסיירת סייעו לגדוד גדעון בכוח אדם ואספקה. אלישיב שמשי בספר "ולא אשוב עד כלותם" מתאר את עמידתם של המוצבים הצפוניים 104 ו-105 בפיקוד גבי אופיר, מפקד פלוגה ג' של גדוד גדעון בפני המתקפות העזות של כוחות חיל רגלים ושריון, כך עמידתו של אברהם אלימלך מפקד מחלקה במסייעת של גדוד גדעון אשר עמד יחד עם לוחמיו במוצב פורטוגל 107 בהתקפות בלתי פוסקות החל מהיום הראשון ללחימה ועד לסיום קרבות הבלימה ב-9 באוקטובר. שלושה מחיילי המוצב קיבלו צל"שים. גדוד ברק 12 סייע במהלך הקרבות באספקות, שמירה על צירי התנועה, אבטחה של נפח ובלימה של כוחות סורים אשר חדרו מעבר למוצבים. ב-9 באוקטובר היום אשר קיבל את הכינוי קרב עמק הבכא חדרו כוחות קומנדו סורים לאזור יער אודם (יער מסעדה), בוקעאתא והר ורדה. אל הכוחות הסתערו פלוגת הסיור של חטיבה 7, ובמהלך הקרב נהרגו 24 מלוחמי הפלס"ר, ובאותה עת הסתערו לוחמי גדוד ברק ובראשם מפקד הגדוד יעקב שחר, אשר נפגע אנושות אך המשיך לפקד על הקרב ומת מפצעיו, כך גם עוד שישה לוחמים מהגדוד. בקרב בלמו לוחמי ברק את הסורים והסבו להם אבדות.

החטיבה השתתפה בניסיון הישראלי הראשון לכיבוש החרמון במלחמת יום הכיפורים, בקרבות באזור ה"מובלעת" ובמבצע קינוח – כיבוש החרמון על ידי צה"ל בסוף מלחמת יום הכיפורים.[23][24] פלוגת המילואים של הפלחה"ן נלחמה בגזרה הצפונית של רמת הגולן, השתתפה בכיבוש חאדר למרגלות החרמון, בית ג'ן ומזרעת בית ג'ן, וכן שימשה ככוח סיור, פינוי ובדיקת צירים של החטיבה. כמו כן עזרו כוחות הפלוגה בליווי שירות אספקה, בבדיקה וניקוי של מעברי מים ממולכדים, בדיקת בונקרים ומחסני תחמושת ממולכדים, בפיצוץ טנקי אויב, מיקוש השטח המפורז בין ישראל לסוריה, וכיבוש החרמון הסורי במקביל לכיבוש החרמון הישראלי.

לאחר המלחמה השתתפו חיילי "גולני" במבצע יונתן לשחרור בני הערובה מאנטבה שבאוגנדה ב-4 ביולי 1976.

מבצע ליטני[עריכת קוד מקור | עריכה]

בליל 14 במרץ 1978, שלושה ימים לאחר פיגוע כביש החוף יצא צה"ל למבצע ליטני וכבש את אזור דרום לבנון דרומית לנהר הליטני. חטיבת גולני בפיקוד אמיר ראובני, פעלה במבצע כחלק מעוצבת געש. גדוד 13 כבש את העיירה אל חיאם וגדוד 12 (ברק) כבש את תל דהור ותל עכוש. החטיבה כבשה את הציר מע'נדוריה מערבה והרגה כשנים עשר מחבלים. כוחות צה"ל כבשו בתחילה רצועה ברוחב של כ-10 קילומטרים ולאחר מכן הגיעו לנהר הליטני, ועסקו בהשתלטות על הכפרים שבדרום לבנון. ב-21 במרץ, הורה שר הביטחון, עזר ויצמן, לכוחות צה"ל להתחיל בנסיגה לקו הגבול הבינלאומי. בפועל נמשכה נסיגה זו כשלושה חודשים והסתיימה בחודש יוני. כתוצאה מהמבצע נוצרה מציאות חדשה בדרום לבנון. אש"ף נדחק אל מעבר לנהר ליטני ונוצרו שני בלמים – הבלם הראשון היה כניסת כוח ההתערבות הבינלאומי מטעם האו"ם, והבלם השני – מובלעת בדרום לבנון נשלטה על ידי סעד חדאד. לארגוני הטרור הפלסטינים היו כ-300 הרוגים.

מבצע שלום הגליל[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוצב הבופור, 1982
ערכים מורחבים – מלחמת לבנון הראשונה

במהלך מבצע שלום הגליל נטלו חיילי החטיבה חלק מרכזי בלחימה, (כולל כיבוש מבצר ה"בופור"), וכן באחזקת המוצבים ברצועת הביטחון לאחר סיומה.

בשבועות הראשונים של המלחמה השתתפה חטיבת גולני בשלושה קרבות קשים: הראשון במחנה הפליטים עין אל-חילווה, השני בכפר סיל שהשקיף על העיר ביירות ליד שדה התעופה כאשר כל כניסתו של צה"ל לביירות הייתה תלויה בכיבושו. השלישי היה חילוץ יחידת המילואים 669 שנלכדה במנצוריה:

  • הקרב על כפר סיל – גדוד 13 לחם בקרב שקיבל את הכינוי "תל פאחר של גדוד גדעון". כפר סיל שולט על הדרך לביירות, כולל המבואות המערביים המזרחיים והדרומיים. ניסיונות קודמים לכבוש אותו לא צלחו. אז נשלחו לוחמי גולני עם טנקים מגדוד סער 74 של חטיבת ברק 188. בכפר היו כוחות סורים רבים וביניהם טנקים רבים, בידיעה שצה"ל עומד לתקוף את הכפר. חלק מהטנקים הסורים הושבתו בגלל רימוני יד שהושלכו לתוך הצריח על ידי חיילים שטיפסו על הטנק, ועל ידי טילי לאו שנשאו איתם. בסיום הלחימה הקשה שנמשכה 18 שעות בשטח בנוי, הצליחו חיילי הגדוד בהובלה של פלוגת החוד ב' לכבוש את הכפר.
  • חילוץ יחידת המילואים של 669 שנלכדה במנצוריה – לאחר כיבוש הכפר המשיכו למערב ביירות ומשם לחילוץ יחידת 669 שנלכדה במנצוריה וסבלה מאבדות על ידי צלפים סורים. משם התקדמו הלאה לכביש ביירות. פלוגה ב' גדוד 13 הייתה הראשונה לנסוע על כביש ביירות-דמשק מערבה לכיוון ביירות.

במלחמה השתתפה הפלנ"ט בכיבוש כפר סיל, בסיוע כוחות שריון. במהלך שהות צה"ל ברצועת הביטחון איישו הלוחמים עמדות של טילי עורב במוצבים השונים, או שיצאו למארבים רגליים כשהם נושאים את מערכת הטיל על גבם. פלוגת החה"ן פוצלה לשניים: כוח מ"פ החה"ן יחד עם חיילי גדוד 51 וחלק מלוחמי הסיירת חצו את נהר הליטני והשתתפו בכיבוש מבצר הבופור ויעדי מחבלים השולטים בסביבתו, ולאחר מכן בכיבוש וטיהור א-נבטיה. הכוח השני של היחידה נע לכיוון א-נבטיה, וביצע חסימות על צירי הבריחה האפשריים של המחבלים מכיוון מערב וצפון.

המערכה ברצועת הביטחון[עריכת קוד מקור | עריכה]

במחצית השנייה של שנות השמונים, תחת פיקודם של אמיר מיטל ולאחריו ארז גרשטיין,[25] ביצעה סיירת גולני סדרה ארוכה של פעולות יזומות רבות בגזרת לבנון והגיעה להישגים מבצעיים רבים.[26]

בשנת 1994 נחטף חייל הפלנ"ט נחשון וקסמן על ידי מחבלי חמאס ונהרג מאוחר יותר בקרב החילוץ הכושל.

אסון השרפה בוואדי סלוקי – ב-26 באוגוסט 1997, כוח מגדוד 13 יצא לפעילות מבצעית בנחל סלוקי שבגזרה המזרחית של רצועת הביטחון בדרום לבנון. הלוחמים נתקלו בחוליית מחבלים, אשר את חלקם הצליחו להרוג, אך שרפה שפרצה בשדה הקוצים בו היו גבתה את חייהם של חמישה לוחמים. שישה לוחמים נוספים ובהם מפקד הכוח נפצעו.

האינתיפאדה השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדי א' של לוחם בחטיבת גולני, בדרגת סמל-ראשון בעל צל"ש אלוף ואות מערכה ממלחמת לבנון השנייה.

האינתיפאדה השנייה הייתה התקוממות פלסטינית אלימה נגד מדינת ישראל, שהחלה בסוף ספטמבר 2000 היא פרצה בתום שלוש שנים של שקט יחסי בין ישראל והפלסטינים, והסתיימה בפברואר 2005 לאחר פסגת שארם א-שייח' בין אריאל שרון למחמוד עבאס בה ישראל הסכימה להקפיא את מדיניות החיסולים והריסת הבתים וזאת בתמורה להפסקת פעולות הטרור על ידי הפלסטינים.

את משימתה הראשונה באיו"ש קיבלה חטיבת גולני בסוף חודש נובמבר 2001 לאחר הפיגוע בקו 823 בצומת מחנה 80 בו נהרגו שלושה אזרחים ישראלים. המשימה הייתה במרחב מחנה הפליטים ג'נין שממנו יצאו המפגעים והתבצעה מ-30 בנובמבר עד 1 בדצמבר בשולי העיר ג'נין ומחנה הפליטים הסמוך.[27]

ב-10 בפברואר 2002 פעלו הפלס"ר, בפיקוד סא"ל רון וייזל, והפלנ"ט, בפיקוד רס"ן יואב ירום, בפיקוד המח"ט, בעיירה מסאכן שעבייה הסמוכה לשכם במטרה לאתר מעבדות ייצור רקטות,[28] יחידת דובדבן פעלה במקביל בכפר בלאטה.

ב-27 בפברואר אישר הדרג המדיני לחטיבת גולני את השלב הראשון של ההשתלטות על מחנה הפליטים ג'נין. הפקודה אישרה: "כיתור וביצוע פטרול משוריין לגירוי ופגיעה בחמושים ללא כניסה למחנה הפליטים ג'נין". הנחיית חטיבת המבצעים, לבצע רק את השלב הראשון של המבצע (כיתור מחנה הפליטים), לא הגיעה למח"ט גולני, ולאחר שכבר החלו כוחות החטיבה לנוע לכיוון ג'נין במטרה לתפוס את השטחים השולטים ולהיכנס לתוך פאתי מחנה הפליטים, הורה הרמטכ"ל לעצור את התקדמות הכוחות.[29]

בליל 28 בפברואר, במקביל לכניסתם של כוחות מחטיבה 35 ומחטיבת הנח"ל לבלאטה, נכנס כוח גולני למחנה הפליטים ג'נין. בחילופי האש בגזרת גדוד 51, נהרג חייל מפלוגת הנ"ט, ומ"פ א' מהגדוד נפצע קשה. בחצות למחרת, לאחר השלמת ההשתלטות על המחנה וביצוע סריקות יצאו הכוחות משטח מחנה הפליטים על גבי רק"ם והתמקמו בשטחים השולטים. ב-4 במרץ פשטו כוחות החטיבה על מחנה הפליטים, הציבו מארבי צלפים בפאתי המחנה ולמחרת יצאו מהמחנה תוך שהם ממשיכים לכתרו. במבצע נהרגו 21 מחבלים ונפצעו כ־140, יותר משליש מהם נפגעו מירי ממארבי צלפים. לא נפגעו מבוקשים בכירים, שכנראה נמלטו לעיר ג'נין.[30]

צה"ל והתקשורת הישראלית ראו את שני המבצעים, של הצנחנים וגולני, בהם נכנסו הכוחות ללב מחנות הפליטים שנחשבו "קשים" עם מעט נפגעים – כהצלחה גדולה.[31]

בתחילת חודש מרץ קיבלה החטיבה את המשימה להשתלט על טולכרם ועל מחנה הפליטים הסמוך לה. הרעיון המבצעי היה להשתלט בשלב ראשון על העיר, לדחוק את המחבלים למחנה הפליטים ובשלב שני לכתר את המחנה ולטהרו. המבצע החל בלילה שבין 6 ו-7 במרץ כאשר גדוד 51 נכנס על גבי רק"ם לעיר והניס את החמושים למחנה הפליטים. גדוד 12 נע לתוך מחנה הפליטים מצפון ופלוגה מיחידת אגוז והגדס"ר מדרום (שני הכוחות בפיקוד הסמח"ט). התקדמות גדוד 12 והגדס"ר במחנה הפליטים הייתה איטית ובמהלך אותו יום נהרג חייל מיחידת אגוז. גדוד 51 אשר השלים את משימתו, העביר בצהרי היום את האחריות על העיר לגדוד 9 (חטיבה 401) ושתי הפלוגות של הגדוד 51 נכנסו אף הן ללחימה במחנה הפליטים כסיוע לתנועת גדוד 12 והגדס"ר. עד לבוקר ה־8 במרץ הוכרע הקרב, מאות מתושבי המחנה נכנעו וחלקם הועברו לחקירה בשב"כ, נפגעו תשתיות הטרור והושמדו שתי מעבדות נפץ ו־15 רקטות קסאם אשר התגלו בסריקות.[32]

ב־10 במרץ אישר הרמטכ"ל תוכנית להידוק הכיתור על המוקטעה כאמצעי להפעלת לחץ על ערפאת. על פי הנחייתם של ראש הממשלה ושר הביטחון הצטמצמה הפקודה לתקיפה והשתלטות על אזורים נבחרים ברמאללה. בפעולה זו עצרה סיירת גולני 12 מבוקשים וצוות חטיבתי משוריין של גולני השתלט על שכונת אל־בירה.[33]

מִבְצָע חוֹמַת מָגֵן[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות רצף פיגועים קטלניים כמעט מדי יום, ששיאם הפיגוע במלון פארק בנתניה ב-27 במרץ 2002 בו נרצחו 30 אזרחים ישראלים בעת ליל הסדר. יצא צה"ל למבצע חומת מגן (29 במרץ 200210 במאי 2002), אשר מטרתו העיקרית הייתה לפגוע בתשתיות הטרור הפלסטיני ולעצור את גל הפיגועים.

החלק הראשון של המבצע כלל השתלטות על רמאללה וכיתור המוקטעה. הכוחות שהוקצו למבצע כללו שלושה צק"חים (צוות קרב חטיבתי): צק"ח גולני שמשימתו השתלטות על צפון העיר רמאללה ומתחם המוקטעה, צק"ח חטיבת הנח"ל שמשימתו השתלטות על דרום העיר, ניתוק ביתוניא מרמאללה ומאמץ הטעיה באזור א־טירה, וצק"ח בפיקוד חטיבת בנימין, שמשימתו הייתה השתלטות על מרחב אל-בירה וג'בל טוויל.

מח"ט גולני קיבל פקודת התראה למבצע כבר בליל הסדר. החטיבה ביצעה נוהל קרב מזורז והחיילים נקראו לשוב מחופשת החג ולרכז את הרק"ם בבית אל. התכנון המבצעי החטיבתי היה להשתלט בהפתעה על מתחם המוקטעה לאחר בידוד אזור הפעולה מדרום. משימת גדוד 12, מתוגבר בפלחה"ן, בפלנ"ט ובפלוגת שריון, הייתה השתלטות על כיכר אל-מנארה ואל-בירה, ולאחר מכן בידוד מתחם המוקטעה מדרום. משימת גדוד 51, מתוגבר במחלקת שריון, הייתה להשתלט על השטחים השולטים על המוקטעה ועל האגף הדרומי, ולהכניס את יחידת דובדבן למתחם; משימת גדוד אגוז הייתה השתלטות על האגף הדרום-מערבי של המתחם.

כוחות החטיבה החלו לנוע רגלית לכיוון רמאללה לאחר חצות 28 במרץ תחת גשם, ברד וערפל כבד. בשעות הבוקר המוקדמות החלה ההשתלטות על המבנים במוקטעה אשר במהלכה נהרגו קצין מיחידת אגוז וחייל מהפלוגה המסייעת בגדוד 51. עד שעות הלילה השלימו כל צוותי הקרב החטיבתיים את ההשתלטות על רמאללה.[34]

החל מ-2 באפריל השתתף גדוד 51 יחד עם כוחות נוספים של חטיבה 5 ואחרים בקרב בג'נין. אור ל-3 באפריל התחיל הגדוד לנוע יחד גדוד 8110 מחטיבה 5 במאמץ לכבוש את מחנה הפליטים. שני הגדודים התחילו לנוע ממחסום סאלם בנגמ"שים וב"אכזריות". נוכח קשיים שבהם נתקלו הכוחות, התחילה ההתקפה רק לקראת השעה 11 בבוקר. למרות ירי מדויק לעבר הכוחות ומטענים רבים בבתים בפאתי המחנה, שפצעו מספר חיילים בפלוגות א' ו-ג', עד לשעות הערב הצליח הגדוד לייצב קו מצפון לציר "תחתון" (דרומי) של מחנה הפליטים. במהלך 4 באפריל המשיך הגדוד בתנועה צפונה תוך כדי ירי מדויק לעבר החיילים. שתי מחלקות מפלוגה א' נקלעו לבית שהיה נתון לאש מדויקת ממנה נהרגו קצין וחייל. כוחות הגדוד המשיכו להתקדם צפונה לתוך מחנה הפליטים ובשעות הערב הגיעה הפלוגה המסייעת של הגדוד במסוקים מהצפון. ביום שישי, 5 באפריל נכנסה הפלוגה המסייעת למחנה ממזרח ותוך כדי הכניסה לבתים נהרג חייל אחד וכמה חיילים נפצעו. למחרת הגיעו לגדוד אמצעים מיוחדים לנטרול זירות מטענים וביומיים הבאים המשיך הכוח להתקדם צפונה. במהלך התנועה ב-8 באפריל, נורה ונהרג אחד החיילים מהפלוגה המסייעת ובעת ניסיון לחלצו נהרג חייל נוסף. בעקבות תחקיר שערך בוכריס, מג"ד 51, הוא הנחה שהתנועה הרגלית תופסק, והמעבר בסמטאות ייעשה ב"אכזריות" בלבד. הטכניקה כללה פתיחת הציר למעבר רק"ם באמצעות דחפור דִי-9, פריצת פתח בקיר הבית, היצמדות ה"אכזרית" לפתח שנוצר בקיר ויציאת הלוחמים היישר לתוך הבית. ביום שלישי, 9 באפריל 2002, נתקלה מחלקת לוחמי חי"ר במילואים מגדוד נחשון במארב שכלל לוחמים פלסטינים ובתים ממולכדים, בדיעבד כונה אזור המארב ה"אמבטיה". במהלך הקרב וניסיונות החילוץ של הפצועים וההרוגים נפלו 13 חיילים מהגדוד. גדוד 51 קיבל משימה להשתלט על מרכז מחנה הפליטים ולצורך זה קיבל הגדוד עוד שני דחפורי דִי-9 אשר אפשרו התקדמות ברק"ם. ב-10 באפריל במהלך ההתקדמות של הגדוד לעבר מרכז מחנה, התחילו להגיע דיווחים על מאות אנשים שנעים מכיוון מחנה הפליטים ומבקשים להיכנע ובהמשך הערב נודע שקבוצה גדולה של מבוקשים מעוניינת להיכנע. עד למחרת (יום חמישי, 11 באפריל). השלים גדוד 51 את משימתו.[35]

מבצע אולי הפעם החל ב-1 באוגוסט 2002, כהמשך למבצע חומת מגן ומבצע דרך נחושה בשטחי יהודה ושומרון, אשר נועדו למיגור הטרור. המבצע התבצע על ידי יחידות מהחטיבה וכוחות נוספים כולם תחת פיקוד המח"ט משה תמיר.

בין 18 במאי ל-25 במאי 2004, במסגרת מבצע קשת בענן שנערך לאחר אסון הנגמ"שים, חדרו כוחות מהחטיבה בפיקוד המח"ט ארז צוקרמן לרפיח בתנועה רגלית ופגעו במהלך הלילה במספר מחבלים.

במסגרת מבצע ימי תשובה, בין 30 בספטמבר 2004 ל-15 באוקטובר, אשר מטרתו הייתה למנוע מארגוני הטרור הפלסטינים לשגר רקטות קסאם ופצצות מרגמה על יישובים ישראלים בתוך הרצועה ומחוצה לה, פיקד המח"ט ארז צוקרמן על כוחות החטיבה.

בקיץ 2005 במהלך תוכנית ההתנתקות לא השתתפה החטיבה באופן פעיל בפינוי, כיוון שהצבא חשש מסרבנות בקרב חיילי החטיבה. לכן, הופקדה החטיבה על מעגל הפינוי הרביעי, שאמור להגן על הכוחות המפנים מפני אש פלסטינית. למרות זאת ואף על פי ששיעור המפקדים והחיילים הדתיים בחטיבה גבוה יחסית, השתתפו מפקדי החטיבה בביצוע תוכנית ההתנתקות שבו קציני צה"ל נדברו עם מתיישבי גוש קטיף לפני הפינוי.

מבצע גשמי קיץ אשר נערך בין 28 ביוני ל-26 בנובמבר 2006, בא כתגובה על הריגת שני חיילים וחטיפתו של גלעד שליט ב-25 ביוני 2006 סמוך למעבר כרם שלום. הייתה זו הכניסה הקרקעית הראשונה של צה"ל לרצועת עזה מאז ביצועה של תוכנית ההתנתקות כשנה קודם לכן. במסגרת המבצע פעלו יחידות החטיבה ברצועה. ב-3 ביולי, כוח מיחידת אגוז שפעל בג'נין זיהה שני פלשתינאים מניחים מטען חבלה בכניסה לעיר. הכוח ירה לעברם, הרג אחד מהם ופצע שני. במכונית שממנה ירדו השניים נמצא מטען חבלה נוסף ובו שני בלוני גז במשקל כולל של 24 ק"ג.

מלחמת לבנון השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מלחמת לבנון השנייה

במלחמת לבנון השנייה ב-2006 השתתפו מספר גדודים בלחימה והחטיבה איבדה למעלה מעשרה מלוחמיה. אחד הקרבות הקשים בלחימה היה בבינת ג'בייל כאשר בשבוע השלישי למלחמה גדוד 51 חדר לעיירה ונתקל בשתי חוליות מחבלים שארבו לו. בקרב זה אבדו שמונה לוחמים מהגדוד ועשרים ושבעה נפצעו.

ב-23 ביולי נכנסו כוחות החטיבה לעיירה בינת ג'בייל במבצע שנודע מאוחר יותר כקורי פלדה 2. במהלך הלחימה היו לוחמי הגדס"ר מעורבים בשני אירועים בולטים: כוח גדול מהפלנ"ט נפגע מירי דו צדדי כששהה בבית בעיירה במהלכו ניהלו קרב חילוץ קשה,[36] והשתתפות בקרב של גדוד 51 בעיירה על ידי לוחמי הפלס"ר והפלחה"ן. לאחר מכן ניהלה היחידה קרבות בכל ימי המלחמה, תחת פיקוד מח"ט גולני.

ב-4 באוגוסט לפנות בוקר, פשט כוח מגדוד 13 של חטיבת גולני על הכפר מרכבה, בעקבות מודיעין שהגיע על בית המכיל אמצעי לחימה. הכפר, שנמצא במרחק שניים וחצי קילומטרים מהגבול, שימש משך כל הלחימה בלבנון כמרחב שיגור רקטות לעבר ישראל. הכוח ניהל קרב יריות באחד הבתים, שבו נהרג חייל אחד. בהמשך התפתח קרב בין כוחות צה"ל למחבלים, שהפעילו מטענים רבים. במהלכו נהרגו בנוסף רופא מילואים וסמל ראשון. חיילי הכוח חילצו את הנפגעים וחיסלו את המחבלים.

הלחימה ברצועת עזה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בטקס ההשבעה של טירוני חטיבת גולני בכותל המערבי, ינואר 2011

ביולי 2007, לאחר אימון חטיבתי של חודשיים, עברה החטיבה לתעסוקה מבצעית בגזרת עזה. כאשר גדוד 12 וגדוד 13 עשו פעילות ביטחון שוטף סביב הגדר והישובים, וגדוד 51 והגדס"ר ביצעו פשיטות לתוך שטחי הרצועה. על פעילות זו קיבל גדוד 51 צל"ש מאלוף פיקוד הדרום יואב גלנט.

במהלך מבצע עופרת יצוקה החטיבה השתתפה במבצע הקרקעי ברצועת עזה. ב-5 בינואר 2009 פעל גדוד גדעון של חטיבת גולני באזור 'ח'ראת תופאח' שבצפון רצועת עזה. במהלך הפעילות, נורה פגז בשוגג מטנק צה"ל אשר היה בפעילות מבצעית באזור, ופגע במבנה בו שהו לוחמים מהגדוד. מפגז זה נפגעו חיילים רבים ומפקדים, בהם מפקד החטיבה ומפקד הגדוד, ונהרגו שלושה חיילים. לרב-סרן ד"ר אלכסנדר קטייב הוענק ציון לשבח מטעם מפקד פיקוד הדרום, יואב גלנט, על תפקודו באירוע.

במהלך מבצע צוק איתן גדודי החטיבה השתתפו בפעילות הקרקעית ברצועת עזה ובפאתי העיר עזה, בשכונת שג'אעייה. ב-20 ביולי 2014 נהרגו 13 מחיילי חטיבת גולני, בהיתקלויות עם מחבלי החמאס. מפקד החטיבה, רסאן עליאן, נפצע בקרב זה אולם לאחר אשפוז של כיומיים חזר לשטח הלחימה ברצועת עזה.[37]

במהלך מבצע שומר החומות פעלה החטיבה במסגרת צק"ח גדעון והגנה על יישובי עוטף עזה ובנוסף לקחה חלק בפעילות התקפית משולבת ביחד עם חיל האוויר וכוחות שריון בתקיפת המטרו של החמאס.

במבצע מגן וחץ הוקפצו סיירת גולני וגדוד 51 לתגבור בגזרה ולהגנת יישובים.

זליגת מלחמת האזרחים בסוריה לישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – זליגת מלחמת האזרחים בסוריה לישראל

ב-27 בנובמבר 2016 הותקף כוח של גדס"ר גולני שהיה במארב ברמת הגולן על ידי חוליה של צבא ח'אלד בן אל-וליד. הכוח השיב אש והרג ארבעה מחבלים, כלי טיס של חיל האוויר הישראלי שבא לסייע הרג ארבעה מחבלים נוספים. כמה שעות לאחר הקרב הפציץ חיל האוויר הישראלי מוצב של הארגון ששימש כבסיס למחבלים והשמיד אותו.

הלחימה ביו"ש ב-2022–2023[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – מבצע שובר גלים, גל הטרור בישראל (אביב 2022), מבצע בית וגן

מחודש מרץ ועד חודש יולי 2022 פעלה במסגרת מבצע שובר גלים סיירת גולני בגזרת מנשה, במהלך הפעילות פגעה הסיירת בעשרות מחבלים חמושים בשורה של היתקלויות בגזרה וביצעה כ-250 פעילויות התקפיות והחרימה כ-25 כלי נשק וכ-15 מטעני חבלה. בנוסף בחודשים ספטמבר ואוקטובר הוקפצה הסיירת לגזרות שכם ג'נין וטולכרם וביצעה מארבים מוצלחים שבהם נהרגו מספר מחבלים.[דרוש מקור]

בנובמבר 2022 קיבלה היחידה את צל"ש הרמטכ"ל על פועלה במבצע.[38]

בתחילת 2023 פעלה הסיירת בגזרת שכם ולקחה חלק ברוב הפעילויות בגזרה שהשיא היה ב-22 בפברואר במהלך מבצע בשכם לסיכול פצצה מתקתקת בשיתוף עם הימ"מ שבמהלכו נהרגו כ-13 מחבלים, שבעה מהם על ידי לוחמי הסיירת.[39]

ביולי 2023 לקחה הסיירת חלק במבצע בית וגן.[40]

חיילי גדוד 12 בחטיבה, 1951. בנו רותנברג, אוסף מיתר, הספרייה הלאומית

באוגוסט 2023 עלתה הסיירת לקו ג'נין-טולכרם וביצעה מבצעים משמעותיים בעיקר בטול כרם בשיתוף כוחות הנדסה ופגעה במחבלים רבים והשמידה תשתיות בהם מעבדת נפץ שהושמדה על ידי כוח חבלה של הסיירת.[דרוש מקור]

מלחמת חרבות ברזל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – חטיבת גולני במלחמת חרבות ברזל

בזמן מתקפת הפתע על ישראל החזיקה החטיבה (גדודים 13 ו-51) את גבול רצועת עזה,[41] לוחמי חטיבת גולני לחמו באומץ וגבורה בקרבות קשים מול מאות רבות של מחבלים וספגו את תחילת המתקפה. 71 מהם נהרגו ועשרות נפצעו.[42]

לאחר טיהור עוטף עזה החטיבה נכנסה לרצועת עזה והובילה ביחד עם הנדסה ושריון התקפה על יעדים כבשה אותם הכווינה אש ופגעה במאות מחבלים מעבר למחבלים שהרגה בשטח ישראל.[43][44]

קרב שג'אעייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – קרב שג'אעייה (2023)

ב-12 בדצמבר נערך קרב בין מחבלי חמאס ללוחמי חטיבת גולני בשכונת שג'אעייה שבמזרח העיר עזה, במסגרת הלחימה ברצועת עזה במלחמת חרבות ברזל. במהלך הקרב נהרגו 6 חיילים מגדודים 13 ו-51 של גולני, בהם מפקד גדוד 13 סגן-אלוף תומר גרינברג, וכן 2 חיילים מיחידת החילוץ 669 שנהרגו במהלך ניסיון חילוץ הנפגעים, ומפקד חפ"ק מח"ט גולני, אלוף-משנה יצחק בן בשט.

מבנה חטיבת גולני[עריכת קוד מקור | עריכה]

לחטיבת גולני שישה גדודים מבצעיים: גדוד 12, גדוד 13, גדוד 51, סיירת גולני (לשעבר הגדס"ר), גדוד הנדסה אלון (מאוגוסט 2020), וגדוד יחס"מ דרור (מ-2018). כמו כן, קיים גדוד בא"ח גולני.

יחידת אגוז, השייכת כיום לחטיבת הקומנדו, הייתה חלק מהחטיבה מהקמתה בשנת 1995 ועד לדצמבר 2015.[45] גדוד 334 שימש גדוד הסיוע הארטילרי של החטיבה בין השנים 19481970. גדוד 103 בעמק הירדן במהלך מלחמת העצמאות. גדוד נ"ט 417 שימש גדוד סיוע נ"ט של החטיבה בין השנים 1949 עד 1960.

סמל גדוד 12

גדוד 12 (ברק)[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוחמי גולני, 2021

גדוד 12גדוד ברק, נקרא על שם השופט ברק בן אבינעם שהכריע את סיסרא בעמק הקישון. מספרו של הגדוד משקף שהוא הגדוד השני בחטיבה מספר 1. הגדוד הוקם ב-22 בפברואר 1948. המוטו של הגדוד הוא "ברוק ברק ותפיצם שלח חציך ותהמם". סמל הגדוד עץ החטיבה ועליו חרב וברק. הגדוד השתתף בכל מלחמות ישראל. במלחמת העצמאות לוחמי הגדוד השתלטו על עמק הירדן, סג'רה ומורדות הר תבור. הגדוד השתתף במבצע כחול וחום.

בגדוד ישנן שש פלוגות:

  1. מפקדה ("גמלי הפרא")
  2. מסייעת ("סוסי הפרא")
  3. רובאית א' ("אריות הפרא")
  4. רובאית ב' ("נשרי הפרא")
  5. רובאית ג' ("אווזי הפרא")
  6. פלוגת חשיפה תקיפה ("קרנפי הפרא")

מפקדי גדוד 12[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפקדי גדוד 12
שם תקופת כהונה הערות
אברהם יפה 1948 הקים את הגדוד, ולאחר 3 חודשים נקרא להקים את גדוד 13
דוד פרדקין[46] 1948 נהרג בתפקידו כמג"ד במלחמת העצמאות
יצחק ברושי 1948–1950
יעקב אליאב 1950–1952 מפקד הגדוד בקרב תל מוטילה
יהודה קלאוז 1952
עמנואל שרון 1952–1953
אליעזר אמיתי 1953–1954
אורי בר-רצון 1954–1956
שמואל אלבק (אמיר) 1956–1957
אורי בידץ 1957–1958
יקותיאל אדם 1958–1960 לימים ראש אג"ם וסגן הרמטכ"ל. נהרג במלחמת לבנון הראשונה
יעקב שטרן 1960–1962
זאב עופר 1962–1964
גבריאל ברשי 1964–1966
משה קליין 1966–1967 נהרג בתפקידו כמג"ד בקרב תל פאחר במלחמת ששת הימים
חיים יפרח יוני–יולי 1967 מ"מ המג"ד במלחמת ששת הימים
משה יוסף 1967–1968
ברוך גורודיש 1968–1969
חיים סלע 1969–1971 לימים מפקד חטיבה 408
אליעזר רם 1971–1972
אמיר ראובני 1972–1973
יעקב שחר 1973 נהרג בתפקידו כמג"ד במלחמת יום הכיפורים
גדעון מאירי 1973–1974 לימים מפקד עוצבת ברעם
עזרא סלע 1974–1975
ארוין לביא 1975–1976 מ"מ המג"ד במלחמת יום כיפור, לימים מח"ט גולני ומפקד עוצבת הגליל
צבי פולג 1976–1977 לימים מח"ט גולני וראש מטה פיקוד הצפון
עמנואל הרט 1977–1978 המג"ד במבצע ליטני, לאחר שנפצע בתקרית, הוחלף זמנית על ידי סגנו גבי אשכנזי
דובי גזית 1978–1979
אפי איתם 1979–1981 לימים מח"ט גבעתי ומפקד עוצבת הגליל
ברוך שפיגל 1981–1982 לימים מח"ט גולני
יוסי בירן[47] 1982 נפצע כמג"ד במלחמת לבנון הראשונה
מוטי רוזן 1982–1983
יוסי גז 1983–1985 לימים מפקד חטיבת יהודה, קצין אג"ם של פיקוד הדרום ונספח יבשה בארצות הברית
מוטי שפס 1985–1987
ניצן נוריאל 1987–1988 לימים ראש החטיבה לקשרי חוץ באגף המבצעים במטכ"ל
אמיר מי-טל 1988 נהרג בתפקידו כמג"ד במבצע כחול וחום
נמרוד רן 1988–1990 לימים מפקד חטיבת ביסלמ"ח
אפי עידן 1990–1992 לימים ראש מטה פיקוד הדרום
יריב קריגר 1992–1993 לימים מפקד חטיבת אלכסנדרוני
משה תמיר 1993–1995 לימים מח"ט גולני ומפקד אוגדת עזה
חוסיין עאמר 1995–1996 נהרג בתפקידו כמג"ד בקרב בלבנון
חגי פלג 1996–1997 לימים מפקד חטיבת עודד
שלומי כהן 1997–1999 לימים מפקד חטיבת אלכסנדרוני
דן חפץ 1999–2001 לימים ראש מחלקת שיתוף פעולה צבאי בין–לאומי באג"ת
אורן אבמן 2001–2002 לימים מפקד עוצבת עידן
מרדכי כהנא 2002–2004 לימים קצין איסוף קרבי ראשי
גיא הלוי 2004–2006 לימים סגן מפקד עוצבת הגליל
עמית פישר 2006–2008 לימים מפקד אוגדת הבשן
פיני יוסף 2008–2010 לימים מפקד המכללה לפיקוד טקטי
אודי בן חמו[48] 2010–2012 לימים רע"ן חי"ר במל"י, מפק"ץ במלט"ק וסמח"ט גולני
שי סימן טוב[48] 2012–2014 נפצע קשה כמג"ד במהלך מבצע צוק איתן, לימים מפקד צוות במכללה לפיקוד טקטי
אביחי זפרני[49] 2014–2016 המג"ד בהמשך מבצע צוק איתן, לימים מפקד חטיבת יהודה
סיון בלוך 2016–2018 לימים מפקד עוצבת חירם
איתי מטק 2018–2020 לימים מפקד חטיבת עציון
שחר ברקאי 2020–2022 לשעבר ראש ענף גדס"ר במא"ש במל"י, לימים מפקד בא"ח גולני. חזר לפקד על הגדוד והוביל אותו במלחמת חרבות ברזל, לאחר פציעת עומר סולימאן, עד שנפצע באורח בינוני בקרב בחאן יונס
עומר סולימאן אוגוסט 2022– נפצע ביום הראשון של מלחמת חרבות ברזל ובתקופת ההחלמה פיקד על בא"ח גולני. חזר לפקד על הגדוד לאחר פציעת שחר ברקאי
סמל גדוד 13
צלפים של גולני, חמושים בברק 338 ורמינגטון M24 צה"לי משודרג

גדוד 13 (גדעון)[עריכת קוד מקור | עריכה]

אימון של לוחמי גדוד 13 ברמת הגולן, 2012
חיילי החטיבה עולים על מסוק ינשוף במהלך אימון, 2008

גדוד 13גדוד גדעון, נקרא על שמו של השופט גדעון בן יואש, מכיוון שבראשיתו, תפס הגדוד את גזרת עמק יזרעאל שהייתה נחלתו של גדעון. מספרו משקף שהוא הגדוד השלישי בחטיבה מס' 1. על פי המקרא גדעון חילק את לוחמיו לשלוש קבוצות ונתן לכל איש כד ובתוכו לפיד בוער ושופר, ומכאן סמל הגדוד: עץ החטיבה עליו חרב, כד ושופר. המוטו של הגדוד הוא "חרב לה' ולגדעון".

בגדוד ישנן חמש פלוגות:

  1. פלס"ם ("לב גדעון")
  2. מסייעת ("חיות הפרא")
  3. מבצעית א' ("אריות הזעם")
  4. מבצעית ב' ("זאבי הדממה" ובעבר "קופי הדממה")
  5. מבצעית ג' ("טורפי הלילה")
  6. פלוגת חשיפה תקיפה ("דובי הציד")

הגדוד השתתף באופן פעיל בכל מערכות ישראל. באוקטובר 2023, במהלך מתקפת הפתע על ישראל ניהלו לוחמי הגדוד קרב נגד מחבלים רבים שחדרו למוצב נחל עוז, מוצב פגה, קיבוץ כפר עזה וליישובים הנוספים, 41 מלוחמי הגדוד נהרגו בקרבות,[50] ו-91 נפצעו ביניהם הסמג״ד ניר בוימפלק שנפצע קשה. ב-12 בדצמבר 2023 נפל מפקד הגדוד תומר גרינברג במהלך הקרבות בשכונת שג'אעייה במזרח העיר עזה.[51]

מפקדי גדוד 13[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפקדי גדוד 13
שם תקופת כהונה הערות
אברהם יפה 1948 המג"ד במלחמת העצמאות, לימים אלוף פיקוד הדרום וצפון
משה (אלן) חורין 1948–1950
רחבעם זאבי 1950–1952 לימים אלוף פיקוד המרכז וראש אג"ם
מנחם אבירם 1952–1954 לימים מפקד אוגדה 49
יוסף גטרויר 1954–1955
שלמה אלטון 1955–1956 לימים מפקד בה"ד 1
זאב שחם 1956–1958
צבי ציטרון 1958–1960
יהודה גביש 1960–1962 לימים נשיא בית הדין הצבאי לערעורים
יהודה גולן 1962–1965
משה גת 1965–1967
פנחס נוי-אלוש 1967–1968
אמיר דרורי 1968–1970 לימים סגן הרמטכ"ל
מנחם עינן 1970–1971 לימים ראש אג"א
אורי שגיא 1971–1973 לימים ראש אמ"ן
אלי מלמד 1973
זאב אונגר-אורן 1973–1974 המג"ד במלחמת יום הכיפורים
יצחק זמיר 1974–1975
אילן בירן 1975–1977 לימים ראש אט"ל ואלוף פיקוד המרכז
חגי לוי 1977–1978 לימים ראש מטה פיקוד המרכז
שמואל צוקר 1978–1979 לימים מפקד עוצבת הגליל
יעקב סלע 1979–1980
עדי אדירי 1980–1981
מוטי מזרחי 1981–1982 נפצע בקרב במלחמת לבנון הראשונה
משה צין 1982–1984 לימים מפקד המכללה הבין-זרועית לפיקוד ולמטה
יאיר נוה 1984–1985 לימים סגן הרמטכ"ל
משה קפלינסקי 1985–1987 לימים סגן הרמטכ"ל
צבי ברקאי 1987–1988 לימים מפקד חטיבת עודד
גדי איזנקוט 1988–1990 לימים הרמטכ"ל ה-21
קובי מרום 1990–1991 לימים מפקד עוצבת חירם
יוסי היימן 1991–1993 לימים ראש החטיבה לתכנון אסטרטגי באג"ת
אפרים מושקטו 1993–1994
יואלי אור 1994–1996 לימים מפקד חטיבת כרמלי
ניר רגב[52] 1996–1998
תמיר ידעי 1998–1999 לימים מפקד זרוע היבשה
רביב ניר 1999–2001 לימים מפקד המכללה לפיקוד טקטי
ניר סלומון 2001–2003 לימים מפקד חטיבת עציון
רפי מילוא 2003–2005 מעוטר שני צל"שי אלוף, לימים מפקד פיקוד העורף
יואב מרדכי 2005–2007 לימים מפקד חטיבת ירושלים
אורן כהן 2007–2009 לימים מפקד המכללה לפיקוד טקטי
אבינועם סטולוביץ' 2009–2011 לימים מפקד המרכז לאימונים באש במל"י
אלישב בהרב 2011–2013 לימים מפקד חטיבת יפתח
ארז אלקבץ 2013–2015 לימים מפקד בית הספר להגנת הגבולות
יאיר פלאי 2015–2017 מעוטר צל"ש מפקד אוגדה,[53] לימים מפקד החטיבה
אבישי ברוקנטל 2017–2019 לשעבר ראש ענף חי"ר במא"ט במל"י, לימים סגן מפקד חטיבת עוז
אבי מרציאנו 2019–2021 לימים מפקד חטיבה 769
יובל מזוז 2021–2023 לימים קצין המבצעים של פיקוד הצפון
תומר גרינברג יוני–דצמבר 2023 מפקד הגדוד במלחמת חרבות ברזל עד נפילתו בקרב שג'אעייה
יובל מזוז דצמבר 2023–ינואר 2024 חזר לפקד על הגדוד לאחר נפילת תומר גרינברג
טל תורג'מן ינואר 2024– לשעבר מג"ד 906, מפקד הגדוד הנוכחי

גדוד 51 (הבוקעים הראשון)[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמל גדוד 51

גדוד 51גדוד הבוקעים הראשון, עשה את הצעד הראשון להבקעת הדרך לנגב[54] שהיה נצור במלחמת העצמאות עד לסיומו של מבצע יואב ומכאן שמו. הגדוד היה במקור הגדוד הראשון בחטיבה 5 היא חטיבת גבעתי בתש"ח, ובספטמבר 1956, מספר שבועות לפני מבצע קדש, הועבר לחטיבת גולני. סמל הגדוד מורכב מעץ החטיבה שבמרכזו חרב פיפיות, המסמלת את רוח הלחימה של הגדוד.

בגדוד ישנן שש פלוגות:

  1. מפקדה
  2. רובאית א' ("אחרוני האפצ'ים", "רובאית")
  3. רובאית ב' ("הסמוראי האחרון")
  4. רובאית ג' ("הוויקינגים", "הערבים", “רובגאית")
  5. מסייעת ("המוהיקנים", "רוחות הצפון")
  6. פלוגת חשיפה תקיפה ("הספרטנים")[55]
הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי יחד עם לוחמי חטיבת גולני ברצועת עזה במהלך מלחמת חרבות ברזל

הגדוד השתתף באופן פעיל בכל מערכות ישראל. במלחמת העצמאות הגדוד לחם במסגרת חטיבת גבעתי, במהלך המלחמה השתתף במבצע בן נון ב', בקרבות בלימה נגד הצבא המצרי, במבצע יואב, ובמבצעים נוספים. השתתף בקרב תל עזזיאת במלחמת ששת הימים, בכיבוש החרמון,[56] במלחמת יום הכיפורים, בשני אירועים בגזרה המזרחית בדרום לבנון בחודש אוקטובר 1995 שבהם איבדה הפלוגה המסייעת של הגדוד תוך שלושה ימים תשעה מחייליה, בהם מפקד הפלוגה וסגנו, ובאחד הקרבות הקשים שהתרחשו במלחמת לבנון השנייה, קרב בינת ג'בייל, שבו איבד הגדוד שמונה מלוחמיו, כולל הסמג"ד, רועי קליין, ומאוחר יותר גם עוטר בשישה עשר צל"שים פרטניים שונים ובנוסף צל"ש גדודי.

באוקטובר 2023, במהלך מתקפת הפתע על ישראל ניהלו לוחמי הגדוד קרבות נגד המחבלים הרבים שחדרו למעבר ארז, מוצב כיסופים, ולאחר מכן גם בקיבוץ הסמוך, מוצב מארס ומוצב מו״פ דרום, 30 מלוחמי הגדוד נפלו בקרבות, והצילו בגופם את חבריהם לבסיס ותושבים.[57]

מפקדי גדוד 51[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפקדי גדוד 51
שם תקופת כהונה הערות
מאיר פעיל 1956–1958 המפקד הראשון של הגדוד לאחר שהוכפף לחטיבה, לימים מפקד בה"ד 1
אברהם מנדלר 1958–1959 לימים מפקד עוצבת סיני
שאול אפק 1959–1960 לימים נספח צה״ל בברזיל
יונה אפרת 1960–1962 לימים מפקד פיקוד המרכז
אורי שילה 1962–1963
חגי חפץ 1963–1964
צבי לבנון 1964–1966 לימים מפקד פיקוד הנח"ל
מיכאל פייקס 1966–1967 נהרג במלחמת ששת הימים כמג"ד 161 בחטיבה 16 בלחימה על שחרור ירושלים.
בנימין ענבר 1967–1968 מעוטר עיטור העוז, לימים קצין משטרה צבאית ראשי
עמוס מדרוני 1968–1969 לימים מפקד חטיבת הבקעה
דוד כהן 1969–1971 מעוטר עיטור המופת, לימים מפקד אוגדת יהודה
ראובן אליעז 1971–1972
מיקי כהן 1972–1973
יהודה פלד 1973–1974 מפקד הגדוד במלחמת יום הכיפורים, לימים מפקד המכללה הבין-זרועית לפיקוד ולמטה
יואב גולן (לוי) 1974–1976
אברהם חידו 1976–1977
ציון זיו (זלוף) 1977–1978 מפקד הגדוד במבצע ליטני
גבי אופיר 1978–1980 לימים מפקד פיקוד העורף
שלום בן משה 1980–1981 לימים קצין משטרה צבאית ראשי וקצין חינוך ראשי
גבי אשכנזי 1981–1982 לימים הרמטכ"ל ה-19
יעקב עמר 1982–1983 נפצע כמג"ד במלחמת לבנון הראשונה
גיורא ענבר 1983–1984 לימים מפקד יחידת הקישור ללבנון
שוקי שחרור 1984–1986 לימים ראש מטה פיקוד הצפון
אילן הררי 1986–1987 לימים קצין חינוך ראשי
טל רז 1987–1989
ארז גרשטיין 1989–1991 לימים מפקד יחידת הקישור ללבנון
שמואל זכאי 1991–1993 לימים מפקד אוגדת עזה
צפריר בן זאב 1993–1994 לימים מפקד חטיבת אלכסנדרוני
אלון פרידמן 1994–1996 לימים ראש מטה פיקוד הצפון
יובל בזק 1996–1998
אילן אטיאס 1998–1999 סיים את תפקידו לאחר שנפצע במהלך מבצע שבר ענן, לימים מפקד חטיבת כרמלי
אבי פלד 1999–2001 לימים ראש החטיבה לקשרי חוץ באגף התכנון
אופק בוכריס 2001–2002 לימים מפקד המכללה לפיקוד ולמטה
יובל ג'רבי 2002–2004 לימים מפקד מרום
יניב עשור 2004–2006 לימים ראש אכ"א
דוד זיני 2006–2008 לימים מפקד עוצבת עידן ומפקד מל"י
שוקי ריבק 2008–2010 לימים ראש תורת חי"ר וצנחנים במפקדת קחצ"ר
שי קלפר 2010–2012 מעוטר צל"ש מפקד אוגדה, לימים מפקד עוצבת הגליל
ברק חירם[58] 2012–2014 מעוטר צל"ש מפקד אוגדה, לימים מפקד עוצבת הבזק
ישראל פרידלר 2014–2016 מעוטר צל"ש מפקד אוגדה, מפקד הגדוד במבצע צוק איתן, לימים מפקד חטיבת ביסלמ"ח
עדי גנון 2016–2018 לימים ראש מחלקת אימונים בזרוע היבשה
אפרים תהילה 2018–2020 מעוטר צל"ש אלוף וצל"ש מפקד אוגדה, לימים מפקד יחידת אגוז
משה פסל 2020–2022
מאיר אוחיון 2022– מפקד הגדוד במלחמת חרבות ברזל[59]

גדס"ר גולני[עריכת קוד מקור | עריכה]

גדס"ר גולני לפני ההסבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיכת לוחם סיירת גולני – דמות נמר מעופף

גדוד הסיור (631) של חטיבת גולני (כונה גם גדס"ר גולני), הורכב מארבע פלוגות ייעודיות, והתקיים במתכונת זו עד שנת 2018, אז שונה שמו לסיירת גולני. פלוגות הגדוד היו:

  1. פלוגת סיור (פלס"ר)
  2. פלוגה נגד טנקים (פלנ"ט, נקראה גם עורב)
  3. פלוגת חבלה והנדסה (פלחה"ן)
  4. פלוגת קשר ותקשוב (פלחי"ק)
  5. פלוגה מסייעת - מילואים

הקמת הגדוד במתכונת זו נעשתה, בדומה לשאר גדס"רי החי"ר, בשנת 2001. בראשית התגלה חוסר אחידות בהסתגלות הפלוגות העצמאיות לשעבר למבנה החדש. בעוד פלוגות הנ"ט והחה"ן קיצרו את מסלולי ההכשרה מ-20 חודשים לשנה, ופעלו תחת מפקדה משותפת אחת, המשיכה פלוגת הסיור להחזיק מפקדה השייכת לה בלבד, ומסלול ההכשרה שלה התפרש על 20 חודשים. בוגרי הגדוד במילואים מאיישים את פלוגות הסיור של חטיבות החי"ר במילואים.

במהלך האינתיפאדה השנייה ובמבצע חומת מגן פעלו היחידות בלחימה בערים הפלסטיניות, במאוחד או בנפרד. בשנת 2003 הוענק לרון וייזל, מפקדו הראשון של הגדס"ר, צל"ש אלוף מאת מפקד פיקוד הצפון, בני גנץ,[60] על האופן בו פיקד על הגדוד בשורה של מבצעים באיו"ש וברצועת עזה, ובהם מבצע משפחה במצור, פשיטה בעומק שכונת שג'אעייה שברצועת עזה, על מנת לעצור שלושה מחבלים בכירים מארגון החמאס. הכוח שבפיקודו הרג אחד-עשר מחבלים והשלים את המשימה.[61]

בשנת 2005 שונה מסלול ההכשרה כך שכל הלוחמים עברו מסלול דומה, מלבד הפרק הייעודי, ב"שטח אש 100". המסלול כלל אימוני חי"ר מתקדמים כגון: לוחמה בטרור, ניווטים, צניחה, סיור וקרב מגע. מסלול ההכשרה של כל הפלוגות היה דומה ברובו, אך בעוד הפלס"ר התמקדה באימוני לוט"ר וסיור, הפלנ"ט עברה הכשרת טילי עורב, והפלחה"ן – הכשרת חבלה. למעט חודש אחד במסלול בו כל פלוגה עברה את האימון הייעודי שלה, כל המסלול לכל הפלוגות נעשה במקביל אחת לשנייה.

כוחות חטיבת גולני בקרב סג'אעיה במהלך מלחמת חרבות ברזל

בשנת 2013, תחת פיקודו של קובי הלר זכה הגדוד בפרס הרמטכ"ל ליחידות מצטיינות על מבצע שכנות טובה.[62]

בשנת 2018 הפך גדוד הסיור לסיירת ושמו שונה לסיירת גולני.[63] כמו כן הוחלט שכל הלוחמים יענדו רק את הסמל של הפלס"ר, הנמר המעופף במקום הסמל הקודם, של הגדס"ר (שכלל בתוכו את הסמלים של הפלס"ר, פלחה"ן ועורב).

פלס"ר גולני – פלגה א'[עריכת קוד מקור | עריכה]

פלס"ר גולני הייתה פלוגת הסיור של חטיבת גולני, והייתה ידועה גם בשמה העממי סיירת גולני. מוטו היחידה "לכל מקום שנרצה, בכל דרך שנבחר".

במלחמת העצמאות הקים רפי קוצר,[64] מפקד מחלקה בגדוד 12 (ברק) את "מחלקת הקומנדו", שהייתה גלגולה הראשון של הסיירת, ופיקד עליה במהלך קרבות סג'רה, הקרב על קיבוץ גשר ומבצע חירם.[65] לקראת תום מלחמת העצמאות המחלקה הורחבה לכדי "פלוגת הג'יפים החטיבתית", תחת פיקודו של מוסה פלד, אשר בדצמבר 1948 הוקמה כחלק מגדוד 19, גדוד הפשיטה של החטיבה, עליו פיקד מאיר עמית.[66] הפלוגה שימשה כיחידת הסיור של החטיבה ופעלה במסגרת זו במבצע חורב ובמבצע עובדה.[67]

הפלס"ר השתתפה במספר רב של פעולות, המפורסמת מכולן היא כיבוש הבופור, במלחמת לבנון הראשונה. בפעולה זו נהרג מפקד הסיירת, רס"ן גוני הרניק. היחידה גם פעלה בקרב תל פאחר, במבצע נוקייב, הקרב על החרמון, בו נהרג מפקד היחידה רס"ן שמריהו ויניק, במבצע אנטבה, בפיגוע במשגב עם, מבצע כחול וחום,[68] כיבוש המוקטעה ברמאללה,[69] ובקרבות מפורסמים רבים אחרים. בין לוחמי הפלס"ר היה גם אורי אילן, בן קיבוץ גן שמואל שבשנת 1955 נתפס בשטח סוריה יחד עם מפקד הסיירת מאיר מוזס במהלך מבצע צרצר והתאבד בכלא הסורי. בשנת 1994, בעת פיקודו של זהר דביר על הסיירת, נהג מפקד אחד הצוותים להעניש ולאמן את חייליו באופן שחורג משמעותית מן הפקודות והכללים,[70] אותם קבעו מפקד הסיירת והמח"ט, משה קפלינסקי. הקצין הודח ונשפט,[71] האירוע נודע כמקרה "צוות אחי", על שם מפקד הצוות.[72]

במסגרת ארגון מחדש של חטיבות החי"ר שהוזכר לעיל, הוכפפה גם פלוגת הסיור למפקדת הגדס"ר. טרם השינוי, היה מסלול הפלס"ר ארוך יותר (שנה ושמונה חודשים) וכלל קורס מ"כים ותכנים מורחבים יותר בתחום הניווטים ולוחמת החי"ר. אורך מסלול הלוחם היה שנה וחודשיים, בהם עבר קורס לוט"ר, מו"ס, צניחה, אימוני קרב מגע, ניווטים רבים ולוחמת חי"ר. בסיסה היה מחנה שרגא, ושטח האימונים שלה היה שטח 100 בצפון הארץ בו נערכה טירונות היחידה של חיילי הפלוגה. הפלס"ר שימשה כיחידת ההתערבות של פיקוד הצפון, וקיימה כוננות מתמדת כל השנה, כמענה לאירועי טרור.[73] הפלס"ר התקיים במתכונת זו עד שנת 2018.

מפקדי הפלס"ר[עריכת קוד מקור | עריכה]
מפקדי הפלס"ר
שם תקופת כהונה הערות
רפי קוצר 1948 (מפקדה הראשון כשהסיירת הייתה חלק מגדוד 12 במהלך מלחמת העצמאות)
משה פלד 1948–1949 לימים מפקד גייסות השריון
אריאל שרון 1949–1950 לימים ראש הממשלה ה-11
יונה אפרת 1950–1951 לימים מפקד פיקוד המרכז
ישראל גרנית 1951–1952 לימים מפקד בית הספר לקצינים
יהודה גביש 1952–1953 לימים נשיא בית הדין הצבאי לערעורים
חגי חפץ 1953–1954
מאיר מוזס 1954 נפל בשבי כמפקד הסיירת במבצע צרצר
יעקב שטרן 1954–1955
משה מילמן 1955–1956
ג'ורג' ווידא-יעקב גולן 1956
יעקב כפרי 1956
יהודה גולן 1956–1957
משה גת 1957–1958
דוד נחמוני 1958–1959
יוסף קסטל 1959–1960
אהרון שריג-סרגוסי 1961–1962 בעל צל"ש אלוף, השתחרר בדרגת אלוף-משנה[74]
צבי עופר 1962–1963
ישראל שרף 1963–1964
אורי ירון 1964–1965
דוד כהן 1965–1966
ראובן אליעז 1966–1967 בעל עיטור המופת. מפקד הסיירת במלחמת ששת הימים, בין היתר בקרב תל פאחר.
משה ספקטור 1967–1968
אורי שגיא 1968–1969 מפקד הסיירת במלחמת ההתשה
דוד כץ (דוביד) 1969–1970 מפקד הסיירת במלחמת ההתשה
יהודה פלד (יודקה) 1970–1972
יעקב אור 1972–1973
שמריהו ויניק 1973 בעל עיטור המופת. נהרג כמפקד הסיירת במהלך הקרב על החרמון במלחמת יום הכיפורים
יועד זליבנסקי 1973–1974
מודי בן ש"ך 1974–1975
דוד מטק 1975–1976
אפי איתם 1976–1977 מפקד הסיירת במבצע אנטבה, לימים מפקד עוצבת הגליל ושר בממשלה
אסף שלגי 1977–1979 מפקד הסיירת במבצע ליטני
גיורא ענבר[75] 1979–1981
גוני הרניק 1981–1982 מעוטר צל"ש מפקד אוגדה
משה קפלינסקי 1982 נפצע קשה כמפקד הסיירת בקרב על הבופור
גוני הרניק 1982 חזר לפקד על הסיירת לאחר פציעת מחליפו משה קפלינסקי ונהרג בקרב על הבופור
יאיר נווה 1982 מונה זמנית למפקד הסיירת עד להגעת נדב פלטי
נדב פלטי 1982 ממלא מקום מפקד הסיירת לאחר נפילתו של גוני הרניק
משה קפלינסקי 1982–1984 חזר לפקד על הסיירת לאחר שהשתקם מפציעתו
גבי סיבוני[76] 1984–1985
אמיר מי-טל 1985–1987 נהרג בהיותו מפקד גדוד 12 במבצע כחול וחום
ארז גרשטיין 1987–1989 מפקד הסיירת במבצע כחול וחום. לימים מפקד יחידת הקישור ללבנון
דרור רופא 1989–1990
משה תמיר 1990–1991 לימים מפקד אוגדת עזה
שגב מנדלסון 1991–1992
זהר דביר 1992–1994 לימים מפקד הימ"מ וסגן המפקח הכללי של משטרת ישראל
ארז נהיר[77] 1994–1996
רביב ניר[78] 1996–1998
אסף ישראלי 1998–2000
ניר סלומון 2000–2001
מרדכי כהנא 2001–2002 מפקד הסיירת במבצע חומת מגן, לימים קצין איסוף קרבי ראשי
רפי מילוא 2002–2003 לימים מפקד פיקוד העורף
שניר ניר 2003–2004
אילן דיקשטיין 2004–2005 לימים קצין אג"ם של הגיס הצפוני
שי קלפר 2005–2006 מפקד הסיירת במלחמת לבנון השנייה, לימים מפקד חטיבת גולני
אלישב בהרב 2006–2007 לימים מפקד חטיבת יפתח
רועי לוי 2007–2008 לימים מפקד יחידת רפאים, נפל במהלך מתקפת הפתע על ישראל.
שמעון בן זכריה 2008–2009 מפקד הסיירת במבצע עופרת יצוקה, לימים סגן מפקד חטיבת בנימין
מוטי הוכמן 2009–2010
איתי מטק 2010–2011 לימים מפקד חטיבת עציון
עמית אימברמן 2011–2013
ליליס מימון[79] 2013–2014 מפקד הפלס"ר במבצע צוק איתן
שמעון סיסו 2014–2015 לימים מפקד חטיבת שומרון
יפתחאל קר 2015–2016
עמיחי הוד 2016–2017
אליעזר מרחביה 2017–2018
בן אבישר 2018–2019 בתקופתו הוסב הפלס"ר לפלגה בסיירת
נבו כרסנטי[80] 2019–2020
אבינועם בן-פזי 2020–2021
אדר אפק 2021–2022
עומר אביר 2022–2023
חן נבון 2023–

עורב גולני – פלגה ג'[עריכת קוד מקור | עריכה]

יחידת הנ"ט (עורב) של החטיבה הוקמה בשנת 1974, על ידי מיקי מוסברג,[81] לאחר מלחמת יום הכיפורים, על ידי לוחמים מהפלוגות המסייעות של כל גדוד. היחידה הייתה בגודל של פלוגה, והוספו לה כיתת סיור וכיתת מרגמות. באמצע שנות ה-70 היחידה פורקה. היא הוקמה מחדש בשנת 1977 והתקיימה במתכונת זו עד שנת 2018.

מפקדי העורב[עריכת קוד מקור | עריכה]
מפקדי הפלנ"ט
שם תקופת כהונה הערות
מיקי תדהר-מוסברג 1974–1975 מפקד היחידה הראשון
אבי פיינמן
גרשון דוד (גרי) 1975 סיים את תפקידו לאחר שנפצע ברגלו ממוקש במהלך פעילות מבצעית
אליעזר אור (אוליבר) 1975–1976
יוסי נלקנבאום 1976
דוד חכים 1976–1977
דני הרמן[82] 1977–1979 הקים בשנית את היחידה
רפי תדהר-מוסברג 1979–1980 (אחיו של מיקי מוסברג)
רמי וילמוש 1980
מוטי שפס 1980–1981
יואב שדמה 1981
ציון גזית (אוטמזגין) 1981–1982 מפקד הפלנ"ט במלחמת לבנון הראשונה
מאיר דהאן 1982
דוד מרציאנו 1982–1983
ניצן נוריאל[83] 1983–1984
גדי איזנקוט[84] 1984–1985
אילן הררי[85]
רוני בושארי 1985–1986
יצחק ג'בטאני 1986–1987
עופר מלכה 1987–1988
אלי שלום
יונס נאסר א-דין 1988–1989
רועי מנדל 1989–1990
עידן דדון 1990–1991
רונן ז'ורנו 1991
אילן אטיאס[86] 1991–1992
רביב ניר 1992–1994
שלומי דרוויש 1994–1995
יובל ג'רבי 1995–1996
חיים קניזו 1996–1998
אריק חן (אוחנה) 1998–1999
ארז הדרי 1999–2001
יואב ירום[87] 2001–2002 מפקד הפלנ"ט במבצע חומת מגן
אייל אסרף 2002–2003
טל ברודי 2003–2004
ערן אפשטיין 2004–2005
הראל קוהלי 2005–2006
רועי לוי 2006–2007
צפריר בר אור 2007–2009 מפקד הפלוגה במבצע עופרת יצוקה, נהרג במבצע צוק איתן
נתאי עוקשי 2009–2010 מעוטר צל"ש אלוף, לימים מפקד חטיבת ירושלים
רועי יונתן 2010–2011
אביחי ויצמן 2011–2012
אבי מרציאנו 2012–2013 לימים מפקד גדוד 13
נאור עמיחי[88] 2013–2014 לימים סגן מפקד עוצבת הגולן
אליה אביחי 2014–2016
תומר גרינברג 2016–2017 לימים מפקד גדוד 13. נפל במלחמת חרבות ברזל
אודי שוורץ 2017–2018
בנימין ירס 2018–2019 בתקופתו הוסב הפלנ"ט לפלגה בסיירת
הראל שלמה[דרוש מקור] 2019–2020
ניקולאי (ניקו) אשורוב 2020–2021
נתאי שלמון 2021–2022
יונתן רון 2022–

פלחה"ן גולני – פלגה ב'[עריכת קוד מקור | עריכה]

פלוגת החבלה וההנדסה של חטיבת גולני הוקמה בשנת 1965 על ידי ריכוז של 50 חיילים משלושת גדודי החטיבה במסגרת גדוד 601 של הנדסה קרבית. בשנת 1978 הוקמה הפלוגה הסדירה על ידי המח"ט אמיר ראובני, באישור אביגדור בן-גל, סגל הפלוגה הוקם על ידי פיני דגן (ששימש כמ"פ הראשון של הפלוגה) ו-17 לוחמים מקורס מ"כים שנשלחו להכשרה בקורס משק"י חבלה בבית הספר להנדסה צבאית באדורים. היחידה התקיימה במתכונת זו עד שנת 2018.

מפקדי הפלחה"ן[עריכת קוד מקור | עריכה]
מפקדי הפלחה"ן
שם תקופת כהונה הערות
פיני דגן 1978–1979 מקים היחידה ומפקדה הראשון, לימים מפקד גדוד 601 ומפקד בהל"ץ
מוטי סוויסה 1979
יאיר נוה 1979–1980
שוקי שחרור 1980–1981
צבי ברקאי 1981–1982 מפקד הפלחה"ן במלחמת לבנון הראשונה
בני תבין 1982–1983
יואש רובין 1983–1984
רן תמיר 1984–1985
שמואל אביבי 1985–1986
גברעם הגלילי 1986–1987
שמואל זכאי 1987–1988
צפריר בן זאב 1988–1989
זהר דביר 1989–1990
שגב מנדלסון 1990
יובל בזק 1990–1991
אבי חליפה 1991–1993
אורן אבמן 1993–1995
אופק בוכריס 1995–1996
איל שחר 1996–1997
יניב עשור 1997–1998 לימים ראש אכ"א
אילן דיקשטיין 1998–2000
אופיר לויוס 2000–2001 לימים קצין חינוך ראשי
צביקה כנות 2001–2002
אורי חגי 2002–2003
שי קלפר 2003–2004 לימים מפקד חטיבת גולני
אלעד כהן 2004–2005
ארז אלקבץ 2005–2007 מפקד הפלוגה במלחמת לבנון השנייה, לימים מפקד חטיבת כרמלי
אייל היימן 2007–2008 לימים מפקד גדוד הסיור של חטיבת ביסלמ"ח
איתי פריד 2008 שימש סגן מפקד ולזמן קצר מילא את מקום מפקד הפלחה"ן
מולי יחזקאל 2008
דביר חבר 2008–2009 מפקד הפלוגה במבצע עופרת יצוקה, לימים מפקד חטיבת עודד
מוטי עמר 2009–2010
עדי גנון 2010–2011 לימים מפקד צוות במכללה לפיקוד טקטי
עמיחי טרייבר 2011–2013
אבישי ברוקנטל 2013–2014 מפקד הפלוגה במבצע צוק איתן, לימים מפקד גדוד 13
חיים מזרחי 2014–2015
תאמר בדר 2015–2016
נחמיה שנייד 2016–2017
הרון לבאי 2017–2018
טל תורג'מן 2018–2020 בתקופתו הוסב הפלחה"ן לפלגה בסיירת, לימים מפקד גדוד 13
מוטי שמיר 2020–2021 נפל בקרב רעים במתקפת הפתע על ישראל.
אשר אילוז 2021–2022
אביב אברמוביץ' 2022–2023

ליחידה בסיס קבע בצפון מדינת ישראל.

מסייעת סיירת גולני - מילואים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פלוגה מסייעת של סיירת גולני הוקמה בשנת 2012 במהלך מבצע עמוד ענן ע״י לוחמים מחטיבת גולני. הפלוגה מורכבת משתי מחלקות:

א. ממחלקת מרגמות קשת.

ב. מחלקת פינוי (קלה וכבדה).

הפלוגה לקחה חלק פעיל במבצע צוק איתן ומלחמת חרבות ברזל.

מחלקת הפינוי מורכבת מלבנה קלה וכבדה, ביצעה עשרות פינויים תחת אש כבדה, בזמנים קצרים ובאירועים מורכבים מאוד עם מטפלים בכירים חובשים רבים.

מחלקת המרגמות השתתפה בירי באש לחילוץ באירועים רבים כגון אירוע קרב שג'אעייה (2014) ו- אירועים נוספים במבצע צוק איתן וביצעה אש לחילוץ במספר אירועים במלחמת חרבות ברזל. [1]

במלחמת חרבות ברזל נעשה שימוש ראשון בחטיבה בפצמ"ר 120 מ"מ מדויק עוקץ פלדה אשר הופעל על ידי סיירת גולני למטרות איכות והשמדה של למעלה מ-55 מטרות, בסגירת מעגלי אש בצורה מהירה, אפקטיבית ומדויקת.

מפקדי מסייעת סיירת גולני[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפקדי המסייעת
שם תקופת כהונה הערות
אבישי סנדר 2012–2022 מקים הפלוגה ומפקדה הראשון, מבצע עמוד ענן ומבצע צוק איתן
איילון טובי 2022– מלחמת חרבות ברזל

מפקדי גדוד הסיור[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפקדי גדוד הסיור
שם תקופת כהונה הערות
רון וייזל 2001–2003 מעוטר צל"ש אלוף
אסף ישראלי 2003–2005
יואב ירום 2005–2007 לימים סגן מפקד עוצבת געש
רסאן עליאן 2007–2009 לימים מתאם פעולות הממשלה בשטחים
אורן כהן 2009–2011 לימים מפקד המכללה לפיקוד טקטי
קובי הלר 2011–2013 לימים מפקד חטיבת עוז
רועי לוי 2013–2014 נפצע קשה במבצע צוק איתן והוחלף על ידי אבינועם סטולוביץ' עד לסיום המבצע.[49] לימים מפקד יחידת רפאים. נפל בתחילת מלחמת חרבות ברזל
אודי בן חמו 2014–2015 מונה לממלא מקום המג"ד לאחר מבצע צוק איתן עד לינואר 2015
יצחק בן בשט 2015–2016 לימים מפקד חטיבת יפתח. נפל במלחמת חרבות ברזל
דביר חבר 2016–2017 לימים מפקד יחידת רפאים
תרשים של לוחם גולני עם ציוד לחימה מלא, חמוש ברובה M4A1 עם מטול רימונים M203. כיום משתמשת חטיבת גולני ברובה התבור X-95 פלאט-טופ.

סיירת גולני[עריכת קוד מקור | עריכה]

טירון של חטיבת גולני במסע כומתה

ההסבה לסיירת גולני[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסתיו 2018, ביצע צה"ל שינוי דרסטי בגדוד הסיור של החטיבה ובפלוגותיו. שם הגדוד שונה מ"גדס"ר גולני" ל"סיירת גולני" וכעת הוא מוגדר כסיירת. הפלס"ר והפלחה"ן הוסבו לשתי פלגות המתמחות בפשיטה, סיור, חבלה, לוחמה בשטח בנוי, לחימה בסבך, לחימה בתוואי תת-קרקע ולוחמה בטרור, ואילו הפלנ"ט שודרגה ביכולותיה להפעלת אמצעים טכנולוגיים ואמצעי לחימה מתקדמים, בנוסף להתמחותה בהפעלת טילים נגד טנקים.[63] בנוסף קיימת פלוגה מסייעת המורכבת ממחלקת מרגמות קשת ומחלקת פינוי במילואים.[דרוש מקור]

בנובמבר 2022 הוענק לסיירת גולני צל"ש הרמטכ"ל על לחימתה במבצע שובר גלים, בו הרגה 16 מחבלים ופצעה 44 מחבלים. בתיאור הצל"ש נכתב:

”סיירת גולני שותפה חשובה במשימות הביטחון השוטף ובמבצעים שנערכים בצפון השומרון במסגרת מבצע "שובר גלים". הלוחמים פועלים בנחישות ובמסירות, חותרים למגע תוך סיכון חיים, ומפגינים אומץ לב, מקצועיות ויצירתיות. היחידה נוטלת חלק משמעותי בפעילות המבצעית באיו"ש לסיכול פעילות חבלנית עוינת וביצעה מעל 240 פעולות לתפיסת מחבלים, שבמהלכן נהרגו כ-16 מחבלים ונפצעו כ-44 מהם ובמהלך פעולותיה תפסה כלי נשק ומטעני חבלה רבים. פעילות היחידה הביאה לצמצום ניכר של אירועי הפרות סדר, שבמהלכם יידו פלסטינים אבנים לעבר צירי התנועה בגזרה שבאחריותה”

.[89]

מפקדי סיירת גולני[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפקדי הסיירת
שם תקופת כהונה הערות
שמעון סיסו 2017–2019 מעוטר צל"ש אלוף. תחת פיקודו הגדוד הוסב ממתכונת גדס"ר לסיירת. לימים מפקד חטיבת שומרון
איוב כיוף[90] 2019–2021 לימים מפקד יחידת שלדג ומפקד חטיבת מנשה
מתן פלדמן 2021–2023 תחת פיקודו קיבלה היחידה את צל"ש הרמטכ"ל. לימים ראש לשכת הרמטכ"ל
דוד כהן אפריל 2023– מפקד הסיירת במלחמת חרבות ברזל

פלחי"ק גולני[עריכת קוד מקור | עריכה]

(פלוגה 351) היא פלוגת הקשר והתקשוב של חטיבת גולני. הפלוגה אחראית על הפעלת אמצעי הקשר, התקשוב והשו"ב במפקדת החטיבה ובגדודים. בנוסף הפלוגה אחראית לפריסה והקמת מפקדות וחמ"לי החטיבה, וחפ"ק המח"ט.

הפלוגה מורכבת מ-5 מחלקות מקצועיות (אלחוט, שו"ב, כ"ס, וקצ"ק), ומצוותי לוחמים.

לוחמי הפלחי"ק מבצעים את מסלול הכשרת הלוחם בסיירת גולני. בתקופת השגרה מבצעים פעולות ביטחון שוטף יחד עם סיירת גולני. בחירום ובאימונים משמשים לוחמי הפלחי"ק כקשרי המח"ט ובתוך כך אמונים על אבטחת המח"ט וקציני המטה.

בשנים 1993–1997, צוות לוחמים ייעודי מלוחמי הפלחי"ק, אשר עבר הכשרה מיוחדת בשטח אש 100 על ידי השב"כ צוות ליחידה 504 של חיל המודיעין.

בא"ח גולני

לפלוגה 18 חללים, מתוכם שישה נהרגו באסון המסוקים בשאר ישוב ב-1997. מדי שנה נערך "מרוץ השישה" לזכרם. ושניים מחייליה באוקטובר 1995 באסון הנגמ"ש בריחן עם מסייעת 51.[91]

נשיא המדינה יצחק הרצוג, נפגש עם טירונים של חטיבת גולני בבית הנשיא, פברואר 2023

בא"ח גולני[עריכת קוד מקור | עריכה]

בא"ח (בסיס אימון חטיבתי) גולני הוא בסיס ההדרכה, ההכשרה והאימונים של חטיבת גולני, והוא משמש להכשרת טירונים באימון בסיסי ואימון מתקדם.

טירוני החטיבה באימון כושר קרבי בבא"ח

בסיס האימונים הראשון של החטיבה היה באזור יבנאל, שם קמה לראשונה מפקדת החטיבה בתש"ח. בשנת 1950 עבר הבסיס למחנה בן עמי, הקרוי על שמו של בן עמי פכטר שנהרג בשיירת יחיעם. בשנת 1969 עבר הבסיס למחנה שרגא, הקרוי על שמו של שרגא (יהושפט) מוסטוילישקר-גשרי, שנפל בקרב מול כוחות הצבא העיראקי בעמק הירדן. רס"ר מחנה שרגא היה יום טוב חזן, לימים סמח"ט ב' בחטיבה ובהמשך מנהל מוזיאון גולני.

בשנת 1975 עבר בסיס האימונים למחנה "בזק" (בין א-זבאבדה לקבטיה ליד העיר ג'נין) שהיה בסיס ירדני עד למלחמת ששת הימים, ונקרא על שמו של משה (מוסה) קליין. בזק שימש בסיס לטירונות בסיסית עד נובמבר 2000, ופונה בשנת 2005 במסגרת תוכנית ההתנתקות בשומרון. בשנת 2000 עבר הבסיס למחנה פלס (בעבר: "פלס גולני") הקרוי על שמו של משה פלס (סטמפל) שנהרג במרדף אחר מחבלים בעמק הירדן.[92]

בשנת 2004 עבר בסיס האימונים לרגבים. הבסיס ובא"ח צנחנים נבנו לפי מודל זהה, בעיצובו של האדריכל שמואל שילה, והיוו פריצת דרך בתכנון בסיסי צה"ל, דבר שלווה בשיפור תנאי החיילים והאימונים. הבסיס ידוע בתנאיו הטובים, דבר שהביא לכינויו לעיתים – 'לונה בא"ח'. העיצוב לקח בחשבון את מרכיבי האימונים ואת צורכי החייל עצמו. הבסיס נבנה על פי מודל אמריקאי כחלק מפרויקט שמימנה ארצות הברית, עקב הסכם ואי, במסגרתו התחייב צה"ל להעתיק בסיסים מהשטחים ולהקימם בתחומי הקו הירוק.[93]

בשנת 2017 החל הבא"ח להפעיל את "קורס אלון" המכשיר סמלים ומפקדי כיתות בתפעול מקצועי של הנמ"ר, עם דגש על מקצועות המפקד, הנהג והקטלן (מפעיל עמדת המקלע קטלנית).[94]

מפקדי הבא"ח[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפקדי בסיס האימונים החטיבתי
שם תקופת כהונה הערות
חזי אשל (בטאט) 1966–1967 אביו של אמיר אשל
עמוס מדרוני 1967–1968
חיים יפרח 1968–1969
אורי שגיא 1969–1970 לימים ראש אמ"ן
עמנואל בוכוולטר 1970–1972
יוסי מור 1972–1973
דני הררי 1973–1974
איתן לחמן
יורם גלבוע 1975–1976 לימים מפקד פיקוד הנח"ל
יריב חן 1976–1977
אברהם חידו 1977–1978
יעקב דביר (בז'ה) 1978–1980
עובדיה אהרון 1980–1981
צבי כץ (פוקה) 1981–1982
ברוך שפיגל 1982–1983 לימים מפקד החטיבה
משה גבעתי 1983–1984 לימים מפקד חטיבת יהודה
יוסי בירן 1984–1985
יצחק אברכהן
יאיר נוה לימים סגן הרמטכ"ל
ניצן נוריאל 1988–1989 לימים ראש החטיבה לקשרי חוץ באמ"ץ
אילן הררי 1989–1991 לימים קצין חינוך ראשי
נמרוד רן 1991–1993 לימים מפקד חטיבת ביסלמ"ח
קובי מרום 1993–1994
אפרים מושקטו 1994–1996 לימים קצין בדרגת תא"ל בפיקוד העורף
יואלי אור 1996–1998 לימים מפקד חטיבת כרמלי
יובל בזק 1998–2000
אילן אטיאס 2000–2002
רביב ניר 2002–2004 לימים מפקד המכללה לפיקוד טקטי
יובל ג'רבי 2004–2006 לימים מפקד מרום
דודי אוברמן 2006–2007 לימים סגן מפקד אוגדת איו"ש
גיא הלוי 2007–2008 לימים סגן מפקד עוצבת הגליל
עמית פישר 2008–2010 לימים מפקד אוגדת הבשן
אייל אסרף 2010–2012 לימים סגן מפקד עוצבת געש
אבינועם סטולוביץ' 2012–2014 לימים מפקד חטיבת החרמון
ברק חירם 2014–2016 לימים מפקד החטיבה
אביחי זפרני 2016–2018 לימים מפקד חטיבת יהודה
סיון בלוך 2018–2020 לימים מפקד עוצבת חירם
שמעון סיסו 2020–2022 לימים מפקד חטיבת שומרון
שחר ברקאי אוגוסט 2022–אוקטובר 2023 לשעבר מג"ד 12. שב לפקד על גדוד 12 במלחמת חרבות ברזל בעקבות פציעת עומר סולימאן, עד לפציעתו בקרב בחאן יונס
עומר סולימאן אוקטובר–דצמבר 2023 ממלא מקום. נפצע במלחמת חרבות ברזל ובעת החלמתו פיקד על הבא"ח. שב לתפקיד מג"ד 12 לאחר פציעת שחר ברקאי
אבישי ברוקנטל דצמבר 2023– ממלא מקום לאחר פציעת שחר ברקאי

גדוד 5111 מיל' (יחס"מ דרור)[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2018 הוקמה יחס"מ דרור (יחידת סיוע מבצעי) בחטיבת גולני. היחס"מ מוזנת מלוחמי הסיירת וגדודי החטיבה ומונה מאות לוחמים. היחידה ממונה על פינוי נפגעים והובלת מבצעים לוגיסטיים בגזרת הלחימה של החטיבה.

במלחמת "חרבות ברזל" הובילה היחידה עשרות מבצעים בגזרת הלחימה ובהם מבצעי פינוי, חילוץ והגנה על מרחבים מורכבים.

גדוד הנדסה מיל' (7086) אלון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – גדוד הנדסה 7086

באוגוסט 2020 קלטה חטיבת גולני גדוד הנדסה קרבית הכולל 6 פלוגות ופלוגת סיור. הגדוד קיבל את השם גדחה"ן אלון על השם הגדוד הראשון של חטיבת גולני במלחמת העצמאות.

מפקדי גדוד 7086[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפקדי גדוד 7086
שם תקופת כהונה הערות
שחף אלחיאני 2020–2021
שי טובול 2021– מפקד הגדוד במלחמת חרבות ברזל

יחידות עבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

גדוד 17 (אריות הגולן)[עריכת קוד מקור | עריכה]

גדוד 17 הוקם במאי 1967, בתקופת ההמתנה לפני מלחמת ששת הימים, משה יוסף מונה למפקדו. עד להקמת הגדוד הוכשרו מפקדי הכיתות בפלוגת המ"כים בחטיבה.

בשנת 1974, כחלק מלקחי מלחמת יום הכיפורים, הוקמה חטיבת ביסלמ"ח, בית הספר למ"כים, תחת פיקודו של אל"ם יעקב חסדאי, כדי לאגד את גדודי הכשרת מפקדי הכיתות, אשר השתייכו לכל אחת מחטיבות החי"ר הקיימות, תחת מסגרת תורתית ופיקודית אחודה. החטיבה כללה את גדוד 17, יחד עם גדוד 906 (שועלי הנגב) שהועבר מהנח"ל וגדוד 450 (האריה המעופף) שהועבר מחטיבת הצנחנים.

מפקדי גדוד 17[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפקדי גדוד 17
שם תקופת כהונה הערות
זאב עופר מפקד פלוגת המ"כים בחטיבת גולני
יהודה גולן 1958–1960
בנימין ענבר 1960–1962
יוסי וייס 1962–1964
משה שפיר 1964–1965
חיים יפרח 1965–1966
משה יוסף 1966–1967 תחת פיקודו הפכה הפלוגה לגדוד, והיה למפקד הגדוד הראשון. מפקד הגדוד במלחמת ששת הימים
איתן ברק 1967–1969
מרא אלעמי 1969–1971 לימים מפקד חטיבת ירושלים
יעקב דביר 1971–1972
דובי דרור 1972–1973 נהרג במלחמת יום הכיפורים
גדעון מאירי 1973
דוד כץ 1973–1974 מפקד הגדוד במלחמת יום הכיפורים בהבקעה ברמת הגולן ובכיבוש מוצב החרמון הישראלי.
אהרון ורדי 1974–1975
יעקב אור 1975–1976

גדוד 21[עריכת קוד מקור | עריכה]

גדוד 21 הוקם ב-25 בדצמבר 1947 כגדוד ג' של חטיבת "לבנוני", והיה אחד מהגדודים הסדירים הראשונים של ארגון ההגנה. למפקד הגדוד הראשון מונה בן עמי פכטר ולסגנו מונה צבי בן ארי. בשלהי פברואר 1948, עם הקמת חטיבת כרמלי היה לגדוד הראשון שלה. במלחמת העצמאות תרם רבות לקרבות ההכרעה בצפון הארץ.

בתום המלחמה ועם היערכות צה"ל מחדש, החל מספטמבר 1949, הוצב הגדוד תחת פיקוד חטיבת גולני, והשתתף בפעולות הביטחון השוטף בצפון. בינואר 1955 פורק הגדוד במסגרת סגירת יחידות ומפקדות.[95] ביוני 1989, ביוזמתו של אלוף (במיל') אהרון יריב שונה מספר גדוד 8206 של חטיבה 228 לגדוד 21.[96]

מפקדי גדוד 21[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפקדי גדוד 21
שם תקופת כהונה הערות
בן עמי פכטר דצמבר 1947 – מרץ 1948 נהרג בקרב שיירת יחיעם
דב צסיס מרץ 1948 – יולי 1948
אהרן יריב יולי 1948 – מאי 1949
אהרן אבנון מאי 1949 – אוגוסט 1951
גיורא שנאן אוגוסט 1951 – ינואר 1952
שלמה ענבר ינואר 1952 – אפריל 1953
יוסף יהלום אפריל 1953 – ינואר 1954
יוסף גטרויר ינואר 1954 – ינואר 1955

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפקדי החטיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפקדי החטיבה
שם תקופת כהונה הערות
משה מן פברואר – מאי 1948 המפקד הראשון, פרש מהתפקיד בעקבות מות אשתו
מישאל שחם מאי – יולי 1948
נחום גולן 1948–1950
דן לנר 1950
אברהם יפה 1950–1951 לימים מפקד פיקוד הדרום והצפון, וחבר הכנסת
מאיר עמית 1951–1952 לימים ראש אמ"ן, ראש המוסד ושר בממשלת ישראל
אסף שמחוני 1952–1954 לימים מ"מ מפקד פיקוד הצפון, נהרג בתאונת מטוס לאחר מבצע קדש, בהיותו מ"מ מפקד פיקוד הדרום
יששכר שדמי 1954–1955
חיים בן-דוד 1955–1956 לימים ראש אכ"א
בנימין גיבלי 1956–1957 לשעבר ראש אמ"ן
אהרון דורון 1957–1958 לימים ראש אכ"א
אלעד פלד 1958–1960 לימים עוזר ראש אג"ם
אהרן יריב 1960–1960 לימים ראש אמ"ן
מרדכי גור 1960–1963 לימים הרמטכ"ל ה-10
אורי בר-רצון 1963–1965
שלמה אלטון 1965–1966 נהרג במלחמת ששת הימים
יונה אפרת 1966–1968 מפקד החטיבה במלחמת ששת הימים, לימים מפקד פיקוד המרכז
יקותיאל אדם 1968–1970 לימים סגן הרמטכ"ל, נהרג במלחמת לבנון הראשונה
יהודה גולן 1970–1972
אמיר דרורי 1972–1974 מפקד החטיבה במלחמת יום הכיפורים, לימים סגן הרמטכ"ל
אורי שמחוני 1974–1975 לימים נספח צה"ל בארצות הברית
חיים בנימיני 1975–1976 לימים קצין מודיעין ראשי
אורי שגיא 1976–1977 לימים ראש אמ"ן
אמיר ראובני 1977–1978
דוד כץ 1978–1980 לימים מפקד עוצבת נתיב האש. יוזם מרוץ גולני ושביל גולני
אילן בירן 1980–1981 לימים מפקד פיקוד המרכז
ארוין לביא 1981–1982 מפקד החטיבה במלחמת לבנון הראשונה. לימים נספח צבאי בסינגפור
עמנואל הרט 1982–1984
צבי פולג 1984–1986 לימים ראש מטה פיקוד הצפון וראש עיריית נתניה
גבי אופיר 1986–1987 לימים מפקד פיקוד העורף
גבי אשכנזי 1987–1988 לימים הרמטכ"ל ה-19
ברוך שפיגל 1988–1990 לימים סגן מתאם פעולות הממשלה בשטחים
משה צין 1990–1991 לימים מפקד המכללה הבין-זרועית לפיקוד ולמטה
יאיר נוה 1991–1993 לימים סגן הרמטכ"ל
משה קפלינסקי 1993–1995 לימים סגן הרמטכ"ל
ארז גרשטיין 1995–1997 לימים מפקד יחידת הקישור ללבנון, נהרג בדרום לבנון
גדי איזנקוט 1997–1999 לימים הרמטכ"ל ה-21
שמואל זכאי 1999–2001 לימים מפקד אוגדת עזה
משה תמיר 2001–2003 לימים מפקד אוגדת עזה
ארז צוקרמן 2003–2005 לימים מפקד עוצבת נתיב האש
תמיר ידעי 2005–2008 מפקד החטיבה במלחמת לבנון השנייה. לימים מפקד פיקוד המרכז
אבי פלד 2008–2010 מפקד החטיבה במבצע עופרת יצוקה
אופק בוכריס 2010–2012 לימים מפקד המכללה הבין-זרועית לפיקוד ולמטה
יניב עשור 2012–2014 לימים ראש אכ"א
רסאן עליאן 2014–2016 מפקד החטיבה במהלך מבצע צוק איתן. לימים מתאם פעולות הממשלה בשטחים
שלומי בינדר 2016–2018 לימים ראש חטיבת המבצעים באמ"ץ
שי קלפר 2018–2020 לימים מפקד עוצבת הגליל
ברק חירם 2020–2022 לימים מפקד עוצבת הבזק
יאיר פלאי 18 ביולי 2022– מפקד החטיבה במלחמת חרבות ברזל

בארבעה במרץ 2024 פורסם כי אל"ם עדי גנון ימונה למח"ט גולני.[97]

ציונים לשבח ליחידות החטיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אמצעי לחימה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חטיבת גולני מצוידת כיום באמצעי הלחימה הסטנדרטיים של חיל הרגלים הישראלי ובנוסף גם בנגמ"שי "נמ"ר", הנחשב אחד מהכלים הממוגנים ביותר שבשימוש צה"ל. חטיבת גולני הייתה חטיבה הראשונה שצוידה בנגמ"ש המרכבה (נמ"ר).

בין השנים 20082012 הנשק האישי התקני של לוחמי החטיבה היה רובה הסער (רוס"ר) תבור מדגם "קומנדו" ("מקוצר"). בשנת 2012 הוחלף ה"תבור" במיקרו-תבור, ובשנת 2019 הוחלף בתבור X-95 פלאט-טופ (מיקרו-תבור דור ג'). בשנת 2023 החל תהליך חזרה לרובי ה-M4 בדגמים חדשים.

אמצעי לחימה אחרים בהם מצוידים לוחמי החטיבה:

צבע הכומתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צבע הכומתה חום. הצבע נקבע לחטיבה ב-1976. לפני כן היו הכומתות של גולני בצבע חאקי כמו לשאר יחידות צה"ל. רק לוחמי סיירת גולני חבשו כומתות שחורות. אל"ם יום-טוב חזן היה אז מפקד היחידות המיוחדות של החטיבה, סיפר: "עשינו מלחמת חורמה כדי לקבל כומתה משלנו, שלא נהיה דומים לג'ובניקים. רפול היה הקחצ"ר, והוא אמר לנו 'לכו תקבעו צבע'. נתתי לו ארבע אפשרויות והוא פסל את כולן מכל מיני סיבות 'רפוליות'. הוא אמר לי: 'לך תסתובב בין היחידות, שהחיילים יחליטו'. הם רצו חום כי זה מסמל את הקשר שלנו לאדמה". הפעם הראשונה שחולקה הכומתה הייתה בסוף אימון קיץ במדבר יהודה. המח"ט חיים בנימיני חילק אותה לקצינים והמג"דים חילקו לחיילים.[106][107]

הנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אתר הנצחה במוזיאון גולני, צומת גולני שבו מונצחים 1,449 חללי החטיבה

"גולני – ריאליטי טירונות"[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2013 פורסמה ב-ynet סדרה בבימויו של ניר (שוקו) כהן[111] שנקראה: "גולני – ריאליטי טירונות".[112] הסדרה ליוותה את מחזור הגיוס של אוגוסט 2011 של גדוד 51, מהגעתם לבסיס ההכשרה של החטיבה ועד לסיום ההכשרה במסע הכומתה. הסדרה אפשרה הצצה לתהליך הפיכתם של הטירונים ללוחמים, תוך שהיא מספרת את סיפוריהם האישיים של החיילים והמפקדים בפלוגה. צילומי הסדרה נערכו במהלך שישה חודשים בבסיס ההכשרה בסמוך לקיבוץ רגבים.

ביוני 2013 רכש ערוץ 10 את זכויות השידור של הסדרה ושידר אותה כסרט דוקומנטרי בן שני חלקים.[113]

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ישי אלמקייס, ‏נפרדים מהתבור: בחטיבות החי"ר מחליפים את הנשק, בעיתון מקור ראשון, 21 בדצמבר 2023
  2. ^ קובי דוד, למי שייך העץ שבתג חטיבת גולני?, באתר mynet עפולה ועמק, ‏23 במאי 2011
  3. ^ אתר למנויים בלבד גיל טבת ותומר אפלבאום, העצים היפים ביותר בישראל, באתר הארץ, 27 במרץ 2022
  4. ^ אחיקם משה דוד, שורשי האגדה: נמצא העץ של חטיבת גולני?, באתר nrg‏, 9 בפברואר 2011
  5. ^ קובי דוד, למי שייך העץ שבתג חטיבת גולני?, באתר mynet‏ עפולה ועמק, 23 במאי 2011
  6. ^ אלה גדודי חטיבת גולני, באתר צה"ל
  7. ^ Golani: Serving With Pride Since 1948, Israel Defense Forces
  8. ^ אתר למנויים בלבד זאב שטרנהל, האמת על המפקד גנדי, באתר הארץ, 21 באפריל 2016
  9. ^ איציק סיבוש, תרבות הגנרל המקסיקני קסטנייטס, News1, 15 מאי 2016
  10. ^ אורי מילשטיין, רבין נושא באחריות לכשלונות צה"ל בתחילת שנות החמישים, News1, 6 דצמבר 2013
  11. ^ שלמה מן, תל מוטילה מול תל פאחר, נעמוש / הרמה הסורית / מלחמת ששת הימים, 29 ביוני 2017
  12. ^ אריה יצחקי, כיצד הסתיים הקרב העקוב מדם בתל מוטילה, באתר ערוץ 7, ‏8 במאי 2011
  13. ^ אלי לנדאו, כוחות צה"ל פוצצו בית ו-3 בארות בכפרי לבנון משם יצאו לחבל בישראל, מעריב, 29 באוקטובר 1965, המשך
    הרמטכ"ל: העבר הטוב של היחסים עם לבנון אינו פוטר אותה מאחריות לחבלות, דבר, 31 באוקטובר 1965
  14. ^ אבי צור, "היינו קרובים להסכם עם סוריה הרבה יותר ממה שהציבור יודע", ריאיון עם האלוף אורי שגיא, "ביטאון הלוחם", גיליון 222, אפריל 2010, כפי שהועלה באתר "תנועה לשלום ישראל-סוריה"
  15. ^ כתיבה ועריכה: דני דור, תחקיר: רחל נחושתאי, עיצוב: סטודיו שוקי דוכובני, גדוד הסיור של חטיבת גולני – יחידה 631, 2015, עמ' 50
  16. ^ גיזרת עמק הירדן ועמק בית שאן, באתר "גלעד-לזכרם" – אתר להנצחת זכרם ולהנחלת מורשתם של הבנים והבנות, קצינים ולוחמים אשר נפלו בעת שרותם בחטיבת גולני
  17. ^ כתיבה ועריכה: דני דור, תחקיר: רחל נחושתאי, עיצוב: סטודיו שוקי דוכובני, גדוד הסיור של חטיבת גולני – יחידה 631, 2015, עמ' 51
  18. ^ רון בן ישי וז. שול, צה"ל פשט על ריכוזי מחבלים מזרחית לחצבני ולמרגלות החרמון, למרחב, 5 באוקטובר 1969
  19. ^ אפרים חירם, "פיחוטקה – הדלקנו את אורות הבוקר", ידיעות ספרים, 2021, עמ' 25
  20. ^ ערן נבון‏, השם שמאחורי ההר, באתר וואלה!‏, 17 בספטמבר 2010
  21. ^ צה"ל פשט על כפר בלבנון ושבה חיילים ואזרחים בתגובה על חטיפת השומר ממטולה, מעריב, 4 בינואר 1970
  22. ^ מרדכי גור, "מצפון ומים" – מתאר את שירותו כאלוף פיקוד צפון, הוצאת משרד הביטחון, 1998, עמודים 115–117
  23. ^ אורי דרומי, פיקד על הכיבוש מחדש של החרמון, באתר הארץ, 22 באוקטובר 2007
  24. ^ אבי צור, גיבור בעל כורחו, ריאיון עם יואב גולן קצין האג"ם של חטיבת גולני שפיקד על השלמת כיבוש החרמון, מתוך ביטאון "הלוחם" של ארגון נכי צה"ל, גיליון 196 דצמבר 2005, כפי שפורסם באתר "פרש", "זה לא חלף לי בראש ולו לרגע אחד. אפילו לא פסיק של מחשבה כזו. היה לי ברור בכל שנייה ושנייה במהלך הקרב הזה שאנחנו כובשים את החרמון. תבין, בתודעה שלי לא הייתה בכלל אפשרות אחרת"
  25. ^ אהוד ערן, "תמצית געגוע – סיפורו של ארז גרשטיין והמלחמה בלבנון", ידיעות ספרים, 2007, עמודים 91–96
  26. ^ משה (צ'יקו) תמיר, מלחמה ללא אות, הוצאת מערכות – משרד הביטחון, 2005, עמודים 27–29
  27. ^ אהד לסלוי, מבצע חומת מגן מהכלה להכרעה, משרד הביטחון – ההוצאה לאור, 2002, עמ' 97
  28. ^ אהד לסלוי, מבצע חומת מגן מהכלה להכרעה, משרד הביטחון – ההוצאה לאור, 2002, עמ' 144, 153
  29. ^ אהד לסלוי, מבצע חומת מגן מהכלה להכרעה, משרד הביטחון – ההוצאה לאור, 2002, עמ' 162
  30. ^ אהד לסלוי, מבצע חומת מגן מהכלה להכרעה, משרד הביטחון – ההוצאה לאור, 2002, עמ' 164–165
  31. ^ "הוכחנו שצה"ל יכול להגיע לכל מקום", באתר ynet, 2 במרץ 2002
  32. ^ אהד לסלוי, מבצע חומת מגן מהכלה להכרעה, משרד הביטחון – ההוצאה לאור, 2002, עמ' 175-171
  33. ^ אהד לסלוי, מבצע חומת מגן מהכלה להכרעה, משרד הביטחון – ההוצאה לאור, 2002, עמ' 186-182
  34. ^ אהד לסלוי, מבצע חומת מגן מהכלה להכרעה, משרד הביטחון – ההוצאה לאור, 2002, עמ' 204–206
  35. ^ אהד לסלוי, הקרב על מחנה הפליטים ג'נין במבצע "חומת מגן", באתר צה"ל, 14 באפריל 2022
  36. ^ אחיה ראב"ד, פצוע: רוצה לפגוש את הרופאה שהצילה את חיי, באתר ynet, 1 באוגוסט 2006
  37. ^ יואב זיתון, 13 לוחמי גולני נהרגו בעזה הבוקר והלילה, באתר ynet, 20 ביולי 2014
  38. ^ תבנית:יואב זיתון
  39. ^ חילופי אש בשכם: עשרה פלסטינים נהרגו, רובם מחבלים מ"גוב האריות", באתר ynet, 22 בפברואר 2023
  40. ^ לילך שובל, חנן גרינווד, דובר צה"ל על מבצע "בית וגן": "נותרו לנו עוד 10 יעדי טרור לטפל בהם", באתר ישראל היום, 3 ביולי 2023
  41. ^ נדב איל, "המוסף לשבת", חסרות רק שתי מילים: אני. אחראי, באתר ynet, 13 באוקטובר 2023
  42. ^ קורין אלבז-אלוש, "מנענו נזק יותר גדול. רוצים להכות בחמאס בשביל האחים שלנו" | גבורת גולני, באתר ynet, 19 באוקטובר 2023;
    חללי המלחמה שהותרו לפרסום, באתר צה"ל
  43. ^ חוסל מפקד גדוד נוסף של חמאס. קולות ותיעודים מהפעילות הקרקעית והתקיפות, באתר צה"ל, 3 באוקטובר 2023
  44. ^ הקרב ההרואי של גולני הלילה ברצועת עזה: "ממשיכים בתמרון, עד הניצחון", באתר ערוץ 7, 2 בנובמבר 2023
  45. ^ אחרי 20 שנה: גולני נפרדת מיחידת אגוז, באתר ערוץ 7
  46. ^ יואב גלבר, גרעין לצבא עברי סדיר, הוצאת יד יצחק בן-צבי, 1986, עמ' 556
  47. ^ אביחי בקר, הכריזמה של ארבינקא האפור, באתר הארץ, 1 באוקטובר 2003
  48. ^ 1 2 מתן גלין, מפקדים חדשים לגדוד 12 ויחידת אגוז של גולני, באתר צה"ל (דרך ארכיון האינטרנט), 15 ביולי 2012
  49. ^ 1 2 לילך שובל, תפסו פיקוד בקרב, באתר ישראל היום, 5 באוגוסט 2014
  50. ^ אלון בן דוד, המג"ד שאיבד 41 לוחמים ביום אחד: "חשבתי רק על היישובים", באתר חדשות 13, 17 באוקטובר 2023
  51. ^ עטרה גרמן, ‏"גדוד 13 לא יישבר לעולם": סא"ל תומר גרינברג הובא למנוחות, בעיתון מקור ראשון, 13 בדצמבר 2023
  52. ^ אמיר בוחבוט‏, "הלוחמים בכפיר סוללים לעצמם את הדרך", באתר וואלה!‏, 15 במאי 2013
  53. ^ צל"ש מפקד אוגדה - יאיר פלאי, באתר הגבורה
  54. ^ כיבוש משלטים 100 ,113 ושני משלטי הצומת, הצפוני והדרומי 16–17 באוקטובר 1948
  55. ^ עינב גרינברג כהן, הפחת"ק בדרך ל-51: 1 מתוך 5 לוחמים בגולני יגיע לראשונה לפלוגה החדשה הזו, באתר צה"ל, 17 באוגוסט 2021
  56. ^ אביחי בקר, אינדיאנים על גבעה 16 – פלוגה בקרב החרמון, הוצאת משרד הביטחון, 2003, עמוד 65, "'אנחנו נאלצים לסגת מהגבעה, יש פצועים', דיווח חייל אלמוני מפלוגה א' לקצין האג"ם. 'קחו אותם ודלגו לאחור', הורה לו לוי, ולאחר שווידא שאין יותר חיילים על גבעה 17 הפעיל ארטילריה לעברה. זה היה המהלך שהכריע סופית את הסורים"
  57. ^ לוחמי גדוד 51 חוזרים למוצב וקיבוץ כיסופים: "זה היה קרב הירואי", באתר חדשות 13, 14 באוקטובר 2023
  58. ^ יואב זיתון, המג"ד שאיבד עין בלבנון ה-2 נערך ללבנון ה-3, באתר ynet, 16 ביוני 2013
  59. ^ ישי אלמקייס, ‏"נלחמנו כמו אריות": קרב הבלימה ההירואי של גדוד 51 בגולני, בעיתון מקור ראשון, 20 באוקטובר 2023
  60. ^ סא"ל רון וייסל - צל"ש האלוף, באתר הגבורה, כפי שהועלה ב"אתר הגבורה"
  61. ^ יוסי יהושוע ואיתן גליקמן, צל"ש הוענק למפקד גדוד הסיור של גולני, ידיעות אחרונות, 10 בדצמבר 2003, כפי שהועלה באתר גדס"ר גולני
  62. ^ יואב זיתון, מגן בגבול סוריה: פרס הרמטכ"ל לגדס"ר גולני, באתר ynet, 30 בדצמבר 2013
  63. ^ 1 2 מיכאל אוריה, הצצה למהפכה המיוחדת ביחידת חוד החנית של גולני, באתר צה"ל, 27 בנובמבר 2018
  64. ^ רפי קוצר, באתר גדוד הסיור של גולני
  65. ^ רפי קוצר, "מחלקת הקומנדו". בתוך: בנימין עציוני (עורך), "אילן ושלח – דרך הקרבות של חטיבת גולני", הוצאת מערכות, 1950, עמודים 287–291
  66. ^ מאיר עמית, "גדוד הפשיטה הממוכן". בתוך: בנימין עציוני (עורך), "אילן ושלח – דרך הקרבות של חטיבת גולני", הוצאת מערכות, 1950, עמוד 67
  67. ^ משה ("מוסה") פלד ז"ל (1948–1949), באתר גדוד הסיור של גולני
  68. ^ אביחי בקר, ארז של לבנון, הארץ, 1 במרץ 1999, כפי שהועלה באתר פרש
  69. ^ חן קוטס-בר, "דווקא בגלל שאני כהנא", באתר nrg‏, 12 בפברואר 2004
  70. ^ עמוס הראל, ערעורו של הנאשם המרכזי בהתעללויות בגולני נדחה ברובו, באתר הארץ, 19 באפריל 2001
  71. ^ עמוס הראל, פרק 1 || תדע כל אם עברייה, באתר הארץ, 18 באפריל 2013
  72. ^ אביחי בקר, "כבר לא שטן", הארץ, 26 במאי 2000
  73. ^ עידן סונסינו, אימון מיוחד: סיירת גולני תרגלה שחרור בני ערובה, באתר צה"ל (דרך ארכיון האינטרנט), 21 במאי 2012
  74. ^ ראו אל"ם שריג סרגוסי אהרון סרגיי באתר הפלמ"ח.
  75. ^ איתי רום, ‏זה כאילו קרה רק אתמול, באתר גלובס, 27 ביולי 2006
  76. ^ עמוס הראל ואבי יששכרוף, "קורי עכביש", הוצאת ידיעות ספרים, 2008, עמוד 308
  77. ^ אהוד ערן, "תמצית געגוע – סיפורו של ארז גרשטיין והמלחמה בלבנון", ידיעות ספרים, 2007, עמודים 163–166
  78. ^ יואב לימור ואלון בן דוד, מקום ראשון: סיירת גולני, באתר ynet, 30 בינואר 2008
  79. ^ ערו נבון, גולני של ליליס, באתר ישראל היום, 5 באפריל 2014
  80. ^ אסף משניות, בחרבם ובקשתם, באתר ערוץ 7, 10 באוקטובר 2019
  81. ^ רקע על מיקי מוסברג
  82. ^ איל דורון, הדס ועופר רגב, "בהשקט ובבטחה – מורשת יחידת מגלן", פורת הוצאה לאור, מאי 2012, עמוד 15
  83. ^ ניצן נוריאל - פרופיל, באתר גדס"ר גולני
  84. ^ עמוס הראל, אייזנקוט כבר לא יזכה לאידיליה עם המתנחלים, באתר הארץ, 17 ביוני 2003
  85. ^ אילן הררי, באתר גדס"ר גולני
  86. ^ אביחי בקר, "שמע, הייתה לי טעות", הארץ, 26 במרץ 1999, כפי שהועלה באתר פרש
  87. ^ המ"פ שנפצע אתמול בכפר טובאס איבד רגל בלבנון, באתר הארץ, 14 ביוני 2002
  88. ^ יואב איתיאל, חיילי עורב גולני לדורותיהם ציינו 40 שנה לפלוגה, "מגזין המושבות", 11 בספטמבר 2014
  89. ^ היחידות המצטיינות שיקבלו צל"שים על פעילותן ב"שובר גלים", באתר צה"ל, 6 בנובמבר 2022
  90. ^ תומי שטוקמן, איך מחרימים מתקני ייצור אמל"ח - במרכז בירת טרור?, באתר צה"ל, 29 ביולי 2019
  91. ^ אביחי בקר, אל"ם א’ מח"ט גולני, דיוקן, מעריב מוסף שבת, 20 באוקטובר 1995, עמודים 8–9 ו-15, כפי שהועלה באתר פרש
  92. ^ מורשת חטיבת גולני, באתר פייסבוק, ‏26 במאי 2019
  93. ^ מיכל דניאלי, ‏קולנוע וג'קוזי: הבסיסים הכי טובים בצה"ל, באתר ‏מאקו‏, 24 ביולי 2011
  94. ^ הצצה ראשונה לקורס שישנה את חטיבת גולני, באתר צה"ל, 29 בנובמבר 2017
  95. ^ אריה יצחקי, גדוד 21 בעקבות לוחמים, הוצאה: א"י, 2017
  96. ^ אריה יצחקי, גדוד 21 – בעקבות לוחמים, א"י, ת"ד 92 נווה ים, 2017, עמ' 79
  97. ^ יואב זיתון, מינויים חדשים בצה"ל: מפקדת ראשונה לבסיס חיל האוויר, מח"ט חדש לגולני - ומחליפים לאל"מים שנהרגו, באתר ynet, 4 במרץ 2024
  98. ^ צל"ש יחידתי - גדוד אגוז, באתר הגבורה
  99. ^ צל"ש יחידתי - גדוד אגוז, באתר הגבורה
  100. ^ צל"ש יחידתי - סיירת גולני, באתר הגבורה
  101. ^ צל"ש יחידתי - פלס"ר גולני, באתר הגבורה
  102. ^ צל"ש יחידתי - פלס"ר גולני, באתר הגבורה
  103. ^ צל"ש יחידתי - גדוד 51, באתר הגבורה
  104. ^ צל"ש יחידתי - גדוד 51, באתר הגבורה
  105. ^ צל"ש יחידתי - גדוד 51 (הבוקעים הראשון) מגולני, באתר הגבורה
  106. ^ זאב שרון, סיפור הכומתה החומה של "גולני", באתר עמותת גולני
  107. ^ תופסים צבע / מאת משה דוד, מוסף "המגזין", של מעריב 11/07/2011 עמודים 4–5
  108. ^ מרוץ גולני, באתר עמותת גולני
  109. ^ מרוץ גולני, באתר קרן לב"י האגודה למען החייל
  110. ^ גלעד לחללי סיירת גולני שנפלו במלחמת ההתשה בעמק בית שאן ובעמק הירדן
  111. ^ ניר (שוקו) כהן, שתי דקות, זוז: גולני, ריאליטי טירונות, באתר ynet, 16 באפריל 2013
  112. ^ סרטונים גולני - ריאליטי טירונות – פרקי הסדרה
  113. ^ ערוץ 10 רכש מ-ynet את הסדרה "גולני – ריאליטי טירונות", באתר כלכליסט, 16 ביוני 2013