סיני מצויץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
סיני מצויץ
ארץ מוצא סין-אפריקה
שימושים שעשועים ולוויה
קבוצה כלבי לוויה וזעירים
תכונות
משקל 2-6 ק"ג
גובה כתפיים 28-33 ס"מ
גובה 28 ס״מ עריכת הנתון בוויקינתונים
תוחלת חיים 13-15 שנים
אופי הוא מאוד קשור לבעליו, אוהב להתפנק ודורש להיות תמיד בחברת בני הבית, מגדלים מספרים על מצבים של דיכאון ובכי בהם נשאר הכלב לבד בבית. בעל אינטליגנציה גבוהה, פעיל וערני.
אילוף הסתגלות גבוהה
תיאור הסיני המצויץ נפוץ בשני מופעים: המפורסם יותר הוא של הסיני המצויץ הקירח - בעל ציצית שיער על ראשו, על קצה הזנב וגם על כפות הרגליים. המופע האחר הוא בעל פרווה ארוכה, רכה ונעימה על כל גופו. הפרווה יכולה להופיע בכל הצבעים ובשילובי צבעים שונים.
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הסיני המצויץ הוא גזע כלבים.

הקירחות היא סטייה גנטית, שנעשתה נפוצה על ידי הרבעות מכוונות. הגן האחראי לקירחות הוא האלל הדומיננטי. אלל זה קטלני (גן "ליטלי") אם הכלב הוא הומוזיגוט לאלל זה, לכן הזיווג האידיאלי לקבלת שגר בריא הוא הרבעה בין הורים שאחד מהם קירח והשני עם שיער. במקרה זה הגורים הקירחים יצאו בריאים, כשהם נושאים בתוכם גם גנים של ארוכי שיער.

מאפיין נוסף לגזע, הוא הליכתו האלגנטית של הסיני המצויץ- הליכה גאה, כשהזנב והצוואר מורמים, והרמת רגליים גבוהה, כפי שמכנים "גאלופ" (כמו סוס).

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוצאו של הגזע הוא סיני/אפריקאי. "המוטציה" הראשונה של כלב קירח הופיעה בכלבים עתיקים ביבשת אפריקה.

נמצאו עדויות ארכאולוגיות של כלב דומה מלפני עשרת אלפים שנה, ועדויות נוספות מהמאה ה-13 של קיום גזע זה בסין.

הכלבים היו מתלווים לסוחרים הסיניים בהפלגותיהם. בדרך זו הצליח להגיע הגזע ליבשות שונות בשאר העולם, ונמצא לרוב בערי הנמל. ייתכן, שבהגיעו לדרום אמריקה היווה שם את הבסיס להתפתחות הגזעים הקירחים, וייתכן גם שלהפך.

לראשונה הוצג הכלב במערב בשנת 1881, והוכר כגזע לראשונה ב-1960 באירופה, וב-1979 בארצות הברית. ישנם כיום שני טיפוסי גזע עיקריים, שההבדל בינם הוא מבנה העצם, רוחב ומסיביות.

ייעוד ואופי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ייעודו הראשוני של הגזע הוא ככלב לוויה, ולכן מתאים לשמש ככלב משפחה, בדירת מגורים. הסיני המצויץ אינו מגלה אגרסיביות כלל, אם כלפי כלבים אחרים ואם כלפי חתולים. מומלץ לאפשר לכלב "לפרוק" אנרגיות, בעיקר בטיולים.

משום חוסר השיער, אין לחשוף אותו לקרינת שמש ישירה ולא ללחות גבוהה, הפוגמים בבריאות עורו של הכלב. למרות העובדה שהכלב חסר שיער, הוא זקוק לרחצה ככל כלב בעל פרווה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]