צלב אנדראס הקדוש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף סלטיר)
אנדראס הצלוב

צלב אנדראס הקדוש, הקרוי על שמו של אנדראס הקדוש, אחד משנים עשר שליחי ישו, הוא צלב אלכסוני בצורת האות הלטינית X. השם ההרלדי של הצלב הוא צלב סאלטייר, ושם נוסף הוא crux decussata (לטינית: צלב ה-10, על שום הדמיון ל-X, המספר "10" בלטינית). הסאלטייר מזוהה לרוב עם דגלה של סקוטלנד, וכן נמצא בשימוש הרלדי בסמלי אצולה ודגלים אחרים.

מקור[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור הצלב הוא בצליבתו של הקדוש הנוצרי אנדראס, שעל פי המסורת הנוצרית נצלב על צלב אלכסוני בעת שהותו בעיר פטרס שביוון. במאה הרביעית לספירה הופיע הצלב על מטבעות שהנפיקו קיסרי רומא, כקונסטנטיוס השני, יוביאנוס, תאודוסיוס הראשון ואחרים. במאות התשיעית והעשירית השתמשו בסמל קיסרי ביזנטיון למטרות דומות.

מקורו של צלב אנדראס כסמלה של סקוטלנד הוא, על פי האגדה, בקרב שניהל המלך אנגוס נגד שבטים אנגליים בשנת 832. המלך ואנשיו היו מוקפים ועל סף תבוסה, והתפללו לנס. במהלך אותו הלילה הופיע אנדרו הקדוש בפני אנגוס והבטיח לו ניצחון. למחרת הופיע צלב סאלטייר לבן על רקע השמיים הכחולים, והקרב הסתיים בניצחון סקוטי. הסאלטייר הפך לדגלם של הסקוטים מאז. עם זאת, רק החל מ-1503 הפך הסאלטייר לדגל סקוטלנד, וצורתו כיום - צלב אנדראס לבן על רקע כחול, התעצבה סופית מאוחר יותר.

צלב אנדראס בדגלים אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דגל מדיני ואזרחי דגל סקוטלנד דגל מדיני ואזרחי דגל נובה סקוטיה דגל לאומי, דגל הצי האזרחי דגל ג'מייקה דגל מדיני ואזרחי דגל אלבמה דגל מדיני ואזרחי דגל גליסיה
דגלון החרטום של הצי הרוסי דגל הצי הצבאי דגל הצי הרוסי דגל טנריף עיצוב שהיה בשימוש בעבר, אך כיום לא בשימוש דגל מלכות המשנה של ספרד החדשה (צלב בורגונדיה) דגל סן אנדרס ופרובידנסיה


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צלב אנדראס הקדוש בוויקישיתוף