סמל מדינת אורנג' החופשית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סמל מדינת אורנג' החופשית
גרסאות
פרטים
המחזיק בסמל מדינת אורנג' החופשיתמדינת אורנג' החופשית מדינת אורנג' החופשית
תאריך אימוץ 28 בפברואר 1856
התקנים
מגן שדה לבן עם מסגרת שחורה, או לחלופין שדה נחושת. בצידו התחתון, הימני העליון והשמאלי העליון ממוקמים חצוצרות. במרכז משתרע עיגול, אשר חלקו העליון מציג אריה, עץ תפוזים וכבשים, וחלקו התחתון את האפריקאנר הנודד, הטרקבור. בעיגול מופיעים גם כיתובי המוטו.
תומכים שני דגלי מדינת אורנג' החופשית
מוטו GEDULD EN MOED
בהולנדית: סבלנות ואומץ
VRYHEID IMMIGRATIE
בהולנדית: חירות ומסע

סמל מדינת אורנג' החופשיתהולנדית: Wapen van de Oranje-Vrijstaat) הוא סמלה הלאומי של מדינת אורנג' החופשית, אשר התקיימה בשטחי דרום אפריקה של ימינו במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19.

עיצוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

בלב סמל מדינת אורנג' החופשית עומד מגן לבן עם מסגרת שחורה. בשלושה קצותיו, התחתון, הימני העליון והשמאלי העליון, ממוקמים חצוצרות, אשר הושאלו באופן ישיר מייצוגם בדגל בית המלוכה של הולנד, בית אוראניה-נאסאו. בין החצוצרות, במרכז, משתרע עיגול לבן המכיל את עיקר תוכן הסמל. חציו העליון מבטא את עולם החי של המדינה. מימין האריה המקומי, משמאל שלשה כבשים המבויתת אותן הביא האדם הלבן, ובמרכז נישא לגובה עץ תפוזים. לעץ התפוזים משמעות מיוחדת בשל אזכור שמו בשם המדינה. בחציו התחתון של העיגול מופיעה עגלת משא, המייצגת את האפריקאנר הנודד, ה"טרקבור", התר את הארץ בחפשו אחר חירות ומקום להקים בו מולדת. בעיגול מוצגים שני כיתובי מוטו. בקצותיו כתוב בהולנדית "VRYHEID IMMIGRATIE", שפירושו "חירות ומסע"; ובמרכזו כתוב בהולנדית גם כן "GEDULD EN MOED", שפירושו "סבלנות ואומץ". ומעבר לכל זה, משני צדי המגן תומכים שני דגלי מדינת אורנג' החופשית, אחד במכל צד.[1]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בול רשמי של מדינת אורנג' החופשית משנת 1900. הבול כולל כמה מוצגים המופיעים בסמל מדינת אורנג' החופשית: עץ התפוזים והחצוצרות.

בדומה לאופן עיצוב דגלה, גם ביחס לעיצוב סמלה של מדינת אורנג' החופשית, היה למלוכה ההולנדית השפעה משמעותית. לבקשת נשיא מדינת אורנג' החופשית הראשון, יוזיאס פיליפ הופמן, ובהסכמת מלך הולנד וילם השלישי (1849-1890), הסמל עוצב לבסוף על ידי "המועצה העליונה לענייני אצולה" (Hoge Raad van Adel) - גוף רשמי של ממשלת הולנד. בינואר 1856 הוא הובא לאישור מועצת העם, הפרלמנט של מדינת אורנג' החופשית. לאחר תקופה של דיון פנימי במדינה באשר לאופי הסמל שעוצב בהולנד, ועל אף התנגדות מסוימת, ב-28 בפברואר 1856, המועצה אישרה אותו לבסוף. באופן רשמי הסמל הפך לסמלה של המדינה רק כשנה לאחר מכן, ב-23 בפברואר 1857, והוא נשאר בתוקף עד ה-31 במאי 1902, אז מדינת אורנג' החופשית הובסה על ידי בריטניה במלחמת הבורים, וחדלה מלהתקיים.[1]

לאחר ניצחון הבריטים על מדינת אורנג' החופשית, הם הקימו על חורבותיה את מושבת נהר האורנג', אשר התקיימה עד שנת 1910. הסמל שבחרו הבריטים למושבה נעדר כל ייצוג או שאיבת השראה מהסמל ההיסטורי של המקום - סמל מדינת אורנג' החופשית. בשנת 1910 אוחדו שטחי מדינת אורנג' החופשית עם שאר המושבות הבריטיות באזור, ועל בסיסן הוקם איחוד דרום אפריקה. סמל המדינה החדשה כלל ייצוג לא מבוטל לסמל מדינת אורנג' החופשית. מעל הסמל התנשא בגאון אריה, וברבע הימני התחתון של המגן עמדה עגלה, הדומה לעגלת האפריקאנר הנודד מסמל המדינה. בנוסף ברבע השמאלי התחתון הופיע עץ תפוזים. לאחר נפילת האפרטהייד והקמת דרום אפריקה החדשה, סמל פרובינציית המדינה החופשית, המשתרעת כיום בשטח עליו הייתה פעם מדינת אורנג' החופשית, לא כלל שום אזכור ממשי לסמל מדינת אורנג' החופשית ההיסטורית.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 http://www.hubert-herald.nl/RSAOrange.htm "ORANJE VRIJSTAAT - ORANGE FREESTATE"], heraldica civica et militara