סמל איווה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף סמל מדינת איווה)
חותם מדינת איווה
סמל איווה
פרטים
המחזיק בסמל איווה עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך אימוץ 25 בפברואר 1847
התקנים
מוטו
  • אנגלית: Our liberties we prize, and our rights we will maintain
    "את החירויות שלנו אנחנו מקדשים, ועל הזכויות שלנו נשמור"
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סמל מדינת איווה או החותם הגדול של מדינת איווהאנגלית: Great Seal of the State of Iowa) הוא סמלה הרשמי של המדינה. הסמל נוצר ב-1847, כשנה לאחר הצטרפותה של איווה לארצות הברית.

עיצוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסמל הוא עגול, במרכזו תמונת נוף המציגה אזרח לובש מדים (מתנדב למיליציה אזרחית) העומד בשדה חיטים, מסביבו כלים חקלאיים שונים, ברקע נהר המיסיסיפי ומעליו עיטם לבן-ראש הנושא את מוטו המדינה. הסמלים הרבים המרכיבים את הסמל נועדו לייצג את ההיסטוריה של המדינה ושל המתיישבים שהקימו אותה.

  • האזרח לובש המדים, מחזיק בימינו את דגל הכוכבים והפסים, שבקצה המוט שלו מונפת "מצנפת החירות". הוא מייצג את החיילים המתנדבים מאיווה שלחמו במלחמת ארצות הברית–מקסיקו (1846-1848) שהתחוללה בזמן אימוץ הסמל. בגרסאות רבות הוא חובש כובע רחב שוליים המתאים לתקופת מלחמת האזרחים האמריקאית.
  • חיטה, המוצגת גם באלומות חיטה וגם כרקע לסמל. חיטה היה הדגן העיקרי שגודל באיווה על ידי המתיישבים הראשונים שלה.
  • עופרת, המוצגת בכבשן מעלה עשן, ערימת מתכת ולעיתים גם כמכרה. מייצג את תעשיית כריית העופרת במזרח איווה שהייתה לאחד ממקורות ההכנסה הגדולים של המדינה עם הקמתה. מאז תחילת המאה ה-20 פחתה מאוד כריית העופרת.
  • אוניית הקיטור "איווה", אוניית קיטור היסטורית שנחשבת כאחת האוניות המהירות בהיסטוריה של נהר המיסיסיפי, שהיווה דרך התחבורה המרכזית במדינה עם הקמתה.
  • עיטם לבן-ראש, מייצג את הממשל הפדרלי ומחזיק במקורו את המוטו של המדינה. סמל זה מופיע גם בדגל איווה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני אימוץ הסמל הנוכחי בטריטוריה של איווה היה שימוש בסמל טריטוריאלי שכלל נשר שהחזיק במקורו חץ וברגלו קשת. פשטותו של הסמל הטריטוריאלי הפך אותו לפופולרי מאוד והיה בשימוש עד לשנות ה-60 של המאה ה-19, אפילו אחרי שהוחלף רשמית. עיצוב הסמל אומץ רשמית על ידי האספה הכללית הראשונה של איווה ב-25 בפברואר 1847, שם תואר בחוק מדינת איווה 1A.1, בו כתוב:

מזכיר המדינה מורשה בזאת מכוח חוק זה להשיג חותם אשר ישמש כחותם הגדול של מדינת איווה. קוטרו של החותם יהא שני אינצ'ים, ועליו יגולף הסמל המתואר להלן, וסביבו המילים: "החותם הגדול של מדינת איווה" - אלומות ושדה של חיטה, עם חרמש וכלים חקלאיים אחרים, בצד שמאל ליד התחתית; תנור עופרת וערימת עופרת בצד ימים; האזרח לובש המדים, עם מחרשה באחוריו, תומך בדגל האמריקאי ובמצנפת החירות באמצעות ידו הימנית, ואת נשקו בידו השמאלית, במרכז וליד התחתית; נהר המסיסיפי ברקע הכללי, ואוניית הקיטור "איווה" מפליגה בו; נשר ליד הקצה העליון, מחזיק במקורו מגילה ובה הכיתוב הבא: "את החירויות שלנו אנחנו מקדשים, ועל הזכויות שלנו נשמור"

גרסאות שונות של סמל איווה לאורך השנים

אף כי לא שונה נוסח החוק מאז אימוצו במאה ה-19, משום שלא הוצג ציור של הסמל בנוסח החוק המקורי, קיימים מספר עיצובים שונים לסמל, שונים זה מזה בצבעים ובסידור מרכיבי הסמל. ב-2010 הציע חבר בית הנבחרים של איווה, ריי זירקלבך, להחליף את ניסוח החוק מ"עם מחרשה באחוריו" ל"עם מחרשה מאחוריו" מחשש כי אנשים עלולים להתבלבל במשמעות החוק וכוונת המחוקק, וכי אי הבנה זו עלולה לפגוע בכבוד המשמר הלאומי של איווה.

הסמל לא היה בשימוש רחב עם אימוצו עקב פופולריות נמוכה. הסמל נתפס כמבולגן ועמוס, ורבים העדיפו להשתמש בסמל הטריטוריאלי שקדם לו.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]