ססיליה רות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ססיליה רות
Cecilia Roth
צילום משנת 2014
צילום משנת 2014
לידה 8 באוגוסט 1956 (בת 67)
בואנוס איירס, ארגנטינה עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Cecilia Edith Rotenberg Gutkin עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארגנטינהארגנטינה ארגנטינה
תקופת הפעילות מ-1976 עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Fito Páez (19922001) עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 1
פרסים והוקרה פרס האקדמיה האירופית לקולנוע לשחקנית הטובה ביותר (1999) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ססיליה אדית' רוטנברג גוטקיןספרדית: Cecilia Edith Rotenberg Gutkin; נולדה ב-8 באוגוסט 1958) היא שחקנית קולנוע יהודייה-ארגנטינאית, זוכת שני פרסי גויה ופרס האקדמיה האירופית לקולנוע לשנת 1999 עבור תפקידה בסרטו של פדרו אלמודובר "הכל אודות אמא".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולדה בבואנוס איירס שבארגנטינה, למשפחה יהודית-אשכנזית. אביה היגר מאוקראינה בשנות ה-30. אמה, דינה רות (במקור: דינה גוטקין), היא זמרת שגדלה בצ'ילה ששרה, בין היתר, שירי לאדינו. אחיה הצעיר, אריאל רות הוא מוזיקאי.

המשפחה היגרה לספרד ב-1976, עקב רדיפות המשטר בארגנטינה, ורות המשיכה שם את הקריירה שלה כשחקנית.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השתתפה בסדרות טלוויזיה רבות ובעשרות סרטי קולנוע, בהם שמונה בבימוי פדרו אלמודובר. בשל הופעותיה החוזרות בסרטים של אלמודובר, דבק בה לעיתים הכינוי "נערת אלמודובר" (Chica Almodóvar).

אחרי מילוי תפקידים משניים במספר סרטים, ב-1979 שיחקה תפקיד ראשי ב-"Arrebato", סרטו של הבמאי איוואן זולואטס. בשנת 1993 זכתה בפרס קונדור הכסף הארגנטינאי לשחקנית הטובה ביותר, על תפקידה בסרט Un lugar en el mundo. רות התפרסמה במיוחד כששיחקה תפקיד ראשי ב"הכל אודות אמא" (Todo sobre mi madre), סרטו זוכה פרס האוסקר של אלמודובר משנת 1999. היא זכתה אז בספרד בפרס גויה למשחק בתפקיד נשי ראשי. שנה קודם, ב-1998, קיבלה אותו פרס ואת "קונדור הכסף" על משחקה בסרט "Martín (Hache)" של אדולפו אריסטראינס. בשנת 2001 שיחקו בסרט שביים בעלה דאז, פיטו פאאס, "חיים פרטיים", לצדם של כוכבים אחרים כמו גאל גרסיה ברנאל ודולורס פונסי.

אחרי נפילת המשטר הצבאי בארגנטינה, חזרה למולדתה בשנות ה-80 ובאופן קבוע משנת 1995 השתתפה שם בסרטי קולנוע, בסדרות טלוויזיה ובהצגות תיאטרון. בין במאי הקולנוע הספרדים שאיתם שיתפה פעולה גם רודולפו קון, שבסרטו "El Senor Galindez" שיחקה את "קוקה", לצידו של אנטוניו בנדרס.

בשנת 2019 שיחקה בסרטו של פדרו אלמודובר "כאב ותהילה"; שזכה לשתי מועמדויות בטקס פרסי גלובוס הזהב ה-77 ולשתי מועמדויות בטקס פרסי האוסקר ה-92. באותה שנה החלה לשחק בסדרת הדרמה הספרדית "המזח"' בתפקיד בלנקה, מבית היוצר של אלכס פינה; היוצר של הסדרה "בית הנייר". בשנת 2020 שיחקה גם בעונתה השנייה והאחרונה של הסדרה.

בשנת 2020 שיחקה במותחן הפסיכולוגי של נטפליקס "פשעי משפחה".

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

היא נישאה ב-1999 לבמאי הקולנוע וזמר הרוק הארגנטינאי פיטו פאאס, ואימצה איתו ילד, מרטין. ב-2003 התגרשו השניים. הזמר חואקין סבינה כתב והלחין לה את השיר "ססיליה". רות נישאה מאוחר יותר לגונסלו חיל.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ססיליה רות בוויקישיתוף