ספיידרמן: ממד העכביש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ספיידרמן: ממד העכביש
Spider-Man: Into the Spider-Verse
כרזת הסרט בעברית
כרזת הסרט בעברית
כרזת הסרט בעברית
מבוסס על מיילס מוראלס מאת בריאן מייקל בנדיס
בימוי פיטר רמזי, רודני רות'מן, בוב פרסיצטי עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי אבי ארד
איימי פסקל
פיל לורד
כריסטופר מילר
כריסטינה סטיינברג
תסריט פיל לורד וכריס מילר עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה Robert Fisher Jr. עריכת הנתון בוויקינתונים
מדבבים שאמיק מור
היילי סטיינפלד
מהרשלה עלי
ג'ייק ג'ונסון
לייב שרייבר
בריאן טיירי הנרי
לורן ולז
לילי טומלין
מוזיקה דניאל פמברטון
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה סרטי קולומביה
סרטי סוני הנפשה
מארוול קומיקס
חברה מפיצה סרטי סוני
שיטת הפצה הורדה דיגיטלית, וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 14 בדצמבר 2018
ישראלישראל 6 בדצמבר 2018
משך הקרנה 116 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט פעולה, ספרות ספקולטיבית, דרמה, סרט גיבורי-על, סרט הרפתקאות, סרט מדע בדיוני, קומדיה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 90 מיליון דולר
הכנסות 375.5 מיליון דולר (10 בפברואר 2019)
הכנסות באתר מוג'ו animatedspider-man
פרסים פרס אוסקר לסרט המונפש הטוב ביותר
פרס גלובוס הזהב לסרט הטוב ביותר - הנפשה
פרס באפט"א לסרט האנימציה הטוב ביותר
פרס אנני לסרט הטוב ביותר
סרט הבא ספיידרמן: ברחבי ממדי העכביש (2023)
www.intothespiderverse.movie
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ספיידרמן: ממד העכבישאנגלית: Spider-Man: Into the Spider-Verse; בתרגום חופשי לעברית: ספיידרמן: לתוך מימד העכביש) הוא סרט גיבורי-על בהנפשה ממוחשבת שיצא ב-13 בדצמבר 2018 העוקב אחר דמותו הבדיונית של מיילס מוראלס מחברת מארוול קומיקס. הסרט הופק על ידי סרטי קולומביה וסרטי סוני הנפשה בשיתוף עם מארוול קומיקס.

ב-2 ביוני 2023 יצא לסרט המשך בשם "ספיידרמן: ברחבי ממדי העכביש", בעוד שהחלק השני של הסרט אשר ייקרא "ספיידרמן: מעבר לממדי העכביש" צפוי לצאת לאקרנים ב-2024. סרט זה הוא הסרט הראשון בזיכיון סרטי ״ספיידרמן: ממד העכביש״.

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט מתרחש ביקום מרובה עולמות מקבילים שבהם חיות מספר דמויות בעלות כוח העכביש - גרסאות מקבילות של ספיידרמן. הדמות המרכזית של הסרט היא מיילס מוראלס, נער נורמלי שחי בברוקלין המושגחת בידי גיבור העל האהוד. מיילס הוא בנו של שוטר הנוטה להעביר ביקורת שלילית על פעילותו של ספיידרמן.

מיילס, שהוא נער מחונן, מקבל מלגה לבית ספר פרטי ויוקרתי, אך הוא מנסה להעמיד פני טיפש כדי לחזור לבית הספר הישן שלו, שם לומדים חבריו. לחוץ מעומס הלימודים, מיילס נמלט ממעונות בית הספר כדי לבלות עם דודו, ארון דייוויס, במקום נסתר במסדרונות הצדדיים של מנהרות הרכבת התחתית. בעודם יוצרים גרפיטי על קירות המקום, נושך את מיילס עכביש רדיואקטיבי שחמק ממעבדה של חברת "אלכמקס" הצמודה למקום. מיילס הורג את העכביש מבל להבין שזה הרגע קיבל מהעכביש כוחות מיוחדים.

למחרת, מיילס מגלה את כוחותיו הכוללים חושים מחודדים, גמישות וכוחות על אנושיים, וידיו נדבקות לכל דבר שבא איתן במגע, כולל שיער ראשה של הנערה שהוא מחבב, גוון (בשלב זה של הסרט, עדיין מציגה את עצמה תחת שמה הבדוי "גוונדה"), דבר שגורם מבוכה לשניהם.

בעודו נמלט ממנהל אבטחת בית הספר, שמודע לכך שמיילס בורח מן המעונות, הוא הולך על קירות הבניין ללא ידיעה שגוון רואה אותו, ומגיע לחדרו. מבולבל לגבי השינויים שחלים בו, הוא מעלעל בחוברת קומיקס המתארת את קורותיו של ספיידרמן ומוצא דמיון רב בין אירועי החוברת לחייו.

חדור חששות, מיילס חוזר למקום בו ננשך כדי להוכיח לעצמו שהעכביש רגיל לחלוטין והוא אינו ספיידרמן. בעודו בוחן את העכביש המת, שומע מיילס קולות קרב בהמשך המנהרות, ועוקב אחריהם דרך פרצה בגדר של אלכמקס עד שהוא נמצא תחת מכונה גלילית ענקית. הוא רואה את ספיידרמן נלחם מול יצור גדול דמוי דרקון - נורמן אוסבורן, הגובלין הירוק.

ספיידרמן חומק מהגובלין, פוגש את מיילס ומתוודע לכך שכעת גם מיילס מחזיק בכוחות העכביש. ספיידרמן מסביר לו שהמכונה עלולה לפתוח חור שחור שימחק את העיר וכל תושביה, ומבטיח לפגוש שוב את מיילס ולהעביר לו אימונים בלוחמה בפשע. לאחר קרב קצר בו הגובלין הירוק מכניע את ספיידרמן, קינגפין- אויבו המושבע של ספיידרמן ומנהיג כנופיית הנבלים. מפעיל את המכונה, שפותחת קרע ברצף הזמן חלל ליקומים חלופיים. כשהפתח נפתח, הגובלין דוחף לתוכו את ספיידרמן. הדבר גורם לפיצוץ עז שפוגע בספיידרמן אנושות. בתור מוצא אחרון, ספיידרמן הפצוע מעניק למיילס שצפה מהצד דיסק-און-קי שחיבורו למכונה אמור לבטל את פעולתה. הוא מסביר כי מדובר במעין מאיץ חלקיקים שיכול ליצור פתח בין היקומים, מה שיגרום לכל היקומים לקרוס. מיילס מתחבא ורואה את קינגפין הורג את ספיידרמן הפצוע. הוא בורח, וקינגפין שומע ומבין שמישהו עד לרצח, ושולח את הנבל פראולר לתפוס את העד, אך מיילס כבר הרחיק.

למחרת דבר מותו של ספיידרמן מתפרסם, וכאשר העולם חולק כבוד אחרון לגיבור העל, מתגלה שמו, פיטר פארקר, אך איש מלבד מיילס לא יודע עדיין על מעורבותו של קינגפין ועל המאיץ הקטלני שלו. כמו רבים אחרים, מיילס קונה תחפושת של ספיידרמן בחנות של סטן לי והולך עם ההמון המתאבל לשמוע הספד שנשאה מרי ג'יין ווטסון, שהייתה בת זוגו של ספיידרמן המנוח.

ספיידרמן אחר (פיטר ב. פארקר, אשר דומה במראהו לפיטר פארקר אך מבוגר ממנו, עם שיער בצבע שונה ועם בעיות משקל) שהגיע מיקום מקביל בעקבות הניסוי במאיץ מוצא עצמו בחדרו של מיילס. שם מיילס אומר לפיטר ב. שספיידרמן המנוח הבטיח שילמד אותו איך להילחם כמו שרק ספיידרמן יכול. פיטר ב, שוויתר מזמן על חיי הלוחמה בפשע מסרב, אך לבסוף משנה את דעתו.

למחרת, כששניהם בתחפושת, הם יוצאים מהעיר ומתגנבים לאתר אחר של מעבדות אלכמקס (שבבעלות קינגפין) על מנת לפרוץ למחשבי הניסוי ולהעתיק לדיסק חדש את קוד הביטול. אוליביה אוקטביוס, גרסה נשית של דוק אוק, מגלה אותם, והשניים בורחים ליער כשבידיהם מחשב הנושא את קוד הביטול. ביער הם פוגשים עוד גיבורה כמוהם - ספיידרוומן, שמורידה את המסכה ומיילס מזהה אותה בתור גוונדה, הנערה אותה הוא מחבב. היא מגלה לו ששמה האמיתי הוא למעשה גוון סטייסי ומספרת כי היא עקבה אחריהם לשם אחרי שהבינה שיש למיילס כוחות. בנוסף, היא מספרת להם שגם היא למעשה גרסה חלופית של ספיידרמן מיקום מקביל, שהגיעה בעקבות ניסוי מוקדם יותר של המאיץ והעמידה פנים שהיא עוד תלמידה רגילה בבית ספרו של מיילס. אוליביה מספרת לקינגפין כי קיומם של ספיידרמנים מרובים שהגיעו מיקומים שונים מוכיח כי המאיץ עובד.

גוון, מיילס ופיטר ב מבקרים בערב את מיי פארקר, דודתו של ספיידרמן המנוח. היא מבינה כי פיטר ב. הגיע מיקום אחר כשהיא רואה את הדמיון בינו לבין אחיינה, ומראה להם מערה סודית במרתף, מאובזרת בפריטים יוקרתיים של ספיידי המנוח, שם חיכו עוד שלושה ספיידרמנים שגם הגיעו מיקומים שונים: ספיידר נואר, אדם מלודרמטי ואדיש בעל מזג קודר שלחם בנאצים בעולם אפרורי, אשר מופיע בשחור לבן; ילדת המנגה הנלהבת פני פארקר, מפעילת הספיידר רובוט SP//dr שבאה מעולם עתידני; וספיידרהם (פיטר פורקר), שילוב של עכביש וחזיר אנתרופומורפי שבא מעולם מצועצע ומצויר עם מאפיינים גוזמאיים בסגנון לוני טונס.

ה"אורחים" מגלים כי זמנם קצוב, שכן כל מי שהגיע מיקום אחר סובל מעוויתות בעקבות אי התאמה של החלקיקים. לכן, חיי החבורה למעט מיילס תלויים בחזרה בהקדם ליקומיהם.

החבורה מגלה שלמיילס יש כוחות שאין ליתר - הפיכה לבלתי נראה וחשמול. עם זאת הם מבינים שהוא חסר כל ניסיון ומחליטים לצאת בלעדיו למשימה - הקפאת המאיץ השמור בידי חבורתו של קינגפין. מדובר במשימת התאבדות עבור פיטר ב. שהחליט להיות "האוחז בשער" שיעביר את השאר ליקומיהם כאשר הוא יאלץ להישאר ולכבות את המכונה, ולהתפוגג. לצורך כך פני מכינה דיסק עם קוד הביטול מהמחשב שמיילס ופיטר ב. גנבו.

מאוכזב מחוסר האמונה של שאר החבורה, מיילס הולך לבקר את דודו ארון, ולתדהמתו מגלה שדודו הוא לא אחר מאשר הפראולר, נבל בכנופיה של קינגפין שניסה להרוג אותו לא פעם.

מיילס, שנעקב על ידי הפראולר, מוביל את חבורתו של קינגפין לבית של ספיידרמן והנבלים תוקפים את חבורת העכביש, ארון רודף אחרי הספיידרמן החדש ומגלה שמדובר באחיינו האהוב. ארון ומיילס פוסקים מהקרב, וקינגפין המאוכזב יורה בארון. גוסס, ארון אומר למיילס שכל שעליו לעשות הוא ללכת בדרכו, ומת מפצעיו. אביו של מיילס רואה את ספיידרמן החדש מעל גופתו של ארון ובטוח כי מיילס אשם, מבלי לזהותו.

קינגפין, שארגן גאלה לזכרו של ספיידרמן כדי להסוות את כוונותיו האמיתיות, המתבררות כקשורות להיותו אלמן ואב שכול, מפעיל את המאיץ, בתקווה לפגוש בגרסאות מיקומים שונים של בנו ואשתו, אותם שכל בתאונת דרכים שנגרמה לאחר שראו את קינגפין נלחם בספיידרמן ונמלטו מהמקום.

מיילס, שהיה אמור להישאר מאחור, מתווכח עם פיטר ב. על השתתפותו במשימה, והוא בתגובה קושר אותו לכיסא לאחר שמיילס לא מצליח לשלוט בכוחותיו. לאחר שאביו מדבר איתו ומחדיר בו השראה, מיילס מוצא בתוכו את הכוח לחשמל ולהסתוות ומשתחרר מכלאו. לאחר מכן הוא חובר אל חבורת העכביש שמופיעה ומתעמתת עם חבורתו של קינגפין בין מגוון אובייקטים מרחפים היוצאים מהמאיץ בכאוס. לאחר קרב ארוך עם כנופייתו של קינגפין חבורת העכביש מצליחה להשתלט על המאיץ. בעוד מיילס שולט בשער הבין-יקומי כל אחד מה"אורחים" חוזר בשלום ליקום שלו לאחר פרידה, כולל פיטר ב, בידיעה שלא יוכל להתקיים מפגש נוסף לאחר שהפתח בין היקומים ייסגר סופית.

אבא של מיילס מגלה את חפותו של ספיידרמן החדש ופשעיו של קינגפין, מגיע לאתר המאיץ ומעודד את ספיידרמן החדש בקרב מול קינגפין. ספיידרמן החדש מביס את קינגפין ומחבר את הדיסק למאיץ וכך מכבה אותו לפני שזה הופך לקרע קריטי במרקם המציאות.

המאיץ נהרס סופית מבלי להוביל לאסון הנורא, הנבלים מובסים וספיידרמן החדש מתחיל קריירת גיבור-על קבועה, לצד חייו כנער רגיל לכאורה הלומד בחטיבת הביניים. אביו של מיילס משפר את יחסיו עם בנו וגם עם ספיידרמן החדש מבלי לדעת שהם אותו אדם. מיילס שוכב על מיטתו ולפתע נפתח מעליו פתח ליקום של גוון ששואלת אותו אם יש לו שנייה.

בסצנה שאחרי הכתוביות, ספיידרמן נוסף בשם מיגל נעזר באוליביה (שביקום הנוכחי מהווה ידיד לספיידרמן) ומשיג יכולת למעבר חופשי בין היקומים, ועובר ליקום שהוא מכנה "ההתחלה", שם הוא פוגש עוד ספיידרמן בגרסה מיושנת (כאשר המפגש נראה כשיחזור של קטע מפורסם מסדרת האנימציה ספיידר מן).

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיבוב עברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באפריל 2015, הכריזה סוני שפיל לורד וכריסטופר מילר יכתבו ויפיקו סרט אנימציה קומי על ספיידרמן שיופץ על ידי אולפני ההנפשה של סוני. במקור, הסרט אמור לצאת לאקרנים ב-21 בדצמבר 2018, אולם סוני הכריזה ב-26 באפריל 2017 שההקרנה תצא שבוע לפני ב-13 בדצמבר 2018.[1][2] ב-20 ביוני 2016 הוליווד ריפורטר אמר כי בוב פארסיצאטי יביים את הסרט.[3] סוני הכריזה שמיילס מוראלס יהיה הספיידרמן בסרט ופיטר רמזי יהיה במאי המשנה.[4]

ביקורות ופרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

אתר עגבניות רקובות נתן לסרט דירוג של 97% המבוסס על 400 ביקורות.[5]

נכון למאי 2019, הסרט קיבל באתר IMDb ציון של 8.4 על ידי כ-270 אלף מצביעים, ונמצא במקום ה-64 ברשימת הסרטים עם הדירוג הגבוה ביותר.[6]

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט זכה בפרס אוסקר לסרט המונפש הטוב ביותר, בפרס באפט"א לסרט האנימציה הטוב ביותר, בפרס גלובוס הזהב לסרט הטוב ביותר - הנפשה, ב-7 פרסי אנני ובהם פרס אנני לסרט הטוב ביותר ובעוד מגוון פרסים נוספים.

סרטי המשך[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ספיידרמן: ברחבי ממדי העכביש

ב-1 בנובמבר 2019 נחשף שסרט ההמשך צפוי לצאת לאקרנים ב-8 באפריל 2022.[7] כמו כן, נודע כי פיל לורד וכריסטופר מילר יחזרו להפיק את הסרט ובנוסף סרט ההמשך יציג גם את ספיידרמן היפני מ-1978 בדיבובו של טאקויה יאמאשירו.[8][9] ב-24 באפריל 2020, נודע כי הסרט נדחה ל-7 באוקטובר 2022.[10]

בדצמבר 2021 נחשף שמו החדש של הסרט "ספיידרמן: מעבר לממדי העכביש" והוא יפוצל לשני חלקים: החלק הראשון יוקרן בדצמבר 2022 והחלק השני צפוי לצאת לאקרנים ב-2023.[11]

כמה זמן לאחר מכן נודע כי החלק הראשון יקרא: "ברחבי ממדי העכביש", והחלק השני יקרא: "מעבר לממדי העכביש".

באפריל 2022 נודע כי החלק הראשון יוקרן ביוני 2023 והחלק השני צפוי לצאת לאקרנים ב-2024.[12]

# מספר סרט סרט תאריך יציאה
1 ספיידרמן: ממד העכביש 13 בדצמבר 2018
2 ספיידרמן: ברחבי ממדי העכביש (חלק 1) 2 ביוני 2023
3 ספיידרמן: מעבר לממדי העכביש (חלק 2) 2024

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורות

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ McNary, Dave (23 בדצמבר 2015). "Spider-Man Animated Movie Pushed Back to December 2018". Variety. נבדק ב-23 בדצמבר 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ Freeman, Molly (26 באפריל 2017). "Animated Spider-Man Movie Release Date Moved Up a Week". Screen Rant. נבדק ב-27 באפריל 2017. {{cite news}}: (עזרה)
  3. ^ Kit, Borys (20 ביוני 2016). "Sony Unveils Plans for Animated 'Spider-Man' and 'Emojimovie: Express Yourself'". The Hollywood Reporter. נבדק ב-20 ביוני 2016. {{cite news}}: (עזרה)
  4. ^ Mendelson, Scott (18 בינואר 2017). "Sony's Animated 'Spider-Man' Movie To Star Miles Morales". Forbes. נבדק ב-7 בפברואר 2017. {{cite news}}: (עזרה)
  5. ^ "Spider-Man: Into the Spider-Verse (2018)". Rotten Tomatoes. Fandango. נבדק ב-3 בדצמבר 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ Spider-Man: Into the Spider-Verse (2018) (באנגלית), נבדק ב-2018-12-29
  7. ^ Couch, Aaron (1 בנובמבר 2019). "'Spider-Man: Into the Spider-Verse' Sequel Sets Spring 2022 Release Date". The Hollywood Reporter. נבדק ב-1 בנובמבר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ "Twitter". mobile.twitter.com. נבדק ב-2019-11-05.
  9. ^ "Twitter". mobile.twitter.com. נבדק ב-2019-11-05.
  10. ^ Bean, Travis (24 באפריל 2020). "'Spider-Man 3' And 'Spider-Man: Into The Spider-Verse 2' Get New Release Dates". Forbes. נבדק ב-24 באפריל 2020. {{cite news}}: (עזרה)
  11. ^ Coggan, Devan (4 בדצמבר 2021). "Get a first look at 'Spider-Man: Across the Spider-Verse (Part One)'". Entertainment Weekly. ארכיון מ-5 בדצמבר 2021. נבדק ב-5 בדצמבר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ D'Alessandro, Anthony (20 באפריל 2022). "'Spider-Man: Across The Spider-Verse' Heads To Summer 2023; Sony Dates 'Equalizer 3' Among Other Release Changes". Deadline Hollywood. ארכיון מ-20 באפריל 2022. נבדק ב-20 באפריל 2022. {{cite web}}: (עזרה)