ספנסר טוניק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ספנסר טוניק
Spencer Tunick
לידה 1 בינואר 1967 (בן 57)
מידלטאון, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
  • קולג' אמרסון
  • האקדמיה הצבאית ניו יורק עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה צילום עריכת הנתון בוויקינתונים
www.spencertunick.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ספנסר טוניקאנגלית: Spencer Tunick;‏ נולד ב-1 בינואר 1967) הוא אמן וצלם יהודי-אמריקאי.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

טוניק נולד במידלטאון שבמדינת ניו יורק וב-1988 קיבל תואר באמנות מאמרסון קולג'. את חייו הקדיש לטובת הגשמת פרויקט צילום ייחודי, שבו הוא מתעד בצילום המוני אנשים בעירום במקומות שונים בטבע או בעיר (אמנות המיצג). משנת 1992 טוניק מסתובב בעולם ומצלם בעירום יחידים וקבוצות. בשנת 1994 צילם טוניק 75 צילומים שונים. שתיים משלוש ההעמדות האמנותיות האחרונות של ספנסר התקיימו בסידני, אוסטרליה (2010), במסגרתה הצטלמו בעירום 5,200 אוסטרלים מתנדבים, ובים המלח, ישראל (2011), בה הצטלמו כ-1,200 בני אדם אשר שילמו דמי השתתפות במיצג.[1]

טוניק מתייחס אל גוף האדם כאל אלמנט פיסולי המשתלב בנוף האורבני. לטענתו: העירום ההמוני חדל להיות בעל אופי מיני. בזמן הצילום נשים וגברים מתערבבים והופכים להיות לסמל אנושי, לגוף מפוסל, לגוף שהוא חומר בידי הצלם.

המוני המתנדבים אשר באים להצטלם מגיעים מקבוצות שונות בחברה, והשלת בגדיהם הופכת אותם לקבוצה אחת הומוגנית - מבנה אחד נטול זהות, מעמד חברתי, תרבותי, כלכלי או פוליטי, מבנה אחד שהופך לפסל סביבתי חי.

עבודות[עריכת קוד מקור | עריכה]

"עירום בצבע", ספנסר טוניק, 2010
תמונה שצילם טוניק והוצגה באמסטרדם

לאחר שנים של עבודה מחתרתית ברחבי ניו יורק, כאשר הוא מצלם בחשאיות ברחובותיה השכם בבוקר לפני שמשטרת העיר תבוא לעצור את המשתתפים באשמת התערטלות בציבור, זכה טוניק להכרה והפך לאמן ברישיון.

  • ביוני 2003 צילם טוניק 7,000 אנשים בעירום בברצלונה. כשנה אחר כך ב-2004 הצליח להשלים את צילום האינסטלציה באוהיו שבארצות הברית בעזרת 2,754 משתתפים. באוגוסט אותה שנה צילם 1,800 מתנדבים בתחנת הרכבת הישנה בבאפלו. ב-2005 הוא צילם באנגליה 1,700 מתנדבים ברחבי הממלכה המאוחדת (quaysides, Newcastle upon tyne and gateshead’ gateshead millennium bridge).
  • בספטמבר באותה שנה הוא צילם 1,493 מתנדבים בעירום בצרפת. במרס 2006 נסע טוניק לוונצואלה וצילם 1,500 עירומים בבירה "קראקס". טוניק הנחה את המשתתפים לעמוד, לשכב, ולעמוד על הברכיים לצד הפסל המפורסם של "Simon Bolivar". באותה שנה צילם טוניק גם במיאמי ביץ' במלון סגמור (Sagamore).
  • ב-2007 נקבע שיא חדש של מתנדבים לפרויקט של טוניק, כאשר במקסיקו סיטי נוכחו ביצירת התמונה 18,000 איש (כפול מהשיא הקודם שנקבע בברצלונה) אשר הקשיבו להוראותיו. טוניק חילק את הצילומים לשני מקומות שונים, הראשון הוא "Zócalo" והשני הוא "Plaza de la Constitución".
  • באותה שנה ב-2007 הגיע טוניק לאמסטרדם לקחת חלק באירוע אמנותי ולעזור להמחיש את "DREAM AMSTERDAM" על ידי הארגון "Dream Amsterdam Foundation". לאירוע הגיעו כ-2,000 מתנדבים ומשם המשיך טוניק לצילומים בתוך שדה של צבעוניים ב-"Schermerhorn".
  • באוגוסט 2008 ערך טוניק צילום אשר התייחס להתחממות העולמית והתכווצות הקרחונים. התמונה צולמה בהרי האלפים בעזרת הארגון העולמי למען הסביבה "גרינפיס". באותה תמונה השתתפו כ-600 איש עירומים.
  • באותה שנה צילם טוניק גם בבירת אוסטריה, וינה, באצטדיון שבו נערך באותה שנה גמר האליפות אירופה בכדורגל, יורו 2008, אצטדיון "ארנסט האפל" (Ernst Happel), בעזרת 2,008 מתנדבים עירומים, חלקם אוהדי כדורגל. אירוע זה נתמך על ידי ממשלת אוסטריה ובמקביל על ידי נותני חסויות נוספים, כמו חברת הרכבות האוסטרית אשר העניקה כרטיסי רכבת למשתתפים.
  • ב-17 באוגוסט של אותה שנה ביקר טוניק גם בשטחיה של טירת Blarney במחוז קורק (Cork) עם כ-1,200 משתתפים. לאחר מכן עבר לדבלין, וערך צילומים על החומה הדרומית ליד מגדלור Poolbeg עם מעל 2,500 אנשים עירומים. עוד באוגוסט 2008 חזר טוניק לארצות הברית ותכנן צילומים בפארק הלאומי "Montauk point", אשר בלונג איילנד, ניו יורק. למרות שטוניק כבר קיבל הכרה של אמן, נתקל בקשיים ורק לאחר 10 חודשים הצליח להשלים את הצילומים בעזרת 300 משתתפים. אירוע זה נחשב לחשוב מאחר שזו הפעם הראשונה שניתנת לטוניק ההזדמנות לצלם בתוך פארק לאומי בתחומי ארצות הברית.
  • בספטמבר 2008 התנסה טוניק בחוויה שונה לגמרי, בניגוד לכל האינסטלציות עד כה הפיק טוניק אינסטלציה מצומצמת בלונדון בתוך מועדון חברים. אחרי שחווה אינסטלציות עם מאות ואלפים של אנשים, ותקשר עם המתנדבים בעזרת מגפון חווה טוניק חוויה אינטימית יותר עם המשתתפים, 125 מתנדבים שהכירו זה את זה. הקונספט של הצילום היה באווירה של מסיבה רגילה במועדון.
  • שנה לאחר הצילומים בלונדון בהם חווה חוויה אינטימית ומצומצמת עם המשתתפים, החליט טוניק לחזור קצת אחורה ושב לצלם מתנדבים בודדים ברחובות העיר, הפעם הוא עשה זאת במרכז מוסקבה כאשר הוא מצלם בשעות הבוקר המוקדמות עם אור ראשון על מנת להדגיש את הנוף האורבני.
  • לאחר שיתוף הפעולה המוצלח בין טוניק לארגון גרינפיס, החליטו שני הצדדים לשוב ולעבוד ביחד ושוב לנסות ולעלות את הנושא הסביבתי לשיח הציבורי. הצילום נערך בצרפת. טוניק ריכז כ-700 מתנדבים בתוך כרם גפנים. באחת התמונות ניתן לראות את המתנדבים מחזיקים בקבוקי יין, כסמל לתרבות שתיית היין. השלכה זו באה לשים דגש כי התרבות האנושית נמצאת בסכנה.
  • המיצג האחרון נערך ב-1 במרץ 2010, בסידני שבאוסטרליה, בבית האופרה ומחוצה לו. ארגון Sydney Gay and Lesbian Mardi Gras הזמין והפיק את סדרת האינסטלציות בשם "הבסיס" כחלק ממצעד הגאווה השנתי שנערך בסידני. במיצג השתתפו כ-5,200 איש. בין המתנדבים ה"דוגמנים" הייתה גם אישה בהריון מתקדם אשר מיהרה ישירות אחרי האינסטלציה ללדת בבית החולים.

צילום בים המלח 2011[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספטמבר 2011, הגיע טוניק לישראל והודיע כי את מיצב העירום שלו בים המלח יצלם ב-17 בספטמבר. למרות התנגדות מצד רשויות שונות,[2] הצטלמו בתאריך המיועד כאלף איש בחוף "מינרל" בים המלח, הסמוך למצפה שלם. הפרויקט נקרא "הים העירום". על ההתנגדויות לצילום נמנתה פנייתו של חבר הכנסת זבולון אורלב (הבית היהודי) ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בבקשה כי ימנע את הצילום ואת גיוס הכספים למענו, בטענה כי מדובר ב"שידול לדבר עבירה על פי סעיף 349 לחוק העונשין האוסר מעשה מגונה בפומבי".

באוקטובר 2021, חזר לצילום נוסף בישראל, הפעם בערד, בהשתתפות כ-200 משתתפות ומשתתפים, מהם חלק אשר לקחו חלק במייצג ב-2011[3].

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נשוי עם 2 ילדים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המיצב בים המלח[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]