ספריית באקה אל-גרבייה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ספרייה עירונית באקה אלגרבייה
المكتبة العامة باقة الغربية
מיקום באקה אלגרבייה, רחוב אלהודא
סוג ספרייה ציבורית
תאריך ייסוד 1991
מספר סניפים 1
גודל האוסף 66000 עותקים
מספר חברים 11000 מנויים
גודל האוכלוסייה 30000
מנהל פאתינה מג'אדלה
מספר מועסקים 8

הספרייה העירונית באקה אלגרבייה (בערבית: المكتبة العامة باقة الغربية) היא הספרייה המרכזית בעיר באקה אלגרבייה, ולה סניף נוסף בשם "סניף אלגזאלי". נכון ליולי 2018 הספרייה משרתת כ-30,000 תושבים, כוללת כ-66,000 כרכים בשפות ערבית, עברית ואנגלית (בעיקר בערבית), ומנויים בה כ־11,000 איש.

הספרייה העירונית באקה - המבנה החדש
הספרייה העירונית באקה - המבנה החדש

תולדות הספרייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחלקות הספרייה
מחלקות הספרייה
ספר השירים הפולקלוריים ששרים בחתונות ביישובים הערביים, הספר יצא לאור על ידי הספרייה העירונית באקה אלגרבייה
ספר השירים הפולקלוריים

הספרייה נוסדה בשנת 1991 ביוזמת פאתינה מג'אדלה, המנהלת המכהנת שלה עד היום, על בסיס אוסף ספרים בספריית בית ספר תיכון בעיר, ומאז שנת 1991 הועברו הספרים למבנה חדש. המבנה בשטח 350 מ"ר שימש בעבר כמקלט יישובי בתחתית בניין בנק הפועלים.[1] בסוף שנות ה-90 המשיכה הספרייה להתפתח וצוותה גדל ל-8 עובדות. מכיוון שפעלה במבנה לא ייעודי הוחלט ברשות המקומית לבנות מבנה מוגדר ומותאם לצורכי ספרייה.[2]

בשנת 2006 נפתח לקהל הרחב מבנה הספרייה החדש במרכז העיר מתרומת מפעל הפיס על שטח של 250 מטר. מבנה זה הוקם בקרבת בתי הספר, טיפת החלב ובית החולים,[3] דבר שהביא למספר גדול של מבקרים בספרייה. לאחר גידול במספר המבקרים, ולאור הגידול הטבעי ביישוב וגידול האוסף בשל רכישות רבות וחדשות, והפיכת הספרייה הציבורית למרכז תרבות, בשנת 2016 הוקם לה מבנה חדש בעזרת תרומה מ"קרן אלזראקי". המבנה החדש המשרת את הספרייה שוכן בצפון העיר, בשטח של 570 מטר. המבנה שבמרכז העיר ממשיך לפעול כסניף של הספרייה.

האוסף ושירותי הספרייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נכון ליולי 2018 בספריה יש כ-45,000 כותרים המהווים כ-66,000 עותקים המכסים כלל תחומי הדעת, ספרי ילדים ונוער, ספרי עיון ואנציקלופדיות, וספרות יפה למבוגרים, משרתת כ-30,000 מתושבי העיר באקה אלגרבייה, וכ-2,000 מבקרים מהיישובים הסמוכים, מספר המנויים הגיע לכ-11,000.

האוסף מסודר לפי שיטת דיואי למיון, ומנוהלת באמצעות מערכת המידע "סיפרת" לניהול ספריות. בספרייה תחנות עבודה ממוחשבות העומדות לרשות הציבור.

הקטלוג המקוון מהווה שירות בסיסי של הספרייה בעידן האינטרנט,[4] הוא מאפשר לקוראים לבדוק את מצאי הספרייה בכל רגע נתון, אתר הספרייה העירונית באקה אלגרבייה עלה לרשת לפני כשלוש שנים והוא משמש את הקהל הרחב לחפש מידע מחוץ לכותלי הספרייה.

פרויקטים מיוחדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתוך סל התרבות המוצע בשירותי הספרייה כמרכז תרבותי מתארגנים מדי שנה פעילויות מגוונות לחתכי גיל שונים. 60 גני חובה וטרום חובה מהיישוב משתתפים בפרויקט עידוד הקריאה לגיל הרך שהחל בשנת 2004. בנוסף מתקיימות פעילויות תרבות לנשים ולגיל השלישי וכן מתקיימים בה טקסים ישוביים ואירועים מגוונים.[5]

הספרייה יזמה בשותפות עם מרכז "הסבים וסבתות" פרויקט להחייאת הפולקלור של שירי החתונות. בפרויקט השתתפו 15 נשים, אשר התאספו כל שבוע למשך שנתיים, שרו וכתבו את מילות השירים. תוצר הפרויקט היה תיעוד כל שירי החתונות והטקסים הפולקלוריים בספר בהוצאת הספרייה שכותרתו "בּאקאת עִ'נאִיָה מִן עַבַּקִ ניסאאִ בּאקה אלגרבּיה" בעברית (זרי שירים מפי הנשים בעיר באקה אלגרבייה).

הספר השני בהוצאת הספרייה הוא תיעוד סדנאות כתיבה יוצרת לתלמידי חטיבות הביניים ביישוב. הספר מקבץ את היצירות מפרי עטם של התלמידים שהשתתפו בקורס במשך שלושה חודשים וכותרתו "בּאקאת מִן עבק באקה".

ספר מפרי עטם של תלמידי חטיבות ביניים שהשתתפו בקורס "כתיבה יוצרת"

תוכניות נוספות המיועדות לאוכלוסיות מיוחדות ולתלמידים בעלי צרכים מיוחדים מכלל בתי הספר ביישוב מתקיימות אף הן בספרייה.

מבנה ועיצוב הספרייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספרייה מעוצבת בסגנון המשרה אווירה ביתית, עיצוב זה הוא ברוח חוק הספריות החדש המכוון לקיום פעילויות חברתיות ועידוד ביקורם של כלל חתכי הגיל, עידוד האנדרגוגיה והדיאלוג החינוכי המקדם למידה.[6]

מבנה הספרייה שלושה חלקים: מחלקת היעץ וההשאלה, מחלקת הילדים והנוער עם ריהוט מותאם וגמיש, ומחלקת ספרי העיון ובה ספרי העיון והספרות היפה בשלוש השפות יחד לצד עמדת "חדש בספרייה".

חדר שקט מבודד המותאם ללמידה קבוצתית או אישית שבין היתר משתמשים בו תלמידים המתכוננים למבחנים ממשלתיים או מבחני סיווג למיניהם.

מבנה זה משקף את תפיסת הרשות המקומית את הספרייה העירונית בבאקה אלגרבייה כמשאב חברתי וכמקום חיוני המאפשר מפגשים חברתיים לכל מטרה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ביאדסה, סובחי, באקה אלגרבייה: מסירה ותאריך, כפר קרע: דאר אלהודא כרים, 2002
  2. ^ הלון-חנא, אלהאם, "עאלם אלקותוב ולמקתבאת", בתוך עיתון אלסנארה, מסוף השבוע מתאריך 15.8.1997.
  3. ^ קעדאן, ג', מסארוה, ש', אבו מוך, א', ואבומוך, ז', סנאבל מן עבק אלתאריך: באקה אלגרבייה, באקה אלגרבייה: אקדמיית אלקאסמי, 2014
  4. ^ חץ, ח., ברוכסון – ארביב, ש., שלום, נ., ו ברונשטיין, ג‘., "ניהול ספריות ציבוריות בעידן של שינויים", מידעת כרך 6, 2010, עמ' 4-30
  5. ^ שעלאן, חסן. "מקתבאת פי מאזק". בתוך עיתון פאנוראמא, מסוף מידראמא מתאריך 14.3.2008.
  6. ^ חץ, חני, ברוכסון-ארביב, שפרה, "מבט על השינוי שחל בתפיסת שליחותה של הספרייה הציבורית במאות ה-20 וה-21 וההתפתחות שחלה בה", מידעת 13