ספריית פיג'מה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ספריית פיג'מה
PJ Library
סמליל "ספריית פיג'מה לקטנטנים" בישראל
סמליל "ספריית פיג'מה לקטנטנים" בישראל
פעילות חלוקת ספרים לילדים העוסקים במורשת ותרבות יהודית
מדינה ארצות הברית, קנדה, מקסיקו, רוסיה, אוסטרליה וישראל
מטה הארגון רמת גן
סינוף בינלאומי ארצות הברית
מנהל פעילות וויני סנדלר גרינספון
תקופת הפעילות 2005–הווה (כ־19 שנים)
http://www.pjisrael.org
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Pj Library (ובישראל, "ספריית פיג'מה") היא תוכנית מייסודה של "קרן הרולד גרינספון"[1] - ארגון אמריקאי-יהודי[2], המתפקד כמוסד ללא כוונת רווח שבסיסו במערב ספרינגפילד שבמסצ'וסטס.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמליל התוכנית "Pj Library"

התוכנית הושקה בשנת 2005 על ידי איש העסקים היהודי הרולד גרינספון[3] במטרה להעמיק את החינוך והזהות היהודיים בקרב הקהילות היהודיות וחיזוק הקשר לספרות יהודית עבור משפחות עם ילדים צעירים בקהילה. המודל עליו מבוססת התוכנית בארצות הברית גובש בעקבות הצלחת מיזם של דולי פרטון בשם "Imagination Library"[4] (בתרגום חופשי, "ספריית הדמיון").

"Pj Library" פועלת ברחבי העולם היהודי[5] ושולחת בחינם ספרות ילדים ומוזיקה יהודית למשפחות יהודיות ולמשפחות מעורבות על בסיס חודשי על פי הרשמה למנוי. תוכנית זו מיושמת ברמה מקומית-קהילתית באמריקה הצפונית, וב20 מדינות נוספות[6] ביניהן: מקסיקו[7], פרו, קולומביה, רוסיה[8], אוקראינה, אנגליה[9] ואוסטרליה[10] . למאות אלפי ילדים יהודים יש, בדרך זאת, ספרים או תקליטורים של ספריית פיג'מה. אלה נשלחים לבתיהם בדואר מדי חודש. הספרים ותקליטורי המוזיקה זמינים עבור ילדים בגילאי חצי שנה עד שמונה, בהתאם למימון הזמין בכל קהילה.

ילדים אשר נרשמו למנוי של ספריית פיג'מה מקבלים ספרים בהתאם לגילם המדגישים נושאים כמו למשל החגים היהודיים, ערכים, סיפורי התנ"ך, ופולקלור.

הספרים נבחרים על ידי ועדת הבחירה של קרן גרינספון שעובדת בשיתוף עם סופרים, מוציאים לאור ועורכים, ופועלת על מנת להבטיח שמיטב ספרי היהדות לילדים ימצאו את דרכם בכל חודש היישר לתיבות הדואר של המשפחות המנויות לספריית פיג'מה. רבים מהספרים בתוכנית זכו בפרסים ספרותיים, כגון פרס מדליית קלדקוט ופרס הספרות של סידני טיילור. כמה מהספרים אף היו בין המועמדים הסופיים לפרס הלאומי לספרים יהודים.

כל משפחה יהודית או מעורבת בארצות הברית או בקנדה יכולה להירשם בחינם לתוכנית הספר היהודי, כל עוד באזור מגוריהם פועלת "ספריית פיג'מה".

התוכנית נתמכת במידה רבה על ידי קרן הרולד גרינספון, אך תלויה גם בשותפים נוספים התומכים בתוכנית[11].

הכרה לאומית בארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

"Pj Library" נבחרה לאחת מהתוכניות מעוררות ההשראה במדריך בשם: "50 ארגונים ופרויקטים מעוררי השראה וחדשניים בקהילה היהודית בצפון אמריקה היום"[12].

באפריל שנת 2009, קיבל הרולד גרינספון, הנשיא והמייסד של קרן הרולד גרינספון, את "פרס הצדקה של סידני שפירו", על עבודתו בתחום הפילנתרופיה היהודית, ועל הקמת תוכנית "Pj Library"[13].

בינואר 2010, הגדיר שירות החינוך היהודי של צפון אמריקה את Pj Library כ"אחד מלהיטי העשור בתחום החינוך היהודי"[14].

ספריית פיג'מה בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2009 החליטה הקרן להקים בישראל תוכנית אחות ל-Pj Library בשם "ספריית פיג'מה". בספטמבר אותה שנה החלה תוכנית ניסיונית של ספריית פיג'מה בישראל, ובשנה הראשונה השתתפו בתוכנית כ-3,500 ילדי גן. פעילות התוכנית הוגדרה על ידי הקרן כמוצלחת ובעקבות כך, הוחלט להרחיבה. בספטמבר 2016 התרחבה התוכנית גם לכיתות א'-ב', ומאז, משתתפים בה עשרות אלפי תלמידים במאות בתי ספר.

מטרותיה של התוכנית בישראל הן הנחלת אהבת הקריאה והספר ועידוד שיח בנושא ערכים ומורשת יהודית-ישראלית והיא פועלת בשיתוף פעולה בין קרן גרינספון ישראל ובין משרד החינוך ומעניקה למאות אלפי ילדים מגיל הגן עד כיתה ב' ספרים בעלי זיקה לערכים ולמורשת יהודית וישראלית[15].

בישראל, התוכנית פועלת בנפרד מהתוכנית המתקיימת מחוצה לה, ובמודל אחר: הספרים מחולקים דרך הגנים ובתי הספר ולא נשלחים ישירות לבתים. התוכנית פועלת בגנים ובבתי הספר בחינוך הממלכתי, הממלכתי-דתי, ובחינוך המיוחד והספרים שנכללים בתוכנית מאושרים מראש על ידי הפיקוח הממלכתי והממלכתי דתי במשרד החינוך.

באמצע העשור השני של המאה ה-21, ספריית פיג'מה פועלת בלמעלה מ-8,000 גני ילדים ברחבי המדינה. ילדי גן מקבלים שמונה ספרים במשך שנת הלימודים ותלמידי כיתות א'-ב' מקבלים ארבעה ספרים במשך השנה. בשנת 2016 חגגה ספריית פיג'מה את חלוקת הספר ה-10 מיליון בישראל[16].

הספרים כוללים הצעות לפעילויות משותפות של הילדים עם ההורים, המיועדות להעמקת ההבנה של החומרים הכתובים בספר[17].

ב-2015 פרסמה הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך דוח ובו ממצאי בחינה של פעילות "ספריית פיג'מה", כחלק ממחקר אשר בדק את התוכניות לעידוד הקריאה במוסדות החינוך[18], והתבסס על ראיונות עם הורים וצוותים חינוכיים. בדוח הוצגה ההצלחה של התוכנית. הוא בה לאחר מסמך אחר שפרסמה אותה רשות ב-2012, בו שולבה המלצה להמשיך את התוכנית ולהרחיבה, כולל שילוב שלה במערכת החינוך במגזר הערבי[19].

בשנת 2016 פרסמו הרב שלמה אבינר והרב צבי טאו מכתב בו רמזו כי מאחורי המיזם עומדים אנשי התנועה הרפורמית, קראו להימנע מהכנסת הספרים לבתים וביקרו את העומדים מאחורי המיזם. בין היתר כתבו במכתב: "הרוצה לעמוד על טיבם יעיין באתרים ויגלה קונסרבטיביים, רפורמים, דוגלים בפלורליזם, ואף גורמים הקשורים לקרן החדשה לישראל". עוד טענו, כי "אין זה החינוך הישראלי הטהור, זו יהדות אחרת"[20]. הרב שמואל אליהו תקף בתחילה את התוכנית, אולם לאחר מכן חזר בו[21].

בשנת 2015 החלה קרן גרינספון ישראל להפעיל את תוכנית "ספריית פיג'מה לקטנטנים", הפועלת במעונות יום, ומיועדת לילדים בני שנתיים-שלוש[22].

בשנת 2017 חילקה הקרן לילדי הגנים החילונים והדתיים את הספר "מישו", שבו מצויר דגל הלהט"ב, והוא מחנך לכך שאין זהות אמיתית ולכך שאפשר להחליף זהויות. חלוקת הספר בגני הילדים עוררה כעס רב של הורים בחינוך הדתי, שכעסו על הכפייה של תכנים המנוגדים לדעתם. הרב חיים נבון אף פרסם ב"מקור ראשון" מאמר המבקר בחריפות את הספר[23].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Harold Grinspoon Foundation
  2. ^ PJ Library - Free Books for Jewish Children and Their Families - אתר האינטרנט של התוכנית
  3. ^ אודות הרולד גרינספון וקרן הרולד גרינספון, באתר ספריית פיג'מה
  4. ^ Dolly Parton's Imagination Library - USA, UK, CA, AU - אתר האינטרנט של המיזם של פרטון (באנגלית)
  5. ^ PJ Around the World, pjlibrary.org
  6. ^ pj library, פעילות pj library ברחבי העולם
  7. ^ PJ Library - Cuentos Judíos Para Niños | PJ Library, www.pjspanish.org
  8. ^ [www.pjlibrary.ru אתר pj c] (ברוסית)
  9. ^ Free Books for Jewish Children and Their Families, PJ Library in the UK
  10. ^ PJ Library - Free Books for Jewish Children and Their Families, pjlibrary.org.au
  11. ^ http://www.pjlibrary.org/Donors-and-Funders.aspx
  12. ^ Slingshot official website
  13. ^ Jewish Funders Network presents awards, Philanthropy Journal April 7, 2009
  14. ^ JESNA's Picks for the Best in Jewish Education of the Decade
  15. ^ צור ארליך, על ספריית פיג'מה 2012
  16. ^ טלי פרקש, הספר העשרה מיליון: המילארדר שמציל את יהדות העולם דרך ספרי ילדים, באתר ynet, 22 ביוני 2016
  17. ^ ספריית פיג'מה, באתר pjisrael.org
  18. ^ הערכת תוכניות לעידוד קריאה בגני הילדים ובבתי הספר, באתר האינטרנט של ראמ"ה, אוגוסט 2015
    ("ספריית פיג'מה" - הערכת התוכנית לעידוד קריאה בגני הילדים ובבתי הספר - פיילוט בכיתות א'-ב' בשנת הלימודים תשע"ד - קישור ישיר למסמך אודות תוכנית פיג'מה)
  19. ^ הערכת תוכניות לעידוד קריאה בגני ילדים בשנת הלימודים תשע"א: 'מדף הספרים הביתי שלי', 'ספריית פיג'מה' ו'מצעד הספרים', באתר האינטרנט של ראמ"ה, מאי 2012 (המסקנות וההמלצות בעמ' 125-127)
  20. ^ רבנים נגד ספריית פיג'מה: "להימנע מקריאת הספרים", באתר nrg‏, 27 בדצמבר 2016
  21. ^ נתנאל כ"ץ, הרב אליהו: ניתן לקרוא בספרי "פיג'מה", באתר ערוץ 7, 8 בינואר 2017
  22. ^ ברוכים הבאים לספריית פיג’מה לקטנטנים, באתר האינטרנט של "ספריית פיג'מה לקטנטנים"
  23. ^ הרב חיים נבון, משבר זהות: המסר הבעייתי שחמק מהרדאר של משרד החינוך, באתר www.makorrishon.co.il, ‏י״ד באדר ב׳ ה׳תשע״ט (21-03-2019 08:59)