סקובי-דו! מסתורין בע"מ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סקובי-דו! מסתורין בע"מ
Scooby-Doo! Mystery Incorporated
סמליל הסדרה
סמליל הסדרה
מבוסס על זיכיון "סקובי דו" מאת האנה-ברברה
סוגה מותחן, דרמה קומית, סדרת טלוויזיה בלשית, תוכנית טלוויזיה מסוגת על-טבעי, אימה, סדרת טלוויזיה קומית עריכת הנתון בוויקינתונים
יוצרים מיטש ווטסון
ספייק ברנדט
טוני סרבון
כותבים מיטש ווטסון
מארק בנקר
רוג'ר אשבאכר
ג'ד אלינוף
סקוט תומאס
בימוי ויקטור קוק
קורט גדה
מדבבים פרנק ולקר
גריי דליסל
מינדי קון
מת'יו לילארד
ארץ מקור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 2 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 52 עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה
מפיק מיטש ווטסון
ויקטור קוק
ספייק ברנדט
טוני סרבון
מפיקים בפועל סם רג'יסטר
ג'יי בסטיאן
לוק בריירס
פין ארנסן
טינה מקאן
חברת הפקה האחים וורנר הנפשה
הפצה האחים וורנר טלוויזיה, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
עורכים ברוס קינג
מוזיקה רוברט ג'יי קראל
מתיו סוויט (נעימת נושא)
אורך פרק 22–23 דקות
שידור
רשת שידור Cartoon Network
רשת שידור בישראל ערוץ הילדים
פורמט (תמונה) 1080i (HDTV)
פורמט (קול) Dolby Digital 5.1
תקופת שידור מקורית 5 באפריל 2010 – 5 באפריל 2013 עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
האתר הרשמי
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סקובי-דו! מסתורין בע"מאנגלית: Scooby-Doo! Mystery Incorporated) היא סדרת הנפשה אמריקאית, שנוצרה על ידי אולפני האנה-ברברה והופקה על ידי האחים וורנר הנפשה עבור רשת "Cartoon Network". זו הסדרה ה-11 של הזיכיון "סקובי דו", והראשונה בו שלא שודרה במקור בבקרי שבת.[1]

עלילת הסדרה מגוללת את ימיהם הראשונים של סקובי-דו והחבורה, כשהם עדיין פותרים תעלומות בעיר מולדתם, אם כי נכללים בה התייחסויות ומחוות מרובות לסדרות קודמות בזיכיון.[2] בנוסף, נוקטת עלילת הסדרה בגישה יותר הומוריסטית לנוסחת "סקובי-דו" הקלאסית, ומכילה טכנולוגיה, כישורים ותרחישים מוזרים יותר ויותר סביב כל מקרה שהחבורה חוקרת. בניגוד לסדרות קודמות בזיכיון, הפורמט הוא של סדרה בהמשכים, עם קשת עלילה שנמשכת לאורך כל הסדרה. בנוסף, הסדרה כוללת אלמנטים עלילתיים אפלים יותר מאלה שהופיעו בסדרות קודמות, והם המטופלים ברצינות רבה. זו גם הסדרה הראשונה בזיכיון שעושה שימוש ברוחות רפאים ומפלצות אמיתיות מאז הסדרה "13 הרוחות של סקובי-דו" (1985).

בסדרה טמונים מחוות רבות לסרטי אימה ויצירות מהקולנוע, הטלוויזיה והספרות, המוצגים באמצעים פרודיים ורציניים. בין השאר כוללת הסדרה מחוות לסרטי אימה קלאסיים כמו "סיוט ברחוב אלם", סרטי סלאשר מודרניים כמו "המסור", סדרות טלוויזיה כמו "טווין פיקס"; לכתביו של ה.פ. לאבקרפט ולסרטי המפלצות הקלאסיים. בעונה השנייה, קשת העלילה המרכזית מציגה שימוש רב במיתולוגיה הבבלית, תוך חקירת עם האנונאקי (אנ'), המושגים הפסאודו-מדעיים הבבליים והמודרניים הקשורים לניבירו (אנ'), וכתביו של זכריה סיטשין. בנוסף, במהלך העלילה, מופיעים דמויות נוספות של האנה-ברברה בהופעות אורח, דוגמת קפטן קייבמן, ג'אברג'או, ספיד באגי, הפנטום הפאנקי, ובלו פלקון ודינומט.

כשלוש קודמותיה בזיכיון, הסדרה גם עיצבה מחדש את מראן החיצוני של הדמויות הראשיות, שזכו בעיבוד זה למראה רטרו שמשיב אותן לתלבושותיהן המקוריות משנת 1969, בצירוף פרטים קטנים. סדרה זו היא גם הראשונה בה דיבב מת'יו לילארד את דמותו של שאגי רוג'רס, לאחר שגילם את הדמות בשני סרטי הלייב אקשן של הזיכיון, "סקובי-דו" (2002) ו"סקובי-דו 2: חופשי חופשי" (2004). קייסי קאסם, מדבב דמותו של שאגי המקורי, דיבב את אביו של הדמות בחמישה פרקים, אך לא זכה לקרדיט (אנ') על הופעתו; שהייתה לתפקידו האחרון טרם מותו. בנוסף, דיבבה לינדה קרדליני, שגילמה את דמותה של ולמה דינקלי בסרטי הלייב אקשן, את דמותו של הוט דוג ווטר. הסדרה גם השיבה דמויות שהופיעו בסדרות קודמות של "סקובי-דו", כמו להקת הרוק האקולוגית "ההקס גירלז" ווינסנט ואן גול מ-"13 הרוחות של סקובי-דו", אם כי דמותו מוצגת כמחווה ישירה לשחקן וינסנט פרייס, בהיותו שחקן סרטי אימה מפורסם, במקום קוסם אמיתי כפי שהוצג במקור.

הסדרה עלתה לשידור ברשת "Cartoon Network" בארצות הברית ב-5 באפריל 2010, והגיעה לסיומה ב-5 באפריל 2013, לאחר שתי עונות ו-52 פרקים. בישראל, שודרה הסדרה תחת דיבוב עברי בערוץ הילדים.

סקירת סדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סקירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונהפרקיםשודרה לראשונה
הפרק הראשוןהפרק האחרון
1265 באפריל 2010[3]26 ביולי 2011[4]
22630 ביוני 20125 באפריל 2013

עונה 1[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרד ג'ונס, דפני בלייק, ולמה דינקלי, שאגי רוג'רס וסקובי-דו הם צוות של פותרי-תעלומות מתבגרים המתגוררים בעיירה הקטנה בשם קריסטל קוב, הנחשבת ל"מקום הרדוף ביותר על פני כדור הארץ". הלכה למעשה, משמשת ההיסטוריה הארוכה של העיירה ה"מקוללת", הכוללת היעלמויות מסתוריות ותצפיות של רוחות רפאים ומפלצות, את הבסיס לתעשיית התיירות המשגשגת שלה; משכך, תושבי העיירה המבוגרים (ובראשם עומדים אביו של פרד, ראש העיר פרד ג'ונס האב, והשריף ברונסון סטון) אינם מרוצים מכך שהחמישה מפריכים את התקריות העל-טבעיות שמביאות את ההכנסות וחושפים את העומדים מאחוריהם כשרלטנים ופושעים.

בנוסף למקרים המסורתיים שהם תמיד פותרים, החמישה מוצאים את עצמם שוקדים על חשיפת סוד אפל שחבוי בעברה של "קריסטל קוב". בעקבות רמזים מסתוריים מאיש עלום וחסר-פנים, הידוע רק בשם "מר אי." (באנגלית: "Mr. E."; משחק מילים על המונח "מסתורין"), החמישה חושפים את האגדה על אוצר קונקיסטאדור המקולל, את ההיסטוריה הסודית של משפחת דארו, שבניה ייסדו את קריסטל קוב, ואת פרשת היעלמותם המסתורית והבלתי-פתורה של ארבעה מתבגרים פותרי-תעלומות וציפור המחמד שלהם – "מסתורין בע"מ" המקורית.

עונה 2[עריכת קוד מקור | עריכה]

שובה של "מסתורין בע"מ" המקורית לקריסטל קוב מתחילה מרוץ בין שתי הקבוצות לאיתור חלקי הדיסק הפלניספירי החידתי, שהרכבתו תורה את הדרך אל האוצר הארור הקבור מתחת לעיירה. בעוד החלקים נאספים, מגלים החמישה כי קבוצתם וקבוצת "מסתורין בע"מ" המקורית אינן הצוותים היחידים של פותרי-תעלומות שחיו בקריסטל קוב: במשך מאות שנים, חיו בקריסטל קוב קבוצות דומות רבות, שהורכבו תמיד מארבעה מתבגרים וחיית מחמד, וחשיפת הסוד מאחורי הקשר שלהם בן-מאות השנים מביאה לגילוי האמת מאחורי קללת קריסטל קוב. עד מהרה, מבינים החמישה כי גורלם וגורלה של כל המציאות עצמה תלויים על הכף כאשר כוחות חוץ-ממדיים נאספים לקרב הסופי ואסון ניבירו (אנ') ממשמש וקרב.

צוות המדבבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמויות ראשׁיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמויות משניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • לואיס בלאק – מר אי. / ריקי אוונס
  • לינדה קרדליניהוט דוג ווטר / מרסי פליץ'
  • טיה קאר – ג'ודי ריבס
  • גארי קול – ראש העיר פרד ג'ונס האב
  • ויויסה איי. פוקס – אנג'ל דינמיט / קסידי ויליאמס
  • קייט היגינס – ראש העיר ג'נט נטלס
  • אודו קיר – פרופסור פריקלס
  • טים מתיסון – בראד צ'ילס
  • פטריק ורברטון – השריף ברונסון סטון

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שידור[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונתה הראשונה של הסדרה כללה 26 פרקים ששודרו בין 2010 ל-2011,[5] וכללה עצירה שסיבותיה טרם ידועות בשידור הפרקים לאחר פרקה ה-13. פרקה הראשון של הסדרה שודר לראשונה ב-5 באפריל 2010,[6][3] ולאחר מכן, שודר מחדש ב-12 ביולי 2010 ברשת "Cartoon Network", יחד עם 12 הפרקים הנותרים.[5] בקנדה, שידורי הסדרה עברו לרשת "Teletoon" של קנדה לאחר שידור פרקה ה-13.[7]

13 הפרקים הנותרים, שמותגו כעונה שנייה על ידי "Cartoon Network", שודרו מ-3 במאי 2011 עד 26 ביולי 2011.[5] במהלך ההפסקה, פרקה הראשון של העונה השנייה שודר לראשונה ב-30 במרץ 2012 ב-"Cartoon Network Videos",[8] ובערוץ "בומרנג" בבריטניה ב-2 ביוני 2012 עם ארבעה פרקים נוספים עד ל-6 ביוני 2012. באתרם הרשמי, הודיעו "האחים וורנר" כי העונה השנייה תעלה לשידור ברשת "Cartoon Network" במאי 2012 אך עלתה למעשה ב-30 ביולי 2012.[9] 15 הפרקים הראשונים שודרו עד ל-17 באוגוסט 2012. ב-25 במרץ 2013, יצאה הסדרה להפסקה נוספת,[10] ופרקיה הנותרים של העונה השנייה שודרו בארצות הברית עד ל-5 באפריל 2013.[11][12]

בהתאם למבנהו העלילתי של הסדרה, נקרא כל פרק בסדרה "פרק" (באנגלית: "Chapter"), שמספרו מ-1 עד 52 בשתי העונות.

מדיה ביתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

טרם הפצת הכרך הראשון, הופץ הפרק הראשון של הסדרה, "Beware the Beast from Below", כפרק בונוס בפיצ'רים המיוחדים של הסרט "סקובי-דו ומחנה הפחד" ב-14 בספטמבר 2010.[13] גם הפרק "Menace of the Manticore" הופץ כפרק בונוס בפיצ'רים המיוחדים של הסרט "סקובי-דו על הגובה" ב-9 באוקטובר 2012.[14] כמו כן, "When the Cicada Calls" מעונה הראשונה ו-"The Devouring" מעונה השנייה הופצו כפרקי בונוס יחד עם סרט ה-DVD "Scooby-Doo! 13 Spooky Tales: For the Love of Snack!" ב-7 בינואר 2014;[15] והפרק "Night on Haunted Mountain" הופץ כפרק בונוס יחד עם סרט ה-DVD‏ "Scooby-Doo! 13 Spooky Tales: Field of Screams" ב-13 במאי 2014.[16]

ב-25 בינואר 2011, החלה "Warner Home Video" להפיץ את פרקי הסדרה במארזי DVD בארצות הברית. שלושת הכרכים הראשונים מכילים ארבעה פרקים מהסדרה כל אחד לפי סדר שידורם המקורי. הכרך האחרון (המכונה "Crystal Cove Curse") מכיל את 14 הפרקים הנותרים של העונה הראשונה. 13 הפרקים הראשונים של העונה השנייה הופצו במארז DVD שנקרא "Danger in the Deep" ב-13 בנובמבר 2012, בעוד שחצייו השני, שנקרא "Spooky Stampede", הופץ ב-18 ביוני 2013. ב-29 באוגוסט 2011, הפיצה "Warner Home Video" את הכרכים במהדורות אירופאיות.

ב-8 באוקטובר 2013, הפיצה "Warner Home Video" את עונתה הראשונה של הסדרה בסט בן ארבעה דיסקים; וב-7 באוקטובר 2014, את עונתה השנייה בסט נוסף של ארבעה דיסקים.

משחק וידאו אפיזודי מקוון[עריכת קוד מקור | עריכה]

רשת "Cartoon Network" פרסמו משחק וידאו אפיזודי באתרם הרשמי בשם "Scooby-Doo! Mystery Incorporated: Crystal Cove Online", בו התבקשו השחקנים לפתור תעלומה חדשה מדי שבוע על סמך הפרק השבועי ששודר.[17] במהלך המשחק, נכנסו השחקנים לנעליהם של שאגי וסקובי בעודם חוקרים את קריסטל קוב, פותרים תעלומות ומסייעים לאזרחים אחרים עם שאר החבורה. על אף שלסדרה שודרו 52 פרקים, הרשת פסקה מלעדכן את המשחק עם סיום העונה הראשונה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Perlmutter, David (2018). The Encyclopedia of American Animated Television Shows. Rowman & Littlefield. pp. 534–538. ISBN 978-1538103739.
  2. ^ Pelley, Rich (18 December 2017). "[ https://www.theguardian.com/tv-and-radio/2017/dec/18/when-good-tv-goes-bad-why-scooby-doo-went-dogs-mystery-incorporated When good TV goes bad: why Scooby-Doo went to the dogs]". the Guardian. Archived from the original on 22 November 2018. Retrieved April 11; 2023.
  3. ^ 1 2 "Scooby-Doo! Mystery Incorporated – Series Overview". Msn.com. Archived from the original on 2013-06-20. Retrieved April 11; 2023.
  4. ^ "Scooby-Doo: Mystery Incorporated Full Episode Guides from Season 1 on Cartoon Network". TVGuide.com. Retrieved April 11; 2023.
  5. ^ 1 2 3 "Scooby-Doo: Mystery... Episodes". TV Guide. Archived from the original on 2012-08-12. Retrieved April 11; 2023.
  6. ^ "Scooby-Doo: Mystery Incorporated on Cartoon Network". TVGuide.com. Archived from the original on 2013-03-21. Retrieved April 11; 2023.
  7. ^ "Scooby-Doo: Mystery ... Episodes". Big Cartoon Database. Retrieved April 11; 2023.
  8. ^ "Scooby-Doo! Mystery Incorporated – 'The Night the Clown Cried' Episode Info". Tv.msn.com. 2012-03-30. Archived from the original on 2013-10-17. Retrieved April 11; 2023.
  9. ^ "Scooby Doo: Mystery Incorporated Episode Guide 2012 Season 2 – The Night the Clown Cried, Episode 1". TVGuide.com. Archived from the original on 2013-04-03. Retrieved April 11; 2023.
  10. ^ "Scooby-Doo! Mystery Incorporated: The Complete Second Season". Amazon. Archived from the original on 2012-08-28. Retrieved April 11; 2023.
  11. ^ "Scooby-Doo! Mystery Incorporated – 'Through the Curtain' Episode Info". Tv.msn.com. 2012-08-17. Archived from the original on 2013-10-17. Retrieved April 11; 2023.
  12. ^ "Scooby-Doo! Mystery Incorporated – 'Come Undone' Episode Info". Tv.msn.com. 2012-08-17. Archived from the original on 2013-10-17. Retrieved April 11; 2023.
  13. ^ "Scooby-Doo: Camp Scare: Movies & TV". Amazon.com (US) Amazon.com Inc. Archived from the original on 2012-07-11. Retrieved April 11; 2023. Note: See Special Features section on Amazon.com. Release date can be found in the Product Details section.
  14. ^ "Scooby-Doo: Big Top Scooby-Doo (2012)". Amazon. Archived from the original on 2013-06-02. Retrieved April 11; 2023. Note: See back of DVD picture provided by Amazon.com for bonus features, release date can be found in Product Details section.
  15. ^ "Archived copy". Archived from the original on 2014-07-14. Retrieved April 11; 2023.
  16. ^ "Archived copy". Archived from the original on 2014-10-27. Retrieved April 11; 2023.
  17. ^ "Scooby-Doo! Mystery Incorporated: Crystal Cove Online". Cartoon Network.com, part of The Turner Entertainment Company, Inc. Archived from the original on 2010-07-15. Retrieved April 11; 2023.