סקוואנטו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סקוואנטו
איור משנת 1911 ובו תיאור של סקוואנטו מלמד מתיישבים אנגלים איך לגדל תירס
איור משנת 1911 ובו תיאור של סקוואנטו מלמד מתיישבים אנגלים איך לגדל תירס
לידה 1585?
Patuxet tribe, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 30 בנובמבר 1622 (בגיל 37 בערך)
צ'טהאם, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה מושבת וירג'יניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה מסצ'וסטס עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טיסקוואנטום, ידוע בכינוי סקוואנטו (1 בינואר 1585 - 30 בנובמבר 1622) היה אינדיאני שעזר למתיישבים הראשונים שהגיעו למושבת פלימות' בחורף הראשון שלהם במקום (דצמבר 1620); עזרתו הייתה חיונית להישרדותם. סקוואנטו השתייך לשבט פטוקסט, פלג ממשפחת השבטים וומפנאואג.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תאריך לידתו המדויק של סקוואנטו אינו ידוע, אך רבים מהחוקרים מתארכים את לידתו ב-1 בינואר 1585.

במרץ 1605 הפליג קפטן ג'ורג' ווימות מאנגליה על מנת לחקור את חופי פנובסקוט, מיין ומסצ'וסטס, במימון של סר פרדינדדו ג'ורג'ס. ההוראות שניתנו לו היו לאסוף מידע ולנסות למצוא משאבים בצפון אמריקה, בייחוד באזור קנדה וניו אינגלנד. במהלך ההפלגה חטף ווימות 5 אינדיאנים מתוך מחשבה שג'ורג'ס יתעניין לראות את ילידי האזור; אחד מהאינדיאנים האלה היה סקוואנטו. בסוף יולי של 1605 חזר ווימות, ואיתו האינדיאנים, לאנגליה[1].

אין אזכורים של סקוואנטו מ-1605, כשהגיע לאנגליה ועד ל-1614. בכל אופן, במרץ 1614 הפליג קפטן ג'ון סמית' מאנגליה, יחד עם קפטן תומאס האנט (Thomas Hunt) בראש ספינה נוספת, על מנת לחקור את חופי מיין ומסצ'וסטס; סקוואנטו הצטרף אליו במסע חזרה למקום הולדתו, כמדריך ומתורגמן. המסע נועד להיות הרפתקני-מסחרי במטרה למצוא זהב, אך סמית' והאנט נוכחו לדעת שדגים ופרוות יהיו הדרך היחידה שלהם להימנע מכישלון פיננסי ולכסות את עלויות המסע. האנט נותר עם רוב המלחים ואסף מטען של דגים ופרוות, ואילו סמית' החל לחקור ולמפות את האזור. סקוואנטו שימש מתורגמן בעסקת פרוות בין האנט לאינדיאנים מקומיים, אך האנט החליט לחטוף את כולם ולמכור אותם לעבדים במאלגה שבספרד תמורת 20 פאונד על כל אחד מהם[1].

מספר נזירים מקומיים גילו את כוונתו של האנט ולקחו את האינדיאנים תחת חסותם "בשביל להכניסם תחת כנפי הנצרות"[2]. סקוואנטו הצליח להגיע ללונדון, שם הוא פגש את ג'ון סלייני (John Slany), סוחר ובונה ספינות; סלייני צירף אותו למשלחת שיצאה לניופאודלנד כמדריך ומתורגמן[3]. בניופאונדלנד ראה אותו קפטן תומאס דרמר (Thomas Dermer), שעבד בעבר עבור סר ג'ורג'ס. דרמר זיהה אותו ולקח אותו חזרה לאנגליה ב-1617. בסופו של דבר, נסע סקוואנטו עם דרמר בשנת 1619 במשלחת לחופי ניו אינגלנד. לאחר שעצרו באי מונהגן שליד מיין, הם הפליגו דרומה והטילו עוגן במימי נמל פלימות', שנה אחת לפני בואם של המתיישבים האנגלים למקום[1]. סקוואנטו גילה שכל אנשי השבט שלו, כמו גם רוב השבטים שחיו באזור, מתו ממגפה; ככל הנראה מאבעבועות שחורות, אך יש הסוברים שמדובר בעכברת[4].

דרמר וסקוואנטו מיפו ביחד את אזור החוף של ניו אינגלנד. סקוואנטו היה המדריך של דרמר בסיור שלהם לנחלת ה"פוקנוקט" (Pokanoket; כיום בריסטול), וכיוון שכל אנשי השבט שלו מתו - החליט סקוואנטו להצטרף לשבט הפוקנוקט, שם התגורר מסאסויט (Massasoit), ראש הוומפנאואג. דרמר המשיך את מסעו לקייפ קוד, שם הותקף ונלקח בשבי על ידי שבט הנאוסט (Nauset) שרצו להתנקם באנשים הלבנים על חבריהם שנחטפו על ידי האנט מספר שנים לפני כן. סקוואנטו שמע על כך, וניהל איתם משא ומתן עד לשחרורם של דרמר ואנשיו[1].

בנובמבר 1620 הגיעה ספינת המייפלאואר לחוף פלימות'. סקוואנטו קבע לעצמו תפקיד חשוב בהיסטוריה של ההתיישבות הצעירה בניו אינגלנד, כמדריך, מתורגמן ושגריר של המתיישבים, מאז שהגיעו ועד למותו שנתיים לאחר מכן.

סקוואנטו עזר למתיישבים בחורף הקפוא של 1621 בכך שלימד אותם את שיטות גידול התירס של האינדיאנים (שיטת שלוש האחיות), וכן הביא אותם למקומות שבהם היה אפשר למצוא דגים וצלופחים למאכל.

בחזרתו מאחד משליחויותיו אל הוומפנאואג, בשנת 1622, חלה סקוואנטו בקדחת. ישנם היסטוריונים שסוברים שהוא הורעל על ידי הוומפנאואג שחשדו בו שלא היה נאמן לראש השבט. לאחר מספר ימים מת סקוואנטו ונקבר בצ'טהם שבמסצ'וסטס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סקוואנטו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 "סקוואנטו", מאתר "rootsweb"
  2. ^ "A Brief Relation of the Discovery and Plantation of New England", סר פרדיננדו ג'ורג'ס, לונדון, 1622
  3. ^ "1491" מאת צ'ארלס מאן, 2005
  4. ^ ראו במאמר "New Hypothesis for Cause of Epidemic among Native Americans, New England, 1616–1619", מאת ג'ון מר וג'ון קת'י