סקוט דז'רליי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סקוט דז'רליי
Scott DesJarlais
דיוקנו הרשמי של דז'רליי בקוגנרס, 2019
דיוקנו הרשמי של דז'רליי בקוגנרס, 2019
דיוקנו הרשמי של דז'רליי בקוגנרס, 2019
לידה 21 בפברואר 1964 (בן 60)
דה מוין, איווה, ארצות הברית
שם מלא סקוט יוג'ין דז'רליי
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה אוניברסיטת דקוטה הדרומית
עיסוק פוליטיקאי
מפלגה המפלגה הרפובליקנית
desjarlais.house.gov
חבר בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס הרביעי של טנסי
3 בינואר 2011 – מכהן
(13 שנים)
→ לינקולן דייוויס

סקוט יוג'ין דז'רלייאנגלית: Scott Eugene DesJarlais; נולד ב-21 בפברואר 1964) הוא פוליטיקאי אמריקאי, המכהן כחבר בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס הרביעי של מדינת טנסי מאז 2011. דז'רליי, חבר המפלגה הרפובליקנית, מייצג בקונגרס את מרכז ומזרח טנסי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דז'רליי נולד בשנת 1964 בדה מוין שבאיווה, בנם של ג'ו, ספר, וסילביה, אחות מוסמכת. הוא גדל בסטרג'יס (אנ') שבדקוטה הדרומית. במשך עשר שנים בנתה משפחתו בית מגורים משלה בסטרג'יס, והוריו עדיין מתגוררים בעיר זו. בשנת 1987 השלים דז'רליי באוניברסיטת דקוטה הדרומית לימודי תואר ראשון בכימיה ובפסיכולוגיה, וב-1991 קיבל תואר שני ברפואה מבית הספר לרפואה של האוניברסיטה. ב-1993 עבר לטנסי, שם התמחה ברפואה כללית.

כחבר בתנועת מסיבת התה נכנס דז'רליי בשנת 2009 לפוליטיקה של ארצות הברית, והגיש מסמכים להתמודדות אל בית הנבחרים של ארצות הברית במחוז הקונגרס הרביעי של טנסי נגד נציג המחוז המכהן לינקולן דייוויס (אנ'). בשלהי בחירות האמצע ב-2010 דיווח העיתון "Roll Call" על הליכי הגירושים של דז'רליי מ-2001, במהלכם האשימה אותו גרושתו בהתעללות ובהטרדה. מטה הבחירות של דייוויס השתמש בדיווחים אלה כתעמולת בחירות וטען כי מצביעי מחוז הקונגרס הרביעי "מצפים ליותר ממס שפתיים לגבי ערכי המשפחה"[1].

משניצח דז'רליי את דייוויס ביחס של 57%–39%, הושבע לתפקידו ב-3 בינואר 2011. באוקטובר 2012 השיג העיתון "הפינגטון פוסט" תמליל של שיחת טלפון מספטמבר 2000 שבה לחץ דז'רליי על מאהבתו לבצע הפלה מלאכותית, חרף תמיכתו בתנועות נגד הפלות[2]. הוא הכחיש שוב ושוב כי הקליט את השיחה, וגרס כי הוקלט ללא ידיעתו והסכמתו. תשעה ימים טרם הבחירות ב-2012 טענה אישה אחרת שהחלה לצאת עם דז'רליי בשעה שהייתה פציינטית שלו, וכי עישנה עמו מריחואנה ואף הוציא לה מרשם רפואי לאופיואידים כששהתה בביתו[3]. בתמליל של הליכי הגירושין שלו משנת 2001, אשר פורסם בידי העיתון "Chattanooga Times Free Press" שבועיים לאחר ניצחונו, נחשף כי דז'רליי הודה בקיומן של שש מערכות יחסים שונות עם מטופלותיו ועמיתותיו מהמרכז הרפואי גרנדוויו שבג'ספר (אנ').

בדצמבר 2020 נמנה בין 126 חברי בית הנבחרים מהמפלגה הרפובליקנית שחתמו על מכתב ידידי בית המשפט לשם הבעת תמיכה בתיק "טקסס נגד פנסילבניה", תובענה ייצוגית שהוגשה לבית המשפט העליון של ארצות הברית בניסיון לערער על תוצאות הבחירות לנשיאות ארצות הברית 2020 במספר מדינות מתנדנדות, בהן ג'ו ביידן ניצח את הנשיא המכהן דונלד טראמפ[4]. בית המשפט העליון מיאן לדון בתיק על סמך שלטקסס אין זכות עמידה לערער על תוצאות בחירות במדינה אחרת, על סמך פרק 3 לחוקת ארצות הברית[5].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סקוט דז'רליי בוויקישיתוף
  • אתר האינטרנט הרשמי של סקוט דז'רליי בבית הנבחרים האמריקאי (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ סטפני קונדון, Nastiest Ad Yet? Lincoln Davis Accuses Opponent of Suicidal, Violent Behavior, באתר CBS News‏, 13 באוקטובר 2010 (באנגלית)
  2. ^ מייקל מקאוליס, Scott DesJarlais, Pro-Life Republican Congressman And Doctor, Pressured Mistress Patient To Get Abortion (UPDATE), באתר הפינגטון פוסט‏, 10 באוקטובר 2012 (באנגלית)
  3. ^ מייקל מקאוליס, Scott DesJarlais' Second Mistress: Another Woman Claims Affair With Tennessee Congressman, באתר הפינגטון פוסט, 28 באוקטובר 2012 (באנגלית)
  4. ^ מייקל ר. בלוד וניקולס ריקרדי, Biden officially secures enough electors to become president, באתר AP‏, 5 בדצמבר 2020 (באנגלית)
  5. ^ הניו יורק טיימס, ביהמ"ש העליון בארה"ב דחה את התביעה של טקסס נגד תוצאות הבחירות, באתר הארץ, 12 בדצמבר 2020